Tja, igår kontrollerade jag abs-sensorerna på bilen med en multimeter och jag fick inga som helst utslag på högerfram med "snurrmetoden". (Vänster gav utslag och verkar helt ok.) Började leta efter en ny på mekonomen.se och slår in reg-nr och får upp en abs-sensor... Men, då har denna en helt annorlunda kontakt mot vad det är på min bil!?
Bild på abs-givaren hos mekonemen som enligt dom ska passa min kärra...
Men i verkligheten så ser kontakten ut på detta vis i min kärra!
Kanske går att byta själva kontakten!? Jag har fan inte lust att slänga ut 800 spänn om skiten inte passar... =/ Nån som förstår mitt dilemma!?
går i värsta fall att klippa i dom och löda i hop dom samt krympslang...dock är det väl inget att rekomendera om den ena är ny! jag gjorde så på min audi dock med 2 st beg och det funkade kanon
Ringde en bildemontör och enligt honom var det väldigt kinkigt med årsmodell och tillverkare av abs-givaren... Ska upp till mekonomen och/eller saab nu i eftermiddag och se vad dom säger. Är inne på det spåret du nämnde volvopower.. och klippa av kontakterna!
EDIT: Nån som vet om det är skillnad på vänster resp. höger givare!? I mina ögon ser dom likadana ut..
Ringde en bildemontör och enligt honom var det väldigt kinkigt med årsmodell och tillverkare av abs-givaren... Ska upp till mekonomen och/eller saab nu i eftermiddag och se vad dom säger. Är inne på det spåret du nämnde volvopower.. och klippa av kontakterna!
Om pinnarna i själva kontakten är dom samma, går det som oftast att peta ut dom och sen flytta dom över till det nya kontakthöljet. Det kräver dock att man har rätt verktyg och vet hur man hittar låsbläcket.
Kimson skrev:
EDIT: Nån som vet om det är skillnad på vänster resp. höger givare!? I mina ögon ser dom likadana ut...
Det kan skilja i kabellängd mellan höger och vänster givare. (Vet ej hur det är på just din bil)
Har nu bytt ABS-givare. Men fan oxå... Lampan tänds efter man kör ett par meter! Ska åka förbi saab imorrn och fråga om dom kan felsöka. Jag som var 100% att det var givaren eftersom när jag testa koppla in ny så slocknade lampjäveln ju. Testade även voltometer i givaren mot abskransen och fick utslag när jag snurrade hjulet... Hatar bilaset! Nån som haft samma problem!? Kostat på alldeles för mycket i verkstad/delar på skiten!
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!