2808
Sök

Tips på bra småbil upp till 20000krs klassen

2fast4you
371 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#1
hej ska skaffa bil åt tanten, men har aldrig ägt eller tillbringat en tanke på småbil förr.
men nu är 940in såld o hon ska ha en liten bil som går billigt. så jag vill gärna ha tips på bra bilar av egna erfarenheter om olika modeller. om hur driftsäkert o generella problem me dom mvh fredrik

haru kört fast eller

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 juni 2010
#2
Skulle tagit mig en titt på Bmw 316i E36 Compact, liten, billig och rolig med en bra motor (Bmw M43). Modellen har hög driftsäkerhet, och de vanliga problemen hittar du beskrivna på www.autopower.se under "modellguiden" för E36. smile

Annars så finns VW Golf och olika japanska alternativ med.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
20 juni 2010
#3
Sambon köpte en VW Polo -98 1,6 3-d (Motor AEE 75hk / ~130NM, 8ventilare)
i januari och den går ganska billigt rent bränsleförbrukningsmässigt (under 0,7 blandat).
Det är väl rost och växellådor på de bilarna som kan strula nuförtiden som jag förstått det.
Känns som en bra bil iaf (hennes har gått c:a 9000 mil dock smile).
Känns väldigt lätt, men ligger ändå ganska stadigt på vägarna i högre hastigheter (med ballong 13").

Edit: Just 1,6 8v har ganska bra rykte om att vara en bra motor när man googlar runt lite.
Finns även 1,0 och 1,4 8v på de tidigare (lär ju inte vara speciellt pigga, 1,6an är iaf fullt acceptabel).
Senast redigerat av steifan (20 juni 2010)


2fast4you
371 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#4
ja vi har pratat lite på polo faktiskt. för hon behöver framhjulsdrift. eftersom hon inte är inne på detta me drifting utan dikesbesök. men verkar som om dom är ganska rostiga dom flesta jag har tittat på

haru kört fast eller

huh?
10 427 Inlägg
20 juni 2010
#5
Jo sambons bil hade exempelvis lite rost på dörrarna (inte i nederkant utan mitt på) så de
lär lackas om. Och den bilen har inte gått speciellt långt heller. Har sett riktiga skräckexempel tongue

Lägger man nästan 30 000 så går det ju att få tag på Polo 6N2, faceliften from år 2000 som
bl a har den nya inredningen som Lupo var först med, de kostar strax över 20k också förresten.
De bilarna funkar ju säkert också om man verkligen inte har behov av lastutrymme samtidigt
som man har baksätet i bruk.

Edit: Finns ju även lite systerbilar till Polo (Ibiza) & Lupo (Arosa) från Seat.
De bilarna kostar nästan "inget", 10 000 under motsvarande VW även om
de har samma motorer och växellådor. Kan nog vara lönt att spana in.
Senast redigerat av steifan (20 juni 2010)


Avstängd
1 714 Inlägg
20 juni 2010
#6
Ford fiesta? 1.1 dem gamla är ju skattebefriade och går svinbilligt


2fast4you
371 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#7
nja tror nog inte jag vill sätta henne i en sån tyvärr. mamma krocke med en sån o det är ett under att hon lever idag.

haru kört fast eller

x40
1 209 Inlägg
20 juni 2010
#8
har en nissan micra som vinter bil, ok inte alls snyggt men jävligt billigt går den, 0.5l/mil ca.. skatt 900kr.. min har ca 24000 på nacken o går lika bra som när jag köpte d då hade d ca 15000 mil.

Volvo S40 turbo.

2fast4you
371 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#9
har nu bestämt oss för o skaffa en polo ska o titta på en 98 colorline 1.6 är det nått man ska va riktigt obs på förutom rost i skärmkanter som dom är bygda med

haru kört fast eller

huh?
10 427 Inlägg
21 juni 2010
#10
Kolla upp om kamrem och vattenpump är bytt, finns inget "riktigt" intervall för det.
Sambon fick byta på sin (trots att säljaren menade att den var bytt något år innan, epic fail).
Köpte delarna (kamremssats, vattenpump, multirem, glykol) för typ c:a 1300kr och bytte "privat" för 2000kr.

