2218
Sök

Saab 900 aero 84 projekt "gratis bilen"

528 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#81
M_Broberg skrev:
Speedparts är störst. finns en del andra med men det mesta är speedparts/mekonomen /biltema/meca/Skruvat.se

ska du köpa 3" kan jag tipsa om att köpa direkt från JT

2.5" från simmons så får du hagelbössan som syns på denna bilde
http://www.garaget.org/?car=269412&image=2546732

dock sticker det inte ut lika långt på din bil då den har gammla froten som är lite längre, både fram o bak.

jag älskar ju ljudet från 3" systemet... men hagelbössan är brutalt snyggt tongue borde ju gå att fixa nån kombination där, angående hur långt den sticker ut så går det ju att fixa en liten extra rör bit så den kommer ut lite mer big_smile


528 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#82
på JT:s sida står det turbo saabar från 85 o frammåt, men de måste ju passa min också va? yikes


528 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#83
M_Broberg skrev:
vet ej men dom är såvitt ajg vet identiska. byggde mitt system själv så smile

ok men de ska nog lösa sig tongue


GM förstörde SAAB
37 Inlägg
16 november 2011
#84
Frizzox skrev:
jag älskar ju ljudet från 3" systemet... men hagelbössan är brutalt snyggt tongue borde ju gå att fixa nån kombination där, angående hur långt den sticker ut så går det ju att fixa en liten extra rör bit så den kommer ut lite mer big_smile

Bara göra egen bössa smile 2x3" smile

Suveränast Av Alla Bilar SAAB!!!

528 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#85
Moon_Goose skrev:
Frizzox skrev:
jag älskar ju ljudet från 3" systemet... men hagelbössan är brutalt snyggt tongue borde ju gå att fixa nån kombination där, angående hur långt den sticker ut så går det ju att fixa en liten extra rör bit så den kommer ut lite mer big_smile

Bara göra egen bössa smile 2x3" smile

joo ska kolla lite på de... funderar på om 2 3"rör kanske blir för stort... men de blir ju konstigt om man har 3" system o sen har två pipor på 2,5" på slutet xD


528 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#86
skriver en liten lista bara så jag själv har koll på vad som ska prioriteras just nu tongue
*Fixa rosten så jag kan montera tillbaks inredningen
*Bromsrör
*Fixa gängor till ventilkåps skruvarna
*Montera tillbaks tryckrör o luftfilter
*Byta bränslefilter
*Dra nya kablar till tändningen
*Försöka få tag på nytt tändningslås
*Köpa avgassystem

det är lite av vad jag hoppas ska gå att fixa under vintern:)
mattorna i bilen var nästan svarta så ska ner de till jobbet o se vad jag kan göra åt det tongue

om ni ser nått som ni tycker jag ska göra så kommentera så får vi se vad som händer wink


GM förstörde SAAB
37 Inlägg
16 november 2011
#87
Frizzox skrev:
Moon_Goose skrev:
Frizzox skrev:
jag älskar ju ljudet från 3" systemet... men hagelbössan är brutalt snyggt tongue borde ju gå att fixa nån kombination där, angående hur långt den sticker ut så går det ju att fixa en liten extra rör bit så den kommer ut lite mer big_smile

Bara göra egen bössa smile 2x3" smile

joo ska kolla lite på de... funderar på om 2 3"rör kanske blir för stort... men de blir ju konstigt om man har 3" system o sen har två pipor på 2,5" på slutet xD

nja tror det vore fränt med bössa ändå! 3" har man ju bara för ljudet från DPn men tror inte du kommer behöva 3" egentligen tongue

Suveränast Av Alla Bilar SAAB!!!

528 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#88
Moon_Goose skrev:
Frizzox skrev:
Moon_Goose skrev:

Bara göra egen bössa smile 2x3" smile

joo ska kolla lite på de... funderar på om 2 3"rör kanske blir för stort... men de blir ju konstigt om man har 3" system o sen har två pipor på 2,5" på slutet xD

nja tror det vore fränt med bössa ändå! 3" har man ju bara för ljudet från DPn men tror inte du kommer behöva 3" egentligen tongue

precis, tror jag kör på 2,5" ska jag ha 3" vill jag ju ha batteriböjen också, och känner inte riktigt för att flytta batteriet tongue


Exporterad Colombian
812 Inlägg
16 november 2011
#89
För mig fanns inget alternativ till JT 3", eftersom deras lager ligger på vägen till Pappa/Mamma wink När det gäller delar till Saabar är det som min saab-husmekaninker Broberg säger, Speedparts eller Saabs NOS-lager som gäller smile Ingen som ser om du har 3"-2,5" ju tongue 2x2,5 e ju mer än 3", så borde inte bromsa särsklilt mycket heller. Inga direkta svårigheter att trycka på Y-kors på 3"-röret heller för den delen, sitter ju en rak 1m-bit längst bak wink Vissa har det bra... ska ha på 2,5-2x3" på BMWn efter vintern och innan dämparn är det inte en rak bit att skrava på :'(


