3939
Sök

Mysko elfel på 240 GLT

68 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
Hej har för inte så länge sedan köpt en 245 glt från 83 med en B23E. När jag köpte den hade den stått ca 4 år men den startade och gick iaf. Dom flesta säkringar och kontakter var ärjade så har fått använda mkt kontaktsprej. Efter att ha kört bilen utan större bekymmer så börjar den bete sig konstigt. Den började att blöddra och ha sig när man gav full gas och kunde mitt i allt bara stanna. När bilen då har stannat så är oftast bränsle pumpen död, det vill säga att det inte kommer nå ljud ifrån den. Men efter en stund så börjar den funka igen och bilen startar men blöddret finns kvar. En annan grej som jag upptäck i samband med detta är att säkringen till bränslepumpen blir glödhet. Har nu noga studerat kopplingschemat och kollat alla möjliga kablar men kan inte förstå vad felet är. Just nu så står bilen still med en död bränslepump efter ett ha gått ca 5 min. Har då tagit en testlampa och upptäckt att det inte kommer någon ström till säkring 5 alltså till förpumpen. Då tog jag en spik och satte emellen säkring 5 och 7 (huvudpump) och då började pumpen låta, men annars så kommer igen  ström dit längre. En sak till som kankse ska tilläggas är att bateriet på något j**la sätt töms under körning.

Har frågat runt lite av folk jag känner och många säger att det måste vara kortslutning nån stans men jag kan inte hitta var.

Så om det är någon som haft ett liknande problem så vill jag gärna ha hjälp.

Mvh Tony

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 juli 2010
har du kolla bränslerelät ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

68 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
jo har kollat men såg helt ut, inte bränt eller ärjat

21 761 Inlägg
12 juli 2010
Säkring 5 får spänning från utgång 87 (gul kabel) på bränslerelät. Utgång 87 (en till gul kabel) ger även spänning till huvudpumpen.

Säkring 7 ger huvudspänning till ingång 30 (röd kabel) på relät, vilket gör att om den säkringen är trasig eller har dålig kontakt så kan inte relät ge spänning till säkring 5 eller huvudpumpen fastän relätungorna drar. smile

Det där blev nog krångligt förklarat. wink
Senast redigerat av Drönirettab (12 juli 2010)

68 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Säkring 5 får spänning från utgång 87 (gul kabel) på bränslerelät. Utgång 87 (en till gul kabel) ger även spänning till huvudpumpen.

Säkring 7 ger huvudspänning till ingång 30 (röd kabel) på relät, vilket gör att om den säkringen är trasig eller har dålig kontakt så kan inte relät ge spänning till säkring 5 eller huvudpumpen fastän relätungorna drar. smile

Det där blev nog krångligt förklarat. wink

Det har jag förstått då huvudpumpen går igång då säkring 5 får ström från annat håll. Problemet är att det just inte kommer någon ström från 87 :S Är det relät som är trasigt då?

21 761 Inlägg
13 juli 2010
Det troliga är väl att relät är trasigt, det finns åtminstone några olika orsaker:

# Det kommer inte in spänning till relästift 30 från säkring 7
# Relät drar inte
# Relät drar, men en av huvudlödningarna på kretskortet glappar och spänning matas inte ut (vanligt)

Det ska höras om relät drar, klickljudet är så pass distinkt. Du kan testa att mäta ingångsspänningen till relästift 30, där ska det vara konstant spänning eftersom säkring 7 matas med röd 2,5 mm2 kabel från plusplinten på vänster innerskärm.

Att säkringen till pumpen (antar du menar säkring 7) blir alldeles het kan bero på kortis omkring relät, kolla upp hur det ser ut vid kablarna så att det inte är smälta kabelhöljen eller så. Batterikrånglet kanske också har med reläproblemet att göra. smile

Lyser batterilampan när du har tändningen påslagen?

68 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
Ja nu har jag prövat mitt relä i en annan GLT å det funkade utan problem. Efter att ha gjort lite felsökning så fann jag att kabelskon till förpumpens jordkabel var aldeles rostig så jag har bytt hela den kabeln plus förpumpen och då startade den. Men säkring 7 blir fortfarande varm. Blöddret finns fortfarande kvar ibland men väldigt mkt mindre. Var ska jag då kolla?

Mvh Tony

Drönirettab skrev:
Det troliga är väl att relät är trasigt, det finns åtminstone några olika orsaker:

# Det kommer inte in spänning till relästift 30 från säkring 7
# Relät drar inte
# Relät drar, men en av huvudlödningarna på kretskortet glappar och spänning matas inte ut (vanligt)

Det ska höras om relät drar, klickljudet är så pass distinkt. Du kan testa att mäta ingångsspänningen till relästift 30, där ska det vara konstant spänning eftersom säkring 7 matas med röd 2,5 mm2 kabel från plusplinten på vänster innerskärm.

Att säkringen till pumpen (antar du menar säkring 7) blir alldeles het kan bero på kortis omkring relät, kolla upp hur det ser ut vid kablarna så att det inte är smälta kabelhöljen eller så. Batterikrånglet kanske också har med reläproblemet att göra. smile

Lyser batterilampan när du har tändningen påslagen?

68 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
Och batterilampan lyser när tändningen är på smile
Senast redigerat av Tony_ (18 juli 2010)

21 761 Inlägg
18 juli 2010
Förpumpens jordkabel ska inte ha med den uteblivna spänningen från utgång 87 att göra, det låter inte rimligt tycker jag. Motorn ska starta även om förpumpen inte fungerar (har testat själv på min GLT-86), dock brukar det "krävas" kanske halv tank eller mer för att det ska funka bra.

Kanske huvudpumpen har blivit sliten och drar extra mycket ström pga att tankpumpen har fungerat dåligt, det är nog inte heller en otänkbar förklaring. Tyvärr blir det mycket gissningar nu, det hjälper ju inte dig så mycket. hmm

Att batterilampan lyser med tändningen påslagen är bra, då bör du även kolla att generatorn ger ut rätt spänning och att spänningen verkligen kommer fram till batteripolerna. Plocka fram multimetern och gör mätningar dels på generatorn och dels på batteripolerna, passa dig för fläktremmarna bara. smile

68 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
Nu har jag ju fått bilen att fungera och laddningen lika så smile Den går hur bra som helst men ibland när den har stått så är strömmen till pumpen borta. Jag brukar då gå och pilla på nån kabel och efter en stund så startar den. Har nu i samband med det börjat misstänka att det är glapp i nån kabel till den där tändboxen eftersom att när jag pilla på dom kablarna då bilen var igång så var den på väg att dö. Började då undersöka några av kablarna som går till boxen och upptäckte att jag fick stötar från den röd vita kabel som går från boxen till tändspolen. Jag får också stötar från kabeln som går mellan tändspolen och fördelarn, får stötar när jag tar på kabeln där den går in i fördelarn. Prövade också att dra isär den röd/vita kabeln och då var strömmen till pumpen borta. Kan detta ha ett samband? Stötarna från kablarna och den ibland saknade strömmen?
Ska också tillägga att säkringen fortfarande blir väldigt varm.

Blev lite mkt men är tacksam om nån orkar läsa å svara.

/Tony

21 761 Inlägg
30 juli 2010
Den röd/vita kabeln ger tändimpulser (minusimpulser) till tändspolens lindning så att tändgnistor kan skickas ut till fördelarlocket, dessutom går det en till röd/vit från tändspolen in till stift 31b på pumprelät. Dessa minusimpulser från tändmodulen ingår som ett av "villkoren" för att pumprelät ska dra och ge ström till pumparna.

Där har du mest troligt orsaken till att motorn inte fungerar, dvs både tändimpulserna och pumpreläts "villkor" saknas när det glappar i röd/vita kabeln. smile

Den varma säkringen är jag dock osäker på, någon form av "halvkortis" kan det som sagt vara. Eventuellt att glappet i röd/vita kabeln gör att det nästan blir gnistbildning vid säkringen eftersom relät möjligen slår av/på stundtals och strömmen "pumpas" fram i korta strömstötar. Detta är bara vilda gissningar.

Sök