2480
Sök

Hög tomgång(1200-1300) golf 1.8 -90

406 Inlägg
23 juni 2006
Trådstartare
Hej, tomgången ligger konstant på 1200-1300rpm, motorn är en 1.8i med den "elektroniska" förgasaren. Har precis köpt bilen så jag vet ej när felet började. Förra ägaren har bytt gummipackningen mellan förg. o insug, kan han ha kommit åt nån givare eller nått. tomgångsmotor kanske.
Vore tacksam för svar så slipper man ringa runt till olika verkstäder

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

406 Inlägg
24 juni 2006
Trådstartare
Med all denna kunskap på denna sidan så borde väl nån veta???

27 Inlägg
24 juni 2006
skorpionen skrev:
Hej, tomgången ligger konstant på 1200-1300rpm, motorn är en 1.8i med den "elektroniska" förgasaren. Har precis köpt bilen så jag vet ej när felet började. Förra ägaren har bytt gummipackningen mellan förg. o insug, kan han ha kommit åt nån givare eller nått. tomgångsmotor kanske.
Vore tacksam för svar så slipper man ringa runt till olika verkstäder

Han kanske inte fick det tätt med nya packningen eller drog för löst åt.
Prova och skruva ner tomgången annars.
Går bilen bra i för övrigt?

21 761 Inlägg
24 juni 2006
Är det samma sorts förgasare som i texSeat Toledo? Då kan du ju kolla i en tidigare tråd.

www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18434

Det kan ju vara samma typ av fel men iof kan jag ju prata i nattmössan också.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
24 juni 2006
seat toledo -96 har ingen förgasare som trådskaparen har...

man lever bara en gång så lev väl!

21 761 Inlägg
24 juni 2006
Jaha, då är jag ute och cyklar då.

460 Inlägg
24 juni 2006
Bullo skrev:
seat toledo -96 har ingen förgasare som trådskaparen har...

Jo det är en samma typ av "förgasarinsprutning" på seat toledo-96 som trådskaparen har.

Kan tyvärr inte hjälpa till med problemet med så lite info om  hur felet visar sig.

A.E
bilverkstadsägare i 25år

41 Inlägg
24 juni 2006
Märker du att den drar mer soppa per mil än vanligt så kan det vara givaren i förgasaren till kallstarten, är det fel på den så trycker den in mer bränsle.

Jag kan ha fel för mig. smile

Kör Nissan 200sx

406 Inlägg
25 juni 2006
Trådstartare
bilen går kanon i övrigt, vid kallstart ligger den på c:a 800 för att därefter stiga efter hand som motorn blir driftsvarm sen ligger den jämt på 1200rpm. Inga ryckningar vid körning eller nått sånt o soppaförbrukningen tycker jag verkar va normal, har iofs bara ägt bilen några dar

406 Inlägg
25 juni 2006
Trådstartare
Har förresten provat me startgas osså, så tjuvluft är uteslutet

460 Inlägg
25 juni 2006
skorpionen skrev:
Har förresten provat me startgas osså, så tjuvluft är uteslutet

Titta efter felkopplade vacumslangar

1 639 Inlägg
25 juni 2006
kolla med startgas om den tar tjuvluft...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

406 Inlägg
27 juni 2006
Trådstartare
Har nu även testat koppla bort den blå givaren för att se om nått hände.... men ingen skillnad. Har även testat koppla ur spjällägesgivaren(till höger om förg. sett framifrån) med resultatet att först dog motorn, sen samma procedur fast jag satte snabbt tillbaka den o då la sig tomgången normalt för ett tag iallafall. Sen vill jag påstå att jag inte har någon kallstartsfunktion, för då skall väl tomgången ligga på c:a 1000 i början men inte här inte, c:a 500-600rpm. Kan man utläsa nått av detta jag beskrivit nu. Vore tacksam för svar
Mvh Tomas

406 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
Har nu bytat den blå givaren utan reultat. En liten fråga till: om man står framför bilen så på framsidan av förgasaren sitter där nån givare/motor.... e det tomgångsmotorn? Samt på höger sida sitter det osså nån givare/kontakt... e det spjällägesgivare eller nått liknande?

Sök