2999
Sök

Hjälp en dummie, give honom ljuvt ljud till sin S70

11 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#1
Jag skulle vilja uppgradera mitt ljudsystem till min S70 -98.

Har nu 8 orginalhögtalare i bilen med en blaupunkt lausanne rd 148 (också orginal?) och är missnöjd med den tomma botten, okrispiga toppar och en värdelös stereo - knappt utan inställningsmöjligheter och som bara spelar radio/cd.

"problemet" är att allt möjligt kommer att spelas, från metal till jazz och house, och att jag är lite av en audiofil när det gäller ljudkvalite.

Ändå vill jag ogärna lägga mer än 3-4k på hela kalaset.

Jag kan verkligen ingenting om billjud och är dålig på el, vad exakt kommer jag behöva? Mina prioriteter är bättre stereo, bättre bas och skarpare toppar, i den ordningen. Vad kommer jag kunna åstakomma innan plånboken säger stopp, vad borde jag isf plocka bort från min önskelista?

13 Inlägg
14 juli 2010
#2
Ett bra framkit är väl att rekommendera om du vill lira all slags musik + en bra stereo kan göra stor skillnad men dem tenderar att komma upp omkring 2k för en hyffsad sådan.
Med en bra bas och slutsteg att driva detta så kommer du märka stor skillnad, blir dock svårt att få med allt med den budgeten.
Senast redigerat av Rrobban (14 juli 2010)

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 juli 2010
#3
Är du en audiofil, men som vill ha en enkel installation kan jag bara rekommendera Volvos Dynaudiosystem till S70.

Det kostar lite mer än det dubbla du vill lägga ut, men jag har aldrig hört ett så välljudande system ifrån en sådan bil.

8" basar i hatthyllan + diskanter, 4st 6,5" högtalare i dörrarna med 75mm aluminiumkon, till sist diskanter i instrumentbrädan.

En kompis här på garaget har en S70R (Robie tror jag han har som nick) med Dynaudio-systemet, och efter en jämförelse med en S60R tyckte jag S70n spelade mycket bättre, med både högre bas och ljudåtergivning.

Han köpte en baslåda till sin S70, men sålde den sen igen, pga att den inte tillförde något till ljudet... wink

Skulle jag skaffa en V70/S70 skulle jag definitivt köpa Dynaudiopaketet, det kostar lite mer, men bättre ljud med lättare montering tror jag inte går att hitta.

En länk (på engelska) där en kille i USA beställde högtalarna från Europa till sin S70, och hans åsikt om det.
http://www.jimrothe.com/volvo/volvo-dynaudio.html
Senast redigerat av TurbOla (14 juli 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

11 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#4
Rrobban skrev:
Ett bra framkit är väl att rekommendera om du vill lira all slags musik + en bra stereo kan göra stor skillnad men dem tenderar att komma upp omkring 2k för en hyffsad sådan.
Med en bra bas och slutsteg att driva detta så kommer du märka stor skillnad, blir dock svårt att få med allt med den budgeten.
Vad för budget pratar vi om för att få med allt då? Menar du att byta stereo, framkit och montera en bas, och låta resten vara orginal?

TurbOla skrev:
Är du en audiofil, men som vill ha en enkel installation kan jag bara rekommendera Volvos Dynaudiosystem till S70.

Det kostar lite mer än det dubbla du vill lägga ut, men jag har aldrig hört ett så välljudande system ifrån en sådan bil.

8" basar i hatthyllan + diskanter, 4st 6,5" högtalare i dörrarna med 75mm aluminiumkon, till sist diskanter i instrumentbrädan.

En kompis här på garaget har en S70R (Robie tror jag han har som nick) med Dynaudio-systemet, och efter en jämförelse med en S60R tyckte jag S70n spelade mycket bättre, med både högre bas och ljudåtergivning.

Han köpte en baslåda till sin S70, men sålde den sen igen, pga att den inte tillförde något till ljudet... wink

Skulle jag skaffa en V70/S70 skulle jag definitivt köpa Dynaudiopaketet, det kostar lite mer, men bättre ljud med lättare montering tror jag inte går att hitta.
Wow, tack för tipset. Tyvärr måste jag låta plånboken ha majoritetsröst över mina öron, så då går "lite mer än dubbla" priset bort : (

ohshit
1 285 Inlägg
14 juli 2010
#5
Balaupunkten tvivlar jag starkt på att den är original då det brukar va volvos egna dubbeldin eller liknande.

hade ju rekommenderat & lagt pengar på HU då den är "hjärtat" i det hela; t.ex http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=94 om du inte vill lägga alltför mycket pengar på HUn

Sedan så köper du några bra koaxial-högtalare, vilka du borde ha tror jag några andra som har mer kunskap kan svar bättre på smile

The löwer class.

1 400 Inlägg
14 juli 2010
#6
För den pengen så tycker jag att du ska kolla begagnat.
Här har du en uppsättning som har Bas,steg,och 4st högtalare till dörr(eller vart du vill sätta dom)
www.blocket.se/goteborg/Ett_komplet_JBL … 15&w=3

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

11 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#7
Cgee skrev:
Balaupunkten tvivlar jag starkt på att den är original då det brukar va volvos egna dubbeldin eller liknande.

hade ju rekommenderat & lagt pengar på HU då den är "hjärtat" i det hela; t.ex http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=94 om du inte vill lägga alltför mycket pengar på HUn

Sedan så köper du några bra koaxial-högtalare, vilka du borde ha tror jag några andra som har mer kunskap kan svar bättre på smile
Men då blir det inget vidare lågregister?

micke7406 skrev:
För den pengen så tycker jag att du ska kolla begagnat.
Här har du en uppsättning som har Bas,steg,och 4st högtalare till dörr(eller vart du vill sätta dom)
www.blocket.se/goteborg/Ett_komplet_JBL … 15&w=3
Begagnat är såklart ett alternativ. Dum följdfråga kanske - men vad passar? Orginaluttagen har väl en maxstorlek om man inte vill hålla på och såga i dörren, och även då kanske man behöver någon sorts adapter?

1 400 Inlägg
14 juli 2010
#8
6.5" passar i framdörrarna och 4" i instrumentbrädan.
Adaptrar finns att köpa=Enkel montering.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

ohshit
1 285 Inlägg
14 juli 2010
#9
squashen skrev:
Cgee skrev:
Balaupunkten tvivlar jag starkt på att den är original då det brukar va volvos egna dubbeldin eller liknande.

hade ju rekommenderat & lagt pengar på HU då den är "hjärtat" i det hela; t.ex http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=94 om du inte vill lägga alltför mycket pengar på HUn

Sedan så köper du några bra koaxial-högtalare, vilka du borde ha tror jag några andra som har mer kunskap kan svar bättre på smile
Men då blir det inget vidare lågregister?

micke7406 skrev:
För den pengen så tycker jag att du ska kolla begagnat.
Här har du en uppsättning som har Bas,steg,och 4st högtalare till dörr(eller vart du vill sätta dom)
www.blocket.se/goteborg/Ett_komplet_JBL … 15&w=3
Begagnat är såklart ett alternativ. Dum följdfråga kanske - men vad passar? Orginaluttagen har väl en maxstorlek om man inte vill hålla på och såga i dörren, och även då kanske man behöver någon sorts adapter?
såg rangordningen nu i efterhand, nej det blire inte tänkte mest på hans budget & att man brukar oftast börja framifrån smile

The löwer class.

1 631 Inlägg
14 juli 2010
#10
Men herregud! Hur är det möjligt att tro att man ska få audiofil-ljud i bilen för 3-4 tusen? Hade du sagt 30-40 kunde jag förstå det men 3-4?

Din budget räcker till ett kit-system och inget mer. Efter det behöver du ny stereo, slutsteg, bas, kablage och en seriös installation.


Ska man göra något för 3-4 tusen i din bil är det ett nytt framsystem som gäller + bra installation (dämpade dörrar tex). Därefter kopplar du ur övriga högtalare i bilen. Det kommer ge mest ljudkvalité per krona. Komplettera med en bas + slutsteg till hela systemet när budgeten tillåter.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

11 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#11
micke7406 skrev:
6.5" passar i framdörrarna och 4" i instrumentbrädan.
Adaptrar finns att köpa=Enkel montering.
Betyder det att jag kan köpa ett 6.5" kit eller kommer dom inte gå in i instrumentbrädan då?

gurenius skrev:
Men herregud! Hur är det möjligt att tro att man ska få audiofil-ljud i bilen för 3-4 tusen? Hade du sagt 30-40 kunde jag förstå det men 3-4?

Din budget räcker till ett kit-system och inget mer. Efter det behöver du ny stereo, slutsteg, bas, kablage och en seriös installation.


Ska man göra något för 3-4 tusen i din bil är det ett nytt framsystem som gäller + bra installation (dämpade dörrar tex). Därefter kopplar du ur övriga högtalare i bilen. Det kommer ge mest ljudkvalité per krona. Komplettera med en bas + slutsteg till hela systemet när budgeten tillåter.
Jag tror inte att jag kommer att få något superljud alls, sa snarare att mitt problem var att jag var audiofil, i kombination med min budget.

Din idé låter vettig, men det går helt emot mina prioriteter.

1 400 Inlägg
15 juli 2010
#12
squashen skrev:
micke7406 skrev:
6.5" passar i framdörrarna och 4" i instrumentbrädan.
Adaptrar finns att köpa=Enkel montering.
Betyder det att jag kan köpa ett 6.5" kit eller kommer dom inte gå in i instrumentbrädan då?

gurenius skrev:
Men herregud! Hur är det möjligt att tro att man ska få audiofil-ljud i bilen för 3-4 tusen? Hade du sagt 30-40 kunde jag förstå det men 3-4?

Din budget räcker till ett kit-system och inget mer. Efter det behöver du ny stereo, slutsteg, bas, kablage och en seriös installation.


Ska man göra något för 3-4 tusen i din bil är det ett nytt framsystem som gäller + bra installation (dämpade dörrar tex). Därefter kopplar du ur övriga högtalare i bilen. Det kommer ge mest ljudkvalité per krona. Komplettera med en bas + slutsteg till hela systemet när budgeten tillåter.
Jag tror inte att jag kommer att få något superljud alls, sa snarare att mitt problem var att jag var audiofil, i kombination med min budget.

Din idé låter vettig, men det går helt emot mina prioriteter.
Ett 6.5"kitt ska inte vara några problem.
Men för säkerhets skull montera ut en av högtalarna du har nu i bilen och kolla djupet i dörren. För vissa 6.5 har ganska stort monterings djup. och stora magneter så du vet att den går in utan att behöva modda något.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

135 Inlägg
15 juli 2010
#13
Uppgraderade själv ljudet i min gamla S70... Räckte med att slänga in ett par Pioneer 6½ tummare i framdörrarna, pioneer diskanter i instrumentbrädan, sen ett steg i bakluckan och en baslåda så täckte de alla tänkbara behov... Jäklar vilken skillnad. Och det var med Volvos orginal SC805 HU "tror jag den heter"... Systemet vaknade riktigt till liv när jag fick låna polarens pioneer tävlings HU...

ca 400 spänn för Pioneer kitsystemet - begagnat.
ca 1000 spänn för baslådan - kompispris/halvny
ca 2500 spänn för steget - infinity 4-kanals
ca 600 spänn för ett kabelpaket

3-4000 spänn för ett helt system blir tufft. Räkna lätt med hälften av din budget på bara en huvudenhet.
Sen glömmer man gärna allt kablage, säkringar, kabelskor etc etc... Där försvinner gärna minst 500 spänn till.

Mitt tips. Köp en bra huvudenhet först... Bara den kan lyfta ljudet något om den du har nu är skräp.
Sen sparar du några månader till... För det är värt att lägga de där extra kronorna på bra grejjer redan från början... Om du kunde vänta lite, och lyfta din budget till iaf 6-7000 så kommer du märka att du får mycket mer att välja på.

Idrott luktar svett, sport luktar bensin

43 Inlägg
15 juli 2010
#14
Måste bara hålla med tidigare talare, börja med en ordentlig huvudenhet.
Även riktiga kassa högtalare kan komma ordentligt till liv om man har en ordentlig HU, helst bör det ju drivas med ett slutsteg, men även det inbyggda kan duga och ge en jäkla boost i båda styrka och ljudkvalite.

Så inled med en HU och bygg sedan vidare när ekonomin tillåter, det kommer aldrig vara bortkastade pengar på det sättet iaf.

11 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#15
Vi säger att jag delar upp det i tre steg.

Att börja med en bra HU låter smart. Sedan bas. Ännu, ännu senare framkit.

Steg 1 är väl bara stoppa i och köra, utan krusiduller.

Steg två kräver en bas, kablar till HU och slutsteg samt låda jag snickrar. Rätta mig om jag har fel. Kommer slutsteget enbart att driva basen eller ska man koppla in framkitet i den också när det kommer?

En till fråga, påverkas inte basljudet negativt utav att stå i bakluckan? Annat än liten dBminskning..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 juli 2010
#16
Du kan köpa ett slutsteg som senare även kan driva ett framsystem, men då blir det antingen eller 3, 4 eller 5-kanals & då får inte basen så mycket effekt. Ett vettigare alternativ (som dock tar något ner plats) är att köpa ett monoblock till basen och sen ett 2 eller 4-kanals till framsystemet.

Har du skidkucka eller hål i hatthyllan? Att bara stoppa in en baslåda i skuffen på en sedan blir inte bra, den ska monteras så att den spelar in i kupén på något sätt. Viktigt är även att inget basljud (eller så lite som möjligt) ska kunna smita runt bakåt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
15 juli 2010
#17
squashen skrev:
Vi säger att jag delar upp det i tre steg.

Att börja med en bra HU låter smart. Sedan bas. Ännu, ännu senare framkit.

Steg 1 är väl bara stoppa i och köra, utan krusiduller.

Steg två kräver en bas, kablar till HU och slutsteg samt låda jag snickrar. Rätta mig om jag har fel. Kommer slutsteget enbart att driva basen eller ska man koppla in framkitet i den också när det kommer?

En till fråga, påverkas inte basljudet negativt utav att stå i bakluckan? Annat än liten dBminskning..
1.köp e bra/ny HU.

2.köp ett bra framsystem

3.köp steg till framsystemet...


vänta med att köpa bas tills du gjort de som står ovanför.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

11 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#18
ChriZtoffer skrev:
Du kan köpa ett slutsteg som senare även kan driva ett framsystem, men då blir det antingen eller 3, 4 eller 5-kanals & då får inte basen så mycket effekt. Ett vettigare alternativ (som dock tar något ner plats) är att köpa ett monoblock till basen och sen ett 2 eller 4-kanals till framsystemet.

Har du skidkucka eller hål i hatthyllan? Att bara stoppa in en baslåda i skuffen på en sedan blir inte bra, den ska monteras så att den spelar in i kupén på något sätt. Viktigt är även att inget basljud (eller så lite som möjligt) ska kunna smita runt bakåt.
Har skidlucka. Räcker det?

evilaudio skrev:
squashen skrev:
Vi säger att jag delar upp det i tre steg.

Att börja med en bra HU låter smart. Sedan bas. Ännu, ännu senare framkit.

Steg 1 är väl bara stoppa i och köra, utan krusiduller.

Steg två kräver en bas, kablar till HU och slutsteg samt låda jag snickrar. Rätta mig om jag har fel. Kommer slutsteget enbart att driva basen eller ska man koppla in framkitet i den också när det kommer?

En till fråga, påverkas inte basljudet negativt utav att stå i bakluckan? Annat än liten dBminskning..
1.köp e bra/ny HU.

2.köp ett bra framsystem

3.köp steg till framsystemet...


vänta med att köpa bas tills du gjort de som står ovanför.
Då blir det ett framsystem i steg två istället för bas. Någon rekommendation på en bra HU?

BASS GLAD
1 381 Inlägg
15 juli 2010
#19
i min v70 jag har så koppla jag till ett slutsteg till orginal högtalarna som sitter i nu  ...

kan ju säja att de gör hur mycke som hällst testa gör de smile

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

16 197 Inlägg
15 juli 2010
#20
birka76 skrev:
i min v70 jag har så koppla jag till ett slutsteg till orginal högtalarna som sitter i nu  ...

kan ju säja att de gör hur mycke som hällst testa gör de smile
fast e dom sönderspelade så hjälper ju inte de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök