Kopierar uppdateringarna från en annan projekt tråd så vissa bilder kan ni ha sett förut osv
DE HAR SPÅRAT UR!!Tjena tjena alla biltokigt folk! David Krus här!
Har nu bestämt mig för att starta en projekt tråd med bilen min.
Bilen i fråga är min Opel corsa B -93 swing med nyinkörda 32000! mil på mätaren. Köptes för ca 2år sen i falun för 7000:- och har hållt på att små grejat lite med den till och från. Första polaren sa när han fick se bilen va att jag köpt mig ett jävla ägg! Och de smeknamnet på bilen har fått föja med än idag
Så här såg den ut precis när jag vart och hämtat den. Helt otrolig hur bra den hade klarat sig från rost! Enda som var på den va bakluckan som skulle fixas.
Första modifieringen som kom att bli blev HR sänkfjädrar 60/40 och en ombyggd fronspoiler från -98 modell ombyggd i plats av mig och tog bort listerna och polerade upp bilen
Körde med detta hela förra sommarm och va skapligt nöjd med hur den va. Mycket bilstereo grejer hamnade också i den då de är ett av mina större intressen. Har dock inga bilder på hur de såg ut då men lägger upp bilder lite senare på hur de ser ut nu.
Hela inredningen är också helt omgjord och omklädd! Bilder på de senare med..
Sen va de de här med rosten på bakluckan som skulle fixas. Hade en bättre beggad liggandes hemma sen en tidigare corsa jag ägt som skulle få lite färg på sig. och ungefär här någonstans började spåra ur!
Lilla rosten som va på den luckan fixades till och då fick jag den briljanta iden att släta till hela luckan!
Sagt och gjort så svetsades luckan igen och tennade alla skarvar. Jobbar som bil lackerare på BC bilplåt i Borlänge och har riktigt trevliga och hjälpsamma kollegor som är grymt duktiga bilplåtslagare som gett mig tips och hjälp när de behövs
Sedan va de en del riktning och spackel jobb innnan de va dags att spreja på lite färg på skiten för att se om de blivit rakt och snyggt och de blev de ju
Luckan lackades i vanlig solid svart för att eventuelt se om jag missat nått
Nu blev de ju så att eftersom bakluckan slätades till så måste jag ju ha nånstans att montera nummerplåten också?
Därför så införskaffades en sprojlans ny -98 bakstötfångare som skulle få känna på kapen!
Började med att limma igen gammla nummerskyltbelysningen och la igen luckan för dragögglan.
Nu får jag helt enkel ge fan i att åka i diket! Haha
Sedan va de dags att sätta in de tunga artilleriet!
Nu skulle en skadad suzuki stötfånagre sätta livet till då jag behövde nummerskylts hållaren
Så började med att sätta kapen i den och kapa upp i corsa stötfångaren för att göra plats.
Fixerad på plats med hjälp av svetstänger och punktat dit den med lim. Satan i gatan va de där limmet sitter!
Sedan så limades den fast ordentlig runt om och sedan så förstärktes den från insidan så nu jävlar sitter den fast!
Lite senare så fixades formena till lite grovt inför spacklingen. börjar se riktigt lovande ut!
Dessa grejer använder jag när de ska modifieras i plast. Billigt är de inte men satan va bra de är! Är "allergisk" mot glasfiber och polyester så nått sånt vill jag inte ha på min bil haha
Nu va stötfångaren nästan klar, ko att bli mer modifieringar på den än vad jag hade tänkt från början som ni kommer få se senare haha
När de Va "klart" så va de dags för nästa grej att fixa, nämmlgen huven! Bösseblick dags!
Började med att skydda glas och omkringliggande ytor mot svets och slip stänk. inge kul att få sånt på glas då de bränner fast och då blir man tvungen att byta ut den.
Sedan skulle de bli samma procedur som på bakluckan. en plåtbit kapades till, viktes dubbel och knackade till den i rätt form så den låg rätt mot lycktorna. punktades fast, slipade ner svetspunkterna och så blev de tenn även här.
