Igår bar det iväg till Värmland, närmare bestämt kring Sunne o Rottneros. Fick nys om en Golf GTi mk1. När jag ringde till annonsören fick jag reda på att det var många som ringt och var intresserade, men att ingen köpt den ännu. Jag fick även reda på att bilen var besiktigad, påställd men okörbar pga bränsleläckage. Efter en kort genomgång om var läckaget satt och lite konferens med en polare så bestämde jag mig för att säga att jag ville ha den. Dock var det två andra som skulle komma och kolla, så vi la till sprillans nya vinterdäck och höjde priset en aning. 30mil senare var vi framme hos en go gubbe och hans fru mitt ute i vischan. Felet var fixat på 5min, det var bara en slangklämma som rostat sönder på bränsleledningen bak vid tanken. Kvitto skrivet, bilen betald, ägarbyte ifyllt. Sen blev det 30mil ren njutning i vacker miljö (nåväl, de 20 första milen iaf, sen blev det även mörkt). Vi var hemma vid halv ett på natten, nattade bilen och gick o la mig. Btw, gubben jag köpte bilen av har haft den sedan -94 och sprutat in den med olja under varje år, kamrem bytt för 2000mil sedan, enbart körd på bra mineralolja osv osv. 23K mil har den gått.
Så nu är man stolt ägare till denna lilla skönhet
Sommarstuket
Nu inför vintern ser bilen ut så här, fast mer kommer hela tiden!
Visst finns det rost, men inte så illa som man sett på många gamla golfar, visst är lacken kass på sina ställen, men det är en gammal bil.
Är det någon som vet vad dessa fälgar heter? 13" är det.
Till en början kommer detta projekt innebära att jag ska fixa iordning bilen och börjar troligtvis med väghållningen.
To do list:
[x] = klart
[/] = införskaffat/beställt men ej monterat eller påbörjat
[-] = ej införskaffat/planerat
--------------------------------------------------------------------------------------------------
[x] Köpa bilen
[x] Byta vaakumslangar
[x] Byta bränslefilter och luftfilter
[x] Skaffa 15" fälgar och däck
[x] Bättra på svart mattlack baklucka (kanske tar bort det mattsvarta sedan).
[x] Ta bort kofångare
[x] tona bakrutor bronze
[x] Tygmattor med röd kant bild på det kommer.
[x] köpa och montera sportstolar
[X] Montera oljetemp, voltmeter samt oljetryck i original hållare i mittkonsol
[x] Fjäderbensstag övre & nedre fram, övre bak
[X] Montera c-lås och larm (inköpt och ligger hemma)
[x] Lacka och montera snowcap/huvscoop
[x] byta till klarglaslyktor
[x] Renovera styrväxel med stag, damasker och leder (montering återstår)
[X] Byta packningar dörrhandtag
[X] Byta glidclips på stolsundereden
[/] Lackera om huven
[X] Byta bromsrör och slangar
[X] Nya bromsoken
[X] Fräscha upp inredning
[X] Montera mätare för oljetemp, oljetryck
[X] Montera bredbandslambdasond
[X] Montera varvräknare modell stor
[-] Nya dörrsidor, så lätta som möjligt
[X] Byta kylslangar
[-] Byta bränsleledningar/slangar
[X] Dra in kabelhärva till megasquirt
[X] Flytta bak batteriet
[/] Installera megasquirt med 2,75" spjäll
[X] Kapa ur reservhjulsbalja och ersätta med rak plåt
[X] Fixa rost
[-] Lacka om bilen i originalfärg, ev med metallic eller riktig klarlack
Sen det största projektet med bilen just nu:
[/] Bygga 2L trimmad sugmotor, målet är 200hk, men hamnar nog på 160-170hk i första steget
Mer kommer!
Motorspec:
2,0L 2E från golf III, med oljekylda kolvar
nya lager och packningar TOCA racing
balanserad bottendel
lättat svänghjul
balanserad och lättad mellanaxel
starkare koppling (black diamond)
portad topp från golf GTi mk2, hydraulisk (Nille Ultra motor och mig själv)
vassare kam 288grader duration, 11,7mm lyft (Schrick)
ställbart kamdrev
nya inslipade ventiler 40/33
polerade avgaskanaler
Original plenum med adapter för 2,75" spjäll
Megasquirt 1 v3
Bosch 385cc/min spridare Grupp N.
extraktorgrenrör (ray simons)