4672
Sök

Något bränd lukt kommer ifrån luftkondtionering

Snabbast går först i kön
146 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
Det brända lukten uppstod först bara en gång om dygnet sen nu så märker jag allt oftare låter jag bara bilen får stå en timma så känner jag samma brända lukt, eller ja det luktar kanske inte rent bränt utan mer som bränt damm och det kommer ifrån ventilationen i ca 10sec sen är det borta

Bilen har vart inne på felsökning och Audi påstår att dom har bytt fläktmotorn för ventilationen, men felet kvarstår och dom står mållösa
är det ingen som har det problemet med sin audi gammal som ny bil och kanske sitter inne med svar.
eller annan märke av bil hur som helst Audi får ingen rätsida på problemet

35 Inlägg
8 juli 2023
DarKMaNs skrev:
Det brända lukten uppstod först bara en gång om dygnet sen nu så märker jag allt oftare låter jag bara bilen får stå en timma så känner jag samma brända lukt, eller ja det luktar kanske inte rent bränt utan mer som bränt damm och det kommer ifrån ventilationen i ca 10sec sen är det borta

Bilen har vart inne på felsökning och Audi påstår att dom har bytt fläktmotorn för ventilationen, men felet kvarstår och dom står mållösa
är det ingen som har det problemet med sin audi gammal som ny bil och kanske sitter inne med svar.
eller annan märke av bil hur som helst Audi får ingen rätsida på problemet

Jag vet att inlägget är gammalt, men jag har exakt samma problem med min Peugeot Partner.
Så fort jag startar fläkten, börjar det lukta bränt damm, men lukten försvinner inte.

Det var inte längesedan som jag bytte luftfilter och fläktmotståndet i motorrummet, samt monterade en ny kupefläkt samtidigt.
Fick du någon ordning på din bil?
Senast redigerat av Guldstrand (8 juli 2023)

Diagnostekniker
2 711 Inlägg
9 juli 2023
Luktar det även om du hoppar in i bilen och slår på tändningen för första gången på några timmar?

Antar att du bytte fläktmotståndet och de andra prylarna p.g.a detta fenomen.
Det kan helt enkelt vara så att massa damm har satt sig på fläktmotståndet (de blir hyfsat varma) och bränts, sedan har lukten satt sig.
Detta kanske p.g.a felmonterat kupéfilter eller liknande.

Jag skulle först och främst tuta i en flaska medel som tar kol på odörer.
Finns specifika för luftkonditionering på t.ex Mekonomen.
Köp bara inte Turtle Wax’s carribean breeze.. den är hemsk. smile

Up the RA

35 Inlägg
29 juli 2023
Jesper328 skrev:
Luktar det även om du hoppar in i bilen och slår på tändningen för första gången på några timmar?

Det kan helt enkelt vara så att massa damm har satt sig på fläktmotståndet (de blir hyfsat varma) och bränts, sedan har lukten satt sig.

Vet inte vem du svarade, men jag chansar.

Ja, det luktar nästan direkt, oavsett när jag startar bilen.

Bytte även fläktmotståndet ja, (inte superlätt att komma åt).
Vilka andra "prylar" syftar du på?

Såg precis att kupefiltret(?) var väldigt grisigt, och igensatt med damm.
Hade missat att kolla det, av någon märklig anledning. roll

P.s. Visste inte att det fanns något specifikt man kunde köpa för att bli av med lukter.
Häller man i det direkt i kylvätskebehållaren?
Senast redigerat av Guldstrand (29 juli 2023)

3 202 Inlägg
29 juli 2023
Guldstrand skrev:
P.s. Visste inte att det fanns något specifikt man kunde köpa för att bli av med lukter.

Nej, kylsystemet är helt slutet system och skulle inte göra något åt luften runt element, osv.

Dom jag sett är en spray man sprayar i luftintaget (typ där kupeluftfiltret sitter) och sprayen tar död på bakteriebeläggningar i kyl/värmepaketet.

Sådana beläggningar luktar i regel mer unket/surt som en blöt handduk som blivit liggande ihoprullad, men kanske också typ bränt. Har inte känt alla dofter det ger.

Läckande kylvätska i värmeelementet luktar oftast sött, blandat med unket, och ger också en immaliknande hinna på framrutan.

Diagnostekniker
2 711 Inlägg
29 juli 2023
Guldstrand skrev:
Jesper328 skrev:

Vet inte vem du svarade, men jag chansar.

Ja, det luktar nästan direkt, oavsett när jag startar bilen.

Bytte även fläktmotståndet ja, (inte superlätt att komma åt).
Vilka andra "prylar" syftar du på?

Såg precis att kupefiltret(?) var väldigt grisigt, och igensatt med damm.
Hade missat att kolla det, av någon märklig anledning. roll

Svarade på ditt inlägg. smile

Gör då som så att du börjar med att byta kupéfilter, och sedan kör du en luktborttagare genom luftkonditioneringen.

Här är några exempel;
https://www.mekonomen.se/bilvard-och-se … borttagare

Som ovan så skall vissa av dem sprejas in i luftintaget till kupén.
Andra so t.ex Turtle Wax ställs i en mugghållare i bilen, sen drar man på full fläkt med återcirkulering, trycker till på flaskan, och sedan kliver man ur och stänger dörrn. 🙂

Up the RA

Sök