3865
Sök

Intercooler på sugmotor?

SMR | SM Racing
651 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#1
Ger det nån effekt av att montera en intercooler på en sugmotor?

Kallare luft får man ju, men det blir ju mer motstånd, så hur blir det?

Sämre, lägre eller ingen skillnad på effekt?

SM Racing

16 197 Inlägg
1 juni 2010
#2
Fuzzer skrev:
Ger det nån effekt av att montera en intercooler på en sugmotor?

Kallare luft får man ju, men det blir ju mer motstånd, så hur blir det?

Sämre, lägre eller ingen skillnad på effekt?

finns redan tråd om detta.. men ett svar kan du få.. å svaret är NEJ.. effekten blir snarare lägre.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

SMR | SM Racing
651 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#3
evilaudio skrev:
Fuzzer skrev:
Ger det nån effekt av att montera en intercooler på en sugmotor?

Kallare luft får man ju, men det blir ju mer motstånd, så hur blir det?

Sämre, lägre eller ingen skillnad på effekt?

finns redan tråd om detta.. men ett svar kan du få.. å svaret är NEJ.. effekten blir snarare lägre.

Ah, som jag trodde ^^

SM Racing

smurfidunder
327 Inlägg
1 juni 2010
#4
hur skulle det kunna bli kallare luft? förklara gärna för en som inte fattar...

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

3 354 Inlägg
1 juni 2010
#5
dundersmurfen skrev:
hur skulle det kunna bli kallare luft? förklara gärna för en som inte fattar...

på samma sätt som att sänka temperaturen/ hålla nere temperaturen på kylarvattnet.
fartvinden som passerar/stöter på kylet eller fläkten som blåser bort värmen sänker temperaturen på kylet som i sin tur sänker temperaturen på innehållet. luft/vatten/olja eller vad som passerar igenom det.
Senast redigerat av Seth (1 juni 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 juni 2010
#6
Seth skrev:
dundersmurfen skrev:
hur skulle det kunna bli kallare luft? förklara gärna för en som inte fattar...

på samma sätt som att sänka temperaturen/ hålla nere temperaturen på kylarvattnet.
fartvinden som passerar/stöter på kylet sänker temperaturen på kylet som i sin tur sänker temperaturen på innehållet. luft/vatten/olja eller vad som passerar igenom det.

man kan ju inte sänka lufttempraturen  mer, än den  lufttempraturen man kyler med
då måste man tillsätta nått kylmedel

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
1 juni 2010
#7
Seth skrev:
dundersmurfen skrev:
hur skulle det kunna bli kallare luft? förklara gärna för en som inte fattar...

på samma sätt som att sänka temperaturen/ hålla nere temperaturen på kylarvattnet.
fartvinden som passerar/stöter på kylet eller fläkten som blåser bort värmen sänker temperaturen på kylet som i sin tur sänker temperaturen på innehållet. luft/vatten/olja eller vad som passerar igenom det.

jo men luften kan inte bli kallare än den yttertemperatur som råder

2slow

3 354 Inlägg
1 juni 2010
#9
turboforssen skrev:
man kan ju inte sänka lufttempraturen  mer, än den  lufttempraturen man kyler med
då måste man tillsätta nått kylmedel

stämmer. utgick lite från att om insugsluften i systemet hade högre temp än yttre lufttemp,

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
1 juni 2010
#10
ProXem skrev:
men fartvind kyler?

nej den kyler inte, eller jo om du har jättevarm luft som går igenom en intercooler, då kyler den iomed att ytterlyften är kallare, men om det är tex 15 grader varmt ute, så är det 15grader varmt även om man kör fort. köldfaktorn iomed att det blåser gör ju så att det känns kallare, men det blir inte kallare, lite som en yttertempmätare på bilen, inte visar den kallare om du kör fortare? tongue

10 287 Inlägg
1 juni 2010
#11
Jo då.

Genom den så kallade Joule-Thomson effekten där man låter en gas expandera. Detta funkar med luft eftersom både kväve och syre har tillräckligt höga s.k inversionstemperaturer för att detta skall fungera i rumstemperatur.

Grundfysiken innefattar förståelse av Ven der Waals bindingar och konservering av energin i ett slutet system där total energi fördelas melan potentiell och kinetisk energi.
När syre/kväve expanderar så ökar (under inversionstemperaturen) den potentiella enerign pga Van der Waal-krafter och genom att summan av energi i ett slutet system är konstant så minskar det kinetiska energin. (Summan av potentiell och kinetisk energi är konstant)
Och genom att temperatur i en gas en summan av (integralen av) medelhastigheten hos gaspartiklarna ( = kinetiska energin) gånger antalet partiklar så minskar gasens temperatur.

Men det är kanske inget man hittar på var och varannan bil direkt.....

/Göran

(P.S förlåt mig om jag missar detaljer. Det är snart 30 år sedan jag labbade på detta)



azid skrev:
jo men luften kan inte bli kallare än den yttertemperatur som råder

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
26 400 Inlägg
1 juni 2010
#12
Sharky skrev:
Jo då.

Genom den så kallade Joule-Thomson effekten där man låter en gas expandera. Detta funkar med luft eftersom både kväve och syre har tillräckligt höga s.k inversionstemperaturer för att detta skall fungera i rumstemperatur.

Grundfysiken innefattar förståelse av Ven der Waals bindingar och konservering av energin i ett slutet system där total energi fördelas melan potentiell och kinetisk energi.
När syre/kväve expanderar så ökar (under inversionstemperaturen) den potentiella enerign pga Van der Waal-krafter och genom att summan av energi i ett slutet system är konstant så minskar det kinetiska energin. (Summan av potentiell och kinetisk energi är konstant)
Och genom att temperatur i en gas en summan av (integralen av) medelhastigheten hos gaspartiklarna ( = kinetiska energin) gånger antalet partiklar så minskar gasens temperatur.

Men det är kanske inget man hittar på var och varannan bil direkt.....

/Göran

(P.S förlåt mig om jag missar detaljer. Det är snart 30 år sedan jag labbade på detta)



azid skrev:
jo men luften kan inte bli kallare än den yttertemperatur som råder


Va?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
1 juni 2010
#13
Mmm men inte med en Intercooler bara som jag menade.
Nu lärde du mig nått nytt,hoppas nu att jag inte glömde bort nått viktigt


Sharky skrev:
Jo då.

Genom den så kallade Joule-Thomson effekten där man låter en gas expandera. Detta funkar med luft eftersom både kväve och syre har tillräckligt höga s.k inversionstemperaturer för att detta skall fungera i rumstemperatur.

Grundfysiken innefattar förståelse av Ven der Waals bindingar och konservering av energin i ett slutet system där total energi fördelas melan potentiell och kinetisk energi.
När syre/kväve expanderar så ökar (under inversionstemperaturen) den potentiella enerign pga Van der Waal-krafter och genom att summan av energi i ett slutet system är konstant så minskar det kinetiska energin. (Summan av potentiell och kinetisk energi är konstant)
Och genom att temperatur i en gas en summan av (integralen av) medelhastigheten hos gaspartiklarna ( = kinetiska energin) gånger antalet partiklar så minskar gasens temperatur.

Men det är kanske inget man hittar på var och varannan bil direkt.....

/Göran

(P.S förlåt mig om jag missar detaljer. Det är snart 30 år sedan jag labbade på detta)



azid skrev:
jo men luften kan inte bli kallare än den yttertemperatur som råder


2slow

smurfidunder
327 Inlägg
1 juni 2010
#14
jo det tänkte jag också, om man har en tillräckligt trång ic så man sänker trycket på insugsluften då sjunker tempen. litet problem med just den lösningen bara....

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 juni 2010
#15
Sharky skrev:
Jo då.

Genom den så kallade Joule-Thomson effekten där man låter en gas expandera. Detta funkar med luft eftersom både kväve och syre har tillräckligt höga s.k inversionstemperaturer för att detta skall fungera i rumstemperatur.

Grundfysiken innefattar förståelse av Ven der Waals bindingar och konservering av energin i ett slutet system där total energi fördelas melan potentiell och kinetisk energi.
När syre/kväve expanderar så ökar (under inversionstemperaturen) den potentiella enerign pga Van der Waal-krafter och genom att summan av energi i ett slutet system är konstant så minskar det kinetiska energin. (Summan av potentiell och kinetisk energi är konstant)
Och genom att temperatur i en gas en summan av (integralen av) medelhastigheten hos gaspartiklarna ( = kinetiska energin) gånger antalet partiklar så minskar gasens temperatur.

Men det är kanske inget man hittar på var och varannan bil direkt.....

/Göran

(P.S förlåt mig om jag missar detaljer. Det är snart 30 år sedan jag labbade på detta)

Haha, du är så jävla grym big_smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

P o r s c h e
1 700 Inlägg
2 juni 2010
#16
dundersmurfen skrev:
jo det tänkte jag också, om man har en tillräckligt trång ic så man sänker trycket på insugsluften då sjunker tempen. litet problem med just den lösningen bara....

Japp, mindre luft till motorn ^^


Men det går väldigt enkelt att konstatera att en IC är värdelös på en sugis. Insugsluften är ju redan vid lufttemperatur när den sugs in i motorn om man har insuget för luften monterad på vettigt ställe.

