Munkis skrev:
Rquired: Var det inte A-klass som gärna välte vid undanmanöver? Gjordes det någonting åt det under modellseriens gång?
Inte menat som nedlåtande kommentar mot ovanstående bilmodell, utan mer nyfikenhet angående problemet
Helt rätt, och det gjordes stora åtgärder. Bland annat var W168 grunden till moderna antisladd-system, modellen fick ett standardmonterat sådant.
Dessutom sänktes tyngdpunkten, chassit och fjädringen blev hårdare, styrgeometrin ändrades och bilen fick andra däckuppsättningar.
W168 välte på ett vis som inte går att försvara, en modell som Mercedes påstod var "världens säkraste småbil" skall inte välta i den farten. Men många andra biltyper riskerade att välta vid betydligt lägre farter, så "livsfarlig" kan man inte ens kalla den ursprungliga modellen.
Däremot får modellen anses vara säker idag, den uppdaterade versionen testades (naturligtvis, efter Teknikens Värld avslöjande) kort sagt ordentligt av diverse journalister. Ett exempel på detta är Jeremy Clarkson som drar handbromsen och vänder en W168 180 grader, utan att välta.
Den uppdaterade versionen var aldrig någon ekonomisk vinst för Mercedes, speciellt inte om man räknar in det stryk varumärket tog, men det såldes trots allt närmre 2 miljoner exemplar av den första generationen A-klass W168.
Edit: För att förtydliga, Mercedes återkallade modellen så det finns alltså inga exemplar av den bältbenägna ursprungsmodellen att få tag på.