Rquired skrev:
Emilius skrev:
maco skrev:
Det förvånar mig inte alls eftersom gamla jänkare är lika krocksäkra som en kundvagn.
Jaså, krockat många jänkare i dina dagar?
För du vet att man inte kan bilda en sådan åsikt utan att ha konkreta bevis för att det är sanning,
d.v.s. att man testat själv och inte lyssnat på sånt som media säger för att sälja mer nya bilar..
Hur tänker du egentligen, tror du på det fullaste allvar att du kan bedöma en bils säkerhet bättre än de institut och företag "Media" hämtar sin information ifrån? Och hur har du tänkt testa detta själv, vi säger att du skall köpa en ny bil, tänker du ta dig en tur in i ett broräcke med de demobilar du kommer över?
Självklart är gamla bilar rent generellt livsfarliga att krocka i, det gäller definitivt gamla jänkare med.
För övrigt tvivlar jag starkt på att passagerarna klarat sig vidare bra (eller överlevt överhuvudtaget) i ditt exempel. Framför allt inte om det nu var 93km/h "closing speed, som du själv ser tog det tvärstopp.
Och det är en sak människan lärt sig med tiden, en bil skall inte vara stenhård utan mjuk och ta upp så mycket av kraften i en kollision den kan. Passagerarna i Fury´n var med stor sannolikhet rejält söndertrasade inuti efter den krocken.
Jag lyssnar på vad institut dedikerade till säkerhet säger om NYA bilar,
dock lyssnar jag inte ett dugg på vad dem har att säga om äldre. Det är skillnad.
Om folk bara köper begagnade bilar så har inte dem nåt jobb kvar, vill du bli av med ditt jobb?
Media lyssnar jag inte alls på. Ena dagen är en polischef pedofil, andra inte,
ena dagen är en bil säker, andra inte, ser du sammanhanget?
Måste fråga dig varför du försöker förklara för mig att bilar är farliga att krocka med?
Jag har för mig jag sagt detta och att äldre bilar är sämre dessutom, det har jag full koll på.
MEN så förbannat dåliga är dem inte.
Brukar det inte ta stopp när två bilar frontalkrockar? vad försöker du säga här?
Hela kupén på bilen i videon är intakt, så det som kan ha gjort skada är bältet, jag gissar på märken på kroppen.
Utöver nackskador och sånt som man får i alla bilar,
det räknar vi ju bort eftersom det får du med all sannolikhet i en ny bil med, eller hur?
Som kuriosa kan jag berätta att airbagen inte löstes ut på min lärares POLO i en krock i 70,
modern teknik ska man förlita sig på va?
Bältet är ju sen 60-talet designat för att spärra när det dras åt för snabbt,
alltså sitter du fast i stolen när det smäller. Och människor går sönder ja,
men att du tror ett bälte plus 2-3 g trasar sönder kroppen,
det är störtlöjligt. Då skulle man få allvarliga skador av att åka top fuel dragster också,
i starten har dem väl över 1g.
Äldre bilar är sämre än nya, men så mycket sämre? Bara det faktum att karossen är gjord i 2mm plåt,
istället för 0.7-0.8 som på nya bilar, det gör nog en del. En ny bil kan du rikta karossen med tummen,
ska jag rikta frontplåten på min volvo 142 får jag ta fram storsläggan.
Någon påstod i denna tråden att gamla jänkare är lika krocksäkra som en kundvagn,
ingen som hade tänkt ifrågasätta det då? Nånting låter fel där men kan inte riktigt sätta fingret på vad.