3387
Sök

Tänding VS kamrem Caddy

9 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#1
Caddy -96 F motor bensinare

Problem:
Kamrem har flyttad sig (begriper inte varför)
bilen stått upphissad för kopplings byte gick utmärkt innan efterkopplingsbyte inte ett liv efter

Nollade kamrem = 0 på kamremshjulet vid markering + 0 på nerdre hjuls markering

rotorn pekar mot 2:ans

Är tändföljden från kamremssidan    1 3 4 2 på denna modell ?


...has left the building...
4 474 Inlägg
2 juni 2010
#2
Har kamremmen "flyttat" sig är risken den att kolvarna har hälsat på ventilerna. Resultatet brukar bli böjda ventiler på de flesta av VW "nyare" motorer (läs typ -92 o framåt), finns några enstaka "freiläufer" även efter -92, tror 1.8 liters spisen med ca 90Hk kan vara en av de, jag är osäker dock. "Nollmarkeringarna" finner du dels på kamremsdrevet (OT, ställes mot en pil har jag för mig, pilen finns på plastkåpan bakom kamdrevet), Svänghjulet (dvs mellan motor/vlåda, finns en liten gummiplupp man tar bort för att kunna se markeringen. Markeringen ör i form av en kula i ett "U", skall stå mitt i "luckan"). Rotorn skall peka mot ett streck på fördelarkanten, går inte att missa....Tändföljden är 1342, ettans cylinder närmaste remmen har jag för mig!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

9 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#3
Då stämmer tändföljden som jag misstänkte samt att remmen nu står i läge med samtliga punkter

Problemet är då att rotorn står åt fel håll .

får ta och lyfta hela paketet  till rätt läge för rotorn och testa


Tack så länge


Försöker iaf
12 817 Inlägg
2 juni 2010
#4
Tycker det låter väldigt konstigt att kamremmen hoppat under tiden du gjort ett kopplingsbyte? Enda jag kan tänka mig är att ni hållt emot veven när ni lossat eller skruvat fast svänghjulet igen genom att hålla emot bulten i kamdrevet och därmed belastat remmen såpass att det kuggat över?

Är du helt 100% säker att kamremmen står fel? Det är inte så att det sitter någon tändlägesgivare på sprängkåpan som ni missat plugga in eller något annat liknande?




Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (2 juni 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 juni 2010
#5
te_wik: Vevaxelgivaren borde sitta i närheten av svänghjulet, typ vid oljefiltret, så det är tänkbart att man lyckats att glömma att ansluta denna, isf en mycket klantig verkstad!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Försöker iaf
12 817 Inlägg
2 juni 2010
#6
dawwe skrev:
te_wik: Vevaxelgivaren borde sitta i närheten av svänghjulet, typ vid oljefiltret, så det är tänkbart att man lyckats att glömma att ansluta denna, isf en mycket klantig verkstad!

Jag förstod det som att han bytt koppling själv på den och inte lämnat in den på verkstad?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

9 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#7
stämmer att jag fixat själv , fast man kan ju glömma
tror att hjälpredan höll imot i början på kamdrevet när jag låg under och vred lite innan jag låste svänghjulet
remmen var slapp innan och slappare nu när jag kontrollerade numer spänd och fin
Har trippel kollat anslutningarna 2 gånger kan inte finna någon felkopplad eller glömd , ytterligare en koll på detta imorgon fm,

Sträcket på fördelaren står i läge 'baksida' på rotorn så att säga rotorn pekar mot 2:an istället för 1:an

Jocke


Försöker iaf
12 817 Inlägg
2 juni 2010
#8
zimbas skrev:
stämmer att jag fixat själv , fast man kan ju glömma
tror att hjälpredan höll imot i början på kamdrevet när jag låg under och vred lite innan jag låste svänghjulet
remmen var slapp innan och slappare nu när jag kontrollerade numer spänd och fin
Har trippel kollat anslutningarna 2 gånger kan inte finna någon felkopplad eller glömd , ytterligare en koll på detta imorgon fm,

Sträcket på fördelaren står i läge 'baksida' på rotorn så att säga rotorn pekar mot 2:an istället för 1:an

Jocke

Ja då är risken att den kuggat över rätt stor. Eftersom kammen och veven stämmer överens så lär det ju vara mellanaxelns (eller aggregataxeln som den väl egentligen heter?) drev som kuggat.

