Har kamremmen "flyttat" sig är risken den att kolvarna har hälsat på ventilerna. Resultatet brukar bli böjda ventiler på de flesta av VW "nyare" motorer (läs typ -92 o framåt), finns några enstaka "freiläufer" även efter -92, tror 1.8 liters spisen med ca 90Hk kan vara en av de, jag är osäker dock. "Nollmarkeringarna" finner du dels på kamremsdrevet (OT, ställes mot en pil har jag för mig, pilen finns på plastkåpan bakom kamdrevet), Svänghjulet (dvs mellan motor/vlåda, finns en liten gummiplupp man tar bort för att kunna se markeringen. Markeringen ör i form av en kula i ett "U", skall stå mitt i "luckan"). Rotorn skall peka mot ett streck på fördelarkanten, går inte att missa....Tändföljden är 1342, ettans cylinder närmaste remmen har jag för mig!
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure