3372
Sök

Saab 9-5 Aero -01 Drar mycket olja! NY INFO 2:a Juli

16 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
Hej har köpt en saab 9-5 Aero -01
(ca 13500mil Med fullstämplad servicbook sista servicen är gjord 11713 mil.)
Ny Info:
"Drar väldigt mycket olja från att ligga nästan i på max på oljestickan till att ligga på minimum på bara 20-25 mil känns lite skumt för att inte blå ryka eller gå dåligt!"

Gammal INFO:
Och har lakt märke till att den ryker mer en den borde. Ryker vit/gråt med lite svart ur avgassystemet vid gaspådrag.
Inte så mycket att de syns i bakspegeln utan man måste typ stå bakom bilen eller ligga efter för att se det.

Men tänkte att det är turbon som börjar bli dålig?!.(efter lite konsultation med min bror som är lastbils-meckaniker säger han samma sak som mig) Har inte märkt någon skillnad på gången/orken imotorn över huvetaget.

Men har fått fylla på olja 2ggr (ca 1 liter per gång) på en månad (ca 400 mil) Var av 10-15 mil ganska hård körning (160-180km/t mellan Lindköping-Norrköping-Södertälje)
Har gjort ett olje bytte nu med filter. Gamla oljan var väldigt svart och tunn. Men "Problemet" kvarstår. Vad kan de vara?

Har dock inte kollat olje nivån än efter bytet. Men det vart en väldig skillnad på motorljudet när jag starta motorn, inget tickande längre smile (Vevhusventilatonen är uppgraderad)

Vet inte om de hjälper. Men är inte "så snäll" på gasen men varvar yterst sällan över 4000rpm då jag tycker den rör sig väldigt bra mellan 2500rpm och 3500rpm. har prövat att dra den till 5500rpm för tänkte den kunde kanske ha "sotat" igen. Förra ägaren prata om att han körde mellan sig (okelbo) och jobbet (gävle) i ca 120-140km/t (5 mil enkelresa) vet dock inte om han lätt bilen stå och gå tomgång efter sådana körningar... Bilen har gått ca 13500mil hade gått 13054mil när jag köpte den, hade kört ca 150-200mil innan jag tänkte på att de rykte lite.

Tack på förhand
P.S är nybörjare på både meckande och turbo.
Senast redigerat av Klimpen (2 juli 2010)

98 Inlägg
12 juni 2010
Garanterat vevhus venten som måste uppdateras på dessa bilar!

16 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
Jeepo skrev:
Garanterat vevhus venten som måste uppdateras på dessa bilar!

Det är redan gjort.

98 Inlägg
12 juni 2010
Då vet jag faktiskt inte... men lycka till!

2 021 Inlägg
12 juni 2010
dålig turbo (dock sitter inte den dåliga garret turbon på din bil), igensatt vevhusvent, eller om du har otur, dåliga kolvringar.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
13 juni 2010
Det sitter en liten backventil på vevhusventilationen mellan ventilkåpan och spjällhuset, om den är täppt eller kass så kommer bilen å dra olja. Den ingår inte i vevhusvent. satsen men brukar också behövas bytas ut. Eller så kan det även vara täppt i huset i ventilkåpan, fastbränd olja i kanalerna till vevhusvent. Kollar också den i samband med upgraderingar men tvivlar på att alla gör det.
Sen kan ju även Mitsu turbona bli dåliga, fast det är ovanligt, lossa insugsröret eller avgassystemet från den och känn efter glapp på turbinaxeln.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Sök