Saab 9-3 knackar, låter som en traktor. (endast ibland)

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
5 juli 2010 · 259 Inlägg

Tjenare!

Köpte en 9-3 Aero för ett tag sedan efter 2 veckor började den låta som en diesel bil.

Den knackar alltid liiiite (knappt hörbart, vet inte hur mycket som är normalt)

ibland när man startar den knackar den som fan, knacket följer med när man gasar och det låter illa när den går ner i varv (knackar mycket).

Och ibland låter den helt normalt, inget knack alls... kanske var tredje start den knackar.

Det började knacka extra mycket efter jag fyllde på olja (castrol edge 0-30W)

Vad kan det vara för fel? om något är slitet borde den väll alltid knacka? inte bara ibland?

Tror inte det är ventilerna då det låter väldigt högt ibland, vad jag kan höra kommer ljudet ifrån vänster sida på motorn (om man står framifrån)
typ turbo/luftfilter/remmar delen av motorn.

Mvh/Fredrik

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
jonTe
6 juli 2010 · 5 710 Inlägg

Ljud är svårt på ett forum.....men jag tycket det låter som du beskriver ljud från tryckare som hänger sig.
En mekaniker med lite kunnande och ett väl fungerande öra bör kunna ställa en diagnos relativt enkelt.

MVH Jonas
..............
LeafBox Lat Perfektionist
6 juli 2010 · 6 359 Inlägg

Ventiltryckare "tickar", inte knackar. Väldigt ljust och väldigt fort.
Knackningar brukar uteslutande vara vevlager. Har haft samma på min Sierra, slutade med detta.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/98029/869251_xijp5z.jpg

Mitt råd är, kör inte med bilen tills en mekaniker har fått säga sitt. Och glöm inte bort att slipa veven innan du har i nya lager!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Sarge
6 juli 2010 · 2 337 Inlägg

Påminner om det ljud jag hade i min Aero förut. Det slutade med skuren motor. Så mitt tips är också att låta en mek titta/lyssna på det, vilket med stor sannolikhet kommer att resultera i en mer eller mindre omfattande motorrenovering.

SgtCrilly Hemmainstruktör
6 juli 2010 · 641 Inlägg

Om det är endast vid upstart, byt kedjesträckare, dom kan bli sletna och inte hålla kedjan sträckt utan oljetryck på T8 motorerna. Brukar höras vid uppstart när bilen fått stå en stund, tar ett bra tag innan oljetrycket sträcker ut sträckaren igen efter att den backat bak. Om du har tur så är det bara den som tatt skada, kan bli kamkedjerenovering också men det är ovanligare.
Om knackandet kommer under färd eller inte tystnar efter en stund efter uppstart skulle jag låta en mekaniker lyssna på motorn för då är det något annat som är kasst och borde nog åtgärdas innan man kör bilen mer.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Journeyman2
6 juli 2010 · 373 Inlägg

Hade ungefär samma problem med min bil(saab) trodde det värsta=/men efter mycket sökande, fann jag  felet med lite hjälp (skivan till ac-remmen var skev) kör nu utan ac ..ja kolla detta först;)

men annars  göra ett felsöka och byt EJ olja till ngt annat en vad saab rek..

''Hugin-Hachiko''
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang