3545
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
821 366 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
#1
Igår bar det iväg till Värmland, närmare bestämt kring Sunne o Rottneros. Fick nys om en Golf GTi mk1. När jag ringde till annonsören fick jag reda på att det var många som ringt och var intresserade, men att ingen köpt den ännu. Jag fick även reda på att bilen var besiktigad, påställd men okörbar pga bränsleläckage. Efter en kort genomgång om var läckaget satt och lite konferens med en polare så bestämde jag mig för att säga att jag ville ha den. Dock var det två andra som skulle komma och kolla, så vi la till sprillans nya vinterdäck och höjde priset en aning. 30mil senare var vi framme hos en go gubbe och hans fru mitt ute i vischan. Felet var fixat på 5min, det var bara en slangklämma som rostat sönder på bränsleledningen bak vid tanken. Kvitto skrivet, bilen betald, ägarbyte ifyllt. Sen blev det 30mil ren njutning i vacker miljö (nåväl, de 20 första milen iaf, sen blev det även mörkt). Vi var hemma vid halv ett på natten, nattade bilen och gick o la mig. Btw, gubben jag köpte bilen av har haft den sedan -94 och sprutat in den med olja under varje år, kamrem bytt för 2000mil sedan, enbart körd på bra mineralolja osv osv. 23K mil har den gått.

Så nu är man stolt ägare till denna lilla skönhet big_smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Golf.jpg

Sommarstuket
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/large_207712-1983554.jpg

Nu inför vintern ser bilen ut så här, fast mer kommer hela tiden!
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0186.jpg

Visst finns det rost, men inte så illa som man sett på många gamla golfar, visst är lacken kass på sina ställen, men det är en gammal bil.

Är det någon som vet vad dessa fälgar heter? 13" är det.

Till en början kommer detta projekt innebära att jag ska fixa iordning bilen och börjar troligtvis med väghållningen.

To do list:

[x] = klart
[/] = införskaffat/beställt men ej monterat eller påbörjat
[-] = ej införskaffat/planerat
--------------------------------------------------------------------------------------------------

[x] Köpa bilen
[x] Byta vaakumslangar
[x] Byta bränslefilter och luftfilter
[x] Skaffa 15" fälgar och däck
[x] Bättra på svart mattlack baklucka (kanske tar bort det mattsvarta sedan).
[x] Ta bort kofångare
[x] tona bakrutor bronze
[x] Tygmattor med röd kant bild på det kommer.
[x] köpa och montera sportstolar
[X] Montera oljetemp, voltmeter samt oljetryck i original hållare i mittkonsol
[x] Fjäderbensstag övre & nedre fram, övre bak
[X] Montera c-lås och larm (inköpt och ligger hemma)
[x] Lacka och montera snowcap/huvscoop
[x] byta till klarglaslyktor
[x] Renovera styrväxel med stag, damasker och leder (montering återstår)
[X] Byta packningar dörrhandtag
[X] Byta glidclips på stolsundereden
[/] Lackera om huven
[X] Byta bromsrör och slangar
[X] Nya bromsoken
[X] Fräscha upp inredning
[X] Montera mätare för oljetemp, oljetryck
[X] Montera bredbandslambdasond
[X] Montera varvräknare modell stor
[-] Nya dörrsidor, så lätta som möjligt
[X] Byta kylslangar
[-] Byta bränsleledningar/slangar
[X] Dra in kabelhärva till megasquirt
[X] Flytta bak batteriet
[/] Installera megasquirt med 2,75" spjäll
[X] Kapa ur reservhjulsbalja och ersätta med rak plåt
[X] Fixa rost
[-] Lacka om bilen i originalfärg, ev med metallic eller riktig klarlack

Sen det största projektet med bilen just nu:
[/] Bygga 2L trimmad sugmotor, målet är 200hk, men hamnar nog på 160-170hk i första steget
Mer kommer!

Motorspec:
2,0L 2E från golf III, med oljekylda kolvar
nya lager och packningar TOCA racing
balanserad bottendel
lättat svänghjul
balanserad och lättad mellanaxel
starkare koppling (black diamond)
portad topp från golf GTi mk2, hydraulisk (Nille Ultra motor och mig själv)
vassare kam 288grader duration, 11,7mm lyft (Schrick)
ställbart kamdrev
nya inslipade ventiler 40/33
polerade avgaskanaler
Original plenum med adapter för 2,75" spjäll
Megasquirt 1 v3
Bosch 385cc/min spridare Grupp N.
extraktorgrenrör (ray simons)
Senast redigerat av Peter_Eriksson (8 juli 2012)


2 337 Inlägg
28 juni 2010
#2
Härligt kap smile Kan ju inte göra annat än älska gamla GTI:er. Verkar ju vara i riktigt bra skick, ska bli kul att se vad du gör med bilen.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
#3
Ja, jag är sjukt nöjd! Precis, de är sjukt fräcka big_smile Jag har inte finkammat den efter rost, men ja den ser faktiskt fräsch ut i plåten. Lacken är dock allt annat än bra, haha penslad framkant på huven.. tongue Men det ska åtgärdas, eventuellt glasfiberhuv.

Förslag?

och fälgarna, vad heter de?


739 Inlägg
28 juni 2010
#4
Tipps big_smile du kan göra om den till "tyskstuk"

2 373 Inlägg
28 juni 2010
#5
Mina 13" skulle se bra ut på den bilen wink

Häls. Hervas

13 Inlägg
28 juni 2010
#6
Fälgarna ser ut som gamla GB fälgar. Såldes bla av vissa OK mackar.


Hemmainstruktör
641 Inlägg
28 juni 2010
#7
Putsa till den utav helvete, altså behåll original utseende, lägg på ny färg, fräscha till inredning, klädsel och göm eventuella ljudbyggen etc. kanske skicka i en modernare motor+drivlina.
Skulle jag gjort med en original MKI GTI iaf. så charmiga bilar från fabrik så skulle köra på det med lite höjd finnish osv. eller tyskstuk.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
#8
audienergy skrev:
Mina 13" skulle se bra ut på den bilen wink

Det är jag helt övertygad om, men jag tror jag vill ha 14" iaf för att bibehålla rulldiameter och få ner profilen lite smile

Vofloo skrev:
Tipps big_smile du kan göra om den till "tyskstuk"

Japp, är lite inne på tyskstuk, fast vet inte hur extrem jag vill vara, lite lagom tyskstuk utan kofångare, däckstretch och låg. Första inköp blir nog coilover.
dias skrev:
Fälgarna ser ut som gamla GB fälgar. Såldes bla av vissa OK mackar.

Okej, tack jag ska forska vidare på det o se om jag kan se några märkningar.
Pukadjuret skrev:
Putsa till den utav helvete, altså behåll original utseende, lägg på ny färg, fräscha till inredning, klädsel och göm eventuella ljudbyggen etc. kanske skicka i en modernare motor+drivlina.
Skulle jag gjort med en original MKI GTI iaf. så charmiga bilar från fabrik så skulle köra på det med lite höjd finnish osv. eller tyskstuk.

Det finns olika synsätt på en klassiker antingen återställer man den till originalskick eller så gör man nåt helt skruvat tongue Vilket av det det blir återstår att se smile

Bild från Rasta i grums, stopp på vägen hem:
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00316.jpg

Närbild på den okände fälgen:
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Flg.jpg
Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
#9
skalman1 skrev:
Jag tycker att såna där golfar passar bra i sportigt stuk, t.ex breda hjul, svart huv, dekaler osv.

smile

Det kan nog tänkas att det blir nåt sånt smile ska börja spåna på vad man behöver köpa och i vilken ordning det skall göras. Väghållning är det jag kommer att satsa på först.


8 883 Inlägg
28 juni 2010
#10
Flyttar till Allmänt
Mvh.
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
#11
Hamilton skrev:
Flyttar till Allmänt
Mvh.
Hamilton

Men det är ju en projekttråd.. ok.. jag kom på varför du flyttade den.. min tanke med rubriken var att jag skulle få förslag på vad jag skulle göra och sedan ändra rubriken så som många projektskrivare gör under tiden saker händer med bilen... sen ska jag även göra en lista i första inlägget på vad som ska göras.. samt en mer specifik rubrik gällande vad projektet skall gå ut på.


8 883 Inlägg
28 juni 2010
#12
mrpete skrev:
Hamilton skrev:
Flyttar till Allmänt
Mvh.
Hamilton

Men det är ju en projekttråd.. ok.. jag kom på varför du flyttade den.. min tanke med rubriken var att jag skulle få förslag på vad jag skulle göra och sedan ändra rubriken så som många projektskrivare gör under tiden saker händer med bilen... sen ska jag även göra en lista i första inlägget på vad som ska göras.. samt en mer specifik rubrik gällande vad projektet skall gå ut på.

Godtar den förklaringen och flyttar tillbaka tråden.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
#13
tack!

Ordnat rubrik och första inlägget!
Senast redigerat av mrpete (28 juni 2010)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#14
Har nu sålt min peugeot, la ut den på blocket igår kväll och nu tillhör den någon annan!

Så nu har jag 10K extra att lägga på golfen, hehehe.

Ska inte köpa det värsta som finns men heller inte skräp.. så behöver lite rådgivning här.

Har ju sagt att det första jag ska satsa på är väghållning och vad passar bättre då än ett coiloverkit!? big_smile

Vad sägs om:

Technix sportkit coilovers
Coilovers för sportig körning och möjlighet till individuell höjdinställning, kan anpassas mot däckval och djup.

TÜV testade produkter. Inställningsverktyg medföljer.

Ytterligare uppgifter:
VA-Last 785
HA-Last 640
VA Gewinde
HA Gewinde


Finns det någon som vet något om dessa? Det enda jag reagerade på är att det inte ser ut som coilover bak.. Eller ser de ut så till Golf mk1 ?

De kostar 3395:- o det tyckte jag var ett lämpligt pris, nästa steg är 5000:- av vad jag har hittat.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#15
Nu har jag beställt lite godis till golfen smile

fjäderbensstag, coilovers, etc

bild finns i senare inlägg, orkar inte fixa om bilderna nu..

Så nu jagar jag bara snygga fälgar big_smile och även nya bussningar!
Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)


2 373 Inlägg
1 juli 2010
#16
Var beställde du fjäderbensstaget?

Häls. Hervas

449 Inlägg
1 juli 2010
#17
Detta blir nog bra smile

Lycka till

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#18
audienergy skrev:
Var beställde du fjäderbensstaget?

Hallå! Fjäderbensstagen beställde jag från www.Carlab.se riktigt billigt! en tusenlapp inkl. frakt för båda. Det finns även dyrare sparco, men jag ser ingen anledning till det. Sen finns även främre nedre fjäderbensstag, men hoppade det nu.

Matt3 skrev:
Detta blir nog bra smile

Lycka till

Tack så mkt! Det tror jag med, vaxade bilen idag och det blev riktigt stor skillnad bara med handvaxning.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#19
handvaxade bilen idag, blev riktigt stor skillnad! Ska dock tvättade ordentligt och köra en riktigt lackrengöring och polermaskin vid senare tillfälle smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/20h2ge1.jpg
Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)


2 373 Inlägg
1 juli 2010
#20
Kanon, tack!

Häls. Hervas


Sök