Du har dragit runt motorn några gånger för hand och kontrollerat kam, vev och fördelarmarkeringarna varje varv?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

9 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#9
dragit runt motorn ett antal varv och kollat remdreven osv detta stämmer
Har inte kollat fördelarmarkeringen dock.

dreven står nu i noll lägen 1:ans kolv i topp
men rotorn åt fel håll , gör nu kväller nytt försök imorgon med att dra runt och kolla fördelarmarkeringen

//Jocke


...has left the building...
4 474 Inlägg
2 juni 2010
#10
Hm...Risken för att "mellanaxeln" dvs den axel som driver fördelaren har kuggat över får anses vara minimal. Har remmen kuggat över (isf på vev och/eller kam) så bör du kolla skicket på remmens tänder, de kan vara "obefintliga" bitvis, inte bra. Nu vet jag inte vilken motor som sitter i din  bil men om du har en fördelare som är "nedstucken" i blocket i närheten av oljefiltret så skall rotorn INTE peka mot 2:ans cylinder. Om nu ingen varit där o skruvat (klantat sig) innan dig så kommer du hitta strecket på fördelarens kant (dvs under fördelarlocket, lyft även på den lilla dammkåpan i plast...) ungefär i närheten av 4:ans cylinder, dvs den cylinder som är närmast växellådan. Sitter fördelaren monterad direkt på kamaxeln så minns jag inte var märket borde sitta...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

9 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#11
Du är på rätt motor fördelare i blocket markering pekar mot sista cylinder rotorn snet rakt fram åt höger

Remmen ser sisådär ut , nästa jobb är att byta den

Det sjuka är att allt stod rätt innan kopplingen byttes , åkte ca T&R på 85 mil med slirande koppling vid belastning, så grejorna måste ha stått hyfsat rätt alltid lättstartad osv

//Jocke


9 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#12
Lyfte upp hela fördelaren vred på skiten
Startade perfekt .
Hur i H##¤£#e har den flyttat sig ????

Tack för tipsen

Jocke


Försöker iaf
12 817 Inlägg
3 juni 2010
#13
zimbas skrev:
Lyfte upp hela fördelaren vred på skiten
Startade perfekt .
Hur i H##¤£#e har den flyttat sig ????

Tack för tipsen

Jocke

Låter ju konstigt, men kul att det ordnade sig. Bytte du kamrem när du ändå höll på?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

9 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
#14
visst är det konstigt men men...

kamremmen ser så ok ut så att den får klara sig 2-3veckor ,hoppas kan man väl??
måste fixa avgasröret i helgen, det ligger och gnager & vibrerar i karossen , väldigt irriterande ,men är helt tyst mellan 97km/h - 117km/h

Får väl se vad som vrider sig eller ställer om sig då ;-))

Du behöver inte något till Audi'n ??(om du har den kvar) min skall skrotas

//Jocke


Försöker iaf
12 817 Inlägg
4 juni 2010
#15
zimbas skrev:
visst är det konstigt men men...

kamremmen ser så ok ut så att den får klara sig 2-3veckor ,hoppas kan man väl??
måste fixa avgasröret i helgen, det ligger och gnager & vibrerar i karossen , väldigt irriterande ,men är helt tyst mellan 97km/h - 117km/h

Får väl se vad som vrider sig eller ställer om sig då ;-))

Du behöver inte något till Audi'n ??(om du har den kvar) min skall skrotas

//Jocke

Vi tar inte det i tråden, skicka ett PM.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök