2476
Sök

Hjälp, att få ut max effekt av 2 basar med ett monoblock.

20 juni 2010
Trådstartare
Hej, jag har två st Magnat xtc300 12" basar, Impedans 4 Ω, Re 3,5 Ω

Och ett Magnat Tribal X One monoblock

1x350 Watt RMS 4Ω (max 1x900)
1x500 Watt RMS 2Ω (max 1x1400)
1x700 Watt RMS 1Ω (max 1x2000)

Stabil 1 Ω

Hur är det bäst att koppla?

Tackar för hjälp / Martin

stRaend
20 juni 2010
parallellkoppla basarna

2 035 Inlägg
20 juni 2010
Hur vet man om strömmen räcker till?? Hur vet man när man behöver ett eller fyra batterier t ex??

Hur tar man reda på om man kan gaina på mer eller om man ska gaina mindre å dra på med stereon istället??

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 juni 2010
Man brukar räkna med ett bra normalt bilbatteri per 1000Wrms slutstegseffekt ungefär, har man rejäla "bilstereobatterier" så kan man köra mer effekt per batteri och om man har nåt klent original så räcker det nog inte ens till 1000Wrms. Men tänk även på att kablage och anslutningar ska vara i bra skick!

Förstår inte riktigt din andra fråga, gainen ska ju anpassas mot stereons utsignal.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stRaend
20 juni 2010
Jag ställer gainen efter vad jag tycker låter bra. tongue om man hör missljud eller så så är gainen för högt upp är vad jag lärt mig roll

fast detta är lite offtopic?

2 035 Inlägg
20 juni 2010
Jag har nu ett batteri som är ett år gammalt ungefär.  (nordtröms 85ah)

Slutsteget lämnar max 2110w rms.

Jag vet att man generellt säger 1 batteri 1000w rms osv.  Men jag undrar liksom, driver jag mina basar fullt ut?? hur vet jag det??

Hur vet man hur mycket effekt basarna får?? Hur vet man när steget lämnar exakt så mycket effekt som basarna behöver för att spela max??

Ja jag vet att man ska ställa gainen efter stereon.  men ställer lite som jag vill.

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 juni 2010
Alltså, ett steg kan egentligen lämna i princip alla effekt lite oavsett hur gainen står, MEN! Om det är för lågt eller högt ställd så kommer det inte bara komma växelström utan även en massa likström (dist) till högtalaren och då tar det skada/låter illa. Därför så ska man ställa gainen korrekt (ska anpassas mot huvudenhetens utnivå) för att få så lite dist/så ren signal som möjligt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 035 Inlägg
20 juni 2010
men hur vet man om det behövs mera batterier?  jag kanske köper ett batteri till men ser sen att det inte behövdes. fast när behöver man inte extra ström.

För när man tittar på olika basvideos här på gorg så står det ibland i kommentarerna "du behöver mer ström" " du behöver mer effekt" osv hur ser/hör dem det som skriver så?

Biljudsveteran sen 1984!

3 466 Inlägg
20 juni 2010
bosabengt skrev:

Jag vet att man generellt säger 1 batteri 1000w rms osv.  Men jag undrar liksom, driver jag mina basar fullt ut?? hur vet jag det??

Hur vet man hur mycket effekt basarna får?? Hur vet man när steget lämnar exakt så mycket effekt som basarna behöver för att spela max??

Ja jag vet att man ska ställa gainen efter stereon.  men ställer lite som jag vill.

Kolla över alla kablar från generator till batteri och batterijord, sedan kableln till steget och jorden till steget. När du vet att allt är helt fräscht och batterier är 100% och det fortfarande blinkar när du spelar  då behöver du ett extra batteri..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
20 juni 2010
man kan ALDRIG få för mycke ström när det gäller bilstereo, hade jag hittat fjädrar/dämpare bak som hade varit super heavy duty så hade jag inte tvekat att stoppa i ännu fler battierer bak! , och då har jag redan 7st Maxxima wink , men så sviker d inte iheller så mycke på full mutter smile

2 035 Inlägg
20 juni 2010
M_icke_ skrev:
bosabengt skrev:

Kolla över alla kablar från generator till batteri och batterijord, sedan kableln till steget och jorden till steget. När du vet att allt är helt fräscht och batterier är 100% och det fortfarande blinkar när du spelar  då behöver du ett extra batteri..

