2697
Sök

S40 T4 - Chippning

71 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjena.
Jag har ett problem. Jag äger en s40 T4 -00 och är sugen på att chippa den till 300hk.
Min bil har åkt 14000 mil nu.
Det som gör mig tveksam är om det är värt att lägga ner dem pengarna på den bilen, eller köpa en annan bil som är mer trim vänlig.

Det sägs att den s40n är den bästa för chippning, men jag undrar lite över prestanda mm.
Hur åker en s40 T4 med 260hk, om man ska jämföra med andra bilar i den klassen?
Håller chassit för dem hästarna och är det ens värt att satsa på en sån gammal bil?

Vorre tacksam för lite svar och tips. Gärna andra bilar i den prisklassen som man kan få ut dem hästarna från för mindre pengar.
Vad jag är ute efter är att ha en trim vänlig bil som är driftsäker också.

Jämför gärna s40n med bilar som ni föreslår, rent prestandamässigt, från 260hk - 300hk.

Mycket tacksam för svar.
Senast redigerat av elin_ (1 juli 2010)

388 Inlägg
1 juli 2010
#2
Chippa och få 300hk är tyvärr inte möjligt på en t4:a det krävs lite mer som större turbo bearbetning av grenrör modifieringav bränslesystem mm och sist men inte minst mappning.


716 Inlägg
2 juli 2010
#3
Hur mkt e du villig att lägga för att nå dom hästarna? Du kan tex ta dig till autotech, där har dom steg 4 till din bil då får du ut 300hk och 410nm. Då får du; sportluftfilter, uppgraderad turbo, modifiering av bränslessystem, bearbetning grenrör, slangar och adapterplattor, 3” rostfri Ferrita downpipe med rostfri racekatt, rostfritt sportavgassystem från katt och bak och sedan Mappar dom bilen, allt detta för runt 42tusen kr.

Steg 3 kostar ca 15tusen då händer det en; Omprogramering av styrbox, 3" Ferrita främre rör med racekat, 2,5” Simons avgassystem från kat. och bak. DÅ ligger du på 260hk och 380nm.

Steg 3 finns på bsr.se och kostar 13tusen och du får i princip samma saker och samma hk å nm.

Steg 1 kostar 3750 och du får ut ca 230hk.

Ja, org delarna håller till ca 260, sen måste du börja uppgradera. tex org turbon tål max 260hk, IC skulle behövas vid trim över 300hk~ etc etc. Lycka till


71 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
#4
jo priserna och delarna hade jag faktiskt koll på. Ja kan tänka mig att lägga ut hur mycket som helst på bilen, så länge det är en bil att satsa på.
Det som får mig att tveka är egentligen tanken på att en annan bil i den prisklassen skulle vara lättare att trimma och ger mer prestanda än min s40 t4 med steg 3.

Visserligen väger ju inte den s40n mycket, och många säger att -00 är som en helt annan bil om man ska jämföra det med -98 och -99.

Jag vill helt enkelt ha en bil i den prisklassen som s40n kostar, den skall vara trimvänlig och ge en väldigt bra prestanda med dem hästarna och vridmomenten. Att lägga ut pengar på det är inga problem, det har jag räknat med.

Men säg som exempel. En saab 9-3 -99 steg 1, ger mer eller mindre 75hk mer. Jag fick 30hk mer.
Sedan har jag ju nästan 200hk original. Men båda hamnar ju på nästan samma hk och nm. Väger nästan lika mycket också.

Läst dock att 9-3 ska slå T4n pågrund av att turbon är vassare i saaben. Sedan kommer ju laddtrycket på 3K varv på min, men det kanske är så med dem flesta.

Vissa säger att man ska satsa på audi s4. Sedan har jag haft tankar på att skaffa mig en c70 T5. vet dock inte hur bra dessa bilar är och hur bra dem går.

Någon som har svar på alla mina dumma frågor? smile
Låt oss jämföra dessa bilar med varandra. Dessa kommer i stort sätt ha samma hästar och nm.

S40 T4 -00 steg 3
Saab 9-3, den med 153hk original (fast steg3)
c70 T5, den ligger runt 250hk om ja inte har fel.
Saan 9-3 aero original eller runt 260hk.
Audi s4 runt 250-260hk.

Observera att föraren är detsamma, vad det gäller skicklighet mm.
Vilken bil har bäst prestanda vid vilka hastigheter och varv?

Väldigt tacksam för svar.
Senast redigerat av elin_ (2 juli 2010)

716 Inlägg
2 juli 2010
#5
Köp en Evo 4. 280hk orginal, du får en för runt 80k. Steg 1 chip ca 330hk höj laddet så landar du väl på 350hk, 1400kg. Visst den är högerstyrd, men man lär sig. Kunde du köra bil när du va 10? Vid 18(kanske tidigare) lärde du dig köra vänster-styrt, och nu kanske höger? wink

Tänk på saken. Håll dig till din s40 annars, jobbigt å hålla på och byta bil, sen blir man inte nöjd me inredning tex, å allt va de nu kan va. Ja e nöjd me min s40, men självklart e man ute efter mer kraft hela tiden. Dessutom e Evon fyrhjulsdriven tongue

Mvh


342 Inlägg
2 juli 2010
#6
Sälj S40:n och köp dig en 9-3 T5. Då har du en motor som duger upp till 500hk med original kolvar, stakar m.m.

Extremt enklare att chippa, finns färdiga väl beprövade programvaror på nätet (pratar om ecuprojects) som du kan lägga in med en USB-adapter. Kostar dig 1200kr. Sen kan man chippa hur mycket man vill.

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 juli 2010
#7
eller en ferrari... med turbokit

en lätt fwd-bil går fort per inmatad hästkraft. att hoppa från 260 till 300, eller snarare 285hk är även ett hopp från original turbo till en 16-19t med #7 avgashus, ett hopp till större IC, mm. get gör att effekten i snitt blir högre över ett större register.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

509 Inlägg
2 juli 2010
#8
köp min!

71 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
#9
ok skall nog ta och hålla mig till den här s40n.
Snackade med atm och -00 modellen skall tydligen vara bra att chippa.
Mitt projekt börjar nu då, 300hk till att börja med.
Tack för svaren, och torpis, om du har delar som du vill sälja för fina priser, räkna med mig.


Sök