Passade på att slipa"lite" stenskott som de har blivit under dom 32000milen den varit på vägen. va ju några stycken skulle man kunna säga
Lite spackling fick de bli sedan så va de dags för grund och färg
När de va klart så blev de målning och montering då detta är den enda bilen jag äger
Blev riktig bra tycker jag och blev att se riktigt arg ut haha
Synd bara att den är tam som en förlamad katt med sina 60hk
Nästa i ledet blev att taket skulle snyggas till. Kunde ju inte åka runt med några fula taklister som dom skulle väck!
Började med att klippa till lagomt stora och passande bitar som punktades fast med ca 5mm mellanrum. Helsvetsning är inget man gärna gör på ett tak då de garanterat kommer att slå sig och 100timmars riktnings och spackel jobb är oundvikligt...
Arbetskolegan Andreas hjälpte till här att tenna taket då jag inte riktigt vågade ge mig på de själv med risk för att skiten slår sig. Stort tack till han som hjälpte mig med detta!
Sedan efter 10 timmas konstant riktning och slipande så va taket färdigt för grund!
De hade slagit sig en aning men inte alls så farligt som de kunde ha varit. Taket är de ju extra viktigt att de är snyggt och rakt enligt mig
Sedan kan nog bilen blivit mer vridstyv efter denna operation och de är ju inget som är dåligt direkt. Borde nästan bli som ett X stag svetsat mellan stolparna i taket. Vet ju aldrig vad de kan hända för bus i framteden
Nu kommer den mest spännande delen i bygget som kommer förändra bilens utseende med nått i hästväg! Nämligen Breddning och modifiering av skärmar.
Hade en lite ide i början när jag köpte bilen med att runda skärmkanerna bak på bilen då dom är en aningen ovala eller hur man ska säga. funderade på detta länge och spanade efter bilar som kunde tänkas ha skärmkanter som jag kunde ta och spetsa dit utan att man gräver sin egna grav. Kom fram till att Golf 2ans skärmar kanske kunde passa. så tog en chansning och bestälde hem en uppsättning nya skärmkanter och så började jag och Andreas kapa!
Efter att ha kapat bort de vi inte behövde så va de dags för de spännande momentet med att provpassa och se om gissningen hade gått hem.
Och om de hade de!!!
Passade mer eller mindre rakt på utan några större modifieringar. Va till och med att vi kunde ta och använda original hjulhus! De enda som behövdes höra va att kapa bort en del av den gammla skärmkanten och knacka till så att de skulle gå fritt för hjulen senare och att de skulle ligga tätt mot golf 2ans skärmkanter
Här ser ni även en lite smygbild på fälgarna som jag har gjort i ordning och som ska på bilen
När särmkanten va fast punktad på plats så va de dags för att pussla ihop resten av hörnet. Blev lite pill för att de skulle bli bra men än en gång så hade jag hjälp av Andreas! Utan hans kunskaper och erfarenhet så hade jag nog fått hålla på med detta i veckor istället för som nu en helg :thumbup:
Även nu tog han åt sig att tenna. Se en mästare av en gammla konstform i högform! 6
När de va slipat och klart så kommer vi till de obligatoriska spacklet. hade nog blivit betydligt mer om jag hade ståt med blåslampan och värmt haha! Börjar se mycket lovande ut och går på högvarv!
Kollade hur platsbreddarna skulle passa. SMACK!!
Kommer behövas lite modifiering men inget jätte brutalt
Slipgrundad och bara lacken kvar nu. riktigt snygg nu haha!
Totalt så blev de ca 4cm bredare per sida men ände nog diskret som om de skulle setat där original! Precis som jag vill ha de!!! :thumbup:
Några dagar senare så stode den i lackboxen och fick lite ny färg på sig. Allt invändigt lackades, tak bakplåt baksärmar och dörrar in och utsida. På dörrarna så blev de en del riktning också då dom fått sig några mindre smällar sen tidigare. Men bra blev de! Riktigt skönt att fått de klart!!!
Nu får de räcka som trådstart! Hoppas ni gillar vad ni ser så långt. kommer kanske en uppdatering redan imorgon kväll då jag jobbar i högvarv med bilen. tanken är att de ska va klart utvändigt till Elmia så man kan ta bilen ner och crusa runt på kvällen
Nu säger jag tack och gonatt!