VW-verkstaden här i "byn" ville ha c:a 5500 för att byta bara kamremmen tongue

Kan ju kolla denna sidan:
http://www.nordicpolo.com/nytt/index.htm

Urklipp från just Nordic Polos hemsida:
Saker som du bör kolla:
En prick Vatten i skyltbelysningen - Hela lampan rostar sönder och bör bytas
En prick Missljud från hjullager - Bör bytas fram och kan ofta justeras bak
En prick Rostigt avgassystem - Dyrt att byta
En prick Ventilkåpepackningen läcker - Läcker på var 10:de Polo, bör bytas
En prick Låscylinder kärvar - Dyrt, måste beställas från Tyskland


Kanske finns lite info i forumet där & lite mer under FAQ.


2fast4you
371 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#11
okay tack så mycket.. får väll ta ett rally varv me den o kolla om det är några missljud, om jag får plats i den dock=)

haru kört fast eller

huh?
10 427 Inlägg
21 juni 2010
#12
..om det är en 3-d modell så har du nog inga problem med att komma in i framsätet om
du är lång eller hyfsat "stor". Dörrarna är nära på enorma (..och gångjärnen är nog inte
riktigt anpassade för de stora dörrarna, man får vara försiktig på parkeringar, går lite "lätt").


2fast4you
371 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#13
det är en 4 dörrars. tanten tyckte visst det va bättre så hon fick plats=) tjej 160 lång, hund = me katt.. så bäst hon får 4 dörrars då=)

haru kört fast eller

Avstängd
1 714 Inlägg
22 juni 2010
#14
impresst skrev:
nja tror nog inte jag vill sätta henne i en sån tyvärr. mamma krocke med en sån o det är ett under att hon lever idag.

Det går att dö i en lincoln continental eller buick electra också, bara man tar i ordentligt


2fast4you
371 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
#15
jo men du får ta i lite mer

haru kört fast eller

806 Inlägg
5 111 Inlägg
22 juni 2010
#17
Jag hör till de som modifierat kroppsbyggnaden på det viset att jag ständigt kör med inbyggd airbag, men kan inte säga att jag upplevt ens fyrdörrars polo som svår att komma in i.

Däremot tycker jag vanliga polon upplevdes trång, men polo kombi kändes större. Är det inbillning, eller är kombin högre i taket eller så?


1 207 Inlägg
23 juni 2010
#18
Emilius skrev:
impresst skrev:
nja tror nog inte jag vill sätta henne i en sån tyvärr. mamma krocke med en sån o det är ett under att hon lever idag.

Det går att dö i en lincoln continental eller buick electra också, bara man tar i ordentligt

Det förvånar mig inte alls eftersom gamla jänkare är lika krocksäkra som en kundvagn.

Back on topic:
De "mindre" bilar jag ägt är Audi 80 1,8i samt VW Vento 1.8 (min nuvarande bil).
Båda dessa kan jag rekommendera om anledningarna till att vilja ha en liten bil är; lättparkerade och bränslesnåla. Båda dessa har tight vändradie och god sikt runt om bilen, vilket enligt mig är guld värt. Billig försäkring är ingen nackdel heller.

Men tyvärr så rostar dessa bilar sjukt lätt och det blir snabbt allvarligt.

huh?
10 427 Inlägg
23 juni 2010
#19
Volvo544special65 skrev:
Jag hör till de som modifierat kroppsbyggnaden på det viset att jag ständigt kör med inbyggd airbag, men kan inte säga att jag upplevt ens fyrdörrars polo som svår att komma in i.

Däremot tycker jag vanliga polon upplevdes trång, men polo kombi kändes större. Är det inbillning, eller är kombin högre i taket eller så?

Kombibilarna bygger lite mer på Seat Cordoba och har tom en annan intern beteckning, 6KV2 (istället för 6N eller 6N2). Så det är nog en del som skiljer karossmässigt iallafall.


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
23 juni 2010
#20
opel corsa swing kanske? tongue eller en renault clio sport om du hittar billigt. eller en vanlig smile



Sök