3065
Sök

Saab 93 2.0t 2001 motorlampan lyser

Controlled Insanity
41 Inlägg
12 juni 2010
#21
onej84 skrev:
Läste på en annons aldrig vänd upp och ner? Va spelar de för roll?

Du kan bränna sönder kassetten, dom är riktigt känsliga tyvärr.

Har du läst ur felkoden igen?
Kollat luftmassemätaren?
Och även lambdasonden?

1 854 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#22
JonasBilstrup skrev:
onej84 skrev:
Läste på en annons aldrig vänd upp och ner? Va spelar de för roll?

Du kan bränna sönder kassetten, dom är riktigt känsliga tyvärr.

Har du läst ur felkoden igen?
Kollat luftmassemätaren?
Och även lambdasonden?

Hur kan man bränna sönder en sak som inte är ikopplad?

Finns det inte en kasett som tål?

Tänker ju inte köpa en ny om den går sönder om man välter den...

Hemmainstruktör
641 Inlägg
13 juni 2010
#23
Kolla stiften i handsken till kasetten, kan vara att nån stiftat ur när du växlat kasett. Nya kasetter brukar nuförtiden hålla, deras kvalitee har höjts nått djävulskt från de äldre man fick stå å byta hela tiden.
Men kolla kablaget innan du köper kasetten, eftersom felet upkomm snabbare efter bytet är det ganska långsökt att 2 kasetter skulle ha samma fel, utan skulle tippa på kontaktfel i handsken/kontaktstycket.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

1 854 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#24
Pukadjuret skrev:
Kolla stiften i handsken till kasetten, kan vara att nån stiftat ur när du växlat kasett. Nya kasetter brukar nuförtiden hålla, deras kvalitee har höjts nått djävulskt från de äldre man fick stå å byta hela tiden.
Men kolla kablaget innan du köper kasetten, eftersom felet upkomm snabbare efter bytet är det ganska långsökt att 2 kasetter skulle ha samma fel, utan skulle tippa på kontaktfel i handsken/kontaktstycket.

Ska det vara stift i alla hål?

Saknas ett längst upp till höger i den.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
13 juni 2010
#25
Skala av tejpen en bit så ser du om nån stiftat ur, kommer inte ihåg om alla hål är stiftade. Prova alla stift med en lite mejsel eller liknande för att se att dom inte backar ur när dom förs på kontakten.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Controlled Insanity
41 Inlägg
13 juni 2010
#26
onej84 skrev:
JonasBilstrup skrev:
onej84 skrev:
Läste på en annons aldrig vänd upp och ner? Va spelar de för roll?

Du kan bränna sönder kassetten, dom är riktigt känsliga tyvärr.

Har du läst ur felkoden igen?
Kollat luftmassemätaren?
Och även lambdasonden?

Hur kan man bränna sönder en sak som inte är ikopplad?

Finns det inte en kasett som tål?

Tänker ju inte köpa en ny om den går sönder om man välter den...

Det ligger någon typ av olja i dom och om du har vänt den upp och ner och sen startar bilen direkt innan oljan runnit tillbaka så är risken stor att den kan bränna, men detta gäller ju som sagt dom tidigare kassetterna!

Har du testat att läsa ur felkoden igen??
Kan ju vara en ny kod som kommit upp! Skulle inte tro att det är stiftningen som är problemet faktist..

Controlled Insanity
41 Inlägg
13 juni 2010
#27
http://www.geting.se/image.php/247751-Namnlos.jpg

1 854 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#28

Ska köpa nya stift när jag är mer körduglig smile

1 854 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
#29
Nu sitter det nya stift i, och med rätt avstång på elektroderna.
De va helt fel på dom som satt i.

Gjorde även en motortvätt och bytte en trasig slang till vevhusventen.

Bilen går mycket renare nu, inga ryck.

Hoppas lampan inte tänds igen.

1 854 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#30
Och så lyser lampan igen..

Controlled Insanity
41 Inlägg
16 juni 2010
#31
Vad är det för felkod denna gången då?

1 854 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#32
JonasBilstrup skrev:
Vad är det för felkod denna gången då?

Samma

ska ut och montera en orginaldump nu, det är troligen den som strular.

888 Inlägg
16 juni 2010
#33
Har du samma felkod är det inte DUMPEN. Har du bytt kassetten?

1 854 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
#34
HenkeTIC skrev:
Har du samma felkod är det inte DUMPEN. Har du bytt kassetten?

Kasett stift och rengjord lmm.

1 854 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
#35
bilen har startat över 10 ggr utan att lampan tänts smile nytt rekord

1 854 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
#36
Nu tar orken slut snart..

Lampjäveln lyser igen

Får väl bli och lämna in skiten snart

Controlled Insanity
41 Inlägg
18 juni 2010
#37
Kolla Stift nr8 i kontakten till tändkassetten och se vart den går till boxen.
Har tyvärr bara Wis över 9-5 och 9-3, och där visar den att den ska gå till stift 53 i boxen! kolla om detta är samma.

När du hittat vart kabeln går till boxen så testa att dra en ny provisorisk kabel mellan dessa två och sedan lossa minuspolen på batt. någon minut... Testa sedan att starta bilen och köra med den så ett tag.

Elektriker
718 Inlägg
19 juni 2010
#38
JonasBilstrup skrev:
onej84 skrev:
JonasBilstrup skrev:

Du kan bränna sönder kassetten, dom är riktigt känsliga tyvärr.

Har du läst ur felkoden igen?
Kollat luftmassemätaren?
Och även lambdasonden?

Hur kan man bränna sönder en sak som inte är ikopplad?

Finns det inte en kasett som tål?

Tänker ju inte köpa en ny om den går sönder om man välter den...

Det ligger någon typ av olja i dom och om du har vänt den upp och ner och sen startar bilen direkt innan oljan runnit tillbaka så är risken stor att den kan bränna, men detta gäller ju som sagt dom tidigare kassetterna!

Har du testat att läsa ur felkoden igen??
Kan ju vara en ny kod som kommit upp! Skulle inte tro att det är stiftningen som är problemet faktist..

Läste i haynes boken om tändkasseten, där står det att om man vänt den upp å ner så ska man vänta en stund, typ 30min eller va det va, kommer inte ihåg exakt, innan man startar bilen.

Som att kasta vatten i sjön.

680 Inlägg
19 juni 2010
#39
är säkert tändkasseten byte min i veckan typ 1200 för en beg,,2700 för en ny


1 854 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#40
demk skrev:
är säkert tändkasseten byte min i veckan typ 1200 för en beg,,2700 för en ny

Den är redan bytt.

Iaf lampan har slocknat av sig själv får se hur länge det funkar.


Sök