På en turbo värms ju luften av trycket och aggregatet...


Forummoderator
10 576 Inlägg
2 juni 2010
#17
Bensinskallen skrev:
dundersmurfen skrev:
jo det tänkte jag också, om man har en tillräckligt trång ic så man sänker trycket på insugsluften då sjunker tempen. litet problem med just den lösningen bara....

Japp, mindre luft till motorn ^^


Men det går väldigt enkelt att konstatera att en IC är värdelös på en sugis. Insugsluften är ju redan vid lufttemperatur när den sugs in i motorn om man har insuget för luften monterad på vettigt ställe.

På en turbo värms ju luften av trycket och aggregatet...

Om man monterar en IC på sugmotor med spjället innan IC så får man en trycksänkning och en slags kylskåpsverkan.  hur mycket vet jag inte men skulle eventuellt kunna förbättra prestandan från startlinjen där bilen annars suger i sig 100grader varm luft som står still under huven.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

564 Inlägg
2 juni 2010
#18
Sharky skrev:
Jo då.

Genom den så kallade Joule-Thomson effekten där man låter en gas expandera. Detta funkar med luft eftersom både kväve och syre har tillräckligt höga s.k inversionstemperaturer för att detta skall fungera i rumstemperatur.

Grundfysiken innefattar förståelse av Ven der Waals bindingar och konservering av energin i ett slutet system där total energi fördelas melan potentiell och kinetisk energi.
När syre/kväve expanderar så ökar (under inversionstemperaturen) den potentiella enerign pga Van der Waal-krafter och genom att summan av energi i ett slutet system är konstant så minskar det kinetiska energin. (Summan av potentiell och kinetisk energi är konstant)
Och genom att temperatur i en gas en summan av (integralen av) medelhastigheten hos gaspartiklarna ( = kinetiska energin) gånger antalet partiklar så minskar gasens temperatur.

Men det är kanske inget man hittar på var och varannan bil direkt.....

/Göran

(P.S förlåt mig om jag missar detaljer. Det är snart 30 år sedan jag labbade på detta)



azid skrev:
jo men luften kan inte bli kallare än den yttertemperatur som råder


Är det detta fenomen som gör att man ibland kan få isbildning i en förgasare även fast det inte är minusgrader?

jobbar påre
751 Inlägg
28 oktober 2010
#19
torpis skrev:
Bensinskallen skrev:
dundersmurfen skrev:
jo det tänkte jag också, om man har en tillräckligt trång ic så man sänker trycket på insugsluften då sjunker tempen. litet problem med just den lösningen bara....

Japp, mindre luft till motorn ^^


Men det går väldigt enkelt att konstatera att en IC är värdelös på en sugis. Insugsluften är ju redan vid lufttemperatur när den sugs in i motorn om man har insuget för luften monterad på vettigt ställe.

På en turbo värms ju luften av trycket och aggregatet...

Om man monterar en IC på sugmotor med spjället innan IC så får man en trycksänkning och en slags kylskåpsverkan.  hur mycket vet jag inte men skulle eventuellt kunna förbättra prestandan från startlinjen där bilen annars suger i sig 100grader varm luft som står still under huven.

Meeen..har du ett ordentligt byggt insugsystem i bilen så suger den inte varmluft alls.utan den suger friskluft utifrån...
man ska helst aldrig ta luften under ifrån huven.där är de alltid varmt..
men sätter man öppet filter så brukar folk sätta värmesköld..Detta kan ge effekt, på min v50 satte jag de och de gav effekt kände ja direkt när ja monterade tebax originalburken igen..men som de är på min nuvarande bil (förra ägarn har inte satt nån värmesköld)..alltså filtret hänger tomt i motorrummet..då känner man markant skillnad mellan när bilen är kall och när den blir varm..vi snackar inte om 5-6hk utan att den blir helt enkelt SLÖ..

bästa lösningen man kan göra är att tillverka/köpa en så kallad cylinderformad filterhållare/box som kopplas på motorn sen sitter sportluftfiltret innuti denna (den blir som en värmesköld). denna ska var helt sluten NÄSTAN.... i andra sidan på cylinderformade boxen så sätter man en liten rörstump (INTE mindre diameter än insugs slangen på motorn) och på denna rörstump drar man fast en slang som man helst drar till något friskluft intag som oftast finns i fronten på bilen..annars ev. köra ner slangen typ bakom dimljusen eller nånting.där är de oftast svalt å fint..

då får du alltid friskluft till fin motor fastän du står på startlinjen i 2timmar på Tomgång:)..



Sök