4464
Sök

Behöver råd inför köp

152 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#1
Hejsan

har hittat den här

http://www.blocket.se/goteborg/VW_Polo_ … 15&w=1

fick ner priset till 23, vad tror ni? kamrem är bytt förra veckan...

prisvärd? har hittat några andra dock så har dom gått runt 20 tusen

som denna http://www.blocket.se/goteborg/VW_Golf_ … 15&w=1

VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 juli 2010
#2
Golfen, om du åker å tittar på den, gör oss alla en tjänst o kör in den i en vägg så vi slipper se sådana på blocket mer...allvarligt.
Inte nog med att den har den slöaste jävla motorn någonsin i en Golf. Den klarar knappt att dra om en traktor på två mils raksträcka och dricker dessutom lika mkt som de större motorerna i princip.
Förutom det är den importerad och kanske tokplågad god knows where och frågan är om de har dokumentation långt tillbaka på den, iaf med tanke på de knapphändiga uppgifter de gav i annonsen...ser också att den saknar stolsvärme vilket inte är omöjligt på import...kanske inget man använder men väl värt många tusen om man vill installera i efterhand om man säger så..
Det är dessutom första årsmodellen, de som drabbas av mest problem.
Och nu har jag ändå en Golf, men säger vänligt men bestämt att du ska absolut ge upp den.

Bara för att avskräcka dig ytterligare, lite prestandasiffror på 1,4an, observera att dessa mätningar är med Ac avstängd, med den på så blir de ytterligare några sekunder...

    75hk/5000 rpm
    128Nm/3300 rpm
    0-100 km/h: man 13.5s/aut -
    Toppfart: man 171 km/h/aut -

Bränsledeklaration (man/aut):
    Blandad körning: 6.4/- (variant: 6.5/-)
    Stadskörning: 8.4/- (variant: 8.5/-)
    Landsvägskörning: 5.3/- (variant: 5.4/-)
    Tankvolym: 55 liter

Dessa siffror är från VAG själva.


Däremot tycker jag absolut du ska hålla dig till Golf istället för Polo av de årsmodellerna. Var i samma sits när jag köpte och när jag la ihop sak efter sak så visade det sig att Golfen blev betydligt billigare att äga med fördelen att man får bättre utrymmen, säkerhet, utseende, rostskydd och prestanda.
Med billigare menar jag att försäkringen faktiskt är billigare på Golf än Polo för att den helt enkelt är säkrare, du har ett mycket bättre andrahandsvärde på Golf än Polo vilket kan vara kul...dessutom har de mindre kvalitetsproblem än den generationens polo.

Så...leta Golf IV, gärna -99 eller -00 och uppåt. Ta minst en 1.6. Undvik 2.0 som bara ger högre ägandekostnader och marginella prestandaskillnader mot t.ex. 1.6 (0-100 på 0.4sek snabbare och 7kph högre toppfart...)

Trodde för övrigt inte att bilarna låg såpass högt i kurs fortfarande..va ju positivt smile
Senast redigerat av Mortalis (15 juli 2010)


152 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#3
Mortalis skrev:
Golfen, om du åker å tittar på den, gör oss alla en tjänst o kör in den i en vägg så vi slipper se sådana på blocket mer...allvarligt.
Inte nog med att den har den slöaste jävla motorn någonsin i en Golf. Den klarar knappt att dra om en traktor på två mils raksträcka och dricker dessutom lika mkt som de större motorerna i princip.
Förutom det är den importerad och kanske tokplågad god knows where och frågan är om de har dokumentation långt tillbaka på den, iaf med tanke på de knapphändiga uppgifter de gav i annonsen...ser också att den saknar stolsvärme vilket inte är omöjligt på import...kanske inget man använder men väl värt många tusen om man vill installera i efterhand om man säger så..
Det är dessutom första årsmodellen, de som drabbas av mest problem.
Och nu har jag ändå en Golf, men säger vänligt men bestämt att du ska absolut ge upp den.

Bara för att avskräcka dig ytterligare, lite prestandasiffror på 1,4an, observera att dessa mätningar är med Ac avstängd, med den på så blir de ytterligare några sekunder...

    75hk/5000 rpm
    128Nm/3300 rpm
    0-100 km/h: man 13.5s/aut -
    Toppfart: man 171 km/h/aut -

Bränsledeklaration (man/aut):
    Blandad körning: 6.4/- (variant: 6.5/-)
    Stadskörning: 8.4/- (variant: 8.5/-)
    Landsvägskörning: 5.3/- (variant: 5.4/-)
    Tankvolym: 55 liter

Dessa siffror är från VAG själva.


Däremot tycker jag absolut du ska hålla dig till Golf istället för Polo av de årsmodellerna. Var i samma sits när jag köpte och när jag la ihop sak efter sak så visade det sig att Golfen blev betydligt billigare att äga med fördelen att man får bättre utrymmen, säkerhet, utseende, rostskydd och prestanda.
Med billigare menar jag att försäkringen faktiskt är billigare på Golf än Polo för att den helt enkelt är säkrare, du har ett mycket bättre andrahandsvärde på Golf än Polo vilket kan vara kul...dessutom har de mindre kvalitetsproblem än den generationens polo.

Så...leta Golf IV, gärna -99 eller -00 och uppåt. Ta minst en 1.6. Undvik 2.0 som bara ger högre ägandekostnader och marginella prestandaskillnader mot t.ex. 1.6 (0-100 på 0.4sek snabbare och 7kph högre toppfart...)

Trodde för övrigt inte att bilarna låg såpass högt i kurs fortfarande..va ju positivt smile

tack du lyckades verkligen skrämma mig hahaha... men du vad säger du om den golfen jag visa då? dock har den gått lite mkt?

huh?
10 427 Inlägg
15 juli 2010
#4
Köp Polon, tror du blir nöjd smile Om du inte kan hitta den faceliftade varianten av Polo (som kom 2000 eller nåt, har lite nyare inredning). 1,6-motorn i Polon är helt ok. Kolla så att det inte är en massa rost på dörrar
eller skärmkanterna bara.

Edit: Och givetvis "hänger man av" Golf 1,6 ~100hk med en 75hästars Polo, viktigt cool

Edit2: Men Golf IV är givetvis "mer bil", känns modernare och ligger lite stadigare på vägen
än Polo 6N. Polon känns väldigt lätt och därför "pigg", men den har utväxling som en stor bil så kräver
lite mer växlande än en Golf som varvar högre på de flesta växlar.
Senast redigerat av steifan (15 juli 2010)


VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 juli 2010
#5
De va just den golfen du skulle undvika för den hade 1.4 motorn tongue

Håll dig till 1.6 och uppåt åtminstone.

Men tycker du ska köra på Golf alla dagar i veckan, pyttesmå extra pengar du behöver lägga men sån enorm skillnad.
Dessutom behöver du inte oroa dig för rosten på dörrarna o skärmkanterna (golf 3 problem någon?) som du måste tänka på på Polon.
Golf IV har faktiskt bättre rostskydd än Golf V.


VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 juli 2010
#6
steifan skrev:
Köp Polon, tror du blir nöjd smile Om du inte kan hitta den faceliftade varianten av Polo (som kom 2000 eller nåt, har lite nyare inredning). 1,6-motorn i Polon är helt ok. Kolla så att det inte är en massa rost på dörrar
eller skärmkanterna bara.

Edit: Och givetvis "hänger man av" Golf 1,6 ~100hk med en 75hästars Polo, viktigt cool

Edit2: Men Golf IV är givetvis "mer bil", känns modernare och ligger lite stadigare på vägen
än Polo 6N. Polon känns väldigt lätt och därför "pigg", men den har utväxling som en stor bil så kräver
lite mer växlande än en Golf som varvar högre på de flesta växlar.

Vet inte varifrån du får dina prestandauppgifter, men kollade precis säljmaterialet för Polo -98.
1.6i gör 0-100 på 12.2 sek mot golf 1.6 10.9 sek...
1.6i gör 172 kph och golf 1.6 gör 188kph.

Polon är slöare på allt. För att klå den näst slöaste golf- motorn måste du köpa Polo GTI 16v, och då vinner man ändå bara 0-100 med 0.4 sek och matchar toppfarten tongue
Så...polon ÄR slö, tro inget annat.

Kan förresten ge förbrukningssiffror om de e intressant.

1.6i för polon har då blandat på 0.69 litern


BTW. skiljer faktiskt 190kg i vikt på 1.6i och 1.6 steifan, så de e väl inte så konstigt den känns lite lättare smile
Senast redigerat av Mortalis (15 juli 2010)


152 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#7
Mortalis skrev:
steifan skrev:
Köp Polon, tror du blir nöjd smile Om du inte kan hitta den faceliftade varianten av Polo (som kom 2000 eller nåt, har lite nyare inredning). 1,6-motorn i Polon är helt ok. Kolla så att det inte är en massa rost på dörrar
eller skärmkanterna bara.

Edit: Och givetvis "hänger man av" Golf 1,6 ~100hk med en 75hästars Polo, viktigt cool

Edit2: Men Golf IV är givetvis "mer bil", känns modernare och ligger lite stadigare på vägen
än Polo 6N. Polon känns väldigt lätt och därför "pigg", men den har utväxling som en stor bil så kräver
lite mer växlande än en Golf som varvar högre på de flesta växlar.

Vet inte varifrån du får dina prestandauppgifter, men kollade precis säljmaterialet för Polo -98.
1.6i gör 0-100 på 12.2 sek mot golf 1.6 10.9 sek...
1.6i gör 172 kph och golf 1.6 gör 188kph.

Polon är slöare på allt. För att klå den näst slöaste golf- motorn måste du köpa Polo GTI 16v, och då vinner man ändå bara 0-100 med 0.4 sek och matchar toppfarten tongue
Så...polon ÄR slö, tro inget annat.

Kan förresten ge förbrukningssiffror om de e intressant.

1.6i för polon har då blandat på 0.69 litern


BTW. skiljer faktiskt 190kg i vikt på 1.6i och 1.6 steifan, så de e väl inte så konstigt den känns lite lättare smile

Men det är väl omöjligt att hitta en GOLF som du beskriver för runt 20-25 tusen ?!, Inte kul o lägga mer när man precis sig köpt en ny bil.. ska ha golfen som typ pendel bil, eller när ja inte använder finbilen.

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
15 juli 2010
#8
tobbe12 skrev:
Mortalis skrev:
steifan skrev:
Köp Polon, tror du blir nöjd smile Om du inte kan hitta den faceliftade varianten av Polo (som kom 2000 eller nåt, har lite nyare inredning). 1,6-motorn i Polon är helt ok. Kolla så att det inte är en massa rost på dörrar
eller skärmkanterna bara.

Edit: Och givetvis "hänger man av" Golf 1,6 ~100hk med en 75hästars Polo, viktigt cool

Edit2: Men Golf IV är givetvis "mer bil", känns modernare och ligger lite stadigare på vägen
än Polo 6N. Polon känns väldigt lätt och därför "pigg", men den har utväxling som en stor bil så kräver
lite mer växlande än en Golf som varvar högre på de flesta växlar.

Vet inte varifrån du får dina prestandauppgifter, men kollade precis säljmaterialet för Polo -98.
1.6i gör 0-100 på 12.2 sek mot golf 1.6 10.9 sek...
1.6i gör 172 kph och golf 1.6 gör 188kph.

Polon är slöare på allt. För att klå den näst slöaste golf- motorn måste du köpa Polo GTI 16v, och då vinner man ändå bara 0-100 med 0.4 sek och matchar toppfarten tongue
Så...polon ÄR slö, tro inget annat.

Kan förresten ge förbrukningssiffror om de e intressant.

1.6i för polon har då blandat på 0.69 litern


BTW. skiljer faktiskt 190kg i vikt på 1.6i och 1.6 steifan, så de e väl inte så konstigt den känns lite lättare smile

Men det är väl omöjligt att hitta en GOLF som du beskriver för runt 20-25 tusen ?!, Inte kul o lägga mer när man precis sig köpt en ny bil.. ska ha golfen som typ pendel bil, eller när ja inte använder finbilen.

Absolut inga problem att hitta en Golf 4 med 1,6 motorn för 20-25 tusen, bara kolla på blocket hela tiden så dyker dem upp med jämna mellanrum.

Smålänning
7 887 Inlägg
15 juli 2010
#9
Du har inte funderat på Skoda Octavia?

Samma bottenplatta som Golf, så ungefär samma väghållning, och jag tycker den är snyggare i alla vinklar utom framifrån wink

Vet inte om den är större, men den ser större ut, och känns större inuti. Du får en bil med rostskyddsgarati kvar för under 25k.

Här en kombi 1,8 T som rostskyddsgarantin går ut iår (10 år)
http://www.blocket.se/ostergotland/Skod … 18&w=3
99:a 1.6 för 18k: http://www.blocket.se/stockholm/Skoda_O … 18&w=3
98 med småfix 12900: http://www.blocket.se/helsingborg/OBS_S … 18&w=3

Själv skulle jag köpt en sån istället för golf, inte för att det är något fel på golf, men tror du får en finare bil för ett givet pris i en skoda, och med samma chassi och motorer är det typ samma bil. Faktiskt inte långt ifrån golfen i kvalitetskänsla heller.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
16 juli 2010
#10
Mortalis skrev:
Polon är slöare på allt. För att klå den näst slöaste golf- motorn måste du köpa Polo GTI 16v, och då vinner man ändå bara 0-100 med 0.4 sek och matchar toppfarten tongue
Så...polon ÄR slö, tro inget annat.
)

Därför man segar sig om Golf 1,6:or med Polo 1,6 från c:a 130-140 km/h de gånger jag testat wink
Till 100km/h är nästan aldrig relevant ute i verkligheten.


VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 juli 2010
#11
steifan skrev:
Mortalis skrev:
Polon är slöare på allt. För att klå den näst slöaste golf- motorn måste du köpa Polo GTI 16v, och då vinner man ändå bara 0-100 med 0.4 sek och matchar toppfarten tongue
Så...polon ÄR slö, tro inget annat.
)

Därför man segar sig om Golf 1,6:or med Polo 1,6 från c:a 130-140 km/h de gånger jag testat wink
Till 100km/h är nästan aldrig relevant ute i verkligheten.

Jag gör då mer stillastående accelerationer iom alla rödljus o väjningsplikter, än accelerationer från 130-140...men ditt påstående är ändå bullshit.
Polo är som sagt flera sekunder slöare till 100, och den har nästan 20 kph lägre toppfart, så den är inte bara slöare på stillastående, den är även slöare väl uppe i fart.
Hästkrafter/kg är även de lägre för Polo, ,liksom vridmomentet.
Det finns liksom INGET som talar för att Polo skulle, på något mirakulöst sätt, vara snabbare under ett spann om 10km/h...


VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 juli 2010
#12
tobbe12 skrev:
Mortalis skrev:
steifan skrev:
Köp Polon, tror du blir nöjd smile Om du inte kan hitta den faceliftade varianten av Polo (som kom 2000 eller nåt, har lite nyare inredning). 1,6-motorn i Polon är helt ok. Kolla så att det inte är en massa rost på dörrar
eller skärmkanterna bara.

Edit: Och givetvis "hänger man av" Golf 1,6 ~100hk med en 75hästars Polo, viktigt cool

Edit2: Men Golf IV är givetvis "mer bil", känns modernare och ligger lite stadigare på vägen
än Polo 6N. Polon känns väldigt lätt och därför "pigg", men den har utväxling som en stor bil så kräver
lite mer växlande än en Golf som varvar högre på de flesta växlar.

Vet inte varifrån du får dina prestandauppgifter, men kollade precis säljmaterialet för Polo -98.
1.6i gör 0-100 på 12.2 sek mot golf 1.6 10.9 sek...
1.6i gör 172 kph och golf 1.6 gör 188kph.

Polon är slöare på allt. För att klå den näst slöaste golf- motorn måste du köpa Polo GTI 16v, och då vinner man ändå bara 0-100 med 0.4 sek och matchar toppfarten tongue
Så...polon ÄR slö, tro inget annat.

Kan förresten ge förbrukningssiffror om de e intressant.

1.6i för polon har då blandat på 0.69 litern


BTW. skiljer faktiskt 190kg i vikt på 1.6i och 1.6 steifan, så de e väl inte så konstigt den känns lite lättare smile

Men det är väl omöjligt att hitta en GOLF som du beskriver för runt 20-25 tusen ?!, Inte kul o lägga mer när man precis sig köpt en ny bil.. ska ha golfen som typ pendel bil, eller när ja inte använder finbilen.

Kommer bli vansinnig att ha en 1.4 som pendlarbil, du kommer ju få pressa den hela tiden så den drar soppa utav bara fan för att inte bli tokig..
Finns väl gott om Golfar i den prisklassen...
http://www.blocket.se/goteborg/Vw_golf_ … 15&w=1
http://www.blocket.se/goteborg/Golf_1_6 … 15&w=1
T.ex. här i gbg- området, och de två ska definitivt prutas ner till 20-25.

Du kan ju även titta på TDI modellerna om du tänkt köra långt..


152 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
#13
Mortalis skrev:
tobbe12 skrev:
Mortalis skrev:

Vet inte varifrån du får dina prestandauppgifter, men kollade precis säljmaterialet för Polo -98.
1.6i gör 0-100 på 12.2 sek mot golf 1.6 10.9 sek...
1.6i gör 172 kph och golf 1.6 gör 188kph.

Polon är slöare på allt. För att klå den näst slöaste golf- motorn måste du köpa Polo GTI 16v, och då vinner man ändå bara 0-100 med 0.4 sek och matchar toppfarten tongue
Så...polon ÄR slö, tro inget annat.

Kan förresten ge förbrukningssiffror om de e intressant.

1.6i för polon har då blandat på 0.69 litern


BTW. skiljer faktiskt 190kg i vikt på 1.6i och 1.6 steifan, så de e väl inte så konstigt den känns lite lättare smile

Men det är väl omöjligt att hitta en GOLF som du beskriver för runt 20-25 tusen ?!, Inte kul o lägga mer när man precis sig köpt en ny bil.. ska ha golfen som typ pendel bil, eller när ja inte använder finbilen.

Kommer bli vansinnig att ha en 1.4 som pendlarbil, du kommer ju få pressa den hela tiden så den drar soppa utav bara fan för att inte bli tokig..
Finns väl gott om Golfar i den prisklassen...
http://www.blocket.se/goteborg/Vw_golf_ … 15&w=1
http://www.blocket.se/goteborg/Golf_1_6 … 15&w=1
T.ex. här i gbg- området, och de två ska definitivt prutas ner till 20-25.

Du kan ju även titta på TDI modellerna om du tänkt köra långt..

Pruta från 36 till 20-25 ?


Ska titta på skoda, någon som har erfarenhet av dom?

huh?
10 427 Inlägg
16 juli 2010
#14
Mortalis skrev:
steifan skrev:
Mortalis skrev:
Polon är slöare på allt. För att klå den näst slöaste golf- motorn måste du köpa Polo GTI 16v, och då vinner man ändå bara 0-100 med 0.4 sek och matchar toppfarten tongue
Så...polon ÄR slö, tro inget annat.
)

Därför man segar sig om Golf 1,6:or med Polo 1,6 från c:a 130-140 km/h de gånger jag testat wink
Till 100km/h är nästan aldrig relevant ute i verkligheten.

Jag gör då mer stillastående accelerationer iom alla rödljus o väjningsplikter, än accelerationer från 130-140...men ditt påstående är ändå bullshit.
Polo är som sagt flera sekunder slöare till 100, och den har nästan 20 kph lägre toppfart, så den är inte bara slöare på stillastående, den är även slöare väl uppe i fart.
Hästkrafter/kg är även de lägre för Polo, ,liksom vridmomentet.
Det finns liksom INGET som talar för att Polo skulle, på något mirakulöst sätt, vara snabbare under ett spann om 10km/h...

Okej smile Körde ifrån en väldigt gasglad Golf 1,6:a med min sambos Polo 1,6.

Golfarna verkar ha ungefär 10% drivlineförlust medan Polo ligger på angiven
effekt på drivhjulen så skillnaden i hästkrafter/kg är ganska försumbar (enligt Rototests grafer).

Edit:
Polo 1,6 -98: http://www.rri.se/popup/performancegrap … artsID=387
Polo 1,6 -97 http://www.rri.se/popup/performancegrap … artsID=337
Golf 1,6 -98 http://www.rri.se/popup/performancegrap … artsID=390
Senast redigerat av steifan (16 juli 2010)


huh?
10 427 Inlägg
16 juli 2010
#15
tobbe12 skrev:
Ska titta på skoda, någon som har erfarenhet av dom?

När man sätter sig en gammal Octavia så är det första man tänker - "PLAAAST".
Sen är baksätet inte speciellt bekvämt, men det bör man väl inte använda sig
av själv så mycket.

Kom ihåg att spana in Skoda Fabia av första generationen också.


3 259 Inlägg
16 juli 2010
#16
Skoda octavia är mycket bullrigare och plastigare än en Golf 4:a, skulle välja golfen alla dagar i veckan bara för att komforten är så mycket bättre, sen är golfen mycket snyggare tycker jag! smile Har ägt båda modellerna!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

VW-nörd?
4 332 Inlägg
19 juli 2010
#17
tobbe12 skrev:
Mortalis skrev:
tobbe12 skrev:

Men det är väl omöjligt att hitta en GOLF som du beskriver för runt 20-25 tusen ?!, Inte kul o lägga mer när man precis sig köpt en ny bil.. ska ha golfen som typ pendel bil, eller när ja inte använder finbilen.

Kommer bli vansinnig att ha en 1.4 som pendlarbil, du kommer ju få pressa den hela tiden så den drar soppa utav bara fan för att inte bli tokig..
Finns väl gott om Golfar i den prisklassen...
http://www.blocket.se/goteborg/Vw_golf_ … 15&w=1
http://www.blocket.se/goteborg/Golf_1_6 … 15&w=1
T.ex. här i gbg- området, och de två ska definitivt prutas ner till 20-25.

Du kan ju även titta på TDI modellerna om du tänkt köra långt..

Pruta från 36 till 20-25 ?


Ska titta på skoda, någon som har erfarenhet av dom?

Kommer troligtvis inte kunna pruta ner de så, men då kan den bilen vara..de dyker upp nya varje dag, varje vecka. Ska inte bara köpa för köpandets skull..man vet aldrig förrän man provat. Inte ditt fel att de satt tokiga överpriser eller hur smile



Sök