2646
Sök

Koppla in elfläkten till "switch" i panelen?

190 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
tjaa,

hur ska jag koppla in min elfläkt om jag tänkte sätta en knapp/switch på panelen? ska det vara något relä emellan eller nått ?

mvh

KHRacing
12 juli 2010
jag kör med säkring & direktström via en seriös strömbrytare

190 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
okeej smile va bra smile
för det finns väl inget sätt att kolla att fläkten går igång som den ska va ? förutom att ha igång motorn tills den blir varm? smile

1 482 Inlägg
12 juli 2010
I mustangen har jag satt in en vanlig switch från biltema. Tror inte jag ens har en säkring. Aldrig strulat.

Har du 2st fläktar bör du ha relä.

BLT Service
Theracords Music Label

190 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
okeej smile

aa jag har nån switch från elprogrammet från skolan som va lite dyrare, duger nog till jobbet smile

okeej, jag har en fläkt, och då kopplar jag väl utan säkring då smile tack för hjälpen smile

7 274 Inlägg
12 juli 2010
maccan92 skrev:
okeej smile

aa jag har nån switch från elprogrammet från skolan som va lite dyrare, duger nog till jobbet smile

okeej, jag har en fläkt, och då kopplar jag väl utan säkring då smile tack för hjälpen smile

Om du anser att det är värt risken att bilen brinner upp om kabeln går av så varsågod och koppla utan säkring.

190 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
Brains skrev:
maccan92 skrev:
okeej smile

Om du anser att det är värt risken att bilen brinner upp om kabeln går av så varsågod och koppla utan säkring.

det lät mindre bra, då väntar jag en stund tills jag köpt säkringen wink

767 Inlägg
12 juli 2010
Sätt absolut säkring på plus kabel och tänk på att det är kabeln du säkrar av så du inte sätter förstor för du hjälper den inte. Sätt switchen på jord kabeln och jorda sen på bra ställe.
Vill du kan du ju även jorda en diod på switchen så ser du när fläkten är på.

767 Inlägg
12 juli 2010
Bullet--- skrev:
har en liten skiss på hur jag gjort om det är till någon hjälp... smile

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=630291

Sådär funkar att göra men är smidigare om man drar jorden till switchen ist så minskar man risken för kortslutning mot torpedvägger tex samt att man slipper få onödigt lång plus med spänningsfall som följd samt att du slipper första dra in plusen in i kupen sen ut igen.. smile

190 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
sätta switchen på jordkabeln? asså jag måste väl ha någon plus på switchen? nån som kan förklara eller har bild påt ? tongue el är inte mitt starkaste ämne wink

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 juli 2010
sätt dit relä!!!!

vet inte vad du har för fläkt men min eftermonterade v70 elfläkt är på typ 480 watt å de drar man inte genom vilken strömbrytare som helst...

2st hella 30A heljusrelän har brunnit upp...de sista 70Amp relät jag köpte verkar hålla.

Lätt å köpa en termokontakt på autoexperten å koppla de i serie med.

KHRacing
13 juli 2010
Xuri skrev:
sätt dit relä!!!!

vet inte vad du har för fläkt men min eftermonterade v70 elfläkt är på typ 480 watt å de drar man inte genom vilken strömbrytare som helst...

2st hella 30A heljusrelän har brunnit upp...de sista 70Amp relät jag köpte verkar hålla.

Jag har 3 elfläktar, varar två går samma säkring 20A, aldrig några problem med bränsa säkringar.

Fläktarna är KLRacing´s 12"

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 juli 2010
KHRacing skrev:
Xuri skrev:
sätt dit relä!!!!

Jag har 3 elfläktar, varar två går samma säkring 20A, aldrig några problem med bränsa säkringar.

Fläktarna är KLRacing´s 12"

Kl racings fläktar e på 80 watt... dvs 5.5 Amp styck som dom själva skriver :p
hade räckt med 15 amp säkring i ditt fall jue

mina 30Amp  relän brinner då dom sitter osäkrade på 1 fläkt..

Sök