1869
Sök

Byta avgassystem på Toyota Yaris -01

14 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
Fästet mellan dämpare 1 och 2 har rostat sönder och jag har därför tänkt ge mig på att byta avgassystemet på bilen. Jag har inte meckat bil speciellt mycket tidigare men har hört att just avgassystemet inte ska vara så svårt att byta själv.

Det jag dock orar mig för nu är att mitt system som sitter på nu enbart är tvådelat medan det jag har beställt från mekonomen är tredelat. Jag ska alltså byta systemet efter katalysatorn bara så jag har köpt 2st av 3st delar (inte katalysatorn)

http://webkat.mekonomen.se/images/maste … -45001.jpg

På mekonomen var de ganska säkra på att det skulle vara just tredelat och att det inte skulle vara några problem att byta, men kollar jag under hittar jag fan ingen tredje koppling efter katalysatorn...

De sa även om att ifall det skulle vara tvådelat kunde man såga av röret och skarva det, och det är just detta som gör mig rädd. Hinner jag göra detta på en kväll på en gör-det-själv-mack? Vad behöver jag ha med mig för något i så fall? Går det att såga med en vanlig bågfil? Jag läste något om att man måste täta kopplingar som dessa, vad tätar jag med då?

Om jag får kalla kårar och känner att jag inte vill ge mig på detta, vad kan det kosta att åka in till t.ex. speedy och låta dem montera det åt mig? Ifall jag har med mig avgasystemet själv.

14 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
Bytet gick ganska fint förutom att lambdasonden är helt omöjlig att rubba. Jag har tagit bort avgassystemet men den sitter kvar och jag har slagit och slagit med hammare och provat det mesta i nästan en timma men den vägrar rubbas. Jag har läst att man kan värma upp den och sedan kyla ner den för att sedan försöka få bort den, räcker det med en värmepistol eller måste man ha en gasolbrännare? Tänkte först köpa en ny lambdasond men när jag såg vad den kostade blev jag inte lika glad...
Senast redigerat av muchcup (21 juni 2010)

Sök