2880
Sök

Tips på bra småbil upp till 20000krs klassen

27 Inlägg
23 juni 2010
#21
impresst skrev:
ja vi har pratat lite på polo faktiskt. för hon behöver framhjulsdrift. eftersom hon inte är inne på detta me drifting utan dikesbesök. men verkar som om dom är ganska rostiga dom flesta jag har tittat på

Höjer bara ett finger om att kolla vad som är bytt på den. Polo dras med nått fel med oljematningen eller liknande till motorn. Har för mej det bytes på garanti. DOck var det inte gjort på morsans o kosta 17000 papp :S

huh?
10 427 Inlägg
23 juni 2010
#22
Beemer_boi, vet du mer specifikt vilken motor det gäller? Fanns ganska många till Polo 6N/6N2


27 Inlägg
23 juni 2010
#23
Morsans är en -01 med 75hästare. Kan den ligga på? 1.2?
Senast redigerat av Beemer_boi (23 juni 2010)

huh?
10 427 Inlägg
23 juni 2010
#24
Beemer_boi skrev:
Morsans är en -01 med 75hästare. Kan den ligga på? 1.2?

Då är det nog 1,4 16V ("74hk"). Ganska vanlig motor i VAG-koncernens småbilar vid de årsmodellerna.


27 Inlägg
23 juni 2010
#25
aa en 16v vet jag att det är iaf smile Är inte alls hemma på VAG tongue Aja nu vet du iaf, det är en sån grej som jag iaf tycker dom har tystat ner so fan. Iofs så hade dom lite goodwill inom viss ålder/miltal. Dock hade morsans gått över det. Aja nu vet du om det å förhoppningsvis slipper du en renovering på kammar, toppen och nya kolvar tongue Tror inte man behöver låta bli att köpa en som inte har fått det fixat. Men då ska man pruta och köpa "kitet" dom närmaste dagarna och byta innan det rasar tongue

27 Inlägg
23 juni 2010
#26
Dock är det helt klart en fin bil som är värd pengen o morsan är asnöjd med den smile DOck som har den precis blivit betald och hon ska jaga nyare polo tongue

Avstängd
1 714 Inlägg
23 juni 2010
#27
maco skrev:
Emilius skrev:
impresst skrev:
nja tror nog inte jag vill sätta henne i en sån tyvärr. mamma krocke med en sån o det är ett under att hon lever idag.

Det går att dö i en lincoln continental eller buick electra också, bara man tar i ordentligt

Det förvånar mig inte alls eftersom gamla jänkare är lika krocksäkra som en kundvagn.

Jaså, krockat många jänkare i dina dagar?
För du vet att man inte kan bilda en sådan åsikt utan att ha konkreta bevis för att det är sanning,
d.v.s. att man testat själv och inte lyssnat på sånt som media säger för att sälja mer nya bilar..


1 207 Inlägg
24 juni 2010
#28
Emilius skrev:
maco skrev:
Emilius skrev:
Det går att dö i en lincoln continental eller buick electra också, bara man tar i ordentligt

Det förvånar mig inte alls eftersom gamla jänkare är lika krocksäkra som en kundvagn.

Jaså, krockat många jänkare i dina dagar?
För du vet att man inte kan bilda en sådan åsikt utan att ha konkreta bevis för att det är sanning,
d.v.s. att man testat själv och inte lyssnat på sånt som media säger för att sälja mer nya bilar..

Senast redigerat av maco (24 juni 2010)

Avstängd
1 714 Inlägg
24 juni 2010
#29
maco skrev:
Emilius skrev:
maco skrev:

Det förvånar mig inte alls eftersom gamla jänkare är lika krocksäkra som en kundvagn.

Jaså, krockat många jänkare i dina dagar?
För du vet att man inte kan bilda en sådan åsikt utan att ha konkreta bevis för att det är sanning,
d.v.s. att man testat själv och inte lyssnat på sånt som media säger för att sälja mer nya bilar..


Är det din bil så du vet att den är i toppskick precis som den nya bilen?
Alltså inte rensad på delar som inte syns och utan motor för att det ska se bra ut på video?
Satt du i den under krocken? gjorde det ont?

Snälla du, jag tror gm gillar att tjäna pengar, hur tjänar dem pengar?
Jo, jag kan förklara, dem tjänar pengar genom att sälja nya bilar, inte 61 år gamla,
med dem tjänar dem inte ens pengar på service eller reservdelar,
så varför stirra sig blind på en video på youtube?

Du är en sån som faller för allehanda försäljarknep va?

Dessutom vet jag om att säkerheten kring 1960 inte va lika bra som runt 1975 som jag tänkte på.
Rent utsagt dålig, men bara en sån sak som att plåten är 2-3millimeter tjock på karossen och inte 0.8 som på nyare bilar gör att jag betvivlar den videon starkt.

En ny bil kan du rikta karossen med tummen, ska jag rikta något på min volvo 142 får jag ta fram storsläggan.

http://www.youtube.com/watch?v=eZlZVqPs … re=related

93km/h rakt på. 1975. Midsize är det väl, inte fullsize.


1 207 Inlägg
24 juni 2010
#30
Emilius skrev:
Är det din bil så du vet att den är i toppskick precis som den nya bilen?
Alltså inte rensad på delar som inte syns och utan motor för att det ska se bra ut på video?
Satt du i den under krocken? gjorde det ont?

Snälla du, jag tror gm gillar att tjäna pengar, hur tjänar dem pengar?
Jo, jag kan förklara, dem tjänar pengar genom att sälja nya bilar, inte 61 år gamla,
med dem tjänar dem inte ens pengar på service eller reservdelar,
så varför stirra sig blind på en video på youtube?

Du är en sån som faller för allehanda försäljarknep va?

Dessutom vet jag om att säkerheten kring 1960 inte va lika bra som runt 1975 som jag tänkte på.
Rent utsagt dålig, men bara en sån sak som att plåten är 2-3millimeter tjock på karossen och inte 0.8 som på nyare bilar gör att jag betvivlar den videon starkt.

En ny bil kan du rikta karossen med tummen, ska jag rikta något på min volvo 142 får jag ta fram storsläggan.

http://www.youtube.com/watch?v=eZlZVqPs … re=related

93km/h rakt på. 1975. Midsize är det väl, inte fullsize.

Vad sött... Försvarandes in i det sista. smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 juni 2010
#31
Emilius skrev:
maco skrev:
Emilius skrev:

Det går att dö i en lincoln continental eller buick electra också, bara man tar i ordentligt

Det förvånar mig inte alls eftersom gamla jänkare är lika krocksäkra som en kundvagn.

Jaså, krockat många jänkare i dina dagar?
För du vet att man inte kan bilda en sådan åsikt utan att ha konkreta bevis för att det är sanning,
d.v.s. att man testat själv och inte lyssnat på sånt som media säger för att sälja mer nya bilar..

Hur tänker du egentligen, tror du på det fullaste allvar att du kan bedöma en bils säkerhet bättre än de institut och företag "Media" hämtar sin information ifrån? Och hur har du tänkt testa detta själv, vi säger att du skall köpa en ny bil, tänker du ta dig en tur in i ett broräcke med de demobilar du kommer över?

Självklart är gamla bilar rent generellt livsfarliga att krocka i, det gäller definitivt gamla jänkare med.

För övrigt tvivlar jag starkt på att passagerarna klarat sig vidare bra (eller överlevt överhuvudtaget) i ditt exempel. Framför allt inte om det nu var 93km/h "closing speed, som du själv ser tog det tvärstopp.

Och det är en sak människan lärt sig med tiden, en bil skall inte vara stenhård utan mjuk och ta upp så mycket av kraften i en kollision den kan. Passagerarna i Fury´n var med stor sannolikhet rejält söndertrasade inuti efter den krocken.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Avstängd
1 714 Inlägg
25 juni 2010
#32
maco skrev:
Emilius skrev:
Är det din bil så du vet att den är i toppskick precis som den nya bilen?
Alltså inte rensad på delar som inte syns och utan motor för att det ska se bra ut på video?
Satt du i den under krocken? gjorde det ont?

Snälla du, jag tror gm gillar att tjäna pengar, hur tjänar dem pengar?
Jo, jag kan förklara, dem tjänar pengar genom att sälja nya bilar, inte 61 år gamla,
med dem tjänar dem inte ens pengar på service eller reservdelar,
så varför stirra sig blind på en video på youtube?

Du är en sån som faller för allehanda försäljarknep va?

Dessutom vet jag om att säkerheten kring 1960 inte va lika bra som runt 1975 som jag tänkte på.
Rent utsagt dålig, men bara en sån sak som att plåten är 2-3millimeter tjock på karossen och inte 0.8 som på nyare bilar gör att jag betvivlar den videon starkt.

En ny bil kan du rikta karossen med tummen, ska jag rikta något på min volvo 142 får jag ta fram storsläggan.

http://www.youtube.com/watch?v=eZlZVqPs … re=related

93km/h rakt på. 1975. Midsize är det väl, inte fullsize.

Vad sött... Försvarandes in i det sista. smile

Argumentera emot då om du har nåt bättre? eller?


1 207 Inlägg
25 juni 2010
#33
Tyvärr kan jag inte komma på något. Rquired tog nämligen orden ur munnen på mig. smile

Avstängd
1 714 Inlägg
25 juni 2010
#34
maco skrev:
Tyvärr kan jag inte komma på något. Rquired tog nämligen orden ur munnen på mig. smile

lol

skrev ett svar igår men det försvann tack vare mitt välfungerande comviq horinternet smile
nu ska vi se..


Avstängd
1 714 Inlägg
25 juni 2010
#35
Rquired skrev:
Emilius skrev:
maco skrev:
Det förvånar mig inte alls eftersom gamla jänkare är lika krocksäkra som en kundvagn.

Jaså, krockat många jänkare i dina dagar?
För du vet att man inte kan bilda en sådan åsikt utan att ha konkreta bevis för att det är sanning,
d.v.s. att man testat själv och inte lyssnat på sånt som media säger för att sälja mer nya bilar..

Hur tänker du egentligen, tror du på det fullaste allvar att du kan bedöma en bils säkerhet bättre än de institut och företag "Media" hämtar sin information ifrån? Och hur har du tänkt testa detta själv, vi säger att du skall köpa en ny bil, tänker du ta dig en tur in i ett broräcke med de demobilar du kommer över?

Självklart är gamla bilar rent generellt livsfarliga att krocka i, det gäller definitivt gamla jänkare med.

För övrigt tvivlar jag starkt på att passagerarna klarat sig vidare bra (eller överlevt överhuvudtaget) i ditt exempel. Framför allt inte om det nu var 93km/h "closing speed, som du själv ser tog det tvärstopp.

Och det är en sak människan lärt sig med tiden, en bil skall inte vara stenhård utan mjuk och ta upp så mycket av kraften i en kollision den kan. Passagerarna i Fury´n var med stor sannolikhet rejält söndertrasade inuti efter den krocken.

Jag lyssnar på vad institut dedikerade till säkerhet säger om NYA bilar,
dock lyssnar jag inte ett dugg på vad dem har att säga om äldre. Det är skillnad.
Om folk bara köper begagnade bilar så har inte dem nåt jobb kvar, vill du bli av med ditt jobb?
Media lyssnar jag inte alls på. Ena dagen är en polischef pedofil, andra inte,
ena dagen är en bil säker, andra inte, ser du sammanhanget?

Måste fråga dig varför du försöker förklara för mig att bilar är farliga att krocka med?
Jag har för mig jag sagt detta och att äldre bilar är sämre dessutom, det har jag full koll på.
MEN så förbannat dåliga är dem inte.

Brukar det inte ta stopp när två bilar frontalkrockar? vad försöker du säga här?
Hela kupén på bilen i videon är intakt, så det som kan ha gjort skada är bältet, jag gissar på märken på kroppen.
Utöver nackskador och sånt som man får i alla bilar,
det räknar vi ju bort eftersom det får du med all sannolikhet i en ny bil med, eller hur?
Som kuriosa kan jag berätta att airbagen inte löstes ut på min lärares POLO i en krock i 70,
modern teknik ska man förlita sig på va?
Bältet är ju sen 60-talet designat för att spärra när det dras åt för snabbt,
alltså sitter du fast i stolen när det smäller. Och människor går sönder ja,
men att du tror ett bälte plus 2-3 g trasar sönder kroppen,
det är störtlöjligt. Då skulle man få allvarliga skador av att åka top fuel dragster också,
i starten har dem väl över 1g.

Äldre bilar är sämre än nya, men så mycket sämre? Bara det faktum att karossen är gjord i 2mm plåt,
istället för 0.7-0.8 som på nya bilar, det gör nog en del. En ny bil kan du rikta karossen med tummen,
ska jag rikta frontplåten på min volvo 142 får jag ta fram storsläggan.

Någon påstod i denna tråden att gamla jänkare är lika krocksäkra som en kundvagn,
ingen som hade tänkt ifrågasätta det då? Nånting låter fel där men kan inte riktigt sätta fingret på vad.
Senast redigerat av Emilius (25 juni 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 juni 2010
#36
Emilius skrev:
Jag lyssnar på vad institut dedikerade till säkerhet säger om NYA bilar,
dock lyssnar jag inte ett dugg på vad dem har att säga om äldre. Det är skillnad.
Om folk bara köper begagnade bilar så har inte dem nåt jobb kvar, vill du bli av med ditt jobb?
Media lyssnar jag inte alls på. Ena dagen är en polischef pedofil, andra inte,
ena dagen är en bil säker, andra inte, ser du sammanhanget?

Måste fråga dig varför du försöker förklara för mig att bilar är farliga att krocka med?
Jag har för mig jag sagt detta och att äldre bilar är sämre dessutom, det har jag full koll på.
MEN så förbannat dåliga är dem inte.

Brukar det inte ta stopp när två bilar frontalkrockar? vad försöker du säga här?
Hela kupén på bilen i videon är intakt, så det som kan ha gjort skada är bältet, jag gissar på märken på kroppen.
Utöver nackskador och sånt som man får i alla bilar,
det räknar vi ju bort eftersom det får du med all sannolikhet i en ny bil med, eller hur?
Som kuriosa kan jag berätta att airbagen inte löstes ut på min lärares POLO i en krock i 70,
modern teknik ska man förlita sig på va?
Bältet är ju sen 60-talet designat för att spärra när det dras åt för snabbt,
alltså sitter du fast i stolen när det smäller. Och människor går sönder ja,
men att du tror ett bälte plus 2-3 g trasar sönder kroppen,
det är störtlöjligt. Då skulle man få allvarliga skador av att åka top fuel dragster också,
i starten har dem väl över 1g.

Äldre bilar är sämre än nya, men så mycket sämre? Bara det faktum att karossen är gjord i 2mm plåt,
istället för 0.7-0.8 som på nya bilar, det gör nog en del. En ny bil kan du rikta karossen med tummen,
ska jag rikta frontplåten på min volvo 142 får jag ta fram storsläggan.

Någon påstod i denna tråden att gamla jänkare är lika krocksäkra som en kundvagn,
ingen som hade tänkt ifrågasätta det då? Nånting låter fel där men kan inte riktigt sätta fingret på vad.

