4364
Sök

Audi 100 -94 Blinkande varningslampa för bromsarna

43 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
Hallå

Har fått ett jobbigt fel eller vad man ska kalla det.
Varningslampan för bromsarna blinkar då och då, kan dröja länge innan det börjar och försvinna helt utan anledning.

De saker som jag självt kunnat komma på och testat är:

Slitagevarnare, vet inte om det visar sig genom den röda varningslampan men jag har kollat över alla belägg och kan inte se att något är ens i närheten av att vara slut.

Kollat nivå på bromsvätska, fyllt på och även sett att det inte minskar med vätska.

Testat att panikbromsa och kan inte märka någon antydan till att den ska dra snett eller liknande och jag känner ingen skillnad på bromsverkan från hur det var tidigare.

Så nu börjar jag få slut på saker att testa och hoppas att någon här kan bidra med lite fräscha idéer.

Motborgare
1 099 Inlägg
14 juli 2010
...och det är inte handbromskontakten?
Det brukar finnas lite olika bromsvarningslampor. Slitagevarnarna brukar vara en gul lampa.
Bromsvätskenivå-avkännaren kan ibland vara skum på vissa bilar. Hade precis en sånt problem med husbilen nu i veckan. Då var det dålig kontakt i locket på bromsvätskebehållaren. ATE var det.

-- K

43 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
...och det är inte handbromskontakten?
Det brukar finnas lite olika bromsvarningslampor. Slitagevarnarna brukar vara en gul lampa.
Bromsvätskenivå-avkännaren kan ibland vara skum på vissa bilar. Hade precis en sånt problem med husbilen nu i veckan. Då var det dålig kontakt i locket på bromsvätskebehållaren. ATE var det.

-- K

Hur menar du med handbromskontakten?
Den vanliga lampan för handbromsen funkar precis som vanligt och handbromsens funktion verkar inte vara nedsatt på något sätt.

Ska kolla över det där med bromsvätskanivå-avkännaren, bra tips! smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 juli 2010
Varken slitagevarnare eller handbromslampan är kopplad ihop med den röda symbolen i autoscheck (!). Den varnar för dåligt hydraultryck eller låg vätskenivå.

Nu tror jag inte det sitter någon bromstrycksackumulator i den, för det är väl vakumservo? Annars brukar den vara en klassiker. Testa att koppla bort givaren som sitter bakom huvudbromscylindern för att se ifall varningen försvinner.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (16 juli 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök