3324
Sök

Vad ska man tänka på vid köp av volvo s70 glt 170hk /1998

Tattoo
17 juli 2010
Trådstartare
#1
Som rubriken säger vad ska man kolla upp och vad som brukar gå sönder på dom. 
Den har gått 30000mil full survad enligt boken upp till 30000mil. 

hur dyrt är det att trimma mellan tummen å pekfingret om man ska 250hk i maskinen och vad ska man byta då.

Xenoholic
2 559 Inlägg
17 juli 2010
#2
Har du tänkt att trimma den i framtiden så välj för guds skull inte en glt, utan leta upp en med turbo i istället. kommer att betala sig i längden wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

9 Inlägg
17 juli 2010
#3
Köp inte en bil med sugmotor om du vill trimma så mycket för en billig peng.

Köp heldre en bil med turbo S70 T5 tex, då behöver du inte trimma alls.

En motor med 30k mil på nacken är inte heller något drömobjekt att trimma.

Men om du ska ta ut 250hk ur en S70 GLT så är nog turbokonertering att rekomendera men då är inte motorn med 30k mil mycket att ha utan då gäller motorbyte till T5 motor och efterföljande reg bes strul.

Sikta heldre på en fin T5:a

V70N T5 från 00-08 kastar dom efter folk här i stockholm.

//Micke

rb26dett
136 Inlägg
17 juli 2010
#4
Tattoo skrev:
Som rubriken säger vad ska man kolla upp och vad som brukar gå sönder på dom. 
Den har gått 30000mil full survad enligt boken upp till 30000mil. 

hur dyrt är det att trimma mellan tummen å pekfingret om man ska 250hk i maskinen och vad ska man byta då.

brukar läcka mellan motor och lådan. ska du ha 250hk så är det billigare att köpa en t5 istället.

mvh/Eric

"anti antispinn"

9 Inlägg
17 juli 2010
#5
Aerocombi har helt rätt.

Även fina SAAB:ar med turbo typ 9-3 Aero och 9-5 modellerna är inte värd mer än vad man får för en urdrucken Löwenbrau i pant.

En kompis farsa hade en 9-5 Aero -03 och den gick hur bra som helst, ägaren innan hade haft den sen ny och den kanonfin både in och utvändigt, 250Hk från fabrik, bara tuta å köra.

Samma med V70T5 efter -00 som sagt, folk kastar dom efter en om man är intresserad och bra med flås från start.

Det finns massor av båda modellerna på blocket så ha lite tålamod och leta ett tag så kommer du tillslut hitta en kanonfin.

Tattoo
18 juli 2010
Trådstartare
#6
jo grabbar jag vet att man får ut mera av en turbo maskin men ibland ska ni veta att fabrikanten sätter strypningar i motorn och elektroniken . Ibland så tar man bort dessa saker och byter avgasrör så vips så får man ut ett par extra hk . Polarns v70 sugmoron 140hk gjorde vi så med och då fick vi ut 200 hk med glt kammar och glt box + chipp.  Tänkte om det var liknade med glt stryp turbo maskin utan turbo. byta cylindepackning och hänga dit en turbo så vipps 250hk mm . Detta skrivet enkelt förklarta vet att det ska på mera saker mm på turbo konventring.  Någon som vet om det är en turbo maskin som är kompsänkt med sug kolvar annars helt lika med turbo maskinen iform av topp lager block anslutningar mm 

Men det vanligaste felen på dessa bilar och soppa förbrukning mellan tummen å pekfingret och vad skatten ligger på.

677 Inlägg
18 juli 2010
#7
Tattoo skrev:
jo grabbar jag vet att man får ut mera av en turbo maskin men ibland ska ni veta att fabrikanten sätter strypningar i motorn och elektroniken . Ibland så tar man bort dessa saker och byter avgasrör så vips så får man ut ett par extra hk . Polarns v70 sugmoron 140hk gjorde vi så med och då fick vi ut 200 hk med glt kammar och glt box + chipp.  Tänkte om det var liknade med glt stryp turbo maskin utan turbo. byta cylindepackning och hänga dit en turbo så vipps 250hk mm . Detta skrivet enkelt förklarta vet att det ska på mera saker mm på turbo konventring.  Någon som vet om det är en turbo maskin som är kompsänkt med sug kolvar annars helt lika med turbo maskinen iform av topp lager block anslutningar mm 

Men det vanligaste felen på dessa bilar och soppa förbrukning mellan tummen å pekfingret och vad skatten ligger på.

Nog för att volvos 140 hk är en strypt 170hk (sämre kammar o skit) så har jag svårt att se att ni får ut 200hk med det lilla....  rätta mig om jag har fel

Glt motorn är troligen sämre uppbyggt än turbo motorn och speciellt eftersom den gått 30k mil så är det inte värt, skulle göra en motorrenovering i fall du väljer att turbo konventera men glöm inte bort att det mesta är nog slitet vid 30k i chassi  sånt.

Satsa på t5 om du ska trimma

Tattoo
18 juli 2010
Trådstartare
#8
Än än gång jag vet att motorn är sliten säger sej sj . rätt logiskt eller hur. inte det jag menade heller men men skit samma .   Framvagn vet jag brukar gå packbox bakom svänghjul är en sak till, handbroms ? några dyra bussningar? krängstag bak/fram ?? . Hur är det med elektroniken på dessa har för mej att 98 har mekniska gasspjäll å 99 elektroniskt stämmer det.  brukar vehusven kladda igen som på 850 ?   

växelådorna ska vara bättre på s70 än 850 stämmer det?

Tattoo
18 juli 2010
Trådstartare
#9
det stämmer chippa och mappning  den från 170  med  rätt inställninga av kammar (ställbart)  högre bränle tryck och smått portade insug å avgas + planad topp och ett avstämmt avgas system med extraktor så blidde det 200hk i maskinen.

Jägermeister
910 Inlägg
18 juli 2010
#10
Är väl ingen större ide att trimma upp en glt modell, för dom pengarna man lägger ner på trimm kan man ju bara köpa en färdig turbo eller t5 direkt, det är ju inte direkt några dyra bilar nå mer nuförtiden.

Även fast du får ut 200hk sughästar kommer den vara segare än en 200hk turbomotor, har kört en v70glt -99 som kompisens föräldrar har ett flertal ggr och inte käns det då alls som att det skulle vara 170hk i den, måste vara 170 ponny hästar eller så sover hälften av dom...smile

En gång är ingen gång...

508 Inlägg
18 juli 2010
#11
det där du skriver med portning avgas kammar chippning och mappning på glt... lägger ner dem pengar på vad det kostar och köp en turbo från början... det tjänar du på... läs vad andra skriver och ta till dig det... det kostar förjävligt att trimma sugmotorer...

8 251 Inlägg
18 juli 2010
#12
Tattoo skrev:
jo grabbar jag vet att man får ut mera av en turbo maskin men ibland ska ni veta att fabrikanten sätter strypningar i motorn och elektroniken . Ibland så tar man bort dessa saker och byter avgasrör så vips så får man ut ett par extra hk . Polarns v70 sugmoron 140hk gjorde vi så med och då fick vi ut 200 hk med glt kammar och glt box + chipp.  Tänkte om det var liknade med glt stryp turbo maskin utan turbo. byta cylindepackning och hänga dit en turbo så vipps 250hk mm . Detta skrivet enkelt förklarta vet att det ska på mera saker mm på turbo konventring.  Någon som vet om det är en turbo maskin som är kompsänkt med sug kolvar annars helt lika med turbo maskinen iform av topp lager block anslutningar mm

GLT-kammar passar inte i en 10V topp och dessutom så är det olika styrsystem till 10 och 20V så boxarna funkar inte rakt över. Enda 140hk som har potential är 99 "B" med elektroniskt spjäll och 20V.

Turbo och sugmotorerna har inte så mycket gemensamt, inte ens riktigt samma block. Även om en del glt fick pluggade turboblock. Och sugmotorerna har högre kompression, hur mycket beror på om man jämför med LTT eller R-motorn, skillnaden i kompression beror på kolvarna. Kammarna skiljer också.

Tattoo skrev:
Hur är det med elektroniken på dessa har för mej att 98 har mekniska gasspjäll å 99 elektroniskt stämmer det.  brukar vehusven kladda igen som på 850 ?   

växelådorna ska vara bättre på s70 än 850 stämmer det?

Elektrniskt spjäll kom mitten 99, så det finns 99 med båda varianrter på spjäll. Lådorna uppdaterade något, men inte på den (dem?) svagaste punkterna så det är ingen större skillnad.


