2914
Sök

"Den Blåe" Volvo 945 SE -96

Att det är en vinterbil betyder inte att den måste svinas sönder för det! Bilen kommer hållas i så bra skick det går.

55 809 Visningar
Uppdaterades senast 11 januari
357 Inlägg
12 december 2024
#161
Trodde det var bolt-on när man bytte generator på dessa. Vet det finns två olika fästen, det du har och en variant med gummibussningar. Vad fick du modifiera? smile


2 239 Inlägg
12 december 2024
Trådstartare
#162
Spännaren passade inte, jordledningen blev för kort, skyddet till plusanslutningen passade inte, och remmen blev för kort.


2 239 Inlägg
13 december 2024
Trådstartare
#163
Nya generatorn verkar funka bra, och motorlampan har inte tänts igen. Hoppas
det håller i sig så...




https://i.postimg.cc/nVkB4YQy/Rekond-Den-Bl-e-2017-10-08-008.jpg


2 239 Inlägg
17 december 2024
Trådstartare
#164
Var ju lite spännande HC värde på efterkontrollen av vinterhärken. Alla andra värden
låg fint, så även CO2 som låg på optimala 14,3. Detta gör att jag misstänker att felet
ligger på tändningssidan och inte bränslesidan.




https://i.postimg.cc/NjZHyPFz/2024-12-17-Efterkontroll-LCR.jpg


Lastbilsmekaniker
5 265 Inlägg
18 december 2024
#165
InTheWhite skrev:
Var ju lite spännande HC värde på efterkontrollen av vinterhärken. Alla andra värden
låg fint, så även CO2 som låg på optimala 14,3. Detta gör att jag misstänker att felet
ligger på tändningssidan och inte bränslesidan.




https://i.postimg.cc/NjZHyPFz/2024-12-17-Efterkontroll-LCR.jpg

Några år till så mäts bara 4,5 i co halt så snart bra värden


2 239 Inlägg
18 december 2024
Trådstartare
#166
volvoqq skrev:
InTheWhite skrev:
Var ju lite spännande HC värde på efterkontrollen av vinterhärken. Alla andra värden
låg fint, så även CO2 som låg på optimala 14,3. Detta gör att jag misstänker att felet
ligger på tändningssidan och inte bränslesidan.




https://i.postimg.cc/NjZHyPFz/2024-12-17-Efterkontroll-LCR.jpg

Några år till så mäts bara 4,5 i co halt så snart bra värden

Haha! Jo i och för sig... tongue

Får bli till att börja med att byta stift, hjälper inte det så får det bli kablar, fördelarlock + rotor.
Jag TROR av avgasvärdena att dömma att felet ligger där.


2 239 Inlägg
lördag 00:29
Trådstartare
#167
Då vädret inte varit så lockande att stå ute på parkeringen och meka i, fick det bli ett
besök hos Volvo idag.

Det blev bytt fördelarlock, rotor och stift i jakten på orsaken till det höga HC värdet.
Kan tala om att det inte var en dag för tidigt att byta delarna. Stiften var okej, men
elektroderna i fördelarlocket hade en skåra på ett par milimeters bredd efter rotorn
så dom nästan var avbrända. Rotorn var väl inte riktigt lika illa åtgången, men var dax
att bytas.

Efter bytet går bilen bättre på tomgång, men inte helt bra. Och då Volvo inte har
någon avgasmätare längre, vet jag inte var vi står... Skall åka till en annan verkstad i
veckan som kommer och få en avgasmätning. Har även nya tändkablar hemma jag ska
testa att byta mot.

Nästa steg om inte detta hjälpt blir att söka på bränslesidan och motorstyrning. LMM,
Lambdasond, BTR och tempgivare är väl det jag börjar med i så fall...




https://i.postimg.cc/W3vPkWFB/IMG-3465.jpg

https://i.postimg.cc/5N0WLFy2/IMG-3466.jpg

https://i.postimg.cc/HnSGFTZm/IMG-3467.jpg


838 Inlägg
för 3 timmar sedan
#168
Hade Volvo-verkstaden inga fler ideer? eller konstaterade att de har gjort all felsökning/åtgärd som de har kunskap att göra? (skulle vara riktigt illa känns det som om en märkesverkstad klarar mer).

Hoppas att det löser sig



Sök