2812
Sök

S40 T4 -00 - Chippning

71 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjena, vet att jag har skrivit ganska många trådar om sånt, men har läst lite mer och vill ha svar på några frågor.

Jag har ju som sagt en s40 t4 -00.
Jag vill gärna chippa bilen upp till 280 och uppåt i framtiden.
Undrar lite vilka skillnader ja kommer att känna om jag gör små ändringar hela tiden iform av att byta turbo, IC mm.

Vad händer om jag byter turbo från 14T till 16T istället? Måste bilen mappas om? hur mycket mer effekt kan jag få ut?

Vad händer om ja enbart byter IC? Blir det någon effektskillnad alls än den som sitter i original?

Vad är bäst att satsa på från början om jag har planer på att chippa upp bilen till mer än 300hk i framtiden?

1: Byta ut avgassystem, köra med 16t och mappa om? måste ja då byta grenrör mm. och hur mycket effekt får ja ut? Måste ja då byta ut den turbon mot en ny turbo om ja vill ha ut mer effekt sen?

2: byta avgassystem, nya kamaxlar och hamna runt 270hk och sedan byta turbo och mappa om i framtiden?

Vad jag vill göra helt enkelt, är att börja bygga bilen för mer än 300hk, fram till 350hk från början, sakta med säkert utan att behöva köpa nya delar hela tiden och utan att behöva mappa om 2-3ggr. Hoppas ni hänger med i vad jag säger.

Sedan hur mycket av arbetet klarar en händig person av utan risk för att rasa bilen?
Jag lär mig gärna och läser mycket.

Mycket tacksam för svar.
Senast redigerat av elin_ (7 juli 2010)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 juli 2010
#2
Vad händer om jag byter turbo från 14T till 16T istället? Måste bilen mappas om? hur mycket mer effekt kan jag få ut?
Utan uppgraderad programvara kommer det att hända allvarliga olyckor, har för mig Torpis här på gorg laddat upp bilder på det! Bilen måste helt klart mappas om! Ett 16T ska hänga med lite förbi 300 ungefär men då är den ganska stressad! Satsa på 18 eller 19T om du ska uppåt 350hk smile

Vad händer om ja enbart byter IC? Blir det någon effektskillnad alls än den som sitter i original?
Du kommer få effekt som håller i sig längre när man pressar den. Original så blir IC:n varm och man tappar effekt sad Bara montera, behövs ej mjukvara!

Vad är bäst att satsa på från början om jag har planer på att chippa upp bilen till mer än 300hk i framtiden?
1: Byta ut avgassystem, köra med 16t och mappa om? måste ja då byta grenrör mm. och hur mycket effekt får ja ut? Måste ja då byta ut den turbon mot en ny turbo om ja vill ha ut mer effekt sen?
Grenröret lär passa, så även andra anslutningar till turbon då du redan har ett TD04 smile Med 16T måste du byta igen om du ska upp mot 350, så satsa på lite större från början smile Precis som jag skrev i början av inlägget!

2: byta avgassystem, nya kamaxlar och hamna runt 270hk och sedan byta turbo och mappa om i
framtiden?
Byta avgassystem och IC, sen ska du inte göra mer utan att fixa mjukvara!

Vad jag vill göra helt enkelt, är att börja bygga bilen för mer än 300hk, fram till 350hk från början, sakta med säkert utan att behöva köpa nya delar hela tiden och utan att behöva mappa om 2-3ggr. Hoppas ni hänger med i vad jag säger.
Du kan montera annan IC, annat avgassystem men inte så mycket mer utan att mappa! När du ska byta turbo, kamaxlar och spridare är det mappning som gäller!

Sedan hur mycket av arbetet klarar en händig person av utan risk för att rasa bilen?
Vet du vad du gör är det ingen fara, är du som du säger händig löser du det lätt smile

Edit: Hur mår drivlinan av att våldtas med nästan 3x originaleffekt?

MVH Hampus
Senast redigerat av bumpe (7 juli 2010)


Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
7 juli 2010
#3
Ska du bygga för 300 + så är det stakbyten.
Inte ekonomiskt försvarbart att chansa/testa eller helt enkelt att man snålar in.

Titta te.x på det steg som intresserar dig och bygg utefter det. smile


Reservdansk
6 271 Inlägg
7 juli 2010
#4
Det sitter en M56-låda i S40n, så den klarar effekten, däremot tycker inte kopplingen om det.

Quaife-diff är ju en klar fördel, men inget måste.
Vaktkonstapeln har kört med 500hk+ utan diffbroms ett tag nu. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
8 juli 2010
#5
Arenwik skrev:
Är det inte bättre att bara lämna in bilen på ett Steg 4, eventuellt steg 5 på Atech?? Då får man väl någon slags garanti på jobbet också. Eftersom dom tar 40.000+ för att ens komma upp till 300hk så kan det ju inte vara så jättelätt för en hemmamekare att få 300 att hålla någorlunda billiigt. Vad jag förstått så måste man byta ut en hel del så till slut kommer man väl ändå upp i samma summa om inte mer?

"Jag säger inte, jag frågar smile "

Går att komma undan billigare.
Allt beror somsagt på kontakter,hur händig du är, samt din kompetens.
Material kostnaderna för te.x steg 4 är inte nämnvärt dyra om man jämför vad kostnaden för själva jobbet är. Tiden som kostar.
Samt om man väljer begagnad eller ny turbo är också ett beslut. smile

Mvh


71 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
#6
Tusen tack för alla svar. Nu har jag lite mer att gå på.
Tänkte köpa detta:

http://www.jt-tuning.se/shop/prod.aspx? … ;refcode=p

Och montera ihop det själv, någon som har haft några problem med dessa? är dessa att rekommendera?
Sedan, om jag monterar detta, kan jag köra med bilen till autotech och sedan skaffa steg3? Så det inte blir några problem under färden dit?

Sedan, har ni tips på bra IC'n som man kan köpa som klarar av 300hk+
Samt 18t turbon?

Sedan en annan fråga, är inte 18t/19t turbon segare på låga varv om ja ska jämföra med min 14t som sitter i i dag?

Hittade detta också, låter väldigt billigt för att vara sant:
http://www.xmotos.se/info.php?code_no=3193

Skulle den turbon passa min bil utan större modifieringar?

Tacksam för svar.

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juli 2010
#7
klurar man lite så kommer man märka att s40 har ingen oljekylare värd namnet. Då är det inget smart att använda en turbo utan vattenkylning.

19T funkar kanonfint... varför då välja något annat?

IC säljer KL racing... om än en smula grovyxad...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

71 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
#8
För att 19T ligger ju på en cirka 8000kr. Eftersom att jag enbart har planer upp till 350hk för bilen så tänkte jag komma undan så billigt som möjligt.

Sedan finns det ju flera olika IC'n med olika ingångar och tum. Har ni någon rekommendation? Någon direkt länk till någon IC som ni vet fungerar bra för 350hk och som har en bra passform utan större modifieringar?

torpis, hade ingen aning om det där. Du råkar inte ha över lite delar till salu som kan hjälpa mig att chippa bilen upp till 350 eller?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
10 juli 2010
#9
Precis som du så letade jag efter ett bra turboaggregat... Tyckte 19T verkade dyrt, gtbb28/gtbb30 var dyra de med, T3/T4 var dyra, blev ett T3/t4 sen för 7K vilket inte har så mycket med tråden att görav iofs...
Det är bara inse, ett bra aggregat kostar pengar. Går att hitta beggade 19T ibland smile

Var en sväng inne på att köpa ett typ 15T och bygga om till 19T men det var inte heller en bra ide, kostade nästan lila mycket som ett komplett 19t iaf sad

Det är dumt att snåla för mycket när man bygger motor, det straffar sig till slut sad


71 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
#10
Ok summering då.

Avgassystem, 3" hela vägen med 1 dämpare, frågan är om det går igenom på besiktningen
http://www.jt-tuning.se/shop/prod.aspx? … ;refcode=p
pris: 4700:-

Racekat, 3"
http://www.tillbilen.com/show_product.a … ;cat_id=88
pris: 2500:-

turbo 19t
http://turbomeck.se/19T-volvo-s-v-40
pris: 6800:-

Har inte jag fel så måste grenrören bearbetas för att 19tn skall passa på right? Hur mycket kan det hamna på? sedan är det någon här som är lite bilkunnig som kan göra sånt som har goare priser smile
Senast redigerat av elin_ (10 juli 2010)

71 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
#11
Dessa frågor skulle jag gärna vilja ha svar på om någon har tid och lust smile

1: Om jag har planer på att chippa bilen till cirka 300hk+, då måste jag väl ha nya spridare?
http://www.xtremt.se/?artnr=900465&cat_id=172
Dessa räcker väl bara till cirka 300-310hk eller?

2: Om jag ska slänga på en 19t turbo, måste jag byta grenrör? Finns det några som passar eller gör man om originala?

3: Jag behöver tydligen nya vevstakar också.
Dessa http://www.xtremt.se/?artnr=600403&cat_id=119 kommer nog inte att passa då jag har 81mm borr.(om ja inte har fel)
Har någon vevstakar till salu som passar?


Sist men inte minst, till dem dumma frågorna.
Hur många vevstakar och hur många spridare måste jag köpa?

Och om någon har lust att förklara hur dessa komponenter arbetar och vad dem gör vorre jag tacksam.

Tanken slog mig att, OM jag köper delarna själv, och kan montera lite utav det själv, så kanske kostnaden för steg4 inte landar på 45000 kr, utan att jag sparar lite pengar. Räknar med att allt som allt så hamnar det på runt 30000 kr med en fin mappning.

Tacksam för svar.
Senast redigerat av elin_ (11 juli 2010)

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 juli 2010
#12
elin_ skrev:
Sist men inte minst, till dem dumma frågorna.
Hur många vevstakar och hur många spridare måste jag köpa?

Alltså det är inte "bara" att hitta 350hk i en s40. Börja med att läsa på det grundläggande. öppna huven och räkna spridarna tex.

Det funkar inte att på ett forum få svar på allt när man inte har baskunskaperna. och i synnerhet inte tro att man skall komma billigare undan.  du behöver delar för mer än 30000kr, att då nå ända fram för 30k är ju väl optimistiskt.

turbo, avgas, spridare, vevstakar, vevlager, toppackning, mod bränslesystem, IC, avgas, koppling, adapter grenrör, portning grenrör (gärna fas2), kamaxlar + montering, platina tändstift, soppapump, mappning etc...  mycket om allt går att söka fram.  Dessutom gärna diffbroms, väghållning, bromsar etc...


läs motordatatråden och surfa in på x40nordic.com och titta på de läsvärda trådarna där, där finner du modellspecifik info.  google ger mer kunskap om hur en motor ser ut och är uppbyggd.

och nu är jag inte dum utan realistisk. Många är dem som Fått börja om bara för man glömt någon liiiiten skruv inne i motorn

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 juli 2010
#13
elin_ skrev:
Någon direkt länk till någon IC som ni vet fungerar bra för 350hk och som har en bra passform utan större modifieringar?

torpis, hade ingen aning om det där. Du råkar inte ha över lite delar till salu som kan hjälpa mig att chippa bilen upp till 350 eller?

KL racing har som sagt IC, bolt on.

du får skicka PM om delar, forumet är inget köp och sälj...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

71 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
#14
Du tog med avgas två gånger, tyckte att det lät som att det var för många grejer som skulle bytas tongue

Ne men seriöst, nu har du förstört alla mina drömmar med dina realistiska svar.
Jag försöker söka fram så mycket som möjligt om bilen. Sedan läsa om vad dem olika komponentera har för funktion. Men det är svårt att få svar på saker, om jag inte vet vad jag ska fråga. Nya saker dyker upp hela tiden.