347 Inlägg
18 juli 2010
#13
Tattoo skrev:
jo grabbar jag vet att man får ut mera av en turbo maskin men ibland ska ni veta att fabrikanten sätter strypningar i motorn och elektroniken . Ibland så tar man bort dessa saker och byter avgasrör så vips så får man ut ett par extra hk . Polarns v70 sugmoron 140hk gjorde vi så med och då fick vi ut 200 hk med glt kammar och glt box + chipp.  Tänkte om det var liknade med glt stryp turbo maskin utan turbo. byta cylindepackning och hänga dit en turbo så vipps 250hk mm . Detta skrivet enkelt förklarta vet att det ska på mera saker mm på turbo konventring.  Någon som vet om det är en turbo maskin som är kompsänkt med sug kolvar annars helt lika med turbo maskinen iform av topp lager block anslutningar mm 

Men det vanligaste felen på dessa bilar och soppa förbrukning mellan tummen å pekfingret och vad skatten ligger på.

Bränsleförbrukningen är ganska hög 1,06 liter/mil blandat. Den gick ner till 0,88 l/mil årsmodell 2000. Skatten beror på vikten, antingen 1818 kronor eller 2000 kr.

Vanligaste fel på den bilen är koppling om den inte är bytt plus motorn, känn efter så den går bra. Betala inte för mycket, mer än 15 000 är den väl knappast värd.

888 Inlägg
18 juli 2010
#14
Marlboroman skrev:
Tattoo skrev:
Hur är det med elektroniken på dessa har för mej att 98 har mekniska gasspjäll å 99 elektroniskt stämmer det.  brukar vehusven kladda igen som på 850 ?   

växelådorna ska vara bättre på s70 än 850 stämmer det?

Elektrniskt spjäll kom mitten 99, så det finns 99 med båda varianrter på spjäll. Lådorna uppdaterade något, men inte på den (dem?) svagaste punkterna så det är ingen större skillnad.

Att elektronsikt gasspjäll kom på mitten av 99 stämmer inte, det kom redan 98 men som årsmodell 99. Har själv ägt en 99 uttagen 98-08-11 som hade elektroniskt gasspjäll.

7 275 Inlägg
18 juli 2010
#15
Tattoo skrev:
jo grabbar jag vet att man får ut mera av en turbo maskin men ibland ska ni veta att fabrikanten sätter strypningar i motorn och elektroniken . Ibland så tar man bort dessa saker och byter avgasrör så vips så får man ut ett par extra hk . Polarns v70 sugmoron 140hk gjorde vi så med och då fick vi ut 200 hk med glt kammar och glt box + chipp.  Tänkte om det var liknade med glt stryp turbo maskin utan turbo. byta cylindepackning och hänga dit en turbo så vipps 250hk mm . Detta skrivet enkelt förklarta vet att det ska på mera saker mm på turbo konventring.  Någon som vet om det är en turbo maskin som är kompsänkt med sug kolvar annars helt lika med turbo maskinen iform av topp lager block anslutningar mm 

Men det vanligaste felen på dessa bilar och soppa förbrukning mellan tummen å pekfingret och vad skatten ligger på.

Det är typ den enda sugbilen du hittar som enbart är strypt i programvaran från 170hk till 140hk...
För att få upp skiten i 250hk så får du nog byta det mesta och det blev det helt plötsligt snoooordyrt!
Ska du trimma för "rimligare" pengar så är det turbo som gäller, punkt slut.


347 Inlägg
18 juli 2010
#16
Tattoo skrev:
jo grabbar jag vet att man får ut mera av en turbo maskin men ibland ska ni veta att fabrikanten sätter strypningar i motorn och elektroniken . Ibland så tar man bort dessa saker och byter avgasrör så vips så får man ut ett par extra hk . Polarns v70 sugmoron 140hk gjorde vi så med och då fick vi ut 200 hk med glt kammar och glt box + chipp.  Tänkte om det var liknade med glt stryp turbo maskin utan turbo. byta cylindepackning och hänga dit en turbo så vipps 250hk mm . Detta skrivet enkelt förklarta vet att det ska på mera saker mm på turbo konventring.  Någon som vet om det är en turbo maskin som är kompsänkt med sug kolvar annars helt lika med turbo maskinen iform av topp lager block anslutningar mm 

Men det vanligaste felen på dessa bilar och soppa förbrukning mellan tummen å pekfingret och vad skatten ligger på.

Bytte ni verkligen kammar på den motorn??? Det är ju samma kammar som sitter i SE som i GLT. Mycket arbete i onödan.
Senast redigerat av o_lindh (18 juli 2010)

888 Inlägg
18 juli 2010
#17
o_lindh skrev:
Tattoo skrev:
jo grabbar jag vet att man får ut mera av en turbo maskin men ibland ska ni veta att fabrikanten sätter strypningar i motorn och elektroniken . Ibland så tar man bort dessa saker och byter avgasrör så vips så får man ut ett par extra hk . Polarns v70 sugmoron 140hk gjorde vi så med och då fick vi ut 200 hk med glt kammar och glt box + chipp.  Tänkte om det var liknade med glt stryp turbo maskin utan turbo. byta cylindepackning och hänga dit en turbo så vipps 250hk mm . Detta skrivet enkelt förklarta vet att det ska på mera saker mm på turbo konventring.  Någon som vet om det är en turbo maskin som är kompsänkt med sug kolvar annars helt lika med turbo maskinen iform av topp lager block anslutningar mm 

Men det vanligaste felen på dessa bilar och soppa förbrukning mellan tummen å pekfingret och vad skatten ligger på.

Bytte ni verkligen kammar på den motorn??? Det är ju samma kammar som sitter i SE som i GLT. Mycket arbete i onödan.

Nu ska du inte va sån, en känd bilbyggare från nv skåne visste inte ens att det fanns 10v 5cyl volvo.

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
18 juli 2010
#18
HenkeTIC skrev:
Marlboroman skrev:
Tattoo skrev:
Hur är det med elektroniken på dessa har för mej att 98 har mekniska gasspjäll å 99 elektroniskt stämmer det.  brukar vehusven kladda igen som på 850 ?   

växelådorna ska vara bättre på s70 än 850 stämmer det?

Elektrniskt spjäll kom mitten 99, så det finns 99 med båda varianrter på spjäll. Lådorna uppdaterade något, men inte på den (dem?) svagaste punkterna så det är ingen större skillnad.

Att elektronsikt gasspjäll kom på mitten av 99 stämmer inte, det kom redan 98 men som årsmodell 99. Har själv ägt en 99 uttagen 98-08-11 som hade elektroniskt gasspjäll.

Då är det nog slumpen där, min v70 är en 99a uttagen sent 98 och det finns då varken elektroniskt spjäll eller mer än 10 ventiler i den...


1 639 Inlägg
19 juli 2010
#19
HenkeTIC skrev:
o_lindh skrev:
Tattoo skrev:
jo grabbar jag vet att man får ut mera av en turbo maskin men ibland ska ni veta att fabrikanten sätter strypningar i motorn och elektroniken . Ibland så tar man bort dessa saker och byter avgasrör så vips så får man ut ett par extra hk . Polarns v70 sugmoron 140hk gjorde vi så med och då fick vi ut 200 hk med glt kammar och glt box + chipp.  Tänkte om det var liknade med glt stryp turbo maskin utan turbo. byta cylindepackning och hänga dit en turbo så vipps 250hk mm . Detta skrivet enkelt förklarta vet att det ska på mera saker mm på turbo konventring.  Någon som vet om det är en turbo maskin som är kompsänkt med sug kolvar annars helt lika med turbo maskinen iform av topp lager block anslutningar mm 

Men det vanligaste felen på dessa bilar och soppa förbrukning mellan tummen å pekfingret och vad skatten ligger på.

Bytte ni verkligen kammar på den motorn??? Det är ju samma kammar som sitter i SE som i GLT. Mycket arbete i onödan.

Nu ska du inte va sån, en känd bilbyggare från nv skåne visste inte ens att det fanns 10v 5cyl volvo.

Fanns det? yikes


Xenoholic
2 559 Inlägg
20 juli 2010
#20
Munkis skrev:
HenkeTIC skrev:
o_lindh skrev:

Bytte ni verkligen kammar på den motorn??? Det är ju samma kammar som sitter i SE som i GLT. Mycket arbete i onödan.

Nu ska du inte va sån, en känd bilbyggare från nv skåne visste inte ens att det fanns 10v 5cyl volvo.

Fanns det? yikes

Det visste till o med en en gammal SAAB-ägare wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D


Sök