528 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#90
malaguti_fabbe skrev:
För mig fanns inget alternativ till JT 3", eftersom deras lager ligger på vägen till Pappa/Mamma wink När det gäller delar till Saabar är det som min saab-husmekaninker Broberg säger, Speedparts eller Saabs NOS-lager som gäller smile Ingen som ser om du har 3"-2,5" ju tongue 2x2,5 e ju mer än 3", så borde inte bromsa särsklilt mycket heller. Inga direkta svårigheter att trycka på Y-kors på 3"-röret heller för den delen, sitter ju en rak 1m-bit längst bak wink Vissa har det bra... ska ha på 2,5-2x3" på BMWn efter vintern och innan dämparn är det inte en rak bit att skrava på :'(

jag är väldigt sugen på JT 3" faktiskt.... men frågan är om man ska ha med batteriböj eller om man ska skita i de.... 2 pipor kommer jag ha i vilket fall tongue


Exporterad Colombian
812 Inlägg
16 november 2011
#91
Bara o handla! Du ska har böj (o ingen kat, är iofs inget problem) o knappt nån dämpare! Mitt lät gött, men Brobergs goare big_smile Okej wink


528 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#92
malaguti_fabbe skrev:
Bara o handla! Du ska har böj (o ingen kat, är iofs inget problem) o knappt nån dämpare! Mitt lät gött, men Brobergs goare big_smile Okej wink

haha får vänta på lite pengar först wink nej nån katt blir det verkligen inte xD


Exporterad Colombian
812 Inlägg
16 november 2011
#93
Ja, dem finns ju aldrig när man behöver dem wink Man sätter ju inte dit nån om man inte behöver wink


528 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#94
malaguti_fabbe skrev:
Ja, dem finns ju aldrig när man behöver dem wink Man sätter ju inte dit nån om man inte behöver wink

precis, men snart borde det komma lite cash big_smile och om inte annat blir det att köpa lite brömsrör o sen spara undan lite till avgas o de andra tongue


528 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#95
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92165/92165-56c304e3b73a88e518e978eeb1c65ddb.jpg
fixade lite ytrost på förarsidan smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92165/92165-becfb45c6ecf8eb67623e8ef627738e1.jpg
sånthär är ju alltid roligt big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92165/92165-f981ada3c738601ad06e5a86655f71e0.jpg
såhär såg det ut bakom den bakre aerokåpan smile inte så farligt ändå big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92165/92165-d0e4dab691861eb17d0cdee035c54751.jpg
så ser de ut på insidan, inte genomgående dock, ska trycka ner en punktbläster o se om jag slipper svetsa där tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92165/92165-b59951cb8001ab228582c05c2a807673.jpg
framskärmen går att rädda tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92165/92165-bc95fca2a7662805d8dfd498aeed0601.jpg
de blir nog bra tillslut smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92165/92165-7cd3e3d33e4fd9710abc53018c7b1576.jpg
mattorna är inte så fina... ska dra ner de till jobbet nån dag o se vad jag kan göra smile

sådär de va en liten liten uppdate på hur de ser ut, jag har ju lite rostlagning framför mig ^^ om nån har en svets att låna ut skulle jag bli väldigt glad tongue


528 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#96
M_Broberg skrev:
kan ju av erfarenhet säga att även om rost SER mesig ut så brukar man behöva byta plåten då den är så tunn.

ang o flytta batteiret så äre la inte sååå svårt? 3" med batteriböjj ger lite snabbare respons, mao kanske du kan få ladd inann du får grått hår tongue responsen på 84orna är kanske inte riktigt tp notch, men det e ju del av karaktären smile

jo jag vet att rost inte är som det ser ut tyvärr, men försöker vara lite positiv wink

njaa jag är ju inte ute efter att bygga nån banracing kärra direkt tongue det kommer nog att bli 2,5" så jag slipper knöla:)


528 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#97
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92165/92165-530f5dbbe072c3e998291a6b6749ed9c.jpg
lagat lite mer ytrost, under förarstolen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92165/92165-2a9e45d1f8179133499a7ca38bc1418b.jpg
en liten bilde på en utav mina SAAB garderober tongue

tyvärr inga fler bilder, då jag är förkyld och inte orkar hålla på så mkt tongue plus att det står en volvo i garaget som det skruvas lite med också smile


528 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#98
Hej.

Totalt finns det 23 stycken av 1984 årsmodell. 4 av dessa är i trafik.

Silverfärgade finns det ingen registrerad. Kan vara så att silver inte fanns som färg i registret då så jag har sökt på Grå, ljusgrå och Mörkgrå. Då finns det totalt 9 stycken, alla nio är avställda.

Med vänlig hälsning

detta fick jag till svar när jag frågade hur många 900 aero från 84 det fanns i landet smile


528 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#99
M_Broberg skrev:
Frizzox skrev:
Hej.

Totalt finns det 23 stycken av 1984 årsmodell. 4 av dessa är i trafik.

Silverfärgade finns det ingen registrerad. Kan vara så att silver inte fanns som färg i registret då så jag har sökt på Grå, ljusgrå och Mörkgrå. Då finns det totalt 9 stycken, alla nio är avställda.

Med vänlig hälsning

detta fick jag till svar när jag frågade hur många 900 aero från 84 det fanns i landet smile

kul fakta!  dock är ju dom flesta entusiastbilar avställda för vintern nu smile

ja precis vad jag tänkte smile

men rätt kul att det är typ 1 av 9 bilar i sverige big_smile och jag har haft 2 roll


Exporterad Colombian
812 Inlägg
21 november 2011
#100
Läs Brobergs "presention" wink Trubbnos-Turbo är konstigt nog en jädrans ovanlig bil i dess ursprungsland tongue Ökar dock intesset för de som är räddningsbara ännu mer såklart big_smile



Sök