3080
Sök

Laglig reg.skylt???

52 Inlägg
5 juli 2010
Trådstartare
Hej.

Jag har gjort en s.k. tabbe. Har beställt amerikanska bakljus till min audi 100. Dessa går längre in mot mitten än original. Detta leder till att min reg.skylt inte kommer få plats!!!

Min fråga är då om det finns ett LAGLIGT alternativ ,till den vanliga skylten, som passar. Vill ha en skylt som är lite smalare, typ som en mcskylt.

Såg att man kunde köpa Amerikanska reg.skyltar men det stod att dessa inte fick ersätta de vanliga skyltarna.

Hjälp snälla!

Dance like a butterfly, sting like a bee

3 354 Inlägg
5 juli 2010
får försöka ansöka om amerikansk/liten skylt hos transportstyrelsen
Senast redigerat av Seth (5 juli 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

52 Inlägg
5 juli 2010
Trådstartare
Seth skrev:

Är inte det sprängdyrt?

1 200 Inlägg
5 juli 2010
alexfryden skrev:
Seth skrev:

Är inte det sprängdyrt?

80 kr kostar en liten skylt, att ansöka är gratis smile

5 111 Inlägg
5 juli 2010
Nä, att ansöka kostar ingenting... De vill bara ha en förklaring med bilder på varför du måste ha en liten skylt. Tyvärr är det inte så lätt att få det godkänt idag...

MOGAMBO
149 Inlägg
5 juli 2010
Ja lyckades snacka snällt me en grabb där som fixa en liten skylt till mig...Har fått böter x-antal gånger för att kört me klisterskylt...Skulle precis beställa nya skyltar för de kostar som fan me böter...
En snäll kille som ja uppgav att ja ville ha en liten skylt på min bil för stor fick inte plats o då säger han att han skickar en liten skylt....Kostnad 80:-....Va fan..Har betalt typ 6000 i böter för den lilla i klister o så får man en liten för dom pengarna!!Helt enormt......

RING O  SNACKA SNÄLLT!!!

1 200 Inlägg
5 juli 2010
2ooSX skrev:
Bara för ni får en liten skylt är det inte lagligt..så ni kan få böter ändå, det står i regbeviset vad ni ska ha för regskylt, stor enradig är det som gäller.. har ni på något annat så får ni böter om ni råkar på "fel" polis..

Får man en liten skylt från transportstyrelsen ändras uppgifterna samtidigt till exempelvis "Skyltformat fram:  LITEN"

http://img268.imageshack.us/img268/8629/dsc2871.jpg
Senast redigerat av Minister (5 juli 2010)

Hemmainstruktör
641 Inlägg
5 juli 2010
2ooSX skrev:
Bara för ni får en liten skylt är det inte lagligt..så ni kan få böter ändå, det står i regbeviset vad ni ska ha för regskylt, stor enradig är det som gäller.. har ni på något annat så får ni böter om ni råkar på "fel" polis..

Så Transportstyrelsen skickar ut olagliga regskyltar? Om man nu fått godkänt ansökan om små plåtar och fått dom skickat till sig så tvivlar jag på att Polisen oavsett hur mycket fel han/hon har i huvet kan bötfälla dig för dom plåtarna.
Jag har små plåtar både på Chevan och Golfen, inte en anmärkning någonstans på pappren om det och inte ett ord har sagts om dom på varken Besiktning eller när jag stoppats för toonade baklysen. Åker jag olagligt och har bara träffat på "rätta" människor då?

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

642 Inlägg
5 juli 2010
Jag ansökte om liten regskylt och fick också igenom det, 2 dagar senare hade de ändrat från "stor enradig" till "liten" så det var inga problems.

2 924 Inlägg
5 juli 2010
Ni som lyckats fått godkänt för liten skylt,
Hur gick det till?
Vad har argumenten varit?
Samt vad krävde Transportstyrelsen av er? Foto?

~ Life is short, have FUN! ~

MOGAMBO
149 Inlägg
5 juli 2010
På min står de LITEN fram & EU- ENRADIG bak......Ja lyckades hitta ett X på blocket me liten godkänd fram o de va i samband me de.....Tänkte kan han så kan ja....Fassan höll på hur länge som helst skicka bilder på andra bilar men de vägra dom!!!Men de va en Fiat.....Tog mig 10 min.....

MOGAMBO
149 Inlägg
5 juli 2010
Pukadjuret skrev:
2ooSX skrev:

Så Transportstyrelsen skickar ut olagliga regskyltar? Om man nu fått godkänt ansökan om små plåtar och fått dom skickat till sig så tvivlar jag på att Polisen oavsett hur mycket fel han/hon har i huvet kan bötfälla dig för dom plåtarna.
Jag har små plåtar både på Chevan och Golfen, inte en anmärkning någonstans på pappren om det och inte ett ord har sagts om dom på varken Besiktning eller när jag stoppats för toonade baklysen. Åker jag olagligt och har bara träffat på "rätta" människor då?

I samband me att som kunnat ge mig böter har dom aldrig sagt något om mina rutor =Solfilm på alla samt tonade baklampor!! Men skylten har ja fått många på!!men nu e de slut!!!!

1 200 Inlägg
5 juli 2010
peegee skrev:
Hur gick det till?

Jag skruvade bort stötfångarens befintliga skylthållare och insåg att där fanns en "urfräsning" för den mindre varianten av registreringsskylt.

I min ansökan skrev jag att kanterna på urfräsningen gör att registeringsskylten blir något böjd när man skruvar fast den, och att dess vassa aluminiumkanter därmed pekar något framåt. Detta kan vara farligt för t.ex. gångtrafikanter osv...  tongue

Här är bilden jag bifogade
http://img517.imageshack.us/img517/3786/dsc2246.jpg

Hemmainstruktör
641 Inlägg
5 juli 2010
Crazy_Mike skrev:
I samband me att som kunnat ge mig böter har dom aldrig sagt något om mina rutor =Solfilm på alla samt tonade baklampor!! Men skylten har ja fått många på!!men nu e de slut!!!!

Men det va bara klisterskylten du fått böter på? Snutar brukar väll inte gräva fram varenda ett litet fel å bötfälla på om det inte är flygande bes. Vart med om flera gånger att dom upmärksammat flera st. fel och bara gett böter på ett av dom. Eller kanske jag ba stött på lite vettigare snutar då. 
På mina sitter det riktiga små skyltar, vilka jag antar är lagliga fast det inte står någonstans på reg.papren vilken storlek på skylt jag ska ha.  Har inte själv ansökt om dessa utan de har suttit på från föregående ägare.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

4 005 Inlägg
5 juli 2010
Pukadjuret skrev:
2ooSX skrev:

Jag tror du har förstått det rätt.

Om din bil är registrerad för vanliga regplåtar, EU-regplåtar eller liten plåt så står detta i fordonsuppgifter, du kan söka på ditt eget fordon på transportstyrelsen.

Stämmer det inte dina monterade plåtar med ovanstående så kan du få böter av Polis som upptäcker detta.
De flesta som får böter på detta verkar oftast ha gjort något dumt och därmed får en flygande besiktning på bilen.

Driver
2 111 Inlägg
5 juli 2010
Minister skrev:
peegee skrev:
Hur gick det till?

Jag skruvade bort stötfångarens befintliga skylthållare och insåg att där fanns en "urfräsning" för den mindre varianten av registreringsskylt.

I min ansökan skrev jag att kanterna på urfräsningen gör att registeringsskylten blir något böjd när man skruvar fast den, och att dess vassa aluminiumkanter därmed pekar något framåt. Detta kan vara farligt för t.ex. gångtrafikanter osv...  tongue

Här är bilden jag bifogade
http://img517.imageshack.us/img517/3786/dsc2246.jpg

Intressant!. Då ska jag tametusan försöka jag med.

Har precis som dig en urfräsning för liten skylt under den vedervärdiga skylthållaren.

Tror det är kört ändå, men kan ju vara värt ett försök wink smile.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

561 Inlägg
5 juli 2010
Det går att få liten skylt utan liten urgröpning med smile
https://www1.garaget.org/archive/2/1032/201649/201649-1934551.jpg
Senast redigerat av BARRET (5 juli 2010)

52 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
Jag frågade trafikst. och fick som svar:

"Att fordonet är ombyggt eller att extra utrustning eller utrustning som inte är
original är monterad på fordonet är
inte skäl nog för att den mindre skylten ska få användas. En fordonsägare som gör
sådana ändringar på sitt fordon ska se till att fordonets ordinarie skylt
fortfarande kan användas".

Hur gör jag nu?

9 117 Inlägg
20 juli 2010
alexfryden skrev:
Jag frågade trafikst. och fick som svar:

"Att fordonet är ombyggt eller att extra utrustning eller utrustning som inte är
original är monterad på fordonet är
inte skäl nog för att den mindre skylten ska få användas. En fordonsägare som gör
sådana ändringar på sitt fordon ska se till att fordonets ordinarie skylt
fortfarande kan användas".

Hur gör jag nu?

Dom bakljusen finns ju som orginaldelar att köpa på VAG så det ska väl inte vara några bekymmer. Håll nummerplåten mellan bakljusen och ta en bild. Annars klämmer du dit plåten på plats och tar en bild för att visa dom att det inte funkar.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
20 juli 2010
Beställt liten hållare från usa till min. nu lär den inte få plats cool

Sök