3009
Sök

Total nybörjare - ljud i en volvo 855a

1 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
Hejsan!

Är väldigt intresserad av att bygga i min volvo 855a. Årsmodell 96.
Är helt ny så har inte en susning på vad jag ska tänka på alls. Det som jag har i ljudväg än så länge (ska väl ev sälja och köpa nytt) Är:
Ett slutsteg från Xzound Gold 5100
En baslåda med dubbla 12' från Arizona Eagle
2st 6.9or (Allt uppmätt till 123DB i en saab 900)

Vad är det jag ska tänka på? Är det bara skitgrejjer jag har eller är de bra till å börja med? Hur ska jag göra när allt är orginal i Volvon?

Behöver veta allt så bomba mig med tips och trixx smile //Mvh Angelica

595 Inlägg
3 juni 2010
Börja med att dra en bra kabel genom brandväggen, brukar finnas klara genomgångar. Annars får du borra en inte så svårt!

Sedan tror jag du får klippa lite i hatthyllan för att få i 6x9orna. (Klipp så lite som möjligt).
Sen är det väl bara att dra alla kablar.

Ett bra nybörjar tips är att dra lågnivån & Strömkabeln på Olika sidor av bilen annars uppstår störningar!

Lycka till!

194 Inlägg
3 juni 2010
Vars sitter hatthyllan i en 855? smile Om du byter ut 5,25orna se till att täta med silikon runt högtalaren för att inte luft ska smita ut där. Är någon skum storlek original på 850is. Och på bakdörrarna kan du täta runt dörrsidans kant nedertill, jag hade en stor glipa där.

Drog min fjuttiga 10mm2 kabel på vänster sida genom en gummiplopp, var dock lite svårt att få igenom.
Men ska dra en 50mm2 nu snart, så då får jag nog göra en ny genomgång, har kollat och inte hittat någon annan.

Lågnivå/remote är lätt att dra under dörrlisterna. Dra lågnivå på ena sidan och ström på andra sidan.

Jord tog jag från någon bult under golvet i bagaget. Men ska även byta ut den till ett bältesfäste, anar lite generatorvin i min bil så den jordpunkten jag valt är nog inte så bra.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
4 juni 2010
eacan skrev:
Börja med att dra en bra kabel genom brandväggen, brukar finnas klara genomgångar. Annars får du borra en inte så svårt!

Det finns en färdig kabelgenomföring ovanför passagerarens fötter fram, rätt högt upp.

Lägg dig på rygg i bilen, hitta genomföringen, gör ett hål (det är en gummi"packning" där) och tryck igenom en mejsel eller ngt så ser du (i motorrummet) precis vart genomföringen är.

max_k skrev:
Jord tog jag från någon bult under golvet i bagaget. Men ska även byta ut den till ett bältesfäste, anar lite generatorvin i min bil så den jordpunkten jag valt är nog inte så bra.

Jag hade min jordpunkt i fästet för låsanordningen på bagaget på min 854 -95 och jag hade liiite generatorbrus där också, dock såpass lite att jag inte brydde mig.

Lycka till!
Senast redigerat av Bebben (4 juni 2010)

194 Inlägg
4 juni 2010
Den genomföringen Bebben nämner använder jag nu. Men den är för liten för en 25 - 50mm2 kabel skulle jag tro.

Har också just lite generatorvin nu. Hörs bara om man lyssnar väldigt lågt och varvar över 3000rpm. Men ska ändå byta smile

16 197 Inlägg
4 juni 2010
de finns ju en flexslang färdrigdragen i 855 som genomföring.. typ under bromsservot.. där får man igenom en 25mm2 kabel,bara att ta bort "proppen" i varje ände på slangen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

194 Inlägg
4 juni 2010
Ska ta o kika där evil. Har själv vart o kollat där lite snabbt men inte sett något. ska ta och kolla igen

593 Inlägg
4 juni 2010
evilaudio skrev:
de finns ju en flexslang färdrigdragen i 855 som genomföring.. typ under bromsservot.. där får man igenom en 25mm2 kabel,bara att ta bort "proppen" i varje ände på slangen.

Genom den slangen har jag dragit 35mm^2 i min 850 och 50mm^2 i min V70!
Så länge kabeln är av bra kvalitet och inte har allt för tjockt hölje så går det att få igenom 50mm^2 där!
35mm^2 är det inga problem att få igenom smile

//Jerker

Sök