Mvh Krus!
------------------------------------------------------------------------------------
Ja gott folk då va de dags för första uppdateringen då!
Sitter på jobbet just nu och håller på att lira de sista med bakbreddarna och bakstötfångaren. mycket pill jobb och många linjer åt alla jävla håll som ska flyta ihop snyggt. Men tror äntligen att jag fått dom jag vill ha de. har fått gjott om 2gånger då jag inte riktigt varit nöjd med hur beddarna och bakstötfångaren lirar ihop.
Tog ut rutorna vid lackningen sen kommer de att fixas till lite mer. avslöjar mer senare
Fälgarna är BBS RZ 378 15x7 et 20 med Nankang NS2 däck
lackade i solid svart och Ford Focus RS grön
Ser hur grymt som helt ut i soljljus! Kameran ger inte direkt rätt bild utav dom
Fläsk britta bakifrån!
-----------------------------------------------------------------------
Nya fälgar de kommer de garanterat senare. Tog vad jag hade för tillfället och fixade till dom
Tror dock att de kan komma att se riktigt bra ut när man skickar ner bilen i backen. Sugen på 16x8" / 9" senare när de rullat in lite mer pengar.
Stolarna kommer från Ridetech och köptes för 2000:- paret. Tycker man sitter riktigt bra i dom med tanke på vad dom kostade
Köpte dom mest engentligen för färgens skull. hade klätt om resten av inredningen i svart,vit skinn så fick ju lov att ha nya stolar också.
Och detta kan va bland de svåraste jag gjort! Va och plockade fram morsans gamla symaskin. dammade av dom gamla syslöjds kundskaperna man fick under lågstadiet och sydde ny klädsel till baksätet. Resultatet blev godkänt och de har hållt ihop i ett år nu
Ska ta av de och fixa några smågrejer bara på de senare då de inte sitter tillräckligt tight på vissa ställen.
------------------------------------------
Och nu den senaste uppdateringen som gjordes idag! De tar ju sig sa mordbrännar'n!
Har hållt på att fixat lite med framskärmarna,breddarna och fronten nu ett tag och börjar få till de riktigt bra. Allt sitter på plats nu så nu är de lite finlir kvar med spipning och spackling sedan drar de ihop sig för färg! Bör nästan bli klar med de sista i helgen och då är de bara att börja montera ihop allt igen
Fick besked idag att rutorna va klara idag, så dom kommer bli monterade i helgen också!
Bjuder på lite nya och gammal bilder på inredningen
Nya framsystemet som ska/ är inne. Spelar nått fruktansvärt högt och rent kan jag säga!
SPL dynamics 8" spl kitt
Ny byggda kickpaneler för 8" kittet klätt i vitt konstskin
Nya baslådan till min SPL XTR300d2s, bör spräcka mitt person bästa med denna lådan som är på 143db musik. Den lådan va 20l för liten och med helt fel port haha. Denna låda ska få på sig lite svart konstskinn. ska även göra lite snyggt i bagaget med slutstegen,batterier och allt vad de heter. Att de kommer bli trångt de är då en sak som är säkert!
Gammal bild på när jag höll på med instrumentbrädan. Tog upp hål för att ha 4" mellan register där men nu kommer de att sitta ett par hyfsat stora diskanter istället haha
Bild ifrån när jag rev ur dom gammla stolarna och monterade i dom nya. Va ju tvungen att dämpa lite så att inte bilen rammlar isär när de blir dags att vrida upp volymen 8-)
Även resten av bilen är ordentligt dämpad. Totalt sitter de i 120! ark silent coat just nu. Snacka om att göra en slö bil slöare. har då säker laggt på sig minst 100kg med allt ljud som ska in
Blev ju en skaplig update detta skulle man ju kunna säga! Haha
Ligger i som fan för att kunna få den körbar nu fram till elmia så med lite tur och slit så kommer ni nog kunna få se den ute på gatorna i jönköping under påsk helgen