3343
Sök

Golf 2 - 92, Hög tomgång (runt 2000 varv)

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjenare,

Jag köpte mig en Golf 2 tidigare i veckan som jag provkörde och allt verkade bra. Men när jag kört med den till jobbet första dagen (3 mil) och kom fram till ett rödljus så märkte jag att tomgången låg på cirka 1800-2000 varv och pendlade.

Bilen går kanon i övrigt. Inget ryckande eller liknande. Jag har felsökt lite och har känt på vakuumslangar och ryckte den blåa kontakten, men ingen skillnad där. Tomgången är konstant hög, även när bilen är kall och nystartad.

Någon som har några idéer på vad jag kan felsöka mer? smile

Ha en trevlig helg och eventuell semester,
Ricky

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
#2
Nu blir jag galen på bilen. Den tokvarvar 2000 varv hela tiden. Ligger jag och kör i 40km/h och lägger i 4ans växel (runt 1500 varv) så sticker den upp till 2000 varv och drar iväg upp emot 50-60km/h som följd.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

591 Inlägg
16 juli 2010
#3
är det insprut eller förgasare?


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
16 juli 2010
#4
Kan de inte vara kopplingen som slirar ? smile , hur är den när den står stil?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
#5
Bra fråga. Hjälper detta något? http://drp.ly/1nzm1N

Jag är nybörjare på vad saker är och hur det fungerar. Skruva isär och ihop kan jag, men jag vet inte hur det fungerar. smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
#6
Memme skrev:
Kan de inte vara kopplingen som slirar ? smile , hur är den när den står stil?

Det är samma när man står still... smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
#7
Tilläggas kan väl att den slukar bränsle något enormt. När jag köpte bilen var det cirka 1/3 del kvar enligt mätaren (som enligt förra ägaren fungerar kanon). Nu är det i botten på rött och jag har kört knappt 15 mil (13 av dom på landsväg/motorväg). Det känns inte okej för en bil som jag köpt just för att den är bensinsnål. smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

62 Inlägg
17 juli 2010
#8
vet ej hur golf har de men på mercedes finns de en skruv för bensinen sidan om, nära förgasaren och det är en LITEN SKRUV ! man får sänka ner den sedan skjustera den andra skruven för luft

1 353 Inlägg
17 juli 2010
#9
är till 90% säker på att det är en av givarna till kylvätsketemperaturen, sitter 2 st. en som ger signal till mätaren i bilen och en som ger signal till styrboxen, kommer inte ihåg vilken som går vart, men båda 2 sitter typ mitt på motorn, där övre kylarslangen går in på toppen, typ.


min gamla golf 2'a var precis likadan, pröva dra ur en av kontakterna och se om tomgången ändrar sig.



http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/2548/1321/31368160002_large.jpg

Du ser den röda och den blå kontakten där?
pröva ryck ur den röda när bilen står på tomgång, sjunker den då så är det den givaren som är trasig.

There's no replacement for displacement

69 Inlägg
17 juli 2010
#10
Mycket möjligt att automatchoken som sitter precis under gasvajern e kärv eller helt paj. För den ska vara på ungefär 2000 varv kanske lite under när motorn är kall. Alltså kan lär det vara någon av temperaturgivarna som föregående talare säger.

Hade samma problem med min för 1-2 månader sen. bytte den blåa givaren och den höga tomgången är nu bortblåst, lycka till

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
#11
Jag har provat att rycka den den röda kontakten, men tomgången är lika dålig ändå. Betyder detta då att den är hel, eller att trasig? Om givaren vore hel så borde ju tomgången ha ändrat sig, eller hur? Eller tänker jag helt fel nu? smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

66 Inlägg
18 juli 2010
#12
Kanske förgasarfot gummit är trasigt, du kan prova att ta tag i förgasaren och försöka föra den på olika håll, ändras tomgången då så kan gummit vara trasigt. De finns att köpa billigt på biltema.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
#13
Syncheden skrev:
Kanske förgasarfot gummit är trasigt, du kan prova att ta tag i förgasaren och försöka föra den på olika håll, ändras tomgången då så kan gummit vara trasigt. De finns att köpa billigt på biltema.

Jag läste detta på VWgolf.se så jag provade att lirka lite på den. Den går att böja rätt rejält fram och tillbaks, men tomgången ändras inte.

Bilen går även väldigt fett, drar mycket bränsle och puttrar och smäller lite då och då. Jag åkte hem till föräldrarna och bad pappa att hjälpa till lite med felsökningen. Han trodde lambdasonden när han hörde hur bilen gick och lät. Är det den röda kontakten i mitten av motorn?

Kollade även tändstiften som såg lite sådär ut så dom ska bytas vilket som. Även fördelardosan (tror jag det heter) med den grejen som snurrar i, såg lite lätt slitna ut (mycket). Vet inte om detta är någonting som påverkar tomgången eller hur mycket bränsle bilen drar, men det ska bytas i vilket fall som helst. smile

Någon som har några fler tips? smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#14
Som jag skrev så ändrades inte tomgången när jag slet i förgasaren, men när jag idag skruvade bort röret som går in i luftburken så upptäckte jag att gummit var långt ifrån helt... Kika här: http://drp.ly/1oFK6P

http://files.droplr.com.s3.amazonaws.com/files/13708472/1oFK6P.Screen%20shot%202010-07-20%20at%2020%3A29%3A56.png

Trodde att jag hittat problemet med tomgången, bytte gummit och skruvade ihop det igen - men med samma höga tomgång. Jag har hällt i en flaska insprutningsrengöring och ska dra ur batteriet över natten, läste någonstans att det kan vara bra att "tömma" styrboxens minne efter att ha kört med trasigt förgasargummi.

Min kompis trodde att bilen skulle dra mindre bränsle nu när gummit var helt i alla fall. Kan jag hoppas på det? smile Återkommer när jag har löst problemet med tomgången...
Senast redigerat av rickylicious (20 juli 2010)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

66 Inlägg
21 juli 2010
#15
Det finns en liten vacumslang på baksidan av motorn som är kanske 10 cm lång och ca 10-15 mm i diameter. Kommer inte ihåg vad den är till men det är vanligt att den går sönder på de golfarna.
Den sitter på höger sida av förgasaren om du står framför bilen. Är lite böjd också. Kolla på undersidan för den kan smälta där. Mvh Syncheden

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#16
Jag gjorde så att jag åkte till skroten och köpte en tomgångsmotor, och nu fungerar bilen som den ska igen. smile Fick betala 350 kr för hela förgasaren eftersom han inte ville sälja tomgångsmotorn löst, och tomgångsmotorn var enkel att byta, tog cirka 10 minuter.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

1 Inlägg
29 juli 2010
#17
Var sitter tomgångsmotorn? Kan du lägga ut en bild?

/ Peter

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
#18
Om du kikar här: http://drp.ly/1rTSbX

Innanför det jag har ringat in med gult så ser du en svart liten fyrkantig sak som det sitter en rosa etikett på. Den sitter fast med 3 st torx. Det går nog att byta den direkt på, men jag hade ingen bra torxnyckel som fick plats så jag skruvade bort hela förgasaren.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

1 Inlägg
25 juli 2011
#19
Batta skrev:
är till 90% säker på att det är en av givarna till kylvätsketemperaturen, sitter 2 st. en som ger signal till mätaren i bilen och en som ger signal till styrboxen, kommer inte ihåg vilken som går vart, men båda 2 sitter typ mitt på motorn, där övre kylarslangen går in på toppen, typ.


min gamla golf 2'a var precis likadan, pröva dra ur en av kontakterna och se om tomgången ändrar sig.



http://carphotos.cardomain.com/ride_ima … _large.jpg

Du ser den röda och den blå kontakten där?
pröva ryck ur den röda när bilen står på tomgång, sjunker den då så är det den givaren som är trasig.

lyfter en gammal tråd.
Har liknade problem på min Golf 2a.

jag ryckte den blå kontakten, och tomgången gick då ner på vanlig tomgång.
De som är felet? blå givaren trasig= hög tomgång?

/mogge

gavlebmx.com

1 200 Inlägg
7 maj 2012
#20
moggeboy skrev:
Batta skrev:
är till 90% säker på att det är en av givarna till kylvätsketemperaturen, sitter 2 st. en som ger signal till mätaren i bilen och en som ger signal till styrboxen, kommer inte ihåg vilken som går vart, men båda 2 sitter typ mitt på motorn, där övre kylarslangen går in på toppen, typ.


min gamla golf 2'a var precis likadan, pröva dra ur en av kontakterna och se om tomgången ändrar sig.



http://carphotos.cardomain.com/ride_ima … _large.jpg

Du ser den röda och den blå kontakten där?
pröva ryck ur den röda när bilen står på tomgång, sjunker den då så är det den givaren som är trasig.

lyfter en gammal tråd.
Har liknade problem på min Golf 2a.

jag ryckte den blå kontakten, och tomgången gick då ner på vanlig tomgång.
De som är felet? blå givaren trasig= hög tomgång?

/mogge

Har samma fel på min. Ska försöka få tag i en begagnad. fungerande blå givare och testa om de funkar. Återkommer med resultat!


(edit: Om de inte löst sig redan då, såg nu att det var ett tag sedan du skrev detta!)
Senast redigerat av Stackarn (7 maj 2012)



Sök