4237
Sök

Lättviktsmaterial för s.k "Amp-Rack" bygge!

424 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
Hej!

Är ute efter tips på lättviktsmaterial för ett s.k "Amp-Rack" bygge som tråden lyder!

MDF är ju de vanligaste vet ja.. men jag ska bara bygga en simpel lösning med en helt plan skiva som jag ska lägga stående i reservdäcks baljan.. ska helst inte kosta skjortan o måste va styvt är väl kraven!

Gå in på följande länk o scrolla ner till bilderna så ser ni va jag menar, en bild säger ju mer än 1000 ord va smile

Det är till en Toyota MR2 (SW20)

http://www.stephenmason.com/cars/mr2audio.html

136 Inlägg
3 juli 2010
aluminium känns som en bra lösning.

16 197 Inlägg
3 juli 2010
LiNx skrev:
Hej!

Är ute efter tips på lättviktsmaterial för ett s.k "Amp-Rack" bygge som tråden lyder!

MDF är ju de vanligaste vet ja.. men jag ska bara bygga en simpel lösning med en helt plan skiva som jag ska lägga stående i reservdäcks baljan.. ska helst inte kosta skjortan o måste va styvt är väl kraven!

Gå in på följande länk o scrolla ner till bilderna så ser ni va jag menar, en bild säger ju mer än 1000 ord va smile

å varför inte köra med MDF?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

424 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
Ifs ja.. tänkte inte ens på nåt i metallväg!
Men då måste jag nog köra me en gummilist längst me kanterna så skivan inte råkar skala lite lack..
Tänkte oxå på plexi, men de är väl inte så styvt va jag kan minnas.. inte ifall man ska ha en ganska tunn skiva..

424 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
LiNx skrev:
Hej!

å varför inte köra med MDF?

MDF väger ju lite, så tänkte kolla lite alt. till just MDF

16 197 Inlägg
3 juli 2010
LiNx skrev:
Ifs ja.. tänkte inte ens på nåt i metallväg!
Men då måste jag nog köra me en gummilist längst me kanterna så skivan inte råkar skala lite lack..
Tänkte oxå på plexi, men de är väl inte så styvt va jag kan minnas.. inte ifall man ska ha en ganska tunn skiva..

plexi e bra mycke tyngre än mdf om de ska va styvt.

424 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
Jep, de är de nog om de ska va styvt! HDF är ju oxå ett alt. men de är dyrt o tungt men styvt va jag vet så då kan man ha en riktigt tunn skiva men de kanske blir +/-0 viktmässigt i slutändan

424 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
Vad skulle den rekommenderade tjocklek va på MDF skivan i mitt fall, i runda slängar en 60x60 cm skiva halvstående.. de ligger ju inte plant så att steget knäcker den inte på mitten el så..

Tjockleken börjar på  4, 6, 8, 10 mm

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 juli 2010
Beror ju på vad som ska sitta på skivan och hur den ska sitta fast, om skivan bara sticks ner och du ska montera nåt tungt på den så bör du nog köra med 8-10mm, fast om skivan sätts fast på en skruv i mitten (så som reservhjul brukar sitta fast) och du ska montera nåt lätt på den så kan du nog klara dig med 4-6mm.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

424 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Beror ju på vad som ska sitta på skivan och hur den ska sitta fast, om skivan bara sticks ner och du ska montera nåt tungt på den så bör du nog köra med 8-10mm, fast om skivan sätts fast på en skruv i mitten (så som reservhjul brukar sitta fast) och du ska montera nåt lätt på den så kan du nog klara dig med 4-6mm.

Oki! Men om du går in på länken som jag bifoga i början på denna tråd så ser du hur de kommer se ut!

Det kommer sitta ett DLS RA25 steg på den (2,6 kg) + 2 st delningsfilter så låt oss säga 3 kg i en lutning på ca 45 grader.. kolla på bilderna så ser du

16 197 Inlägg
3 juli 2010
LiNx skrev:
ChriZtoffer skrev:

Oki! Men om du går in på länken som jag bifoga i början på denna tråd så ser du hur de kommer se ut!

Det kommer sitta ett DLS RA25 steg på den (2,6 kg) + 2 st delningsfilter så låt oss säga 3 kg i en lutning på ca 45 grader.. kolla på bilderna så ser du

4kg motsvarar typ 1hk elle liknande.. så om ditt ljud sjukke väga 8kg så skulle du inte märka nån skillnad.

12mm mdf skulle ja kört me för att få de stabilt.

424 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
LiNx skrev:
ChriZtoffer skrev:

4kg motsvarar typ 1hk elle liknande.. så om ditt ljud sjukke väga 8kg så skulle du inte märka nån skillnad.

Najs att du hade en siffra på kg i hk förluster, hade ingen siffra på de själv!

6 851 Inlägg
3 juli 2010
Kolfiber/divynicell (stavnin?) med epoxy laminat kanske kn vara något? väger inget, väldigt tunn men kostar kanske endel, om man inte har bra kontakter ;P
Hur stor bit behöver du?
Senast redigerat av TT-Avant (3 juli 2010)

424 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
60 x 60 cm

yep, glas & kolfiber har spökat i mina tankar smile

6 851 Inlägg
4 juli 2010
Ska kolla vad man kan ha i garaget för skit liggandes. Har du tur så KANSKE jag har en som är i den storleken ;P

9 117 Inlägg
4 juli 2010
Tycker att det räcker med en 8 eller 10mm MDF skiva, dom är rätt styva dom med. HDF är samma sak fast den är vattenfast. Annars har du ju Kevlar.
Senast redigerat av Putteliten (4 juli 2010)

16 197 Inlägg
4 juli 2010
Putteliten skrev:
Tycker att det räcker med en 8 eller 10mm MDF skiva, dom är rätt styva dom med. HDF är samma sak fast den är vattenfast. Annars har du ju Kevlar.

HDF e mycke styvare än MDF.

20 Inlägg
4 juli 2010
OSB skiva?

Nackdelen är väl att ytan inte är den snyggaste och gärna fransar lite i kanterna när man jobbar med den.

2 914 Inlägg
4 juli 2010
eller "fullkorns mdf (golvspånskiva)" smile då har man råd att köpa 22mm tjockt tongue
Senast redigerat av kalle_kalle (4 juli 2010)

4 693 Inlägg
4 juli 2010
evilaudio skrev:
LiNx skrev:
ChriZtoffer skrev:

Då har jag bara 80-90 hk kvar i min holk. Fast den gör iaf 180 km/h på 4:an tongue (5:an funkar inte)

Booyakasha!

Sök