Kan inte komma med något annat än att du inte riktigt har koll på fysikens lagar, jag menar inget illa men mycket av det du skriver stämmer inte överens med dessa.

Allting har att göra med hur mycket av kraften passagerarnas kropp tar upp, med "tvärstopp" menar jag att bilen i "ditt" klipp är stenhård och för därmed över kraften till sina passagerare, en modern bil viker sig och tar i samband med detta upp en stor del av krockenergin, en annan del av energin tas upp av airbags, bältesträckare och annan modern teknologi.

Bara dina sista meningar säger så mycket om vad som är fel i ditt resonemang:
"Bara det faktum att karossen är gjord i 2mm plåt,
istället för 0.7-0.8 som på nya bilar, det gör nog en del. En ny bil kan du rikta karossen med tummen,
ska jag rikta frontplåten på min volvo 142 får jag ta fram storsläggan"


1. Plåtens tjocklek är bara en av många faktorer som påverkar hur bilen tar upp energi, tjock plåt är ingen direkt fördel.

2. En bil skall gå sönder för att vara säker, som du själv skrev; En modern bil viker sig. En 142 kan säkert krocka i relativt hög fart och ändå gå att rikta med en slägghammare men en helt ny Volvo kollapsar och kräver omfattande reparationer redan i gångfart. Varför tror du att det är så?

Jo, för när/om du krockar i din 142 tar den naturligtvis upp en del av smällen, det är ofrånkomligt, men en stor del av energin får din kropp ta upp. Den nya bilen må bli förstörd, men det är eftersom den tar upp energin från smällen och skonar passagerarna så gott det går med modern teknik.

Enkelt sammanfattat kommer du att kunna rikta din 142 med en hammare, men din kropp kommer aldrig bli sig lik igen. Är det inte såpass illa att det märks med en gång kommer det med tiden.
Men i en modern bil kan ägaren knalla rakt ur den kvaddade bilen efter en krock i dubbelt så hög fart och in till handlaren för att beställa en ny sådan. Och med lite tur kommer denne aldrig känna av några men heller.

*************************
Eller ett ännu enklare exempel, du är ute och springer i normalt jogging-tempo. Av någon okänd knepig anledning får du för dig att springa in i något, och alternativen är en tegelmur och en häck.

Tegelmuren kommer inte absorbera något av rörelseenergin, du kommer bli liggande med med ett antal skador och förmodligen vara medvetslös. Muren kommer vara helt oskadd.
Om du väljer häcken är det däremot tvärt om, häcken kommer sannolikt aldrig bli riktigt tät och snygg igen men du kommer kunna trassla dig ur och löpa vidare.

*************************

Och som du förhoppningsvis förstår är 2mm plåt och behovet av en hammare för att riktas enbart negativt för en bils krocksäkerhet.

Gamla bilar är minst lika osäkra som hävdats i denna tråd, det räcker med att jämföra en 90-tals bil och en ny modell för att se en stor skillnad. Och bilar utvecklade på 60-talet eller liknande är helt enkelt "så förbannat dåliga" att krocka i.

*Och som två notiser:

1. Man får verkligen inte nackskador i alla bilar vid en krock, framför allt inte moderna bilar med diverse nack och whiplashskydd.

2. En airbag skall inte automatiskt utlösas vid en krock, det är en vanlig missuppfattning. En airbag löser ut när de data den får in tyder på att den kan göra nytta. Därför kan en krockkudde lösa ut i 30km/h, sedan finns det fall där den inte löst ut när en bil krockar med räcket och voltar av motorvägen-

Ovanstående var ett exempel för några år sedan, en Volvo S60 som får av vägen på det beskrivna viset. Bilägaren var övertygad om att airbagen lindrat hans nackskada, men Volvo´s tekniker förklarade att den lika gärna kunde knäckt nacken på honom. En airbag löser ut med en enorm kraft, det är därför användandet av den begränsas så hårt.

