4032
Sök

Våga fråga datorsaker mm

Smålänning
7 880 Inlägg
31 januari 2012
#481
Okej, nu är det problem.

Min trogna trimmade Compaq kontorsdator från 2002 som aldrig ens har hängt sig, har börjat dumma sig.

Den har varit avstängd i en vecka, fungerade perfekt när den stängdes av.

Nu har den varit ovanligt snabb i ett par timmar, men diskettstationen började knacka och leva efter att jag installerade senaste programvaran för mobilt bredband (Huawei E173). Det har troligen inte med det att göra, men är värt att nämna.

Nu fryser den bilden (utom råttan) och liksom är död, sen vaknar den till, sen död igen.
Programmet Mobile Broadband går inte stänga, och aktivitetshanteraren går inte öppna på något sätt (inte ens ctrl+alt+del).
Inget program går att öppna.
Diskettstationen börjar knacka konstant efter att den varit igång i 5 minuter, sen knackar den och för oväsen tills jag startar om, i de fallen Windows kan avslutas utan att frysa för länge.

Sist nu när jag startade den laddade den Windows 2 gånger.

Datorn har som sagt alltid tickat och gått utan några som helst problem innan. Aldrig ens hängt sig.

Ska ta den till jobbet imorgon och blåsa ur dammet ur den med tryckluften

Pentium 4 2.4 GHz (EJ överklockad)
1 GB ram (uppg. fr. 256 MB 2008)
Radeon X800 (09)
Sound blaster Xfi (08)
SpinPoint 40 GB C: (original från -02)
WD 160 GB D: (06-07)

Är den helt enkelt slut?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
31 januari 2012
#482
Haha, jag älskar dina speccs big_smile
Dom drar upp minnen ^^

Näe men ett nytt dörrstopp är ju aldrig fel? smile

(Seriöst, det ända du kan göra om du inte vet att du gjort ngt nytt med den på sistonde är att först prova en systemåterställning, sen formatera om. Den är absolut inte värd att lägga ett öre på)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Smålänning
7 880 Inlägg
31 januari 2012
#483
LeafBox skrev:
Haha, jag älskar dina speccs big_smile
Dom drar upp minnen ^^

Näe men ett nytt dörrstopp är ju aldrig fel? smile

(Seriöst, det ända du kan göra om du inte vet att du gjort ngt nytt med den på sistonde är att först prova en systemåterställning, sen formatera om. Den är absolut inte värd att lägga ett öre på)
Du, jag vet, men den har varit så satans jävla stabil, de e därför jag inte degraderat den till pall smile
Har inte tänkt lägga ett öre på den, ska prova att blåsa ur damm ur den imorgon med tryckluften på jobbet så får vi se. CPU-fläkten kanske kärvat ihop av damm... (Den står under soffan typ wink )

Men jag är så så att även om den ska på tippen vill jag veta felet, så jag vet vad jag ska göra om det händer någon annan dator smile

Windows XP SP2 är det i dne förresten..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Smålänning
7 880 Inlägg
1 februari 2012
#484
Update.

Har nu gått in via felsäkert läge och avinstallerat modemets program, och voila!

Nu fungerar datorn perfekt igen.

Även laptopen blev en aning stabilare sedan jag stängde av autostarten av programmet.

Ska man bara få den nya modemet att fungera med den gamla programvaran... För är rätt drygt att flytta simkortet mellan den stationära och gamla modemet och laptopen med de nya...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
1 februari 2012
#485
Hej!

Har ett bekymmer med min nybyggda dator.
Efter varje omstart så måste jag installera om drivrutinerna för nätverket. Jag är alltid ansluten till det lokala nätverket men har ingen internetåtkomst när jag startat om datorn. Måste dra igång skivan som följde med moderkortet och köra en ny installation på drivrutinerna för nätverk. Behöver inte göra en komplett installation utan bruka funka med att välja "reparera" i installationen.

ungefär 8 av 10 omstarter sker detta. börjar bli irriterande.
någon som har en teori?

moderkortet är detta: http://www.inet.se/produkt/1901937/msi-760gm-e51-fx

Kör windows 7 32bit.

tack på förhand.
MVH


Norrlänning
643 Inlägg
1 februari 2012
#486
twin_cam skrev:
Update.

Har nu gått in via felsäkert läge och avinstallerat modemets program, och voila!

Nu fungerar datorn perfekt igen.

Även laptopen blev en aning stabilare sedan jag stängde av autostarten av programmet.

Ska man bara få den nya modemet att fungera med den gamla programvaran... För är rätt drygt att flytta simkortet mellan den stationära och gamla modemet och laptopen med de nya...
Prova koppla ur diskettstationen? fick nåt liknande problem nån gång, där datorn fick för sig att den skulle läsa diskett konstant, därav tokseg. värt att prova!


Smålänning
7 880 Inlägg
2 februari 2012
#487
gutfucker skrev:
twin_cam skrev:
Update.

Har nu gått in via felsäkert läge och avinstallerat modemets program, och voila!

Nu fungerar datorn perfekt igen.

Även laptopen blev en aning stabilare sedan jag stängde av autostarten av programmet.

Ska man bara få den nya modemet att fungera med den gamla programvaran... För är rätt drygt att flytta simkortet mellan den stationära och gamla modemet och laptopen med de nya...
Prova koppla ur diskettstationen? fick nåt liknande problem nån gång, där datorn fick för sig att den skulle läsa diskett konstant, därav tokseg. värt att prova!
Nä inte provat det.
Men är fundersam om det verkligen fungerar.. Visst den går att koppla ur, men datorn är så gammal att det inte går att stänga av A: i BIOS.

Nu kör jag en defragmentering, hela registret i datorn hade blivit knallrött av att hålla på med modemet, men det går sakteligen åt rätt håll smile

Går nämligen varken göra systemåpterställning eller gå in på msconfig som det är nu...

Har annat att lägga pengar på än datorer... Sånt jag är intresserad av t.ex bilar, hojar m.m... smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Smålänning
7 880 Inlägg
6 mars 2012
#488
Nu vill jag ha lite tips på hur man ska lösa ett problem som egentligen inte borde kunna inträffa alls 2012..

Jag kan inte koppla ihop mobilen (Andriod) och datorn (Win7 starter) via Bluetooth, får bara upp meddelande på bägge enheterna om att verifieringskod inte stämmer, trots att samma kod visas på bägge.

Inget går att konfigurera manuellt i någon av maskinerna.

Sist jag kopplade ihop Windowsdator och telefon med bluetooth va med en USB-adapter mellan min gamla PII med XP PRO och min SE K700i, runt 05-06, då var det inga problem utan bara plug´n´play. På den tiden va koden 0000 och slog man in det så funkade det.

ÄR Win7 så mycket sämre? Eller är det android som är sämre än det gamla egna OS:et?

Dock inget bråttom, löste problemet med kabel, men tycker inte det ska behövas 2012, utan det hör 90-talet till...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 mars 2012
#489
Bluetooth är inte direkt top-notch heller hördu tongue

Nu tänker jag utgå ifrån att du har en trådlös router och en smartphone (aka standard i 2012)
Varför använder du bara inte nätverket för att flytta filer/koppla ihop dom/vad du nu vill göra?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Smålänning
7 880 Inlägg
6 mars 2012
#490
LeafBox skrev:
Bluetooth är inte direkt top-notch heller hördu tongue

Nu tänker jag utgå ifrån att du har en trådlös router och en smartphone (aka standard i 2012)
Varför använder du bara inte nätverket för att flytta filer/koppla ihop dom/vad du nu vill göra?
Jag har mobilt internet och egentligen bägge USB-portarna på min netbook är upptagna. (internet i den ena och trådlöst mus/tangentbord i den andra), så tänkte att Bluetooth vore ett smidigt sätt, är ju EN standard så brukar ju funkar perfekt direkt utan strul...

Annars hade det ju varit lätt wink

Fast bredband och router är väll också omodernt? wink

EDIT: filen skulle flyttas från min dator med internet till en PIII utan internetanslutning.

Telefonen är en Xperia.

Internetdatorn är en ASUS netbook med massa bokstavssjukdomar

PIII:an är en IBM ThinkPad 1200 MhZ från längesen...
Senast redigerat av twin_cam (6 mars 2012)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 mars 2012
#491
twin_cam skrev:
LeafBox skrev:
Bluetooth är inte direkt top-notch heller hördu tongue

Nu tänker jag utgå ifrån att du har en trådlös router och en smartphone (aka standard i 2012)
Varför använder du bara inte nätverket för att flytta filer/koppla ihop dom/vad du nu vill göra?
Jag har mobilt internet och egentligen bägge USB-portarna på min netbook är upptagna. (internet i den ena och trådlöst mus/tangentbord i den andra), så tänkte att Bluetooth vore ett smidigt sätt, är ju EN standard så brukar ju funkar perfekt direkt utan strul...

Annars hade det ju varit lätt wink

Fast bredband och router är väll också omodernt? wink
Njaa, hur ska man kunna dela ut internet till flera datorer om man inte har en router? Speciellt om man har bärbara datorer/smartphones som kör trådlöst.

Och bluetooth har väl aldrig vart smidigt, jag tror du bara haft tur tongue
OT så är min ända ide att du har en förinställd kod, och det är därför det blir fel

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Smålänning
7 880 Inlägg
6 mars 2012
#492
LeafBox skrev:
twin_cam skrev:
LeafBox skrev:
Bluetooth är inte direkt top-notch heller hördu tongue

Nu tänker jag utgå ifrån att du har en trådlös router och en smartphone (aka standard i 2012)
Varför använder du bara inte nätverket för att flytta filer/koppla ihop dom/vad du nu vill göra?
Jag har mobilt internet och egentligen bägge USB-portarna på min netbook är upptagna. (internet i den ena och trådlöst mus/tangentbord i den andra), så tänkte att Bluetooth vore ett smidigt sätt, är ju EN standard så brukar ju funkar perfekt direkt utan strul...

Annars hade det ju varit lätt wink

Fast bredband och router är väll också omodernt? wink
Njaa, hur ska man kunna dela ut internet till flera datorer om man inte har en router? Speciellt om man har bärbara datorer/smartphones som kör trådlöst.

Och bluetooth har väl aldrig vart smidigt, jag tror du bara haft tur tongue
OT så är min ända ide att du har en förinställd kod, och det är därför det blir fel
Går inte ändra, varesig i datorn eller i telefonen.

Men senaste VLC, som jag skulle flytta, är ändå fär präktigt för PIII:an märkte jag, att det ska behövas 1150 MHz för att köra en DVD... Jaja, inte varje dag den surhinken får känna på 100% CPU big_smile

Får leta upp en äldre version, eller nått gammalt Power DVD wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
6 mars 2012
#493
twin_cam skrev:
LeafBox skrev:
twin_cam skrev:

Jag har mobilt internet och egentligen bägge USB-portarna på min netbook är upptagna. (internet i den ena och trådlöst mus/tangentbord i den andra), så tänkte att Bluetooth vore ett smidigt sätt, är ju EN standard så brukar ju funkar perfekt direkt utan strul...

Annars hade det ju varit lätt wink

Fast bredband och router är väll också omodernt? wink
Njaa, hur ska man kunna dela ut internet till flera datorer om man inte har en router? Speciellt om man har bärbara datorer/smartphones som kör trådlöst.

Och bluetooth har väl aldrig vart smidigt, jag tror du bara haft tur tongue
OT så är min ända ide att du har en förinställd kod, och det är därför det blir fel
Går inte ändra, varesig i datorn eller i telefonen.

Men senaste VLC, som jag skulle flytta, är ändå fär präktigt för PIII:an märkte jag, att det ska behövas 1150 MHz för att köra en DVD... Jaja, inte varje dag den surhinken får känna på 100% CPU big_smile

Får leta upp en äldre version, eller nått gammalt Power DVD wink
MPCHC är bättre än vlc i typ... allt, det stöder även DXVA som "nyare grafikkort" grafikkort klarar, något som vlc inte ens kan stava till, bara ett tips  smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 mars 2012
#494
TS_quattro skrev:
twin_cam skrev:
LeafBox skrev:

Njaa, hur ska man kunna dela ut internet till flera datorer om man inte har en router? Speciellt om man har bärbara datorer/smartphones som kör trådlöst.

Och bluetooth har väl aldrig vart smidigt, jag tror du bara haft tur tongue
OT så är min ända ide att du har en förinställd kod, och det är därför det blir fel
Går inte ändra, varesig i datorn eller i telefonen.

Men senaste VLC, som jag skulle flytta, är ändå fär präktigt för PIII:an märkte jag, att det ska behövas 1150 MHz för att köra en DVD... Jaja, inte varje dag den surhinken får känna på 100% CPU big_smile

Får leta upp en äldre version, eller nått gammalt Power DVD wink
MPCHC är bättre än vlc i typ... allt, det stöder även DXVA som "nyare grafikkort" grafikkort klarar, något som vlc inte ens kan stava till, bara ett tips  smile
Jag tror inte det är mjukvaran som är problemet. Den har ju inte så mkt kontroll över hur mkt data som DVD:n måste skicka.

Utan problemet är väll det att du försöker använda ett potentiellt dörrstopp som mediaspelare big_smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Smålänning
7 880 Inlägg
6 mars 2012
#495
LeafBox skrev:
TS_quattro skrev:
twin_cam skrev:

Går inte ändra, varesig i datorn eller i telefonen.

Men senaste VLC, som jag skulle flytta, är ändå fär präktigt för PIII:an märkte jag, att det ska behövas 1150 MHz för att köra en DVD... Jaja, inte varje dag den surhinken får känna på 100% CPU big_smile

Får leta upp en äldre version, eller nått gammalt Power DVD wink
MPCHC är bättre än vlc i typ... allt, det stöder även DXVA som "nyare grafikkort" grafikkort klarar, något som vlc inte ens kan stava till, bara ett tips  smile
Jag tror inte det är mjukvaran som är problemet. Den har ju inte så mkt kontroll över hur mkt data som DVD:n måste skicka.

Utan problemet är väll det att du försöker använda ett potentiellt dörrstopp som mediaspelare big_smile
Määä tänk nu på med att de e en hypermodärn ThinkPad med Pentuim 3 på 1133 MHz (va de visst) och 512 MB RAM wink

Går de på den med de programmen ni tipsar om? Vi snackar gammal som gatan-dator här smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
6 mars 2012
#496
ptja, får du den att äta DXVA (beror på om grafikkretsen stöder det eller inte) så plockr grafikkortet upp den mesta belastningen i just videorenderingen och ger ork till annat  smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Smålänning
7 880 Inlägg
6 mars 2012
#497
TS_quattro skrev:
ptja, får du den att äta DXVA (beror på om grafikkretsen stöder det eller inte) så plockr grafikkortet upp den mesta belastningen i just videorenderingen och ger ork till annat  smile
Ja där är mina datorkunskaper, så jag frågar: Hur vet jag det?

Är nån inbyggd intel-krets som har mer än tillräcklig prestanda... För MS-röj...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 mars 2012
#498
Kort sagt; även om dom hade den tekniken inbyggd på stenåldern så lovar jag att kretsen är hälften så stark som en dålig mobiltelefon.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
6 mars 2012
#499
DXVA = directX video acceleration
1: installera nyaste tillgängliga version av direct x
2: öppna "kör" fältet och knappa in: dxdiag
3: du ska då få upp ett fönster med en helvetes massa flikar och info om vad grafikkretsen klarar av både vad gäller hårdvaruacceleration och mjukvaruacceleration...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Smålänning
7 880 Inlägg
6 mars 2012
#500
TS_quattro skrev:
DXVA = directX video acceleration
1: installera nyaste tillgängliga version av direct x
2: öppna "kör" fältet och knappa in: dxdiag
3: du ska då få upp ett fönster med en helvetes massa flikar och info om vad grafikkretsen klarar av både vad gäller hårdvaruacceleration och mjukvaruacceleration...
Va fränt smile

System:

DirectX-version: 9,0c

Bildskärm: Enhet

Namn: S3 Graphics SuperSavage/IXC 1014
Tillverkare: S3 Graphics, Inc.
Kretstyp: S3 SuperSavage IX
DAC-typ: S3 Graphics SDAC
Uppskattat totalt minne: 16,0 MB

Funkar sådär med DX9 va? Datorn har som sagt inte internet, och kommer inte få det, så kom inte och säg att jag ska ladda ner senaste DirectX wink

Går det inte skiter jag i det, simple as that, får skita i att kolla film smile Datorn är gamla jobbadatorn, har "lånat" hem den, dels för att min DVD-spelare är kass, och dels för att jag kollar lite kopplingsscheman smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök