4349
Sök

Någon datorkunnig som kan hjälpa mig ( spela B-ray på laptop)

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Hej.

jag har ingen aning på vad som kan orsaka detta, men jag kan inte spela några BlueRay filmer utan att det "laggar", på något av mina laptop.

Spelar jag filmen på tv, Direkt från USB/ Extern HDD  så går det lagg fritt, men Tvén stödjer inte alla .mkv filmerna, ( pga ljud codec), så ibland är jag tvungen och koppla in laptop via HDMI får att se på filmen,

men då "laggar" samma film, som annars inte gör om jag spelar den direkt ( utan ljud då som tidigare sagt, tv stödjer inte alla typer).

först trodde jag att det var något fel på min laptop, men på alla 3?

info om hur det laggar: ca 50-55 sek av filmen spelas utan några som helst problem, men sen blir filmen" lite lite segt" i ca 5 sek, sen upprepas det hela igen, 

Lite info om ena laptop.

ASUS.   UL50V Series

CPU: ULV   SU7300
VGA:  Nvidia Geforce G210M  (512mb)
HDD: 640 gb
Memory: 4GB  DDr3

OS är uppdaterat till fullo, jag använder mig av det senaste VLC player, men även testat Media player Classic, och likadant där.

vet någon, vad som kan vara orsaken? vad bör jag använda mig av ifall vlc / MPC är inte det rätta programmet?

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
1 juni 2010
de ja känner spontant är att du bör försöka öka buffertstorleken i inställningarna, om det nu handlar om full-hd filmer (vilket jag förmodar) så krävs det en del av framförallt cpu men även grafikkort...kan ju vara så att bufferstorleken är så liten så de fungerar bra med vanliga små avi filer, men inte anpassat för den ökade bandbredden hd filmer vill ha (xvid använder ju typ 0.2mbit/s och en full hd runt 10-15mbit/s), vilket gör att den _kanske_ måste stanna upp och läsa från hårddisken

Har du testat att köra ctrl+alt+del när du kör en film och hålla koll på aktivitetshanteraren->prestanda och hålla ett öga på processorns arbetsbelastning under tiden du kör, går den upp som fan när ditt beskrivna problem sker?
Senast redigerat av Mortalis (1 juni 2010)

461 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Hej. har testat  cccp nu med MPC och det laggar inte när jag "clonar" skärmen med tv. men det laggar fortfarande om jag kör 2 skärmar med HD på den andra ( TV).

jag kollade på  CPUs belastning när jag kollar på filmen, det ligger på 80-90%.

ska kolla på bufferstorleken och se om det är något skumt där.

tack

423 Inlägg
1 juni 2010
Kan ju vara grafikkortet som inte helt orkar med den höga upplösningen på tvn? om du kör 1920:1080 där tänkte jag, är så på min laptop. Eller att det blir överhettat.
Senast redigerat av Pontus1991 (1 juni 2010)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 juni 2010
Ligger processorn på 80-90% så krävs det inte mkt för att det ska börja upplevas som lagg...eftersom du prövat mindre krävande spelare också så skulle jag råda dig till att titta antingen i HD ready formatet 720p, eller byta upp dig i form av cpu alt. grafikkort, vilken typ av processor du har framgår inte

Random
480 Inlägg
3 juni 2010
Hade nått liknande för ett tag sen. Då hade jag varit och pillat inne i grafikkorts inställningarna. På Performance / Quality. Återställde det och allt funkade perfekt igen.

V4
218 Inlägg
4 juni 2010
Som sagt tidigare så har du väldigt hög belastning på processorn så det krävs bara att någon mer process tar lite kraft så laggar det. Om du har HDMI ut så borde du ha ett grafikkort som klarar hårdvaru avkodning vilket avlastar processorn nästan helt.

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

463 Inlägg
4 juni 2010
Mortalis skrev:
de ja känner spontant är att du bör försöka öka buffertstorleken i inställningarna, om det nu handlar om full-hd filmer (vilket jag förmodar) så krävs det en del av framförallt cpu men även grafikkort...kan ju vara så att bufferstorleken är så liten så de fungerar bra med vanliga små avi filer, men inte anpassat för den ökade bandbredden hd filmer vill ha (xvid använder ju typ 0.2mbit/s och en full hd runt 10-15mbit/s), vilket gör att den _kanske_ måste stanna upp och läsa från hårddisken

Har du testat att köra ctrl+alt+del när du kör en film och hålla koll på aktivitetshanteraren->prestanda och hålla ett öga på processorns arbetsbelastning under tiden du kör, går den upp som fan när ditt beskrivna problem sker?

Riktig full-hd ligger på 35-40 mbit..

461 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
Filmerna jag har är ju full HD, de ligger på ca 9-12 gb. 1080.  processorn är nog problemet i detta fall, de ligger på 1.5 ghz, dual, men på min arbets laptop.  dual 2,5ghz, är det likadant.

MEN nu har jag märkt något helt konstig,

samma film som laggade, när jag spelade det från laptop, laggar INTE när jag spelar det från laptop, men med kopplat extern HDD.

kollar jag på filmen via extern HDD, o kopplar laptop till TV, så funkar det hur laggfritt som helst.

antar att det är något med laptops HDD?

V4
218 Inlägg
4 juni 2010
Laptopens HDD kan vara för sölig  för att hinna läsa men detta borde gå att fixa till med mer bufffert.

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

312 Inlägg
4 juni 2010
Du kan ju testa att konvertera ljudet till nått som tven läser med detta programmet http://www.videohelp.com/tools/PopCorn_ … oConverter Finns guider på hur man ska göra mm.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 juni 2010
habomaster skrev:
Mortalis skrev:

Riktig full-hd ligger på 35-40 mbit..

"Riktig full-hd" är diskutabelt, e ju den upplösningen och jag förstod de som att TS menade de 9-12gb filmerna, som han också bekräftade nedan och då stämmer mitt påstående

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 juni 2010
mr_right skrev:
Filmerna jag har är ju full HD, de ligger på ca 9-12 gb. 1080.  processorn är nog problemet i detta fall, de ligger på 1.5 ghz, dual, men på min arbets laptop.  dual 2,5ghz, är det likadant.

MEN nu har jag märkt något helt konstig,

samma film som laggade, när jag spelade det från laptop, laggar INTE när jag spelar det från laptop, men med kopplat extern HDD.

kollar jag på filmen via extern HDD, o kopplar laptop till TV, så funkar det hur laggfritt som helst.

antar att det är något med laptops HDD?

Ja de va lite knepigt, en bra lösning kan vara att plutta i en SSD- disk, inte så fasligt dyra längre, och då får du upp hastigheten en hel del smile
Annars håller jag med, testa en större buffert, tar lite längre tid än filmen börjar köra, men då kanske du slipper problem.

Det finns stressprogram för hårddiskar där du kan kolla hur de mår, kanske börjar få fel på den och det kan ju sluta i en total krasch...speedfan ger ju S.M.A.R.T. information om hårddiskar som är enkla att begripa, där den egentligen säger hur en disk mår och så vidare.
Det kanske också är så att datorns temp går upp som satan när den måste dra på hårddisken och jobba hårt så att den sänker prestandan, har du tur syns dina temperaturer i speedfan och då kan du isf klistra in de, vid belastning.

Annars finns det andra hårddisktestprogram som är mer avancerade, kommer inte ihåg om memtest x86 klarar av hårddiskar :S

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
5 juni 2010
var ungefär samma för mig fast på min iMac 27"

i VLC när jag körde avatar i full HD så laggade det. men sen bytte jag till Plex media center program och då är det laggfritt

Team Insane Racing

Sök