2585
Sök

Köra bil på kärra bakom annan bil, regler?!?

214 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
Hej, vet inte riktigt om jag hamnade rätt i kategorie nu.
Men de är såhär att jag har en volvo 854 och ska ha hem en volvo 744, den som ska köra har endast B och C kort, vad händer om vi blir stoppade?

850in totalvikt är 1840, tjänstevikt 1450 och max dragvikt 1600
släpet ska jag hyra på en mack, dom har väll en tjänstevikt på 750 och totalvikt på 1500
740in väger 1800 i total vikt.

vad händer om vi blir stoppade?

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)

888 Inlägg
29 juni 2010
Olovlig körning då släpets totalvikt är högre än bilens tjänstevikt om jag minns rätt

214 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
men vad kan hända då? blir de böter o hur mke isåfall o kan han bli av med sitt körkort?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juni 2010
Frasse1 skrev:
Hej, vet inte riktigt om jag hamnade rätt i kategorie nu.
Men de är såhär att jag har en volvo 854 och ska ha hem en volvo 744, den som ska köra har endast B och C kort, vad händer om vi blir stoppade?

850in totalvikt är 1840, tjänstevikt 1450 och max dragvikt 1600
släpet ska jag hyra på en mack, dom har väll en tjänstevikt på 750 och totalvikt på 1500
740in väger 1800 i total vikt.

vad händer om vi blir stoppade?

Det gäller E-körkort, vilket ingen av er har(?). Släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt om föraren har B-körkort, alltså är släpet otillåtet efter er bil eftersom den väger 1450kg och släpets totalvikt är 1500kg.

Detta är olaglig körning, vad jag får fram blir det åtminstone böter:
-Olovlig körning; ej behörighet för tillkopplat släp (t.ex. avsaknad av E-behörighet)      900 kr
http://www.trafikjuristen.se/boter/akla … kbrott.htm

Väljer du istället ett släp din 850 får dra på pappret och lastar på en 1400kg (Räkna på 744ans tjänstevikt istälet, totalvikten är ju med passagerare och ev. last. Bilen står väl "tom" på flaket?) Då blir det överlast istället, minns jag å andra sidan rätt så lämnas det vidare till åklagare om överlasten överstiger 50% av tillåten maxlast.

Plus att du har ett ekipage som inte är dimensionerat för vikten. Nej någon vettig eller någorlunda laglig lösning för att dra den på släp med B-kort kommer jag inte på smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

:-)
367 Inlägg
29 juni 2010
Man har ju läst om de gamla goda knepen om att ta bort plåtarna på bilen som står på flaket så att en ev. länsman inte kan spana på vikt osv. wink

214 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
men en polisbil som kommer till exempel bakom oss ser ju att det är en 740, o den väger ju en del, o om han sen lägegr sig i andra filen ser han att den dras av en 850 lär han ju vinka in oss? men de med överlast har jag funderat på, ta en mindre kärra för att inte riskera kortet, o nej ingen av oss har BE kort, men han som kör han C kort, o då får han ju köra personbil som väger över 3500 kg och till den ett lätt släp, o lätt släp kunde ju vilken kärra som hellst va som hade mindre totalvikt än bilens tjänstevikt? så om man hyr en större bil o en vanlig kärra o de fortfarande inte stiger över 3500kg på båda borde han väll få köra?

8 885 Inlägg
30 juni 2010
Sök och du hittar trådar om just det här.
Att han har C-spelar ingen roll i det här sammanhanget då det är ett släp som ska användas.
Visst ni kan hyra en 3-axladlastbil med en totalvikt på 26ton men utan E så är det bara 750kg som får hängas på "kroken"

Låser och hänvisar till sökfunktionen eller den här tråden
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=182796

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

4 005 Inlägg
30 juni 2010
hihi onödigt inlägg men du glömde låsa hamilton.

214 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
Tung lastbil, personbil med en totalvikt över 3,5 ton och ett till en sådan bil kopplat lätt släpfordon  sås tår de att du får köra på c kortet

Vad är ett lätt släp?

Generellt kan man säga att ett lätt släp har en totalvikt på högst 750 kg.

Även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt. Kravet är då att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilens tjänstevikt och de båda fordonens sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500 kg.   så står de om släpet wink

* Voff voff *
10 702 Inlägg
30 juni 2010
Frasse1 skrev:
Tung lastbil, personbil med en totalvikt över 3,5 ton och ett till en sådan bil kopplat lätt släpfordon  sås tår de att du får köra på c kortet

Vad är ett lätt släp?

Generellt kan man säga att ett lätt släp har en totalvikt på högst 750 kg.

Även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt. Kravet är då att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilens tjänstevikt och de båda fordonens sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500 kg.   så står de om släpet wink

Alltså är det 750 kg som gäller för lätt släp om han kör nå´t som kräver C-kortet...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 702 Inlägg
30 juni 2010
-Michael skrev:
Man har ju läst om de gamla goda knepen om att ta bort plåtarna på bilen som står på flaket så att en ev. länsman inte kan spana på vikt osv. wink

Är det verkligen möjligt att dom inte lyfter på huven och kikar på typskylten där...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
30 juni 2010
Överlast är att föredra framför olovlig körning, iaf i mina ögon, hur sjukt det än låter. Jag hade om inte annat satsat på att låna en lastbil med bakgavellyft och flyttat bilen med.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

7 432 Inlägg
30 juni 2010
för det första så brukar en biltransport väga mellan 500-600 kg, det jag använder väger 580 det har tandemaxel plus tipp,

MEN om du ska dra ett släp lagligt så får du bara lasta mellan 900-1000kg, sen blir det olovlig körning, då kan du KANSKE förlora kk, MEN det värsta av allt är att du har INGEN försäkring som gäller, inte på bil, släp eller lasten,,, å det spelar ingen roll om inte du orsakar olycka, nada cool

jag har BE så jag använder ett släp på 1500kg, så åker jag på överlast,, inget mer,, men jag får dra 2000kg med min bil, axlar är på 2000kg på släpet, så man kan krypa igenom på det, plus att det är svårare att kolla vikter med BE då man inte bara kan kolla skyltar, man tar ju givetvis bort regskylten på bilen man drar,, för att det ska se bättre ut wink

Like it German
378 Inlägg
30 juni 2010
varför inte bogsera?

Hur många skruvar fick du över?....

57 Inlägg
30 juni 2010
Eller kolla om du får hyra en biltransportlastbil nånstans:P, som går på antingen b eller c kort.
Synd att du inte bodde lite mer nära Kalmar för då hade jag kunnat hjälpa dig, får ta 1700 kg på B-kort på min Transit biltransport,  Lycka till.

Sen ska du väl räkna bilen du ska ha hem , tjänstevikten på den och inte totalvikten? totalvikten är ju hur mycket bilen får väga som max, tex hur mycket du får lasta i bilen, räknas väl med om det är full tank, förare mm.
Senast redigerat av Friberg-Lundin (30 juni 2010)

214 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
okej, tack för alla svar, verkar som det blir en ganska dyr hemtransport av bilen, o bogsera hem den tänker jag inte göra då den är obes nu och det är ca 20 mil dit, men vart kan man isåfall få tag i en sån lastbil eller någon sak som vi får köra?

4 005 Inlägg
30 juni 2010
Tunga lastbilar får dra 750kg. Undantagsregeln att man får dra lika mkt som dragfordonet har i tjänstevikt gäller inte för lastbilar.

Ta gärna en titt här om ni är osäkra på vad ni får köra och respektive inte köra.

http://www.korkortsportalen.se/jag-har- … -far-kora/
Senast redigerat av linuslinje (30 juni 2010)

214 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
aa de är där ja har läst det, för att få köra får inte bådas totalvikt överskrida 3500kg, säg att man hyr en mercedes sprinter, den väger ju inte allt för mke me tanke på att den är tom bak, och en kärra på de, de bådas vikt blit t.ex. 3450kg, så lägger man på 740ins tjänstevikt, men den ska ju egentligen va medräknad i kärrans totalvikt? då åker vi väll bara på 1500kr för överlast? o om dom esr att de är en stor skåpbil som drar så kanske dom inte ens orkar bry sig?

1 353 Inlägg
30 juni 2010
billigaste blir nog att köra hem den trots obes.
förutsatt att det finns försäkring på den då, och att den går att köra.

There's no replacement for displacement

214 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
den har stått ett tag så bromsarna är åt helvete så de går tyvärr inte köra hmm

Sök