3925
Sök

"ryckningar vid acceleration.. ett problem jag börjar ledsna på att inte veta vad det är... Audi A4 1.8T Quattro -04

690 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
#1
Hade lite problem med "ryckningar" eller vad man ska kalla det redan innan jag chippade bilen... och nu har det självklart förstärkts av chippet

Det som händer är att (inte alltid) när man tex accelererar hårt på 2an och kommer upp i högre varv samt när man accelererar på 5an och 6an när den börjar ladda så rycker det lite... inga kraftiga ryck utan det är som att den tvekar/hålls tillbaka lite fast den fortfarande accelerar fast inte jämnt
Tänk er att antispinnen går in och arbetar någon hundradels sekund med ojämna mellanrum såsom att man tappar greppet lite här och där under accelerationen... fallet är tyvärr inte det (jämn fin och torr asfalt + bra däck och inget blinkande från esp lampan)
Det kommer inte som jämna ryckningar utan två här sen tar det en halv sekund sen en till osv... och det är inte under segdragning utan när man fått upp varvet lite.. på 5an och 6an uppåt 3-4000rpm och på 2an vid 5-6000rpm (på ett ungefär)

Detta är inget som syns varken på varvräknaren eller på laddtrycksmätaren.. dessa går jämnt och fint och den behåller laddet. så jag misstänker att den är tät

Saker som är helt nybyta är: Tändspolar, stift, olja, oljefilter, luftfilter, avlastningsventil.

Skulle det kunna vara att den får för lite bränsle? skitigt soppafilter eller pump? spridare?
Magnetventilen som börjar bli dålig?
Om det vore LMM så borde det väl visa sig i hela registret samt även tomgång?
Svänghjulet??? (Det låter inget såvitt jag kan höra... dvs inga vibrationer i bilen)

Finns inga felkoder!

Någon som vet eller har några bra gissningar?!?

Tacksam för svar och hjälp
Mvh
Lars
Senast redigerat av AEN (8 juli 2010)

Smålänning
7 887 Inlägg
8 juli 2010
#2
Skulle tippa på LMM ändå. I andra hand vaervtalsgivaren till sprutet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

690 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
#3
Kanske borde prova att koppla bort LMM och se hur den går då...
Det kommer inte ge någon felkod som måste 0-as för att den ska fungera igen när man kopplar tillbaka lmm?
Misstänker att den kommer gå på nödprogram?!?

183 Inlägg
8 juli 2010
#4
tror inte den kommer starta utan LMM inkopplad. Jag skulle gissa på att det e nåt fel i styrboxen. Har samma symtom på farsan Passat.


690 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
#5
tror inte felet ligger i ecu/styrboxen... den är precis chippad/mappad och där skulle man ju med största sannolikhet sätt om det var något fel på den... problemet fanns om än mindre tydligt även innan chippningen...

Fast nog borde den väl starta även utan LMM?!?

Om man ska göra rent LMM, räcker det med att koppla loss kontaktstycket och sen ta ur själva sensorn genom att skruva bort den och sen lyfa rakt upp, eller bör man ta loss hela LMM med röret som ansluts på luftburken osv???
Senast redigerat av AEN (8 juli 2010)

690 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
#6
Testade och koppla ur LMM en kort sträcka när jag skulle till jobbet i morse.
Tyckte inte det var så stor skillnad mot när den är inkopplad.
På kallstarten så bluddrade den till någon gång sedan stabiliserades den och gick rätt snabbt ner på 800rpm... snabbare än när LMM är inkopplad... Normalt så står den på ca 1200rmp 30sek till en minut... och nu med den urkopplad kanske 10 sekunder på 1200 sen ner till stabila 800rpm
När jag sen körde iväg gick den fint... accelerationen gick lite slöare än vanligt men jämnare och laddade som vanligt... testade bara någon km då jag skulle ut på motorväg 3 mil sen så jag kopplade in den innan jag åkte ut på motorvägen...
Dock så tycker jag att den gick bättre med LMM inkopplad efter att jag hade kopplat ur den... kan ju bero på att det var lite fuktigare i morse än vad det varit innan (regnat lite under natten)
Får testa lite mer under helgen...
Ska testa och göra rent LMM med CRC Air Sensor Clean och se om det blir någon skillnad...
Frågan kvarstår dock om det räcker med att skruva ur bara själva sensorn eller om jag ska ta loss hela LMM kroppen och låta sensorn sitta kvar i röret när jag gör rent???

Nästa fråga, måste man gå in och nolla felkoden som blir av att man kopplat ur LMMen? eller räcker det med att koppla in den igen så går den som vanligt med LMM???
Det enda jag märkte egentligen var att ESP lampan lös med LMMen urkopplad och den försvann när man kopplade in den och gjorde några svängar med bilen... (som när batteriet varit urkopplat)


Om det nu inte skulle vara LMM kan det vara någon av Lambda sonderna som är trasig? vet inte vad dom ger för symptom när dom felar??
Och brukar det vara den främre innan kat eller den efter kat som brukar strula?

Mvh
Lars
Senast redigerat av AEN (9 juli 2010)

Mr. AUDI !
642 Inlägg
9 juli 2010
#7
skule tippa på magnetventilen.. vanligt fel på audi, haft de på 2 av mina A4or 96 samt 02 1,8T

Mvh Sibba

Four Rings To Rule Them All!

690 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
#8
Men borde inte laddtrycket "fladdra" då... dvs gå upp och ner i ladd?
Det är vad jag hört att symptomen på N75an ska/bör ge

Mitt laddtryck går upp till 1.1bar för att sedan sjunka till ca 1bar (vilket det ska vara) och mot sjunker kanske lite mot 0.9bar
Vissa peakar på 1.2bar förekommer med det är vid kraftig och hastig fartökning från rätt varv... men detta kan likaväl vara mätaren som går upp så fort att den går förbi tex 1.1bar som den laddar


Om det skulle vara magnetventilen så borde väl även ryckandet vara mer symetriskt vid ladd
att den hela tiden släpper trycket
Det jag upplever är mindre jämna ryckningar... dom är ganska svaga och kommer inte med jämna mellanrum, men grundregeln är att dom kommer vid utdragna accelerationer (över hela registret) alternativt hård acc från högre växel, vilket nästan kan liknas en långdragen acceleration bara att man inte varvar ut
Senast redigerat av AEN (9 juli 2010)

137 Inlägg
9 juli 2010
#9
Hehe, same problem as me sad ska och hämta nya tändspolar nu, skrev bara för att hitta hit igen wink

690 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
#10
fwd skrev:
Hehe, same problem as me sad ska och hämta nya tändspolar nu, skrev bara för att hitta hit igen wink

Jo jag har redan bytt samtliga spolar och stift... dryga 2500:- sad
Fast dom ryckningar jag upplever nu är inte alls likadana som när spolarna krånglade... dom är mjukare/mycket mindre kraftiga och ja känns på ett helt annat sätt...

137 Inlägg
9 juli 2010
#11
Spolarna ligger hemma nu, ska monteras någon gång till veckan då det är festival i stan just nu wink
Jag har ju bytt LMM på min och ryckningarna blev betydligt mer sällsynta men kvarstår ändå. Riktigt irriterande problem det här, man vill ju kunna gasa på lite.
Senast redigerat av fwd (9 juli 2010)

690 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
#12
fwd skrev:
Spolarna ligger hemma nu, ska monteras någon gång till veckan då det är festival i stan just nu wink
Jag har ju bytt LMM på min och ryckningarna blev betydligt mer sällsynta men kvarstår ändå. Riktigt irriterande problem det här, man vill ju kunna gasa på lite.

Absolut smile
Spolarna byter du på max 5 minuter... du vet hur man gör?

Gasa kan jag göra och fort går det... men det är mest irriterande dom där ryckningarna i slutet av effektkurvan osv...
Trycker jag på ordentligt på tvåan så jävlar vad det går upp till toppen där den tvekar lite eller vad man ska kalla det, i med 3an och iväg på samma sätt smile underbar skilland det blev med chippet mot orginal big_smile
Lite tvekan någon sekund precis när man får i 3an och trycker fullt... men det beror säkerligen på att laddat är borta...
Måste försöka hitta det ultimata varvet att växla på mellan 2an och 3an för att få upp laddet igen som fortast

137 Inlägg
10 juli 2010
#13
AEN skrev:
fwd skrev:
Spolarna ligger hemma nu, ska monteras någon gång till veckan då det är festival i stan just nu wink
Jag har ju bytt LMM på min och ryckningarna blev betydligt mer sällsynta men kvarstår ändå. Riktigt irriterande problem det här, man vill ju kunna gasa på lite.

Absolut smile
Spolarna byter du på max 5 minuter... du vet hur man gör?

Gasa kan jag göra och fort går det... men det är mest irriterande dom där ryckningarna i slutet av effektkurvan osv...
Trycker jag på ordentligt på tvåan så jävlar vad det går upp till toppen där den tvekar lite eller vad man ska kalla det, i med 3an och iväg på samma sätt smile underbar skilland det blev med chippet mot orginal big_smile
Lite tvekan någon sekund precis när man får i 3an och trycker fullt... men det beror säkerligen på att laddat är borta...
Måste försöka hitta det ultimata varvet att växla på mellan 2an och 3an för att få upp laddet igen som fortast

Haha faktiskt ingen aning om hur man gör, har en polare som ska hjälpa mig. Då lär man sig lite förhoppningsvis wink

För mig uppstår ryckningarna oftast mellan 4-5000 varv och då studsar man fram och tillbaka i sätet som gud vet vad..

Drygare än Yes
112 Inlägg
10 juli 2010
#14
Har liknande problem med min S4, testat att bytta Lmm och N75 men det hjälpte inte, nu är det nya spolar tändstift och LMM. skriv gärna om spolarna hjälpte och lycka till. smile


690 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
#15
fwd skrev:
AEN skrev:
fwd skrev:
Spolarna ligger hemma nu, ska monteras någon gång till veckan då det är festival i stan just nu wink
Jag har ju bytt LMM på min och ryckningarna blev betydligt mer sällsynta men kvarstår ändå. Riktigt irriterande problem det här, man vill ju kunna gasa på lite.

Absolut smile
Spolarna byter du på max 5 minuter... du vet hur man gör?

Gasa kan jag göra och fort går det... men det är mest irriterande dom där ryckningarna i slutet av effektkurvan osv...
Trycker jag på ordentligt på tvåan så jävlar vad det går upp till toppen där den tvekar lite eller vad man ska kalla det, i med 3an och iväg på samma sätt smile underbar skilland det blev med chippet mot orginal big_smile
Lite tvekan någon sekund precis när man får i 3an och trycker fullt... men det beror säkerligen på att laddat är borta...
Måste försöka hitta det ultimata varvet att växla på mellan 2an och 3an för att få upp laddet igen som fortast

Haha faktiskt ingen aning om hur man gör, har en polare som ska hjälpa mig. Då lär man sig lite förhoppningsvis wink

För mig uppstår ryckningarna oftast mellan 4-5000 varv och då studsar man fram och tillbaka i sätet som gud vet vad..

Bus enkelt
Kontaktstycket har en liten låsning på toppen som alla kontaktstycken har.. räcker med att trycka ner den med tummen och dra ut kontaktstycket ... sen är det bara att dra spolen rakt upp och sen sätta i den nya och trycka ner den ordentligt mot tändstifter och sen i med kontaktstycket igen...
Bus enkelt smile
Senast redigerat av AEN (10 juli 2010)

110 Inlägg
12 juli 2010
#16
Jag har samma problem med min A6:a 03:a. Hittade en slang som det var ett stort hål i. Bytte den och den gick bättre men inte helt ok. Min rycker till mest vid segdragning på tex 4:ans växel från 50 och upp till 70. Det ska ju inte vara några problem men man måste skicka i en lägre växel eller släppa på gasen så att det tar ett kalenderår att komma upp i 70-80. Riktigt irriterande. Ska prova att ta isär LMM:en och rengöra.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin

690 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
#17
Vgren skrev:
Jag har samma problem med min A6:a 03:a. Hittade en slang som det var ett stort hål i. Bytte den och den gick bättre men inte helt ok. Min rycker till mest vid segdragning på tex 4:ans växel från 50 och upp till 70. Det ska ju inte vara några problem men man måste skicka i en lägre växel eller släppa på gasen så att det tar ett kalenderår att komma upp i 70-80. Riktigt irriterande. Ska prova att ta isär LMM:en och rengöra.

tror inte jag har någon vacuum eller tryckläcka... laddtrycket ligger fint och stabilt och även vacuumet

Ska rengöra LMMen men ska bara försöka ta mig in i den... bosch har ju tydligen en special torx skruv till sensorn som inte verkar gå att få tag i bits till...

Drygare än Yes
112 Inlägg
12 juli 2010
#18
AEN skrev:
Vgren skrev:
Jag har samma problem med min A6:a 03:a. Hittade en slang som det var ett stort hål i. Bytte den och den gick bättre men inte helt ok. Min rycker till mest vid segdragning på tex 4:ans växel från 50 och upp till 70. Det ska ju inte vara några problem men man måste skicka i en lägre växel eller släppa på gasen så att det tar ett kalenderår att komma upp i 70-80. Riktigt irriterande. Ska prova att ta isär LMM:en och rengöra.

tror inte jag har någon vacuum eller tryckläcka... laddtrycket ligger fint och stabilt och även vacuumet

Ska rengöra LMMen men ska bara försöka ta mig in i den... bosch har ju tydligen en special torx skruv till sensorn som inte verkar gå att få tag i bits till...

Den är knepig att få bort. Har du felkoder på LMM?


110 Inlägg
12 juli 2010
#19
zippo skrev:
AEN skrev:
Vgren skrev:
Jag har samma problem med min A6:a 03:a. Hittade en slang som det var ett stort hål i. Bytte den och den gick bättre men inte helt ok. Min rycker till mest vid segdragning på tex 4:ans växel från 50 och upp till 70. Det ska ju inte vara några problem men man måste skicka i en lägre växel eller släppa på gasen så att det tar ett kalenderår att komma upp i 70-80. Riktigt irriterande. Ska prova att ta isär LMM:en och rengöra.

tror inte jag har någon vacuum eller tryckläcka... laddtrycket ligger fint och stabilt och även vacuumet

Ska rengöra LMMen men ska bara försöka ta mig in i den... bosch har ju tydligen en special torx skruv till sensorn som inte verkar gå att få tag i bits till...

Den är knepig att få bort. Har du felkoder på LMM?

Jag har inga felkoder och har inte haft det ens när det var ett stort hål på slangen. Mitt ladd låg oxå hur stabilt och fint som hellst.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin

690 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
#20
zippo skrev:
AEN skrev:
Vgren skrev:
Jag har samma problem med min A6:a 03:a. Hittade en slang som det var ett stort hål i. Bytte den och den gick bättre men inte helt ok. Min rycker till mest vid segdragning på tex 4:ans växel från 50 och upp till 70. Det ska ju inte vara några problem men man måste skicka i en lägre växel eller släppa på gasen så att det tar ett kalenderår att komma upp i 70-80. Riktigt irriterande. Ska prova att ta isär LMM:en och rengöra.

tror inte jag har någon vacuum eller tryckläcka... laddtrycket ligger fint och stabilt och även vacuumet

Ska rengöra LMMen men ska bara försöka ta mig in i den... bosch har ju tydligen en special torx skruv till sensorn som inte verkar gå att få tag i bits till...

Den är knepig att få bort. Har du felkoder på LMM?

Jag har inga felkoder på någonting... kollades upp i samband med chippningen och det som fanns var en felkod på överhettningsskyddet för passagerarrutan (som jag själv orsakat)
Ja spolarna byte jag förut och när den rasade helt så gav den felkod...
Men nu finns som sagt inga felkodet..
Svårt att säga vad det är, men om någon tryck/vacuumslang skulle vara trasig så borde det väl yttra sig hela tiden... vilket det inte gör... det är inte alltid samma visa fast jag kör på samma sätt... och om jag laddade säg 1bar när problemen började så borde det ju läcka varje gång jag når 1bar.. eller??

Det känns mer som att den inte får det den behöver för att kunna leverera all kraft på något vänster... antingen fel blandning eller för lite överhuvudtaget... vid normal belastning så har det aldrig varit något problem...

LMM kan det mycket väl vara... inte att den är helt trasig, men kanske skitig och ger fel värden.... Lambda borde ge felkod, men det kan likaväl vara dem.
Soppapumpen dålig eller inte orkar/kan leverera den mängd som behövs... igensatt soppafilter...
Spirdarna ska ju klara av den här chippningen, men kan ju vara skitiga eller dåliga...

Vet inte rikitgt vart man ska börja... bilen går ju bra, men man vill ju att allt ska gå perfekt smile
Hörde med mekonomen verkstad och dom kände btw inte till någon 5 stjärning torx.. och vad som kunde se i lådan hade dom inte heller någon... jävla bosch :-P


Sök