2809
Sök

Volvo Amazon, totalslaktning och ombyggnad.

Total ombyggnad av en sliten amazon från 65. B18 bytes till B230, upphängning görs om, skärmar plåtbreddas och så vidare.

99 498 Visningar
Uppdaterades senast idag 13:13
486 Inlägg
23 december 2024
Trådstartare
#201
Gassvets är något som står på önskelistan men inget jag har råd med närmsta året.
Enda jag har tillgång till är gasolbrännare och såndär typisk "mapgasbrännare", men båda dom kommer gå för långsamt och värma på tok för brett.
Förhoppningsvis håller det ändå nu med grundare pressningar och anlöpning mellan varven. smile


556 Inlägg
23 december 2024
#202
MrCrankyface skrev:
Gassvets är något som står på önskelistan men inget jag har råd med närmsta året.
Enda jag har tillgång till är gasolbrännare och såndär typisk "mapgasbrännare", men båda dom kommer gå för långsamt och värma på tok för brett.
Förhoppningsvis håller det ändå nu med grundare pressningar och anlöpning mellan varven. smile

in till frun fort som fan, det julafton imorn. hon hinner än :-)

571 Inlägg
24 december 2024
#203
skynde långsamt å få de bra än stresse ihop de å få göre om de igen .


486 Inlägg
26 december 2024
Trådstartare
#204
Sådär, 10 dagar för en enda plåt, haha.
Gjort dom i följd från höger till vänster och lärde mig en del på vägen så att säga.
Det som funkade bäst var att körde ordentligt djupt med tryckluftshammaren och sen pressa det sista, och såklart viktigt att vara konsekvent med hur man håller lufthammaren för att allt ska bli likadant och inte "sabba" botten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-75c493ee14d3fef6b704f7a3e525f443.jpg

Bockade till kanten för framtida punktsvetsning, behöver dock borra ur hålen lite mer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-7b0a8d8a61c941f0c391af24baa5bb38.jpg

Behöver trimma av kanterna lite längs balkarna och borra ur längs hela omkretsen men tänker att jag gör plåten till andra sidan först då allt redan är framme för den delen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-f4c70e824175472f965381930f1a5381.jpg


571 Inlägg
26 december 2024
#205
ser bra ut


671 Inlägg
28 december 2024
#206
Inte jätte aktiv på garaget nu för tiden men fick se detta när jag var inne för första gången på 5år, Häftigt och bra jobbat big_smile


486 Inlägg
lördag 23:52
Trådstartare
#207
Tackar!

Lagt senaste tillfällena på att göra samma plåt fast till högersidan.
Är andra gången jag kapar ut denna plåt, första lyckades jag göra 3cm för liten ... Measure twice och allt sånt..
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-b9d60de33244ab6681ce96ac2f0714d0.jpg

Sen var det biten att hamra fickorna. "Investerade" i en ny och större lufthammare, och jäklar vilken bra idé det var!
Trots att det var den billigaste jag kunde hitta så är det dag och natt jämfört mot den gamla.
Lär nog öppna upp för massa mer roliga hammarformer.
Behövde dock kapa ner "hammaren" jag gjort för att den skulle passa men mindre vikt är bara en fördel där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-be14158bc2630d8949c37fa86c57f25c.jpg

Gjorde den första till vänster "som vanligt" fast med en vanlig avrundad hammare(detta var innan jag modifierade "min" hammare så den passade).
Gick fort som attan men snudd på omöjligt att få en bra och slät yta.
Övriga 5 har jag gjort med min hammare men endast använt 3 av 6 hål och inte pressat någon av dom då hydraulpressen fick sig en liten ombyggnation och väntade på delar.
Jag gjorde dom 5 på ungefär samma tid som en ficka tidigare tagit.. Inte nog med att nya lufthammaren slår hårdare, den drar mycket mindre luft samtidigt .. Så min lilla kompressor behöver inte kämpa livet ur sig och jag slipper vänta på att den ska ladda upp.
Blev tydligt att plåten korvade sig lite med bara 3 bultar, dvs det är inte bara fickan som tänjs ut utan den drar även in material runtom, men absolut inga problem att justera om det behövs i slutändan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-20c3310bbbeb022097fcd8adffcdbc3f.jpg

Efter pressning så blev plåten i princip helt platt igen och fickorna något mer lika. Nackdelen med att nya lufthammaren slår hårdare var att det blev något svårare att kontrollera. Hade nog varit bra med både bättre design på hammarhuvudet och en bättre hammarform som gör det enklare att styra huvudet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-4949d3a6cdc69ddba0f2d2a79c814e3f.jpg

Bockade sedan upp sidan mot arbetsbänken och hamrade vidare en stund för att få en skarpare kant.
Nästa pass blir nog att trimma kanterna på denna och förra plåten så dom linjerar bättre mot ramen och övriga plåtar, borra klart alla hål som ska svetsas igenom och sen göra den sista inpassningen för dessa.
Ska nog också göra någon invändig förstärkning till kardantunneln men inte kommit fram till hur jag vill göra än..
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-24a7d3efaf93e49f7fe95cb999b9ffe9.jpg
Senast redigerat av MrCrankyface (lördag 23:55)


486 Inlägg
måndag 17:04
Trådstartare
#208
Ytterligare någon timmes jobb med finjustering.
Har beställt mer klämmor för att fixera allt, ska försöka undvika svetsa fast dessa innan jag fått tag på någon besiktningsman, ifall dom vill komma och åt kolla på ramen osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ab751867f7197afcfaa7f64f6cda2847.jpg

Blev väldigt plant och fint iaf, klämmorna behövs knappt för att den ska ligga på plats. Utan klämmor så reser sig ett hörn ca 2mm.
Var lite nogrannare med dessa bitar så dom hamnar precis i mitten av balkarna, mer estetiskt än funktionellt egentligen..
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-37d8e6350d1d5fc2404eb0c3c4a3ce9c.jpg

Tror jag ska kika vidare på kardantunneln nu och se vad jag kommer fram till både i utformning och förstärkning.
Senast redigerat av MrCrankyface (måndag 17:05)


571 Inlägg
måndag 18:56
#209
de bli ju bra


486 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#210
Tack!

Fick sitta och fundera lite för att få ihop allt.
Bestämde mig för att flytta ner växelspaken vilket ger 3 fördelar:
1. Kan demonteras helt underifrån bilen och tas ut med växellådan
2. Kardantunneln kan fortsätta "rakt bakåt" och möta upp med den röda balken, ingen förhöjning krävs runt växelspakens kula.
3. Ingen "servicelucka" behövs för att ta loss växelspaksfästet uppifrån.
Kan bli så att spaken hamnar lite för långt ner för min smak men det kan justeras senare med annan geometri på spaken i sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-c8ecd0d30dbb807d8022c0151c0629c3.jpg

Satte ihop kardanen igen och insåg att den passar ändå hyggligt i "original kardantunneln" genom baksätet, innan jag flyttade bak/ner motorn mer var det omöjligt.
Behöver dock korta bakre delen med ca 20cm för att få det att gå ihop, har redan kortat ~10-15cm framtill så kommer bli en himla kort och fin kardan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-93091efb525c75c4450eea61df757e7d.jpg

Försökte pressa på så mycket jag orkade och började med lite mer plåt.
Gjorde en snabb mall i papper, överförde till plåt och la till lite extra slipmån.
Rullade upp en lagom radie på kanten mot tunneln och slipade till dom andra kanterna för att linjera bra mot övrigt golv.
Troligvis gör jag någon liknande nerpressning som golvplåten precis framför så det ser någorlunda uniformt ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-2e2726a61c8fd27d34c8becb462968b0.jpg

Började även med en sidoplåt till tunneln, väldigt grovt än så länge. I princip bara knäckt mot arbetsbordet och hamrat för att få den att möta upp i fram och bakkant.
När jag väl är nöjd med formen ska jag gå på med hjulet och runda av kanterna och sträcka ut lite så den blir mer formstabil.
Är rätt sugen på att göra något roligt med den men med tanke på att "främre tunneln" är rätt slät så blir det nog snyggare om jag bara låter den fortsätta vara slät..
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-4239f4ced93ddf449023ab34874d5202.jpg



Sök