4382
Sök

Kvalitetsfråga ang billigare mätare

Klubbmannen
20 juni 2006
Trådstartare
Jag har på min bil där stereon egentligen sitter, en mätarpanel för tre st 2"-mätare. En av mätarna som satt i när jag köpte den var trasig, och det går inte att få tag i en liknande. Att blanda mätare ser ju rent sagt förjävligt ut. Tänkte då inhandla tre nya. Oljetryck, vattentemp och volt. Oljetryck för att jag har nyrenoverad motor, vattentemp för att mätaren i originalpanelen inte fungerar(troligen inte inkopplad) och volt för att bara rent allmänt se att den laddar och för att fylla ut den tredje mätarplatsen.

Hur är kvalitén på de mätare som exempelvis Ridetech säljer, med möjligthet att byta färg på belysningen. Gentemot Realcars 400-kronorsmätare. Jag har en sån, är det i princip samma känsla i Ridetechs grejer som i denna eller får man en känsla av Biltema?
Anledningen till att jag inte går och köper fler mätare direkt på Realcar är att jag vill kunna ha annan färg än fjortisblå som skär i ögonen på nätterna. Mätarna måste inte nödvändigtvis visa 100% exakt värde. Om oljetrycksmätaren visar 3,5 BAR istället för 3 är det okej, bara jag ser att jag har tryck i burken.

mvh Freddan

9 108 Inlägg
20 juni 2006
Jag köpte Timex-mätare från www.creatix.se .. Helt ok och jäkligt snygga!! wink

bild:
http://www.coffe.dk/coffe/streetcars/mi … G_0561.jpg

671 Inlägg
20 juni 2006
Jag har mätt lite på biltemas oljetryck och oljetemp mätare. Mittenvärdet när nålen pekar rakt upp är hyffsat rätt. Antar att den är konstruerad för att visa rätt just där.

Tempmätaren visar mer fel vid högre temp än vid lägre.
Tryckmätarens gradering är ganska grov så det såg bra ut överallt.

Min slutsats är att lär man sig bara vad som är normalt så spelar det inte så stor roll vilka värden det står på mätaren.
Biltemas oljetrycksgivare är en rätt klumpig sak som sitter med en ganska liten gänga, jag kommer att montera min så att den är lite gummi upphängd för att den inte ska vibrera sönder.

54 Inlägg
30 december 2007
Väcker liv i denna tråd igen.

Är det någon som på senare tid har provat Biltemas vattentemp- och voltmätare? Funderar på att prova ett par sådana pga begränsad ekonomi.
Är det så att dessa visar så pass mycket fel att det är bättre att vänta och spara till ett par "riktiga" dyrare mätare?

Tack på förhand!
Senast redigerat av jeps (30 december 2007)

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
31 december 2007
edit: finns många ställen som säljer mätare.
Senast redigerat av sir_daniel (31 december 2007)

Öh, barlös.
300 Inlägg
31 december 2007
sir_daniel skrev:
kudoz performanze www.kudoz.se har prisvärda och bra blackpanelmätare.

§9 Marknadsföring och försäljning
Det är förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet. Försäljning och annonsering får inte förekomma på annan plats än Köp & sälj.

Kanske borde ta bort så du inte blir varnad/låst.
Senast redigerat av DPB (31 december 2007)

NoFuckNoRide
474 Inlägg
31 december 2007
jeps skrev:
Väcker liv i denna tråd igen.

Är det någon som på senare tid har provat Biltemas vattentemp- och voltmätare? Funderar på att prova ett par sådana pga begränsad ekonomi.
Är det så att dessa visar så pass mycket fel att det är bättre att vänta och spara till ett par "riktiga" dyrare mätare?

Tack på förhand!

Voltmätaren är det inga fel på köpte en sånn för att jag inte hade lust att slösa pengar på ngn sak men kollar på lite då och då tongue men funkade fint

Sug Performance Club

(none)
1 725 Inlägg
31 december 2007
DPB skrev:
sir_daniel skrev:
kudoz performanze www.kudoz.se har prisvärda och bra blackpanelmätare.

§9 Marknadsföring och försäljning
Det är förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet. Försäljning och annonsering får inte förekomma på annan plats än Köp & sälj.

Kanske borde ta bort så du inte blir varnad/låst.

Då får väll jag säga de orden Åt honom då:

Som skrivet så kan JAG helt klart rekommendera Kudoz mätare.. Snygga, trovärdiga och prisvärda.

//Jonas
Senast redigerat av Braather (31 december 2007)

--Lev i går som det vore i morgon--

Byggare Behm
562 Inlägg
6 januari 2008
Enligt min mening så kan man inte kalla sånna här mätare för 400kr
prisvärda , skulle egentligen kosta 20 kr st, för det är vad dom kostar
i länderna där dom tillverkas.
Simpel teknik , lysdioder, en mätartavla och ett plasthus.

Men det är ju efterfrågan som styr priset.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Sök