till andra som råkar hitta hit
Jag har volvo v70XC -99 2.5T 193hk.
Jag lossade ingen rem, pump, generator eller kompressor.
du behöver 3st m5 skruvar.
m5 längd 23 - 24 mm. 25mm fick inte plats. 20 skulle varit för kort.
Så här kom jag åt från undersidan. (de 3, m5 sitter i på bild)
http://www.ladda-upp.com/bilder/36713/magnetkoppling1http://www.ladda-upp.com/bilder/36708/magnetkopplingStart
Skruvade i en m5 tills den börja gå tungt, sen hade jag ett 10mm plattjärn och höll emot mot skruven med när jag skruvade loss centrumbulten till magnetkopplingen.
Eftersom någon hade varit på min koppling tidigare så var en av gängorna nästan slut..en m5 skruv drog snett, mer och mer för varje varv. Så jag skruvade mest på 2 och knackade lite och under med skruvmejsel och bände lite(försiktigt) där jag inte kunde skruva.
Dra jämnt om ni kan.
När allt klickade till och magnetkopplingen lossnade så lossnade oxå låsbrickan som håller fast axeln(utvändig segersäkring). så se till att ha verktyg(tång med piggar) till att sätta fast den med .. Jag tror att graden ska vara ut på segersäkringen.
Jag fick tvinga motorn ca 1 till 2 cm åt sidan med ett spett för att få loss magnetkopplingen från axeln sen.
uppmät 1.1mm spel. hittade 2 schims innuti kopplingen 0.6 var båda så jag tog bara bort en. fick 0.5 i glapp. (ska vara mellan 0,3 och 0,6).
Jag gjorde rent hela kopplingen med putsduk och slipade ner alla skador jag lyckades göra med skruvmejseln med en pimpsten.
ett tips ifall ni inte tar bort alla schims, lägg lite fett (alt kopparpasta) på schimsen som ni ska spara och tryck sedan ner dem. då ramlar de inte ur eller lägger sig snett när ni pillar dit kopplingen på axeln igen.
Känn efter noga så ni träffar rätt på splinesen när ni ska trycka tillbaka kopplingen.
Den var bökig o få dit igen för mig, den fastna ganska långt ut så jag fick ta loss och trycka in den rakare igen och igen, ända tills den kom in så långt så att jag kunde få dit centrumbulten. då var det ju bara att spänna dit det. fick precis på 10ans nyckel så den greppa, så jag fick spänna försiktigt tills den kom in en bit.
Mycket mjölksyra i armarna den dagen. allt tog ca 5 timmar. hade gått betydligt mycket fortare om alla gängor skulle vart hela och segersäkringen skulle vart där den skulle.
Det var värt varenda minut, med tankte på bilias priser.
Jag tror inte detta är något för dem som inte klarar byta bromsar själv eller liknande.