Men att byta avgas, IC (vet fortfarande inte vilket dimension eller tum som passar min då du säger bolt on), platina tändstift kan jag nog fixa själv. Bara det är ju 10 000 kr.

Men tack för svaret. Uppskattar det.

Skall iväg och gråta en stund och sedan kolla vidare på vad spridare, vevstakar, topppackning, grenrör mm. har för funktion.
Senast redigerat av elin_ (11 juli 2010)

7 276 Inlägg
11 juli 2010
#15
elin_ skrev:
Du tog med avgas två gånger, tyckte att det lät som att det var för många grejer som skulle bytas tongue

Ne men seriöst, nu har du förstört alla mina drömmar med dina realistiska svar.
Jag försöker söka fram så mycket som möjligt om bilen. Sedan läsa om vad dem olika komponentera har för funktion. Men det är svårt att ställa frågor på saker, om jag inte vet vad jag ska fråga.

Men att byta avgas, IC (vet fortfarande inte vilket dimension eller tum som passar min då du säger bolt on), platina tändstift kan jag nog fixa själv. Bara det är ju 10 000 kr.

Men tack för svaret. skall iväg och gråta en stund och sedan kolla vidare på vad en spridare och vevstak har för funktion.

Alltså det går att komma undan billigare, ju mer man kan göra själv ju billigare blir det.
Sen är det ingen som tvingar en att köpa varenda grej helt nytt heller.
Man kan även komma över billiga saker genom utförsäljningar, gruppköp osv.

Inte behöver du ge upp någon dröm men ta och läs på lite grann om motorer, eller ja spana genom lite projekttrådar här på garaget så har du oändligt med bilder.
"Shogun" vet jag har en väldigt stor och hemskt detaljerad projekttråd.

Har du intesse så kommer du att lära dig smile
Senast redigerat av Brains (11 juli 2010)


Forummoderator
10 576 Inlägg
11 juli 2010
#16
elin_ skrev:
(vet fortfarande inte vilket dimension eller tum som passar min då du säger bolt on),.

skit i dimension, kl racing har ju som är modellanpassad för din bil. passar rakt i utan att behöva veta mått

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

71 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
#17
torpis skrev:
elin_ skrev:
(vet fortfarande inte vilket dimension eller tum som passar min då du säger bolt on),.

skit i dimension, kl racing har ju som är modellanpassad för din bil. passar rakt i utan att behöva veta mått

NU börjar vi prata big_smile det där är ett bra svar. Nu har du löst mitt problem.
Tack för svaret smile

71 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
#18
Brains skrev:
elin_ skrev:
Du tog med avgas två gånger, tyckte att det lät som att det var för många grejer som skulle bytas tongue

Ne men seriöst, nu har du förstört alla mina drömmar med dina realistiska svar.
Jag försöker söka fram så mycket som möjligt om bilen. Sedan läsa om vad dem olika komponentera har för funktion. Men det är svårt att ställa frågor på saker, om jag inte vet vad jag ska fråga.

Men att byta avgas, IC (vet fortfarande inte vilket dimension eller tum som passar min då du säger bolt on), platina tändstift kan jag nog fixa själv. Bara det är ju 10 000 kr.

Men tack för svaret. skall iväg och gråta en stund och sedan kolla vidare på vad en spridare och vevstak har för funktion.

Alltså det går att komma undan billigare, ju mer man kan göra själv ju billigare blir det.
Sen är det ingen som tvingar en att köpa varenda grej helt nytt heller.
Man kan även komma över billiga saker genom utförsäljningar, gruppköp osv.

Inte behöver du ge upp någon dröm men ta och läs på lite grann om motorer, eller ja spana genom lite projekttrådar här på garaget så har du oändligt med bilder.
"Shogun" vet jag har en väldigt stor och hemskt detaljerad projekttråd.

Har du intesse så kommer du att lära dig smile

Du väckte drömmen till liv igen. Uppskattar som sagt alla svar. Så länge jag hittar ny information så är jag glad. Tack för svaret.

shogun here i come baby


Sök