3144
Sök

Våga fråga datorsaker mm

1 624 Inlägg
3 juni 2013
Några mer 'bud'?

7 Inlägg
16 juni 2013
Har windows XP i ena datorn och windows 8 i den andra datorn. Om skulle lägga in windoxs 8 på datorn med XP: kan man då använda samma licens till båda datorer?

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
16 juni 2013
Bullet_ skrev:
Har windows XP i ena datorn och windows 8 i den andra datorn. Om skulle lägga in windoxs 8 på datorn med XP: kan man då använda samma licens till båda datorer?

Du kan, men det är ett licensbrott. du kan dock "flytta" ditt Windows från en dator till en annan (genom att avinstallera från dator 1 när du installerar på dator 2).

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
21 augusti 2014
NETGEAR WNDR4700 N900

Ska den låta eller är det fel på min?

Tänker att den har stöd för hårddisk så det kanske är en fläkt jag stör mig på?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
21 augusti 2014
kopierat från användarrecension på inet.se:

"Recensioner/betyg
Simon(0) GillaBetyg: 4
Mcyket bra prestanda överlag, både nätverk och lagring (~30 MB/s skriv, ~70 MB/s läs), i synnerhet för priset (499:-) Web-interfacet är dock slött och vägrar ibland ladda sidor. Har även en ganska högljudd fläkt, som snurrar oavsett om man använder intern hårddisk eller ej.

Fungerar utmärkt att köra en extern disk via USB 3. Tycks klara de flesta filsystem också, och har inga problem med att köra dubbla partitioner, t ex en för Time Machine och en för annan backup.

Man kan på egen risk ändra fläkthastigheten manuellt genom en dold sida i routerns web-interface: http://192.168.1.1/Thermal_FAN.htm

Tyvärr hörs fläkten en hel del även på lägsta hastigheten."

Kort sagt, yepp, den ska låta oavsett om du har en hårddisk i eller ej.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
21 augusti 2014
Okej. sad  Dock tycker jag det låter lite som att någonting ligger emot fläkten...

Lyssnar man på mitt videoklipp jag spelade in runt 0:35 ungefär så hör man ungefär hur den låter konstant..

Men man får nog ha ganska hög volym på för att höra.

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
14 september 2014
Jag har lite problem med att få mitt grafikkort att fungera. Windows fungerar som det ska, men bilden är förvrängd i "low resolution" som det brukar vara när drivrutinerna till kortet inte är installerade.
Det är när jag har installerat drivrutinerna och startar om, det inte vill fungera.

Jag får bild fram tills windows startskärmen skall komma upp, dvs. jag ser vilka knappar jag ska trycka på för att komma till BIOS, samt den lilla "windows sliden". Efter försvinner bilden och skärmen går ner i viloläge pga. att den inte får någon signal.

Startar jag datorn i felsäkert läge går den igång i "low resolution"-mode och jag kan nolla drivarna. Då funkar det, men som sagt i fel upplösning. Jag har hämtat de senaste drivarna från nätet och även provat de som hängde med kortet på skiva.

Jag har även provat kortet i en annan dator och där fungerar det klockrent.

Några tips på hur jag skall gå tillväga?

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

423 Inlägg
14 september 2014
AD_ skrev:
Jag har lite problem med att få mitt grafikkort att fungera. Windows fungerar som det ska, men bilden är förvrängd i "low resolution" som det brukar vara när drivrutinerna till kortet inte är installerade.
Det är när jag har installerat drivrutinerna och startar om, det inte vill fungera.

Jag får bild fram tills windows startskärmen skall komma upp, dvs. jag ser vilka knappar jag ska trycka på för att komma till BIOS, samt den lilla "windows sliden". Efter försvinner bilden och skärmen går ner i viloläge pga. att den inte får någon signal.

Startar jag datorn i felsäkert läge går den igång i "low resolution"-mode och jag kan nolla drivarna. Då funkar det, men som sagt i fel upplösning. Jag har hämtat de senaste drivarna från nätet och även provat de som hängde med kortet på skiva.

Du har inte haft något annat grafikkort i innan, tex gått från ati till nvidia och glömt rensa de gamla drivrutinerna?

Ifall du har inbyggt grafikkort i moderkortet så kan du testa avinstallera eller disabla den i enhetshanteraren i felsäkert läge också.
Senast redigerat av Pontus1991 (14 september 2014)

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
14 september 2014
Pontus1991 skrev:
AD_ skrev:

Du har inte haft något annat grafikkort i innan, tex gått från ati till nvidia och glömt rensa de gamla drivrutinerna?

Ifall du har inbyggt grafikkort i moderkortet så kan du testa avinstallera eller disabla den i enhetshanteraren i felsäkert läge också.

Jag har formaterat hårddisken, så den är helt ren.
Det inbyggda grafikkortet "funkar" inte alls så länge grafikkortet är inkopplat. Men så fort jag har tagit ur grafikkortet går det att använda det inbyggda.

Det jag kom att tänka på är att det finns ingen kontakt på grafikkortet. Så den tar all sin ström via moderkortet. Stod minsta rekomenderat nättagg 350w, sitter ett 600w i burken. Så borde inte vara några bekymmer där?

Norrlänning
643 Inlägg
14 september 2014
Vad är det för kort?

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
14 september 2014
gutfucker skrev:
Vad är det för kort?

Det är ett EVGA Geforce GT630.

423 Inlägg
15 september 2014
AD_ skrev:
Pontus1991 skrev:
AD_ skrev:

Det inbyggda grafikkortet "funkar" inte alls så länge grafikkortet är inkopplat. Men så fort jag har tagit ur grafikkortet går det att använda det inbyggda.

Det jag kom att tänka på är att det finns ingen kontakt på grafikkortet. Så den tar all sin ström via moderkortet. Stod minsta rekomenderat nättagg 350w, sitter ett 600w i burken. Så borde inte vara några bekymmer där?

Nä det ska inte vara några bekymmer.
Den inbyggda drivrutinen kan fortfarande krocka, vad har du för inbyggt grafikkort? Typ Intel HD Graphics 4000 eller liknande?
Detta ser du på windows 8 genom att högerklicka längst ner till vänster och välj enhetshanteraren och expandera bildskärmskort.
Windows 7 så högerklicka på Dator och välj egenskaper och välj enhetshanteraren uppe till vänster
Senast redigerat av Pontus1991 (15 september 2014)

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
15 september 2014
Pontus1991 skrev:
AD_ skrev:
Pontus1991 skrev:

Nä det ska inte vara några bekymmer.
Den inbyggda drivrutinen kan fortfarande krocka, vad har du för inbyggt grafikkort? Typ Intel HD Graphics 4000 eller liknande?
Detta ser du på windows 8 genom att högerklicka längst ner till vänster och välj enhetshanteraren och expandera bildskärmskort.
Windows 7 så högerklicka på Dator och välj egenskaper och välj enhetshanteraren uppe till vänster

Det enda som står i enhetshanteraren är "Standard VGA Graphics adapter". Sedan inget mer. Googlar jag på moderkortet (ASUS Z87-A) får jag bara fram att det är Intel HD Graphics.

Random
480 Inlägg
15 september 2014
Testa stänga av det inbyggda grafikkortet i BIOS. Har för mig att det heter typ "IGPU multi monitor" på de nyare ASUS moderkorten.  Ändra den till Disable. Spamma Delete när du startar om datorn så borde du komma in i BIOS.

Det andra jag skulle testa är att sätta ditt grafikkort i en annan PCI-E slot. Kan vara så att ditt moderkort är sönder just på den porten.

3 182 Inlägg
4 oktober 2014
hej skulle villa göra om min LG 50PQ2000 platt tv till smart tv och söker tips från er, är tanken att få in viaplay samt youtube. är det nån som kan rekommendera nånting bra.

DinoSaurie
216 Inlägg
4 oktober 2014
pukan2 skrev:
hej skulle villa göra om min LG 50PQ2000 platt tv till smart tv och söker tips från er, är tanken att få in viaplay samt youtube. är det nån som kan rekommendera nånting bra.

Vänta nu.. Vad skriver du?
Kollar du specsen så har teven ingen "smart tv" funktion. (a.la du kan inte "göra om")
A.la Du måste förmodligen köpa en htpc eller någe å streama ganska fint.

Lättaste vägen är att du säljer teven och köper en smart-tv från början.

Annars köp en dator och dedikera som htpc som du kör hdmi (1.4a sladd minst) eller valfri anslutning + valfri anslutning för ljud.

No idea vad chromecast osv har för alternativ?
Senast redigerat av Puffen92 (4 oktober 2014)

3 182 Inlägg
4 oktober 2014
Puffen92 skrev:
pukan2 skrev:

Vänta nu.. Vad skriver du?
Kollar du specsen så har teven ingen "smart tv" funktion. (a.la du kan inte "göra om")
A.la Du måste förmodligen köpa en htpc eller någe å streama ganska fint.

Lättaste vägen är att du säljer teven och köper en smart-tv från början.

Annars köp en dator och dedikera som htpc som du kör hdmi (1.4a sladd minst) eller valfri anslutning + valfri anslutning för ljud.

No idea vad chromecast osv har för alternativ?

kollade specen när jag köpte den för 5år sedan. har kollat på nya men känns dumt och köpa en ny när den gamla funkar väldigt bra.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
4 oktober 2014
Isåfall är en HTPC med Windows du behöver.
Viaplay använder sig av Sliverlight för att kunna fungera, och då försvinner många alternativ (finns bara till windows)

Finns flera färdiga maskiner, tex. Intel NUC eller Gigabyte BRIX, men då sticker kostnaden iväg rätt snabbt.

Alternativt att du bygger något själv eller tar hjälp av någon kompis.
Senast redigerat av Bebben (4 oktober 2014)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 oktober 2014
Om du bara ska spana på tuben och netflix så skulle jag kollat på en Chromecast

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
4 oktober 2014
LeafBox skrev:
Om du bara ska spana på tuben och netflix så skulle jag kollat på en Chromecast

Vid närmare eftertanke bör Viaplay funka med Chromecast också.

http://m3.idg.se/2.1022/1.559343/viapla … glestickan

Sök