Hej har köpt en saab 9-5 Aero -01
(ca 13500mil Med fullstämplad servicbook sista servicen är gjord 11713 mil.)
Ny Info:
"Drar väldigt mycket olja från att ligga nästan i på max på oljestickan till att ligga på minimum på bara 20-25 mil känns lite skumt för att inte blå ryka eller gå dåligt!"
Gammal INFO:
Och har lakt märke till att den ryker mer en den borde. Ryker vit/gråt med lite svart ur avgassystemet vid gaspådrag.
Inte så mycket att de syns i bakspegeln utan man måste typ stå bakom bilen eller ligga efter för att se det.
Men tänkte att det är turbon som börjar bli dålig?!.(efter lite konsultation med min bror som är lastbils-meckaniker säger han samma sak som mig) Har inte märkt någon skillnad på gången/orken imotorn över huvetaget.
Men har fått fylla på olja 2ggr (ca 1 liter per gång) på en månad (ca 400 mil) Var av 10-15 mil ganska hård körning (160-180km/t mellan Lindköping-Norrköping-Södertälje)
Har gjort ett olje bytte nu med filter. Gamla oljan var väldigt svart och tunn. Men "Problemet" kvarstår. Vad kan de vara?
Har dock inte kollat olje nivån än efter bytet. Men det vart en väldig skillnad på motorljudet när jag starta motorn, inget tickande längre
(Vevhusventilatonen är uppgraderad)
Vet inte om de hjälper. Men är inte "så snäll" på gasen men varvar yterst sällan över 4000rpm då jag tycker den rör sig väldigt bra mellan 2500rpm och 3500rpm. har prövat att dra den till 5500rpm för tänkte den kunde kanske ha "sotat" igen. Förra ägaren prata om att han körde mellan sig (okelbo) och jobbet (gävle) i ca 120-140km/t (5 mil enkelresa) vet dock inte om han lätt bilen stå och gå tomgång efter sådana körningar... Bilen har gått ca 13500mil hade gått 13054mil när jag köpte den, hade kört ca 150-200mil innan jag tänkte på att de rykte lite.
Tack på förhand
P.S är nybörjare på både meckande och turbo.