4457
Sök

Grenrör 960 16v Turbo?

145 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
hej
har en 960 16v turbo som jag tänkte fixa lite. har tänkt att jag skulle topp montera en större turbo och har tittat på ett grenrör från ajden. någon som vet lr har ett sånt om det passar och funkar bra??
är tacksam för svar
mvh viktor

hedstr3m

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 juni 2010
hade ett sånt till min 16v turbo innan.... passade kobajs, 8v rören passade bra men 16v var ju ett rent helvete rent utsagt.

turbons kompressorhus tog i kamdrevet, wastegaten gick ner 7 cm i rambenet så det blev till att kapa, servon fick slungas allvärldensväg, fick svetsa om vattenpumpen medmeramedmera...så det blev att svetsa ett eget.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

145 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
NITROUS skrev:
hade ett sånt till min 16v turbo innan.... passade kobajs, 8v rören passade bra men 16v var ju ett rent helvete rent utsagt.

turbons kompressorhus tog i kamdrevet, wastegaten gick ner 7 cm i rambenet så det blev till att kapa, servon fick slungas allvärldensväg, fick svetsa om vattenpumpen medmeramedmera...så det blev att svetsa ett eget.

okey
då vet jag att jag inte ska beställa ett sånt. du vet ingen annan som gör grenrör? lr är det bättre att göra ett eget?

mvh viktor

hedstr3m

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 juni 2010
beror helt på budget, men kan du svetsa och har tid och lust så kör på bara smile

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

145 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
NITROUS skrev:
beror helt på budget, men kan du svetsa och har tid och lust så kör på bara smile

ja för det är ju lite pill att göra ett grenrör tongue min kusin jobbar som svettsare så han hjälper mig. vi gjorde ett till min 740 som vi turbokonverterade men det vart inte jättebra. du har ingen bild hur du gjorde ditt?
mvh viktor

hedstr3m

145 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
BynnRacing skrev:
finns även beg med turbo modell stora tongue

okey får glo lite tongue

hedstr3m

1 738 Inlägg
15 juni 2010
Grenrör till 16v har jag bara sett att de görs i rostfritt, vet en som lyckades smälta svetsfogarna på ett rostfritt grenrör, bilen bänkades 500hk. Försämrar även effekten vad jag vet, Bygg ett eget puls splitt grenrör i svartstål wink

145 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
940RDALLE skrev:
Grenrör till 16v har jag bara sett att de görs i rostfritt, vet en som lyckades smälta svetsfogarna på ett rostfritt grenrör, bilen bänkades 500hk. Försämrar även effekten vad jag vet, Bygg ett eget puls splitt grenrör i svartstål wink

okey tongue nice smile det rostfria vill ju bara sprick me tongue får nog blir att bygga ett eget tongue vad menas med splitt?? har inte fattat det än tongue finns det två olika sätt till wg?
mvh viktor smile

hedstr3m

1 004 Inlägg
16 juni 2010
940RDALLE skrev:

då har din polare en avgastemp på runt 1500 c.... tror nog att det är problemet,inte material valet...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

10 287 Inlägg
16 juni 2010
??

Skulle grenrör i rostfritt försämra effekten gentemot ett grenrör i svartstål? Vad jag vet så leder svartstål värme bättre än rostfritt och då får du större avkylning i ett som är gjort i svartstål.

/Göran

940RDALLE skrev:
Grenrör till 16v har jag bara sett att de görs i rostfritt,...... Försämrar även effekten vad jag vet, Bygg ett eget puls splitt grenrör i svartstål wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 738 Inlägg
16 juni 2010
Sharky skrev:
??

Skulle grenrör i rostfritt försämra effekten gentemot ett grenrör i svartstål? Vad jag vet så leder svartstål värme bättre än rostfritt och då får du större avkylning i ett som är gjort i svartstål.

/Göran

940RDALLE skrev:
Grenrör till 16v har jag bara sett att de görs i rostfritt,...... Försämrar även effekten vad jag vet, Bygg ett eget puls splitt grenrör i svartstål wink

Grenröret kompisen hade var ett rostfritt grenrör som smällte svetsen vid 500hk gränsen, fick åka hem o byta grenrör o sedan komma tillbaka några veckor för en ny mappning. Andra mappningen krämade han ut 560 hk med ett köpt svartståls grenrör från klracing, vet och sett fler med samma problem! Bla. en s14 som fick tråkiga svaret om att grenröret smälte under mappning kan även länka video om ingen tror mig

Puls splitt grenrör är: grenröret har lika långa rör från alla avgasutgångar. Läste lite på sävar turbo då en kille vid namnet jens är en GUD på motorer som rekomenderade 48cm långa rör, kan ha fel med längden men kolla lite där o sök på pulssplitt

MVH
Senast redigerat av 940RDALLE (16 juni 2010)

1 380 Inlägg
16 juni 2010
hur mycket är du villig att betala för ett färdigt grenrör ?

