2947
Sök

Tändningsproblem, Opel Calibra med nira-sprut

5 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
#1
Hej allesammans!
Det har dykt upp ett skumt fel på min Calibra Turbo.
Har trimmat å grejat lite, så motorspecen är inte densamma som original…
Bilen i fråga är denna http://www.garaget.org/?car=37063

Så här ser felsymptomen ut:
Startar upp, går fint kall som varm, sticker ut för en liten sväng, kör ca 2mil utan några som helst problem. Helt plötsligt dyker en rakstäcka utan bilar upp, vad gör man? Jo, skickar på, pressar den hårdare än normalt. Just efter denna sekvens dyker mitt problem upp…
Motorn börjar misstända, den skjuter på motorbroms och bluddrar på tomgång och upp till 30% gas.
Gasar man på mer än 30-40% så går den rent…

Har testat att byta/felsöka:
Tändspolar (4st nya VAG-spolar).
Vattentempgivare (ny).
Trottelgivare (fungerande begagnad).
Tändstift (är inne på 3e omgången stift nu).
Glappkontakt till främst spridare, tändspolar, vattentemp.
Tjuvluft runt insuget.
Har loggat laddtryck från mappsensorn och jämfört med tryckmätarn i bilen, värderna stämmer fint.

Efter att jag bytte trottelgivaren (igår) så gick bilen bra efter att ha pressat maskinen, dock ville den knappt starta efter att den hade stått och vilat sig i 15min…

Provade att lyfta kontaktstycket på respektive spridare när den gick orent på tomgång och kom fram till att problemet inte gäller en cylinder, utan hoppar runt…
Jag har även 3bars tryck i fuelrailen vid ojämn tomgång, så jag har utgått från att bränslepumpar och filter är i bra kondition…

Mina Idéer har nu tagit slut och frustrationen tagit över sad

Tips, idéer och diskussioner är jätte massa mycket väldigt varmt mottaget!

Calibra Turbo
Porsche 944 Racebil


Sök