3503
Sök

Volvo 855 t5 inget laddtryck alls

89 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#1
tjena! har som sagt en t5 årsm 94 och har tappat mitt laddtryck har ingen laddtrycksmätare men orginalen går inte ens upp till det vita på mätaren. besiktade bilen för 2 dagar sedan och det var inte så dåliga avgasvärdet vissa var dock just på gränsen. har trott att det varit katten som varit dålig därför inget ladd men om avgasvärdena gick igenom så kan det väl inte vara den? känt på turbon om axeln glappar och det gör den inte, vingarna snurrar lätt med. hittar inget hål på någon slang heller.


546 Inlägg
3 juni 2010
#2
inge fel kod?

1 353 Inlägg
3 juni 2010
#3
sitter wg armen kvar?
har du kanske lyckats med att ta av armen o sen öppnat luckan helt o hakat på den i öppet läge?


89 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#4
motorlampan har lyst för ca nån månad sen men sedan slocknade den bara och har inte lyst efter det. har inte alls rört wg armen alls testade dra den fram och tillbaka nyss och det var inte superlätt gick hyfsat trögt.


89 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#5
och går det att kolla felkoder själv?


1 071 Inlägg
3 juni 2010
#6
Sök på google hur du kan se dom själv

Onödigt inlägg^^

89 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#8
ah ska gå och kolla om de är nå felkoder


1 353 Inlägg
3 juni 2010
#9
går bilen dåligt eller e de bara att mätaren inte rör sig?


89 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#10
bilen går som en gl den är slö som fan händer typ inget alls vid 3500-4000. kollade felkoder nyss och fick
1-3-2 Batterispänning för låg eller hög

2-3-1 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid undregräns (för fet)

1-4-3 Främre knackgivarsignal saknas eller är felaktig


8 251 Inlägg
3 juni 2010
#11
Då är det dags för en ny knacksensor till att börja med. Sen kan man ju kolla så att alla slangar sitter där dem ska och är hela. Spänningen lär du mäta på batteriet för att se vad den är och beroende på resultatet göra nåt åt.


89 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#12
jaa bilen visar vacuum på tomgång. okeej hittar inte någon knacksensor på skruvat.se eller mekonomen går bara att få tag på volvo eller? kollade alla slangar och rör hittar inte alls nå hål eller revor. verkar inte som att katten heller är trasig låter inget när jag slår på den plus att jag inte fick någon anmärkning på besiktnings pappret på avgasvärdena. ska jag plocka lös magnetventilen och blåsa ur den? kommer åka 68mil på lördag kommer vara segt utan turbon:P


3 Inlägg
3 juni 2010
#13
Tjenare, jag hade samma problem då vart den en slang/t-kors som hade en spricka. bytte den så vart allt kalas igen. så gå över slangar så kanske det finns där

Gasa tills det rasar!

1 353 Inlägg
3 juni 2010
#14
Shakin skrev:
Tjenare, jag hade samma problem då vart den en slang/t-kors som hade en spricka. bytte den så vart allt kalas igen. så gå över slangar så kanske det finns där

slang eller t-kors kan inte orsaka att allt ladd försvinner, dessutom så hör man när man har läckage,


89 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
#15
ja nu har man varit och kollat upp turbon på mekonomen och det var inget fel alls på den. dom tyckte det var konstigt att det visade vakuum men sedan när jag börja köra så går inte laddet upp alls. fick sedan höra av en kompis att det kan bero på lamdan? hur ska det vara kopplat in på magnetventilen mitten ska ju till luftfiltrets anslutning men dom andra 2 vilken ska vara högst upp slangen till wgn eller dumpen?


61 Inlägg
4 juni 2010
#16
Du har nästan garanterat något läckage på insugssidan, att du får felkoder från lamdan är för att bilen får för mycket bränsle när den saknar laddtryck? Kolla IC, alla tryckslangar, byt slangar från och till magnetventil osv, om möjligt trycktesta från turbon och framåt och framförallt BYT knacksensorn. Samt kontrollera magnetventilens funktion genom att koppla på +12v och se om den öppnar och stänger, kärvar den fast får du inget eller ostabilt ryckigt laddtryck.
Senast redigerat av bl1nd (4 juni 2010)


89 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
#17
aah får ta och åka iväg och inhandla lite siliconslang och byta alla slangar. hur menar du med att testa mv funktion? ska jag ta loss alla slangar till den och koppla en kabel från batteriet till dess anslutning eller?


61 Inlägg
4 juni 2010
#18
PutteZ skrev:
aah får ta och åka iväg och inhandla lite siliconslang och byta alla slangar. hur menar du med att testa mv funktion? ska jag ta loss alla slangar till den och koppla en kabel från batteriet till dess anslutning eller?

Jag menade inte att du behöver byta alla 3" slangar, men däremot dom små vakumslangarna som går överallt, bla. annat til magnetventil! dom är ganska benägen att spricka och läka med tidens gång.

Yes du tar lös ventilen, kopplar på 12v på polerna fram och tillbaka och hör om de klickar i den, samt blås i anslutningarna och se om den släpper igenom eller blockerar när du kopplar 12v till och från.

Om du vevar ner rutan och gasar fullt på 2an, du hör inget pys då? Som att laddluften smiter ut? Det problemet har jag haft, då var intercoolern trasig.
Senast redigerat av bl1nd (4 juni 2010)


89 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
#19
näe förstod de menade att jag skulle åka och köpa vakuumslagarna. okeej ska pröva det och lyssna om ic är trasig lite svårt att höra bilen låter ganska mycket men ska göra ett försök.


61 Inlägg
4 juni 2010
#20
PutteZ skrev:
näe förstod de menade att jag skulle åka och köpa vakuumslagarna. okeej ska pröva det och lyssna om ic är trasig lite svårt att höra bilen låter ganska mycket men ska göra ett försök.

Kom på en annan grej du också kan testa, Om knacksensorn är paj, kan motorn gå in i såkallat limp home läge. Vet inte men de e möjligt att detta reglerar magnetventilen så den inte öppnar alls = inget laddtryck av säkerthetsskäl. Testa ryck ur slangen till WG klockan som sitter på turbon, men akta så den inte skenladdar, försiktig på gasen big_smile



Sök