3162
Sök

Älgskadeföreningen (Vilt försäkring) Tänker du vilt ?

1 853 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
Jag gick själv nyss med i Älgskadeföreningen. Tänkte hör om några fler Tänker vilt ? Som det står på deras informations blad?.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/25960/955930_oxlubp.jpg
I informations bladet står bland annat: Du passerar i genomsnitt ett djur var 23:e sekund som befinner sig mindre än 300 meter från bilen du kör i 90km/h (30 klöv-vilt/1000 ha)

Jag har ingen erfarenhet om själva försäkringen. Men tyckte att 120kr/kalender år inte var något att direkt fundera över. Ringde även och ställde två frågor:

Gäller försäkringen för alla fordon man har registrerade på sig?. Svar = Ja

Om andra kör mitt/mina fordon gäller försäkringen då? (ex: barn/sambos osv). Svar = Ja

Sedan efter dom svaren jag fick, så slog jag till smile

Någon fler som har den ?

Var det några problem vid olyckas tillfället att få ut ersättning osv ?

/mvh soyd

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 juni 2010
äh orka säger ja bara har man redan helförsäkring på bilen täcker den vilt ändå +att man kan ju alltid välja självrisk eliminering oxå så

1 853 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
MrEricsson skrev:
äh orka säger ja bara har man redan helförsäkring på bilen täcker den vilt ändå +att man kan ju alltid välja självrisk eliminering oxå så

Jo så kan det vara men 120kr är inge pengar smile

/mvh soyd

8 885 Inlägg
28 juni 2010
För mig är det där bortkastade pengar då jag har 0kr i självrisk vid viltolycka.
Även om 120kr inte är mycket så är det onödigt att betala för något som redan är "gratis" för det flesta som har helförsäkring.

Fotograf på tierpidag.se

Muttley
28 juni 2010
När jag helförsäkra volvon så kosta de kanske max 100 kronor per år för självriskeliminering vid just viltolyckor.

1 853 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
Jag har också hel på mina "Fin bilar" med extra lul lul, som inge självrisk vid vilt och vandalisering. Och ingen glas självrisk osv.

Men det fina med denna "vilt försäkring" är att den täcker vilt kollision på bilar med halv och trafik försäkring. Om man nu har sådan typ vinter räcern eller andra bilar man av någon anledning inte vill ha helförsäkrade.

Men den gäller ju även på helförsäkrade bilar. Men man kan väll inte plocka ut ersättning från två försäkringar, så på några bilar är jag nog dubbel försäkrad för 120kr smile

Men bättre det än ingen alls smile

/mvh soyd

83 Inlägg
29 juni 2010
Det där skulle jag vetat om för 1 vecka sedan, då jag smällde med en Hjort, på bara halvförsäkring.
= jag får stå för alla skador själv.

Men man har väl lärt sig en läxa, att aldrig mer köra utan viltförsäkring.

huh?
10 427 Inlägg
29 juni 2010
Värt att kolla upp iaf smile

Brukar se en älg längs veckan en gång varannan vecka nu när jag pendlar 10 mil om dagen tongue
(Säkert samma rackare varje gång.). Rådjur innan för viltstängsel osv.
Senast redigerat av steifan (29 juni 2010)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
29 juni 2010
Har varit medlem sen jag tog traktorkort för en massa år sen. smile
Många viltolyckor sen dess också tyvärr.
Men älgskadeföreningen har funkat kanon under alla dessa år.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

* Voff voff *
10 702 Inlägg
29 juni 2010
Jag har den där försäkringen... Haft den i typ 2-3 år nu!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Saabifierad
2 031 Inlägg
29 juni 2010
Funderar på att testa då jag enbart kör med trafikförsäkring big_smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Sök