2457
Sök

Köpråd: BMW 316/318/320

20 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
#1
Amatörmeck som jag är behöver jag lite tips och hjälp vid mitt nya val av bil.
Budgeten ligger runt 15000-20000kr. Är student och inte ute efter ett snajsigt vrålåk, utan en bil i bruksskick helt enkelt!

Kollat mycket på BMW 3 serien, dom mindre motorerna för att komma undan med en lite bränslesnålare variant. Vad jag har förstått kom kamkedjorna i 3-serien -94, så tidigare årsmodeller än det är onödigt att köpa eller?
Skiljer sig dessa bilar rent maskinellt bortsett från storleken? Någon som är enklare att skruva med än någon annan etc?
Tänkte även passa på att fråga om det finns några vanliga fel man ska kolla efter när man köper BMW, bara ägt Volvo och Golf förut och det är inte direkt svåra bilar, men BMW är helt nytt för mig och vill ju helst inte bli påtryckt vilket skit som helst..
En kompis köpte BMW som det fattades något verktygskit i varpå en tredje kompis sa att han aldrig skulle köpa en BMW utan det, ironiskt eller inte har jag ingen aning om men så sa han. Sitter detta kit i skuffen på alla BMW?


Tacksam för svar och råd!

3 059 Inlägg
22 juni 2010
#2
Ska du ha en bil (bmw) som går jevligt billigt så rekomenderar jag en 316.
Dessa är också mycket enklare att skruva än dom övriga modellerna. 316 är inga kraft/fartraketer men dom tar en från A till B i alla väder och soppan räcker länge..
Även 320 går att köra snålt.. det mesta handlar om hur tung din högerfot är.

Det med att man inte köper en bmw utan verktyg var det roligaste jag hört på länge.. HAHA..
På en del sitter det i en lucka på bagageluckan och andra har det liggandes under golvmattan i bagaget.
Varför skulle han inte köpa en bil utan det?? Saknas det är det bara hämta ett nytt på skroten eller kompletera med dom verktyg som saknas..

Sen va gäller BMW så har du ALL info och MYCKET där till som t.ex. begagnatguide och en massa annat plus forum för alla modeller på: http://www.autopower.se/
Senast redigerat av Smajly (22 juni 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 juni 2010
#3
LVM skrev:
Amatörmeck som jag är behöver jag lite tips och hjälp vid mitt nya val av bil.
Budgeten ligger runt 15000-20000kr. Är student och inte ute efter ett snajsigt vrålåk, utan en bil i bruksskick helt enkelt!

Kollat mycket på BMW 3 serien, dom mindre motorerna för att komma undan med en lite bränslesnålare variant. Vad jag har förstått kom kamkedjorna i 3-serien -94, så tidigare årsmodeller än det är onödigt att köpa eller?
Skiljer sig dessa bilar rent maskinellt bortsett från storleken? Någon som är enklare att skruva med än någon annan etc?
Tänkte även passa på att fråga om det finns några vanliga fel man ska kolla efter när man köper BMW, bara ägt Volvo och Golf förut och det är inte direkt svåra bilar, men BMW är helt nytt för mig och vill ju helst inte bli påtryckt vilket skit som helst..
En kompis köpte BMW som det fattades något verktygskit i varpå en tredje kompis sa att han aldrig skulle köpa en BMW utan det, ironiskt eller inte har jag ingen aning om men så sa han. Sitter detta kit i skuffen på alla BMW?


Tacksam för svar och råd!

Spelar ingen större roll vilken motor du väljer ur servicesynpunkt, visst blir det svårare att komma åt vissa saker desto större motor där sitter i men inte ens min 328i (Dvs fullt hus under huven) är svårmekad på något vis.

Men är det ekonomi som är viktigast är en E36 med 4cyl. M43 det lämpligaste valet. Bilarna innan 1995 har den äldre M40-motorn, en trevlig och mycket underskattad motor men den har en stor nackdel. Denna kan du läsa om på Autopower i begagnatguiden, men i korta drag ger den korta intervaller för kamremsbyte och en risk för att kamaxeln blir sliten i längden vilket i de flesta fall märks på att det tickar om motorn.

Men en 316i eller 318i är mitt tips, vilken av dessa spelar ingen större roll. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
22 juni 2010
#4
Undvik 320, en mindre lyckad mellanmodell som är helt lam på låg - och mellanvarv. Faktum är att 320 har en likvärdig bränsleåtgång som de starkare modellerna.

Personligen anser jag att en 318is eller 323 är ett angenämare köp, förutsatt att man hittar ett hyggligt exemplar av den sistnämnde med din budget.

316 är inte heller ett dumt val. I teorin kan modellen tyckas vara klen men i praktiken pinnar den på ganska skapligt.

Och att köpa en BMW utan verktygskit är väl likvärdigt med att köpa en Volvo eller Saab utan varningstriangel, ingen big deal med andra ord wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
22 juni 2010
#5
Ja du... Kan inte tillägga så mycket mer än vad det redan står ovan dock finns det 318iS också.
1.8 16v så drar inte så mycket mer än 316/18 men kör ifrån en 320 om nu spelar det nån roll.
Försäkringen kan vara några kronor dyrare säg 500kr per år mer.

BMW är inte svår mekade direkt. Ibland kan man undra om alla dessa kablar behövs?


806 Inlägg
22 juni 2010
#6
BMW 323 skulle jag titta på, faktiskt helt underbara med ett mysigt vrid från 2k varv och uppåt väldigt pigga för 170 hk med, när jag körde till tyskland med en 323a drog den 0.67 i 100km/h och går ganska villigt upp mot 240 blås med

BTW fick i 51 lock och 12 flaskor sprit:D
Senast redigerat av lodiseN (22 juni 2010)


Rotoriserad användare
23 Inlägg
23 juni 2010
#7
Om jag får låna tråden lite...

Kikar lite på en 318is E36 ('94:a i detta fall, och sedan om det spelar roll). Kamkedja på dessa? Eller vilken 4-cyl. motor blir det i den modellen? Vilken diff är det på dom? Prisklassen är densamma som trådskaparen efterlyser.
Senast redigerat av SushiCamaro Racing (23 juni 2010)

brapbrapbrapbrap
SWR - Svenska Wankelregistret

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 juni 2010
#8
SushiCamaro Racing skrev:
Om jag får låna tråden lite...

Kikar lite på en 318is E36 ('94:a i detta fall, och sedan om det spelar roll). Kamkedja på dessa? Eller vilken 4-cyl. motor blir det i den modellen? Vilken diff är det på dom? Prisklassen är densamma som trådskaparen efterlyser.

M42 har kamkedja, och är en mycket pålitlig motor så den är det ingen fara att kika på smile

Citat Autopower:
M42 318is (Rak 4:a - 16 ventiler) M42 motorn är en mycket hållbar konstruktion utan direkta svagheter. Motorn känns igen sedan E30 karossen och har en kedjedriven kamaxel. Tickande ventiler kan förekomma och orsakas oftast av igensatta hydrauliska ventillyftare, vilket kan indikera på slarv med oljebyten.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
24 juni 2010
#9
Rquired skrev:
SushiCamaro Racing skrev:
Om jag får låna tråden lite...

Kikar lite på en 318is E36 ('94:a i detta fall, och sedan om det spelar roll). Kamkedja på dessa? Eller vilken 4-cyl. motor blir det i den modellen? Vilken diff är det på dom? Prisklassen är densamma som trådskaparen efterlyser.

M42 har kamkedja, och är en mycket pålitlig motor så den är det ingen fara att kika på smile

Citat Autopower:
M42 318is (Rak 4:a - 16 ventiler) M42 motorn är en mycket hållbar konstruktion utan direkta svagheter. Motorn känns igen sedan E30 karossen och har en kedjedriven kamaxel. Tickande ventiler kan förekomma och orsakas oftast av igensatta hydrauliska ventillyftare, vilket kan indikera på slarv med oljebyten.

Tjejen kör min 318is. går relativt bra (lika bra/dåligt) som en 320. och går på luft ungefär. (drar inte mycket)

Dock gillar jag 325 icka vanos motorerna bäst. Känns mest bmw helt enkelt smile. och ska du köpa en 320 så köp en med vanos. (efter 93) annars är de lite väl tråkiga på låga varv.

Lycka till.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners


Sök