Hej!
Nu har min bil krånglat tillräckligt länge tycker jag.. Har haft den inlämnad hos verkstad men fick tillbaka den i samma skick. Mycket tid och pengar har lagts på detta nu, så nu hoppas jag att nån vänlig själ här kan hjälpa mig

Förra ägaren sålde den av samma anledning, trodde ju självklart att detta gick att lösa men nu börjar jag också klia mig i huvudet och svära ordentligt..
• Bilmodell
Volvo 740 -88 GLT , motorn är en B234F (16 ventilaren)
Motorn är bytt till en likadan, dock utan AC som fanns på originalmotorn.
• Hur yttrar sig felet?
När bilen startas kall går den helt perfekt. Har jämn och fin tomgång och varvar som den ska. Men efter bara någon minut eller två så börjar den misstända mer och mer. Plöddrar och tomgången försvinner. Frikopplar man och gasar till så varvar den upp, men när man släpper upp kopplingen och kör iväg eller sluta gasa så börjar den misstända igen.
Startar man om bilen när den misständer så startar den normalt och går perfekt med tomgång i ca 5-10 sekunder sen börjar den misstända igen.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Förra ägaren lämnade in bilen till någon verkstad och fick mycket saker bytade. Jag har också bytt en del, vissa saker har jag bytt igen.
Bilen har en "felsökningsdosa" , Den ger felkoden 2-2-1 (Adaptiv lambdakontroll, mager blandning.)
Efter jag köpte bilen bytade jag bakaxel, kamrem osv. Bytade också till den andra av de två monterade lambdasonderna. Då fick jag bilen att gå helt perfekt i två dagar. Både kallstarter och varmstarter klarade den, körde 5-6 mil. Men sen började den misstända likadant igen.
Saker jag har bytat:
Temperatursensor
Luftmängdsmätare
Kamrem / ställt allt rätt osv
Tändstift
Bränslefilter, har även tagit loss och testat bränslepump.
Det sitter två lambdasonder monterade, vet inte anledningen till detta men har testat dem båda och också att köra utan lambda sond. Hjälpte inte.
Testat min tändspole i en annan 740.
Förra ägaren säger sig ha bytat:
Temperatursensor
Luftmängdsmätare
Alla tänddelar
Elektronisk styrbox (den ovanför gaspedalen)
Motorn bytades, till en identisk. Dock utan AC.
Mvh. Hogge