Kablar har jag uppgraderat. Det är inte det som felar. har lite svårt att få fram frågan så ni förstår. jag har ju 50mm2 koppar från batteriet. sen 50mm2 jord.  ANL säkring osv. 

Blinkar gör det inget. Körde på ganska hårt för nån dag sen och höll mig på 12.9v som lägst vid slutsteget då.
Jag undrar när vet man att steget lämnar exakt den effekten man behöver till basarna?
Ska filma lite.  Hur vet jag när jag nödvändigt behöver flera batterier??

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 juni 2010
När det börjar låta illa från högtalare/bas så får den för mycket/oren effekt, simple as that! Men med ren effekt så tål dom flesta högtalare/basar betydligt mer än dom är specade till.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 035 Inlägg
20 juni 2010
Nja det låter inte så illa. tror bara att avstämningen är för låg. 36 hz just nu.

Lite filmer kommer om några min.
Senast redigerat av bosabengt (20 juni 2010)

Biljudsveteran sen 1984!

stRaend
20 juni 2010
ChriZtoffer skrev:
Alltså, ett steg kan egentligen lämna i princip alla effekt lite oavsett hur gainen står, MEN! Om det är för lågt eller högt ställd så kommer det inte bara komma växelström utan även en massa likström (dist) till högtalaren och då tar det skada/låter illa. Därför så ska man ställa gainen korrekt (ska anpassas mot huvudenhetens utnivå) för att få så lite dist/så ren signal som möjligt.

yikes kan man få oren signal om man har för LÅG gain?!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 juni 2010
Klart du kan! Eller ja då handlar det mer om att man vrider upp volymen på HU för mycket och därigenom får dålig signal, för mig veterligen så finns det ingen HU som ger ut riktigt ren och bra signal hela vägen, dom flesta börjar tappa uppåt 75/80% & sen blir det mer och mer skit i signalen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

stRaend
20 juni 2010
ChriZtoffer skrev:
Klart du kan! Eller ja då handlar det mer om att man vrider upp volymen på HU för mycket och därigenom får dålig signal, för mig veterligen så finns det ingen HU som ger ut riktigt ren och bra signal hela vägen, dom flesta börjar tappa uppåt 75/80% & sen blir det mer och mer skit i signalen.

jaha, du menade så tongue därför man ska ställa gainen då man har ca 2/3 volym på stereon? Eller är det något som jag hört fel?

2 035 Inlägg
20 juni 2010
har lagt upp lite videos nu. lyssna gärna å säg vad ni tycker.

http://www.garaget.org/video/0tlj456uje7m

http://www.garaget.org/video/evtsei0142iy

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 juni 2010
stRaend skrev:
ChriZtoffer skrev:

jaha, du menade så tongue därför man ska ställa gainen då man har ca 2/3 volym på stereon? Eller är det något som jag hört fel?

Korrekt, man räknar med att den ska lämna ren signal då men ändå ligga nära full utnivå. smile Men är man riktigt seriös så kopplar man på ett osciloskop, kör ton och kollar kurvan, tror jag ska testa det sen nån gång bara för att.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

20 juni 2010
Trådstartare
va ett jäkla snack om annat i tråden, nån som har nått förslag mer än att parallellkoppla?

2 035 Inlägg
20 juni 2010
MartinWiktorsson skrev:
va ett jäkla snack om annat i tråden, nån som har nått förslag mer än att parallellkoppla?

Du kan antingen pararellkoppla eller seriekoppla. inget annat. så antingen 2 ohm eller 8 ohm.

Biljudsveteran sen 1984!

Sök