3100
Sök

Hastighetsmätar-problem (Saab)

66 Inlägg
19 juni 2006
Trådstartare
Hej!
VAr och besiktigade gammel-saaben idag, gick rätt igenom förutom att bes.mannen hade en anmärkning på att hastighetsmätaren inte gick ner till 0km/h när bilen stod still. Vet att många Saabar har detta problem när det är varmt ute. Ibland stiger den till 200km/h undr färd, när man stannar bilen går mätaren ner på kanske 70, backar man sen 2m går den ner på 0km/h igen. Oftast sker detta när det är varmt ute. Varför blir det såhär? En jag pratade med trodde det kunde vara fel i själva "urverket" i mätarhuset. Har varit såhär länge, men aldrig fått en 2:a på det innan. Nån som har några tips och/eller idéer på vad som är galet? Kan tilläggas att bilen rullat 12,900 mil.

MVH
David

Bruden lagar maten - jag lagar bilarna

5 710 Inlägg
19 juni 2006
Hmm den har jag aldrig hört förr, jag skulle gissa på att det mekaniskt kärvar i mätarhuset p.g.a att någonting har blivit större (av värmen) och inte tillåter nålen att falla tillbaka på i nolläget.
Hjälper det att banka på instrumentbrädan?

MVH Jonas
..............

66 Inlägg
19 juni 2006
Trådstartare
jonTe skrev:
Hmm den har jag aldrig hört förr, jag skulle gissa på att det mekaniskt kärvar i mätarhuset p.g.a att någonting har blivit större (av värmen) och inte tillåter nålen att falla tillbaka på i nolläget.
Hjälper det att banka på instrumentbrädan?

Hej!
Ja, det låter ju som om det vore nåt sånt. Nej, tyvärr hjälper det inte att banka på instrumentbrädan... Tripmätaren funkar som den ska, den snurrar på. Så jag utesluter därmed vajern... Dock ska jag nog byta vajern iaf, man vet ju aldrig. Annars får jag sätta i ett anat hus, besiktiga med det och sen slänga i det "gamla" huset igen. Eller har du nåt annat tips?

MVH
David

736 Inlägg
19 juni 2006
Körde en gammal 9000 -86 för ett tag sedan (numer skrotad sad ) där levde hastighetsmätaren ett eget liv när bilen stod stilla hoppade fram och tillbaka. Dock var den ganska stabil när man körde... Tog lite övertalande men bilen gick igenom besiktningen. Enligt saab var det dyrt som bara den att fixa.

66 Inlägg
20 juni 2006
Trådstartare
frasse4 skrev:
Körde en gammal 9000 -86 för ett tag sedan (numer skrotad sad ) där levde hastighetsmätaren ett eget liv när bilen stod stilla hoppade fram och tillbaka. Dock var den ganska stabil när man körde... Tog lite övertalande men bilen gick igenom besiktningen. Enligt saab var det dyrt som bara den att fixa.

Hehe! OK, nej mätaren är still när bilen står still. Endast när solen skiner som den lever sitt liv...

5 710 Inlägg
22 juni 2006
Dave@940 skrev:
Eller har du nåt annat tips?

Mja...det gamla montera-isär-montera-ihop tricket skulle jag försöka med, smörj mekanismen med lite symaskinsolja.

MVH Jonas
..............

Why We Are?
38 Inlägg
11 december 2006
ja hade fel på min saab 900 s hastighetsmätare årsmodell 1996.. 13000 mil, dör hastighetsmätaren levde sitt eget liv..ringde saab.. nix dom visst inte vad som va fel!! så d fick ja lösa själv!! med lite tecknik p en mulitmeter så fanns felet i abs givar boxen!!!
taraaaa.. varför ska allt vara så kompliserat för?? bara el å el å el:P

66 Inlägg
12 december 2006
Trådstartare
znapz skrev:
ja hade fel på min saab 900 s hastighetsmätare årsmodell 1996.. 13000 mil, dör hastighetsmätaren levde sitt eget liv..ringde saab.. nix dom visst inte vad som va fel!! så d fick ja lösa själv!! med lite tecknik p en mulitmeter så fanns felet i abs givar boxen!!!
taraaaa.. varför ska allt vara så kompliserat för?? bara el å el å el:P

Hej!
Ja, denna el... Som tur är är dock inte min 99:a från 84 så full av elektronik, det enda elektriska är väl strålkastarna, radion och startmotorn. Resten är logisk mekanik. (nästan) big_smile Nu står den iaf i vinterförvaring, ska ta isär mätarhuset till våren.

Ha det gött!
MVH David

Chef
379 Inlägg
12 december 2006
Har aldrig haft såna problem på nån av mina saabar jag har haft?!?

tänker nu på er som hade problem med äldre saabar (79-93) både 900 och 9000.

Har ägt 17? Saab 96/900/9000 det har aldrig vart knas med hastighetsmätaren?

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

Sök