Sedan är naturligtvis modern teknik inget underverk, och naturligtvis kan den fela. Jag vet inte under vilka förhållanden din lärare krockade, men chansen är stor att krockkudden förblev oanvänd för att den riskerade att göra mer skada än nytta.
Senast redigerat av Rquired (25 juni 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Avstängd
1 714 Inlägg
25 juni 2010
#37
Ni tror fortfarande att jag anser äldre bilar som säkrare än nya, vart fan läser ni det nånstans??
Iallafall känns det så. JA jag vet att äldre bilar är betydligt sämre, och JA jag vet att det är dåligt att den inte tar upp smällen!!! Dock står jag fast vid att man omöjligen kan bli potatismos i 70km/h om man krockar när man har rullbälte på sig.
Men jag reagerade på det som nån skrev om en kundvagns säkerhet, för jag blir nog faktiskt hellre påkörd i en 1950-tals jänkare än i en kundvagn.

Ni försöker övertyga mig om saker jag redan vet, men varsågoda, slösa tid..

En annan sak, du säger dittan och dattan som är bra om airbag,
visst det låter bra, men litar du fortfarande på det? jag tror airbagen skulle lösts ut i min lärares fall,
då det va en frontalkrock i 70km/h och airbagen ska hjälpa mot nackskador.

Lanseringen av ännu ett sånt där jättebra system för säkerheten.
jätteny bra teknik, från volvo, världsledande i säkerhet också.
Vid lanseringen står fotografer från hela världen och kollar också, viktigt att allt fungerar,
så man lägger ner mycket tid på att göra det omöjligt att fela.
Resultatet:

http://www.youtube.com/watch?v=QJ6z3IArINI
Senast redigerat av Emilius (25 juni 2010)


5 111 Inlägg
25 juni 2010
#38
Volvo 142 har deformationszoner, det var Volvos första modell med sådana så att ta den som ett exempel på en "hård" bil är inte hellyckat.

GMs sena 50-talare har en värdelös (vid offset- och sidokollisioner) kryssram. En stegram som de flesta använde, hade klarat kollisionen bättre. Att passagerarna nu gjort det är ju inte säkert bara för det.

Skulle tro att bilsäkerheten i allmänhet aldrig gått framåt lika fort som den gjorde mellan 1960-70. För då gick det från i stort sett inget alls, till bilar med de mest elementära säkerhetsfunktionerna som trepunktsbälte, deformationszoner, kollapsbar rattstång, stoppning på farliga ställen och "rena" kupéutrymmen, extra förstärkta passagerarceller, motorer som trycktes in under bilen i stället för genom torpeden osv. Givetvis är en 70a ett skämt i sken av dagens säkerhetskrav, men jag tror inte man kan hitta någon annan tioårsperiod där den gått framåt lika fort.

2-3 mm karosseriplåt har inga bilar. Tänk mardrömmen att stå och pressa en framskärm som liknar någonting i den tjockleken. Och vilken vikt! Att påstå att det är sådan i gamla bilar är ett tecken på att man inte vet vad man pratar om.

Jag krockar hellre i en Electra eller Continental från 1976 än i en Fiesta Mk1 som kom det året, åtminstone om bilarna ska krocka mot varandra, det kan jag då lugnt skriva upp. Det är ju inte direkt så att det bara är äldre USA-bilar som har sämre säkerhet än nya bilar, en européisk eller japansk bil från 1959 har ingen krocksäkerhet att tala om heller. En européisk eller japansk bil från 1976 har också den sämre säkerhet än en ny.

Jag har haft bilar som kupéfläkten upphört att fungera på. Är kupéfläkt då också skit likväl som Volvos nödbromssystem?

GM har inget att göra med Bel Air-krocken utan det är IIHS, en oberoende organisation, som organiserat den.

Förbannat mycket skitsnack i den här tråden och som vanligt väldigt långt ifrån ursprungsämnet.
Senast redigerat av Volvo544special65 (25 juni 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 juni 2010
#39
Emilius skrev:
Ni tror fortfarande att jag anser äldre bilar som säkrare än nya, vart fan läser ni det nånstans??
Iallafall känns det så. JA jag vet att äldre bilar är betydligt sämre, och JA jag vet att det är dåligt att den inte tar upp smällen!!! Dock står jag fast vid att man omöjligen kan bli potatismos i 70km/h om man krockar när man har rullbälte på sig.
Men jag reagerade på det som nån skrev om en kundvagns säkerhet, för jag blir nog faktiskt hellre påkörd i en 1950-tals jänkare än i en kundvagn.

Ni försöker övertyga mig om saker jag redan vet, men varsågoda, slösa tid..

En annan sak, du säger dittan och dattan som är bra om airbag,
visst det låter bra, men litar du fortfarande på det? jag tror airbagen skulle lösts ut i min lärares fall,
då det va en frontalkrock i 70km/h och airbagen ska hjälpa mot nackskador.

Lanseringen av ännu ett sånt där jättebra system för säkerheten.
jätteny bra teknik, från volvo, världsledande i säkerhet också.
Vid lanseringen står fotografer från hela världen och kollar också, viktigt att allt fungerar,
så man lägger ner mycket tid på att göra det omöjligt att fela.
Resultatet:

http://www.youtube.com/watch?v=QJ6z3IArINI

"Kundvagn" är naturligtvis bara ett sätt att uttrycka sig, ett sätt att klä sitt budskap för att det skall bli tydligare om du så vill.  Om man inte märker ord betyder det helt enkelt usel krocksäkerhet. Och det verkar vi alla vara överens om att äldre bilar har.

Och tror du inte man kan bli "potatismos" vid 70km/h rekommenderar jag dig att besöka en halkbana eller liknande, jag var där med jobbet och i detta fallet hade de en stol som står på glidskenor i en lätt nerförsbacke. Denna förarstol spänner man fast sig i, och låter sedan denna glida ner för rampen. I slutet finns ett stopp, och detta motsvarar krafterna i en kollision i 7km/h.

Och detta stopp är riktigt obehagligt, helt enkelt eftersom krockvåldet vid 7km/h är i närheten av vad en människokropp klarar av att absorbera utan att ta skada. Och skalan är logaritmisk, krockvåldet vid 70km/h är alltså inte tio gånger så stort som i 7km/ utan en bra bit mer. Tänker inte ge någon siffra eftersom jag inte vet i vilken takt siffran stiger.

Chansen att du kliver ur bilen oskadd efter en frontalkollision i 70km/h är försvinnande liten.

Hur det var i din lärares situation har jag ingen aning om, och tänker inte spekulera i. Men ett faktum man inte kan blunda för är att moderna säkerhetssystem, allt från krockkuddar till aktiva antisladdsystem och Volvo´s "City Safe" är pålitliga system som förhindrar olyckor och lindrar skador. Att dra upp de exempel där dessa krånglar är löjligt, de är försvinnande små jämfört med antalet liv räddade. Dessutom är Volvo´s system i utvecklingsstadiet, när eventuella barnsjukdomar reds ut kommer det rädda liv.

Men vill du påstå att dessa är nyckfulla kastar du sten i glashus, för chansen är större att din gamla dödsfälla tar fyr vid en kollision än att livlinorna är ur funktion i en modern bil. Och hur man än vänder och vrider på det är en gammal bil urusel ur krocksynpunkt jämfört med en modern.

Volvo544special65; Det är visserligen rätt, men jag spann vidare på 142 eftersom det var det exempel som lagts fram. Exemplet är kanske inte helt lyckat men inte helt fel heller, även om 142 var ett steg i rätt riktning är den långt ifrån en modern bil.
Senast redigerat av Rquired (26 juni 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

27 Inlägg
26 juni 2010
#40
Var kom fysik o jänkare in bland småbil för 20 papp? tongue


Sök