2205
Sök

Krock i omarkerad refug! Vad gör man?

1 224 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Fick bilen uppstylad på fel sätt igår...
Det var mörkt och jag passerade en obelyst väg med ett par övergångställen och väghinder (av typen där en bil åker åt gången, 2 till 1 fil)
Precis innan väghindret så fanns en refug mitt på vägen som jag missade totalt, vägskylt saknades helt. Tur i oturen, men fälgar och däck blev skräp, samt att framvagn/styrning klonkar. Tur att ingen annan fanns på vägen...
Refugen är ca 15 cm hög och ingen markering är utsatt, samt att jag körde i endast 30 på 50-vägen! Jag kunde omöjligen se den igår. Otroligt nog så krockade en Silver Golf in i refugen på samma sätt när jag var och översåg platsen idag! Fast med förstörd front.

Är detta acceptabelt? Har skrivit till kommunen men vafan... Vad tycker ni? Vart med om liknande?
Kom med lite tips tack, är otroligt arg över situationen.

Vem tycker ni ska stå för allt? Btw så äger kommunen vägen där detta inträffade

i-vtec Do you?

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 juni 2010
Du har tagit kort på platsen? Tänkte så att du har något att sätta emot om en skylt hastigt och lustigt dyker upp varpå kommunen säger att den funnits hela tiden... Typ som man hört att Vägverket gör med mindre meteorkratrar i vägen, när någon klagar och vill ha fälgar och däck betalda fixar man hålet och låtsas som att det aldrig funnits.

Jag är inte helt insatt i det, men nej, jag vågar påstå att man inte får ha refuger i vägen utan någon slags väl synlig markering. Trottoarer behöver däremot inte markeras.
Senast redigerat av Andromeda (1 juni 2010)

1 224 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Andromeda skrev:
Du har tagit kort på platsen? Tänkte så att du har något att sätta emot om en skylt hastigt och lustigt dyker upp varpå kommunen säger att den funnits hela tiden... Typ som man hört att Vägverket gör med mindre meteorkratrar i vägen, när någon klagar och vill ha fälgar och däck betalda fixar man hålet och låtsas som att det aldrig funnits.

Jag är inte helt insatt i det, men nej, jag vågar påstå att man inte får ha refuger i vägen utan någon slags väl synlig markering. Trottoarer behöver däremot inte markeras.

Ja, jag tog kort på platsen. Klagobrev skickades idag till kommunen, tror även att de kommer få in fler på just den platsen eftersom att jag verkar verkligen inte vart den enda som fixat min bil på den.
Bilar krockade in i den mitt på ljusa dagen idag!
Men visst? När en väg ser ut som den ska så finns det inga oskyltade refuger? Jag har ju verkligen kollat i hela Stockholm idag och inte sett en enda refug som saknar skylt. så visst är det något som är på tok.
Senast redigerat av Mazda6sex (1 juni 2010)

i-vtec Do you?

Moving Minds
127 Inlägg
1 juni 2010
Man blir bara arg när man läser något sånt här !

4 005 Inlägg
1 juni 2010
Vad säger ditt försäkringsbolag?

1 224 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
linuslinje skrev:

Jag anmälde skadan idag, väntar på ett svar imorn. (antar jag?) Men självrisk blir det då.
Vad funderade du på?

i-vtec Do you?

1 224 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Bilen fick två nya däck idag så den kan rulla och nästa vecka åker den in för att felsökas i framvagnen.

Självrisk fick det bli på allt, och till kommunen har brev skickats. Om man inte får ett svar snarast får man ta och ringa upp dem.

i-vtec Do you?

498 Inlägg
2 juni 2010
Bilden saknar vi fortfarande.

1 224 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
enpatte skrev:
Bilden saknar vi fortfarande.

Går tyvärr inte att ladda upp bilder då garaget jobbar på det verkar det som.. lägger upp en bild på platsen när det går.

i-vtec Do you?

428 Inlägg
2 juni 2010
Tror inte du kommer få ut ett skit av kommunen tyvärr sad
För några år sedan körde jag ner i två stora hål i vägen med min bil och slog sönder två stycken äkta 3 delade split fälgar. Fick inte ett skit i ersättning. klagade så mycket jag kunde då jag anser att det är en stor fara för trafiken. (samma i ditt läge enligt mig då det är ren tur att ingen skadats)
Jag tryckte även en hel del på "hur fan hade det gått om det varit en motorcykel i stället för en bil? Detta kan gå riktgit illa"

Men för att komma till saken så tog dom inget som helst ansvar och redan samma dag kom varningsskyltar upp och dagen efter var hålen igenlaggda!

1 224 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Go_sideways skrev:
För några år sedan körde jag ner i två stora hål i vägen med min bil och slog sönder två stycken äkta 3 delade split fälgar. Fick inte ett skit i ersättning. klagade så mycket jag kunde då jag anser att det är en stor fara för trafiken. (samma i ditt läge enligt mig då det är ren tur att ingen skadats)
Jag tryckte även en hel del på "hur fan hade det gått om det varit en motorcykel i stället för en bil? Detta kan gå riktgit illa"

Men för att komma till saken så tog dom inget som helst ansvar och redan samma dag kom varningsskyltar upp och dagen efter var hålen igenlaggda!

Förstår vad du menar precis, ditt lika fall var säkert lika illa.
Men en jävla refug mitt i vägen? Det är ju som att kommunen placerar ut en fet jävla sten mitt på vägen och sedan inte tar ansvar för de som krockar in i den.

Jo visst det ska man ju säga, jag hade ju tur i oturen. Bilen som krockade in i refugen nästa dag (mitt på dagen) fick hela fronten förstörd.

Kommunen kan nog inte komma med den ursäkten att det är fixat, för att platsen ser likadan ut nu tre dagar senare! inte ens en jävla kon har satts ut!

i-vtec Do you?

428 Inlägg
2 juni 2010
Mazda6sex skrev:
Go_sideways skrev:

Men en jävla refug mitt i vägen? Det är ju som att kommunen placerar ut en fet jävla sten mitt på vägen och sedan inte tar ansvar för de som krockar in i den.

Jo visst det ska man ju säga, jag hade ju tur i oturen. Bilen som krockade in i refugen nästa dag (mitt på dagen) fick hela fronten förstörd.

Kommunen kan nog inte komma med den ursäkten att det är fixat, för att platsen ser likadan ut nu tre dagar senare! inte ens en jävla kon har satts ut!

Precis. Det är enligt mig samma sak som att bygga vägbulor på vägen utan att sätta upp skyltar. Lika mycket farthinder det. Men skriv ner alla argument du kan komma på. så du är beredd om du skulle få kontakt med dom. Typ som mitt exempel med motorcykeln och en vägbula. Nöj dig inte med brevet smile

1 224 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Go_sideways skrev:
Mazda6sex skrev:
Go_sideways skrev:

Precis. Det är enligt mig samma sak som att bygga vägbulor på vägen utan att sätta upp skyltar. Lika mycket farthinder det. Men skriv ner alla argument du kan komma på. så du är beredd om du skulle få kontakt med dom. Typ som mitt exempel med motorcykeln och en vägbula. Nöj dig inte med brevet smile

Nej nog har jag argument att komma med, ringer upp dem om de inte svarar snart självklart

i-vtec Do you?

1337
1 343 Inlägg
2 juni 2010
brukar inte refuger vara mitt i vägen, dvs för att avgränsa där man INTE ska köra?
Att köra på en refug leder ingenvart om du ska dra det vidare.
Du har ju en vägbana att köra på som bör vara fullt tillräckligt..

I'm not a fighter, I'm a lover!

Moving Minds
127 Inlägg
2 juni 2010
Xtravagant skrev:
brukar inte refuger vara mitt i vägen, dvs för att avgränsa där man INTE ska köra?

Om du har läst vad tråden handlar om så kanske du skulle ändra syn på det hela! På refuger brukar de oftast vara skyltar så man ska se refugerna.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
2 juni 2010
För några år sedan körde min pappa ner i ett stor j*vla hål i vägen. Han ringde till kommunen som sa att han skulle ringa vägverket. Sagt och gjort ringde dit och dom betalade 2 nya dack+fälg och montering hela kalaset.

1 224 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Vladde skrev:
Xtravagant skrev:

Om du har läst vad tråden handlar om så kanske du skulle ändra syn på det hela! På refuger brukar de oftast vara skyltar så man ska se refugerna.

Tack Vladde, refugen var OMARKERAD och därmed väldigt svår att se under nattetid, väglinje fanns inte ens på vägen

i-vtec Do you?

1 224 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
ProXem skrev:
För några år sedan körde min pappa ner i ett stor j*vla hål i vägen. Han ringde till kommunen som sa att han skulle ringa vägverket. Sagt och gjort ringde dit och dom betalade 2 nya dack+fälg och montering hela kalaset.

Frågade en polis om det hela, på vägverket finns en skadeanmälan för sådant.. men eftersom att den här vägen ägs av kommunen så måste man ta det med dem. och ni vet hur anställda på kommunalhus är.

i-vtec Do you?

Moving Minds
127 Inlägg
2 juni 2010
Mazda6sex skrev:
Vladde skrev:
Xtravagant skrev:

Tack Vladde, refugen var OMARKERAD och därmed väldigt svår att se under nattetid, väglinje fanns inte ens på vägen

Varsegod wink I got your back !

4 005 Inlägg
3 juni 2010
Mazda6sex skrev:
linuslinje skrev:

Jag anmälde skadan idag, väntar på ett svar imorn. (antar jag?) Men självrisk blir det då.
Vad funderade du på?

I vissa liknande ärenden så har försäkringsbolagen ibland gått in och betalat, och sedan kräver de i sin tur vägägaren på ersättning.

Sök