2702
Sök

S40 - laddtryckmätare

71 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjena. Jag har kopplat in en laddtrycksmätare, kopplat in t korsen i insuget, och den mäter.
Problemet är belysningen. Jag har 3 kablar kopplade till den, på beskrivningen står det så här:

En svart = good ground
En orange = 12v lightning
En röd = ignition

Min engelska är ok trodde jag tills att jag fick en stöt och höll på att dö i bilen. Men men, jag behöver lite hjälp med att koppla in strömmen till laddtrycksmätaren så jag ser nåt.

jag vet att vissa har skrivit att man kan "tjuva" lite ström här och var, det var lättare sagt än gjort.
Kan någon med hjälp av bilder, om det finns möjlighet, förklara steg för steg hur jag ska koppla in sladdarna samt vart.

Jag öppnade kåpan som sitter under ratten, 100 tals sladdar som går här och var, men vet inte vart jag ska koppla in vilken sladd.
Jag vill ha laddtrycksmätaren i kanten på vänstra sidan av förar sidan. luftslangen går ut via torpedväggen till motorrummet. Problemet är att sladdarna som är kopplade till LTM'n är inte så överdrivet långa heller, max 30cm. så måste hitta närmaste och bästa stället att koppla in de på.

PS. har varit förbi 2 verkstäder som inte visste hur man skulle koppla in det.

Mycket tacksam för svar innan jag ger mig ut igen och dör.
Senast redigerat av elin_ (9 juli 2010)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 juli 2010
#2
du tvinnar ihop orange och röd till nått som går till tändingen när du vrider på tändingen kommer allt lysa som de ska bara du har en bra jordning


1 353 Inlägg
9 juli 2010
#3
om hon tvinnar ihop röd o orange så kommer den inte behålla färgen i minnet
rätta mig om jag har fel elin men antar att du har en mätare med flera färger?

sladdarna e korta ja, men dom ska du förlänga

vill man göra de lätt för sig så förlänger du så pass mycket att du kan dra dom ner under panelen och sen in så du kommer ut vid stereon, där ska du koppla in dig enligt följande;

den svarta -  till jord
den orangea  -  till nån kabel som alltid har 12volt (stereominnet)
den röda -  till nån kabel som ger ström till stereon när du slår om till första hacket på nyckeln, (ACC- läget)

KOM IHÅG: om du har org stereon kvar i bilen så se till så du har den fyrsiffriga koden till hands, denna måste matas in när du brutit strömmen!!

har du en vanlig stereo som är insatt i efterhand så ska du koppla in dig så här på ISO kablaget:
svart till svart
orange till gul
röd till röd

vill man va lite mer krånglig (beror på hur man ser det) så kopplar du in dig på ljusvredet, den som ställer om för lamporna/positionsljus. då kommer även dimmerfunktionen att fungera ihop med din mätare..
Senast redigerat av Crille88 (9 juli 2010)


Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
9 juli 2010
#4
Lättast är att ta ifrån ljusomkopplaren,

+ tar du från brun kabel som går ut ifrån reostaten, genom kan du dimra mätaren tillsammans med resterande instrument belysning.
Kolla bara så du går in på rätt brun med hjälp av en multimeter.

Kan även jorda den via ljusomkopplaren. Enligt mitt tyckte det smidigaste för en enkel inkoppling.


690 Inlägg
9 juli 2010
#5
Rätta mig om jag har fel, men det borde väl tom gå att koppla in sig på ljusomkopplaren genom att trycka in kablarna i skorna där dom befintliga kablarna sitter så slipper man gå in och skala någon kabel i onödan...  jag gjorde så med strömen och det har fungerat klockrent... jorden tog jag från en jordbunkt brevid säkringarna... (som sagt har ingen S40 så jag vet inte exakt hur det ser ut)

1 353 Inlägg
10 juli 2010
#6
japp man kan bara trycka in dom har gjort så på min iaf, och bara dratt lite el-tejp så dom inte ska kunna halka ut wink


71 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
#7
ok tusen tack för alla svar.
crille88 smile jag vet faktist inte, jag köpte en auto gauge eller vad dem heter från tillbilen.se
Jag ska ta förlänga dem sladdarna och sedan koppla in dem. Men ja tänkte på en sak. då är det bara att skruva bort kåpan under ratten och koppla in sladdarna i en ledig ingång right?

MVH
elin_

71 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#8
Fråga mig inte hur jag tänkte.
Kopplade in min laddtrycksmätare, strömmen alltså.
Nu lyser den enbart när dörren är öppen big_smile Stänger jag dörren så slocknar lampan.
Sedan så lyser den jäkligt kasst. Köpte den auto gauge turbo. Vet inte hur många dioder som finns i den.

Någonting konstigt som jag har märkt, verkar som att laddtrycket kommer upp i 1.5bar. Kollade detta på 3ans växel på 4500-5000rpm om ja inte minns fel.
Jag har ju steg 1 på min bara. Den skall la inte ladda så mycket? eller har jag kopplad mätaren helt fel om den visar så galet?

Fick ju självklart åka runt med en öppen dörr för att se nåt.
Senast redigerat av elin_ (13 juli 2010)

295 Inlägg
13 juli 2010
#9
jag koppla strömmen till säkringsdosan som sitter nere vid kopplingspedalen. smällde i kabeln i säkringen till ljuset i panelen ,och då tänder sig mätarn varje gång som tändningen är på och när man kör. funkar skitbra .

1.5 bar låter mycket. jag har autotech steg 2 och min peakar på 1.25 bar och sen lägger sig på ca 1.15

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
14 juli 2010
#10
Equinox skrev:
Lättast är att ta ifrån ljusomkopplaren,

+ tar du från brun kabel som går ut ifrån reostaten, genom kan du dimra mätaren tillsammans med resterande instrument belysning.
Kolla bara så du går in på rätt brun med hjälp av en multimeter.

Kan även jorda den via ljusomkopplaren. Enligt mitt tyckte det smidigaste för en enkel inkoppling.

säger som jag sa igen. Du kan inte göra det enklare.

Mvh



Sök