3248
Sök

9000 Aero 500HK! Zeitronix & BBL på G samt mappning nästa vecka (förhoppningsvis)

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjenare gott folk, då vare dags för mig att lägga upp en projekt tråd på en bil jag faktiskt tänkte behålla i mer än några månader (haha) wink.

Dock så kom jag på detta lite sent och mycket sitter redan i men jag tänkte ändå lägga upp den eftersom att det hela tiden hittar dit nya grejer.

Målet med projektet:
Att få till en 9000 aero som sticker ut lite ur mängden men ändå inte. Dvs inga sönder plastade egna varianter av kjolar eller liknande men å andra sidan kanske lite fräcka strålkastare i kombination med schyssta fälgar. Tanken är att bilen ska fungera som "all around", dvs både leverera på banträffar/402m samt vara fin att titta på smile

Vad kommer hända med projektet här näst?
* Större turbo Garret GT3071R (/)
* Nytt Rostfritt X-RÖR (X)
* Ny DP (X)
* Tar-Ox bromsskivor fram (/)
* EBC bromsskivor bak (X)
* Stålomspunna bromsslangar (/)
* Montera nya sportratten ( )
* Montera nya dumpen (X)
* Översikt av alla slangar m.m (X)
* Byte av oljetråg ( )
* Byte av Inre+ yttre styrleder ( )
* Byte av spindelleder ( )
* Besiktas ( )
* Montering av de nya regplåtarna samt ramarna/hållarna (X)
* Mike Billet topp (X)
* Nytt soppa system, AN6, Dubbla walbro m.m (X)
* Renovera chassiet med nya bussningar osv+ allt som går i p-flex (X)
* Lackera samt montera den upphöjda 9000cs vingen (/)

Vad är gjort hittils?

Motor:
* B234R
* E85 konverterad
* 3" JT catback 1st ljuddämpare samt race kisse
* Hel Alu IC
* 3 bars Mapsensor - EXD
* 3" Sugrör med 4" blå silikon slang mot turbo
* 2.5" Tryckrör
* Turbo XS dubbeltratt öppen dump
* Powerflex bussningar i motor upphängningen.
* Stålomspunna vatten & olje slangar till Turbon
* Blått kylslangs kitt från do88
* Blått tryckslags kitt från do88
* Högglanspolerat Insug
* Högglanspolerat & modifierat Gasspjäll
* T7 ventilkåpa omlackerad samt "Power" bokstäverna sparade
* Konverterad till T7 magnetventil
* Bortplockad AC kompressor

Topp:
* Mike billet T5 korttopp
* 276/10.4 Enem Kammar
* Ställbara Kamdrev
* Race portad på både avgas/insugsida
* Sfäriska förbränningsrum
* Bearbetade tryckargropar för att kunna köra med 276/10,4
* Trollspeed ventilfjädrar
* Mirafrästa säten
* Inslipade ventiler
* Nya tätningar
* Nya ventilstyrningar
* Nya T7 Tryckare

* Flödestestad, uppmätta förbränningsrum.
* Portningen gjord med Pikes Peak Saabens topp som mall.
* EXD/ARP Topplocks bultar

Bränslesystem:
* 1200cc lågohmiga MSD spridare
* Dubbla Walbro 255lp/h pumpar
* Dubbla AN6 anslutningar för matning och enkel AN6 anslutning för retur
* Stålomspunna bränsleslangar AN6
* Nuke Y-kors
* AN6 Russel filter
* AN-kopplingar

Växellåda:
* Sellholm lamelldiff
* Fullförstärkt Racestuff Aero låda med ny drevsats
* Powerflex bussning i Växellåds fästet
* Racestuff Stumt växellänkage

Koppling:
* Sachs "600.a" tryckplatta
* 6-puckad sinterlamell
* Stålomspunnen kopplingsslang
Senast redigerat av hedley (29 augusti 2011)

"Liberty of thought is the life of the soul"

2 Inlägg
21 juli 2010
#2
ser ut och kunna bli riktigt bra, men tänkte höra om det är du som byggt grenröret eller om det är köpt?

81 Inlägg
21 juli 2010
#3
Härligt projekt! kommer nog bli kanon , helt rätt på att köra med aero orginal look, helt klart den absolut snyggaste på 9000, större fälgar och sänkning bara så är du hemma:) Lycka till på Mappningen !!

Mvh Freddie


Saaboholic
3 129 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
#4
Tackar så mycket smile
Nu är även nya fälgar beställda, blir asa pirate 18" svart centrum och polerad/chromad kant, så om någon har billiga 18" däck till övers äre bara att höra av sig smile

Grenröret är köpt.
Bilder kommer imorgon då kamera och dator inte samarbetar för tillfället wink
Senast redigerat av hedley (21 juli 2010)

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
#5
Imorgon hämtar jag även upp ett fjäderbensstag smile

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#6
Sådär då har man hämtat upp fjäderbensstaget, bilder kommer att komma upp i eftermiddag på motorutrymmet med och utan staget smile

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#7
Efter att ena gängpinnens skalle gick av vilket naturligtsvis också var den sista som skulle lossas så fick jag borrat och gjort nya gänger samt dragit dit en ny form av bult.

Efter detta sitter nu fjäderbensstaget på plats smile

Tyvärr strular fortfarande min kamera->dator kabel men jag ska få låna en annan av min syster imorgon så då ska det komma bilder i mängder smile

"Liberty of thought is the life of the soul"

670 Inlägg
22 juli 2010
#8
kul med fler saabprojekt. Enda som är gemensamt med oss är att det ska leverera...sen går jag åt det vildare hållet med kjolar och vinge. Dock inget jävla glasfiberskit mer än uhrfronten...Lycka till på mappningen

Mvh Daaanyy

Saaboholic
3 129 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#9
daaanyy skrev:
kul med fler saabprojekt. Enda som är gemensamt med oss är att det ska leverera...sen går jag åt det vildare hållet med kjolar och vinge. Dock inget jävla glasfiberskit mer än uhrfronten...Lycka till på mappningen

Tackar:) ja det är alltid skoj med saabar och pulver, mer sånt smile

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#10
Idag kom nya kopplingen med bussgods, kommer upp bilder på den och på bilen samt monteringen av fjäderbensstaget i eftermiddag smile

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#11
Nu finns det bilder på min sida, har dock lyckats glömma hur man lägger in bilder här i trådarna så om någon kan bistå med den infon vore jag tacksam cool
Senast redigerat av hedley (23 juli 2010)

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#12
Börjar med en bild på bilen som den ser ut överlag smile

http://www.geting.se/image.php/253904-bil3.JPG

Lite den av rumpan och sidan av skönheten smile

http://www.geting.se/image.php/253905-bilen.JPG

Här sitter man gött, blir en invändig rekond i slutet av sommaren for suuure smile

http://www.geting.se/image.php/253906-cockpit.JPG

Nya fälgarna på plats, bild tagen av Berg på Stcs träffen i Håverud.
http://www.geting.se/image.php/256171-9000_aero.JPG
Senast redigerat av hedley (3 augusti 2010)

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#13
Såhär ser motorrummet ut i nuläget med fjäderbensstag monterat smile
Dags att göra en motortvätt samt lacka om ventilkåpa, tändkasett och börja putsa smile

http://www.geting.se/image.php/253907-motor1.JPG

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#14
Nya kopplingen som kom så sött med posten idag smile
Ska tåla runt 700nm, 6-puckad spec lamell tillsammans med sachs race tryckplatta smile

http://www.geting.se/image.php/253908-koppling_700nm.JPG

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#15
Imorgon bär det av till Racestuff för montering av nya kopplingen, spridarna samt bränslepumpen och givetvis för den efterlängtade mappningen  smile)

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#16
Då är man uppe och flänger runt efter alla verktyg osv. Kommer bli en hektisk dag då mycket ska hinna monteras.

Vad ska hinna göras då?
* Mappa
* Byta koppling
* Montera nya spridarna
* Montera nya bränslepumpen
* Montera nya 3 bars mapsensorn
* Hämta upp nytt insug, tryckrör, ventilkåpa (som ska arbetas med lite senare smile )
* Ev skruva ner ett par framskärmar^^
Senast redigerat av hedley (25 juli 2010)

"Liberty of thought is the life of the soul"

7 274 Inlägg
25 juli 2010
#17
Såja! Någon som har förstått att man ska köra med diffbroms!
Helt klart bästa investeringen jag gjorde i min saab!

Lycka till idag!


Saaboholic
3 129 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#18
Brains skrev:
Såja! Någon som har förstått att man ska köra med diffbroms!
Helt klart bästa investeringen jag gjorde i min saab!

Lycka till idag!

hehe precis, det är ju odiffat som sliter mest när man åker runt och enhjular.
Väntar just nu på resultat från mappningen samtidigt som jag är riktigt förbannad, kopplingen jag fick hem har visat sig vara till en NG900/OG 9-3 som har 228mm lamell och inte 240mm som 9000 har..

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#19
Medans jag väntar på att bilen ska bli klar så har jag nu även vart och hämtat ett tryckrör ett insug samt en ventilkåpa som nu ska börja bearbetas så det blir lite puts^^

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#20
Nu är bilen och jag hemma i säkerhet igen efter mappning smile

Gick tok billigt på landsväg kan jag säga iallafall mycket beroende på att jag inte kunde trycka på då det regna som bara fasen.

Resultatet av mappningen blev iallafall:
vid 1.5bars laddtryck 350hk/525nm
Vid 1.1-1.2 bars laddtryck (p.ga kass mv) 310-320hk/450nm

"Liberty of thought is the life of the soul"


Sök