Driftingbilar? Vad är det för jox?
Jag diskuterade konduktivitet. Sedan om det sitter på en pråm eller rymdfärja spelar ingen roll - samma fysik. Du vill ha så lite termiska förluster fram till turbon som möjligt eftersom värme är energi och då är det bättre med material som leder dåligt, som tex rostfritt.
Sedan att det är lättare att tillverka grenrör i svartstål är helt klart fallet men att tillverka i rostfritt och få att hålla går också om man vet vad man sysslar med och väljer rätt slags rostfritt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rostfritt_stålJag vet i alla fall en dubbelturbo BMW som har gått flera år med rostfria tubgrenrör utan problem. I och för sig är han som har byggt bilen förjävligt duktig och sjukt pedantisk.
Och smälta. Kom igen nu, rostfritt smälter vid runt 1500 grader celcius.
Här har du tre riktigt bra värmebeständiga rostfria material:
Värmebeständiga rostfria material
Material:2322/4749/S44600
Beskrivning:Värmebeständigt rostfritt
Egenskaper:Extremt bra resistivitet mot svavelhaltiga gaser
Bra resistivitet mot ”oil-ash corrosion”
Kan användas i temperaturer upp till 1100oC
Tillgänglighet:Sandvik, Outokumpu/Avesta
Dimension:YD=42,4 TJ=3,25
Rörvikt:3,44 kg/m
Pris:630 kr/m
Böj 90 grader:Ej standard i Sverige
Material:2368/4835/S30815/253MA
Beskrivning:Värmebeständigt rostfritt
Egenskaper:Hög ”creep strength” (alla rostfria material börjar”krypa” och ändra struktur i höga temperaturer, det är även det som gör att korngränsfrätning kan uppstå
vid svetsarna).
God strukturstabilitet vid höga temperaturer.
God svetsbarhet.
God resistivitet vid ”isothermal” och ”cyclic” oxidation
Kan användas i temperaturer upp till 1150oC
Tillgänglighet:Sandvik, Outokumpu/Avesta
Dimension:YD=42,16 TJ=3,56
Rörvikt:3,44 kg/m
Pris:797 kr/m
Böj 90 grader:Ej standard i Sverige
Material:Saknar svensk norm/4854/S35315/353MA
Beskrivning:Värmebeständigt rostfritt
Egenskaper:Hög ”creep strength”
God strukturstabilitet vid höga temperaturer.
God svetsbarhet
Mycket god resistivitet vid ”isothermal” och ”cyclic” oxidation
Mycket god resistivitet mot förbränningsgaser
Mycket god resistivitet mot ”carburisation”
God resistivitet mot "nitriding gases"
Kan användas i temperaturer upp till 1175oC
Tillgänglighet:Sandvik, Outokumpu/Avesta
Dimension:YD=42,16 TJ=3,56
Rörvikt:3,44 kg/m
Pris:1359 kr/m
Böj 90 grader:Ej standard i Sverige
/Göran
940RDALLE skrev:
Sharky skrev:
??
Skulle grenrör i rostfritt försämra effekten gentemot ett grenrör i svartstål? Vad jag vet så leder svartstål värme bättre än rostfritt och då får du större avkylning i ett som är gjort i svartstål.
/Göran
940RDALLE skrev:
Grenrör till 16v har jag bara sett att de görs i rostfritt,...... Försämrar även effekten vad jag vet, Bygg ett eget puls splitt grenrör i svartstål

Nu när du gav den faktan så måste jag då fråga: hur många Drifting bilar har du sett köra med ett rostfritt grenrör?

Jag har inte sett ett enda utan alla har avgasbandage lindade stålgrenrör, finns väll säker nån enstaka men inte många pga smälltbristen!
eller har jag fel