145 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
940RDALLE skrev:
Sharky skrev:
??

/Göran

940RDALLE skrev:

Grenröret kompisen hade var ett rostfritt grenrör som smällte svetsen vid 500hk gränsen, fick åka hem o byta grenrör o sedan komma tillbaka några veckor för en ny mappning. Andra mappningen krämade han ut 560 hk med ett köpt svartståls grenrör från klracing, vet och sett fler med samma problem! Bla. en s14 som fick tråkiga svaret om att grenröret smälte under mappning kan även länka video om ingen tror mig

Puls splitt grenrör är: grenröret har lika långa rör från alla avgasutgångar. Läste lite på sävar turbo då en kille vid namnet jens är en GUD på motorer som rekomenderade 48cm långa rör, kan ha fel med längden men kolla lite där o sök på pulssplitt

MVH

okey så det är typ som ett extraktor grenrör till en sugmotor fast till en turbon? smile

hedstr3m

145 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
joelimmo skrev:
hur mycket är du villig att betala för ett färdigt grenrör ?

ajden vill ju ha nästan 5 tusen så inte över de. smile

hedstr3m

1 738 Inlägg
21 juni 2010
Sharky skrev:
??

/Göran

940RDALLE skrev:

Nu när du gav den faktan så måste jag då fråga: hur många Drifting bilar har du sett köra med ett rostfritt grenrör? wink Jag har inte sett ett enda utan alla har avgasbandage lindade stålgrenrör, finns väll säker nån enstaka men inte många pga smälltbristen!

eller har jag fel big_smile

10 287 Inlägg
21 juni 2010
Driftingbilar? Vad är det för jox?

Jag diskuterade konduktivitet. Sedan om det sitter på en pråm eller rymdfärja spelar ingen roll - samma fysik. Du vill ha så lite termiska förluster fram till turbon som möjligt eftersom värme är energi och då är det bättre med material som leder dåligt, som tex rostfritt.

Sedan att det är lättare att tillverka grenrör i svartstål är helt klart fallet men att tillverka i rostfritt och få att hålla går också om man vet vad man sysslar med och väljer rätt slags rostfritt:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rostfritt_stål

Jag vet i alla fall en dubbelturbo BMW som har gått flera år med rostfria tubgrenrör utan problem. I och för sig är han som har byggt bilen förjävligt duktig och sjukt pedantisk.

Och smälta. Kom igen nu, rostfritt smälter vid runt 1500 grader celcius.

Här har du tre riktigt bra värmebeständiga rostfria material:

Värmebeständiga rostfria material

Material:2322/4749/S44600
Beskrivning:Värmebeständigt rostfritt
Egenskaper:Extremt bra resistivitet mot svavelhaltiga gaser
Bra resistivitet mot ”oil-ash corrosion”
Kan användas i temperaturer upp till 1100oC
Tillgänglighet:Sandvik, Outokumpu/Avesta
Dimension:YD=42,4 TJ=3,25
Rörvikt:3,44 kg/m
Pris:630 kr/m
Böj 90 grader:Ej standard i Sverige

Material:2368/4835/S30815/253MA
Egenskaper:Hög ”creep strength” (alla rostfria material börjar”krypa” och ändra struktur i höga temperaturer, det är även det som gör att korngränsfrätning kan uppstå
vid svetsarna).
God strukturstabilitet vid höga temperaturer.
God svetsbarhet.
God resistivitet vid ”isothermal” och ”cyclic” oxidation
Kan användas i temperaturer upp till 1150oC
Dimension:YD=42,16 TJ=3,56
Pris:797 kr/m

Material:Saknar svensk norm/4854/S35315/353MA
Egenskaper:Hög ”creep strength”
God svetsbarhet
Mycket god resistivitet vid ”isothermal” och ”cyclic” oxidation
Mycket god resistivitet mot förbränningsgaser
Mycket god resistivitet mot ”carburisation”
God resistivitet mot "nitriding gases"
Kan användas i temperaturer upp till 1175oC
Pris:1359 kr/m

/Göran

940RDALLE skrev:
Sharky skrev:
??

/Göran

940RDALLE skrev:

Nu när du gav den faktan så måste jag då fråga: hur många Drifting bilar har du sett köra med ett rostfritt grenrör? wink Jag har inte sett ett enda utan alla har avgasbandage lindade stålgrenrör, finns väll säker nån enstaka men inte många pga smälltbristen!

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
21 juni 2010
När jag väl sökte på "drifting" så hittade jag detta rätt omgående:

1993 Nissan 180SX
Chassis Code:    S13
Engine
Engine Code :    SR20DET
Type :    Inline four,aluminum block, aluminum head
Internal Modifications:    NISMO 1.2-mm headgasket, HKS 264-degree cams
External Modifications:     Koguchi Power stainless steel manifold,

1996 Toyota Chaser
Chassis Code:    JZX100
Engine
Engine Code :    2JZ-GTE
Type:    Inline six, cast-iron block, aluminum head
Internal Modifications:    HKS 1.6mm headgasket, polished and ported head
External Modifications:    Trust intercooler, Trust oil cooler, custom stainless steel exhaust manifold,

/Göran

(Groucho Marx).

1 738 Inlägg
24 juni 2010
Sharky skrev:
Driftingbilar? Vad är det för jox?

Jag diskuterade konduktivitet. Sedan om det sitter på en pråm eller rymdfärja spelar ingen roll - samma fysik. Du vill ha så lite termiska förluster fram till turbon som möjligt eftersom värme är energi och då är det bättre med material som leder dåligt, som tex rostfritt.

Sedan att det är lättare att tillverka grenrör i svartstål är helt klart fallet men att tillverka i rostfritt och få att hålla går också om man vet vad man sysslar med och väljer rätt slags rostfritt:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rostfritt_stål

Jag vet i alla fall en dubbelturbo BMW som har gått flera år med rostfria tubgrenrör utan problem. I och för sig är han som har byggt bilen förjävligt duktig och sjukt pedantisk.

Och smälta. Kom igen nu, rostfritt smälter vid runt 1500 grader celcius.

Här har du tre riktigt bra värmebeständiga rostfria material:

Värmebeständiga rostfria material

Material:2322/4749/S44600
Egenskaper:Extremt bra resistivitet mot svavelhaltiga gaser
Bra resistivitet mot ”oil-ash corrosion”
Kan användas i temperaturer upp till 1100oC
Dimension:YD=42,4 TJ=3,25
Pris:630 kr/m

Material:2368/4835/S30815/253MA
Egenskaper:Hög ”creep strength” (alla rostfria material börjar”krypa” och ändra struktur i höga temperaturer, det är även det som gör att korngränsfrätning kan uppstå
vid svetsarna).
God svetsbarhet.
God resistivitet vid ”isothermal” och ”cyclic” oxidation
Kan användas i temperaturer upp till 1150oC
Pris:797 kr/m

Material:Saknar svensk norm/4854/S35315/353MA
Egenskaper:Hög ”creep strength”
God svetsbarhet
Mycket god resistivitet vid ”isothermal” och ”cyclic” oxidation
Mycket god resistivitet mot förbränningsgaser
Mycket god resistivitet mot ”carburisation”
God resistivitet mot "nitriding gases"
Kan användas i temperaturer upp till 1175oC
Pris:1359 kr/m

/Göran

940RDALLE skrev:
Sharky skrev:
??

/Göran

Jag vet om massor bilar som har mycket hk o kör rostfritt som inte klagar, men tyvärr så tror jag ju inte att grenrören tex klracing säljer görs i sverige för den prissumman dom har satt på sina grenrör, utan att det är kina saker därav brtisterna! Killen söker ett vettigt grenrör till en 16v volvo turbo då han någon dag garanterat har tröttnat på 300hk och får för sig att vässa till den för 500hk och varför då köpa ett grenrör som "KANSKE" inte håller i längden. Då är det väll bättre att satsa 4000kr direkt på ett rättbyggt grenrör från början så han slipper att köpa om?

Jag citerar SPEXARN:s kommentar i hans projekttråd vid mappningen av hans s14:

I fredags var vi nere i vrigstad hos maxxtuning för mappning,
Det strulade lite med laddtrycksstyrning som inte ville fungera och svets i grenröret som smälte, vilket resulterade i läckage och vi fick avbryta mappningen.

Men fick iaf lite siffror än så länge!

Till följd av det komenterade en annan kille detta:

Så turbon klara sig? Rostfritt är inget för seriösa byggen....

Här har du länken så du kan läsa om du inte tror mig:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4&p=36

Sök