2601
Sök

Ang krock i en rondell - Synpunkter

139 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
Hej !

Börjar med att be om ursäkt för den kassa bilden som jag har ritat i paint.

Det hela började med att jag skulle ner och bes bilen i Ängelholm, körde från helsingborg mot malmöleden för att slippa trafiken tongue kom fram till den stora rondellen som jag har bifogat bild på.

Jag låg i den vänsta filen och skulle rakt fram i rondellen och fortsätta på malmöleden mot Malmö, på höger sida hade jag en tysk reggad bil.

Tittar man på bilden som jag har bifogat från eniro kartor så syns det mycket väl att fordon i den högra filen och ytterst i rondellen ska endast köra framåt i rondellen, och att den som ligger i den vänstra filen (innerst i rondellen har rätt att köra framåt och till vänster i rondellen.

Plötsligt när jag blinkar och ska ut från rondellen rakt fram så svänger Bil B till vänster, mot min bil och kör in i bilens högra framskärm. Har bifogat bild på händelsen där min bil är Bil A och motpartnern är bil B.

Jag vet att många kommer att skriva att låt försäkrings bolaget avgöra men är bara ute efter synpunkter på vem som är vållande, iom att bilen är tysk reggad så antar jag att det kommer ta sin lilla tid för att försäkringsärende ska bli klart iom att han har den försäkrad i tyskland.

Tack på förhand

http://img215.imageshack.us/img215/696/olyckan1.jpg
http://img203.imageshack.us/img203/1209/olyckan2.jpg

183 Inlägg
21 juli 2010
det e ju sträckade linjer så han har rätt att fortsätta i rondellen

31 Inlägg
21 juli 2010
inte illa menat så missförstå mig inte, men personligen (om man ska följa din bild) så tycker jag Du gjorde fel iom att bytte fil "försent", med god planering borde du sett han och inte svängt !

Med vänliga hällsningar Jocke

Cupra_
21 juli 2010
Jag tycker att du gjorde rätt, har en lika krånglig rondell hemma (brommarondellen, googla) fast med 6 utfarter. Om jag ska rakt fram så ligger ju jag i innerfilen (vänstra filen som du skrev) eller om jag ska till vänster. Skall jag åka åt höger så ligger jag i högerfilen. Då funkar det bra för man är inte i vägen för någon och de som bara ska ett  "hack" frammåt (nästa utfart) kommer ut utan att man ligger och blockerar (som han gjorde för dig). Men då och då kommer någon planta och gör som han gjorde för dig och man får tvärnita...  Så som jag kör i rondeller fick jag lära mig var det rätta sättet när jag tog lappen -05. Däremot borde du kanske uppmärksammat att han faktiskt låg bredvid dig..
Senast redigerat av Quadrablast (21 juli 2010)

42 Inlägg
21 juli 2010
Tyvärr är det nog ditt fel, Du kunde ha valt ytterfil och köra rakt över istället för innerfil. Sedan var det du som skulle korsa hans körväg. Enligt vad körskolan sa till mig så får man ligga hela yttervarvet runt om man så vill.

139 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
Jo sant men man tar förgivet att folk som ligger i ytterst i rondeller ska åt höger coh som du säger aldrig blockera för nån. Allt hände snabbt och som folk redan vet så när det är mycket folk i rondeller hinner man inte uppmärkksamma mycket.

Jocke jag tar absolut inte illa upp alla har sina åsikter. Därför skapade jag denna tråd för olika synpunkter.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
21 juli 2010
som sagt eftersom det inte är heldraget ut från vägen så är det ditt fel utan minsta tvekan

helt ärligt förstår jag inte hur du tänkte när du inte tittar innan du åker ur rondellen

i tex e-tuna har dom en rondell som istort är som denna rondell fast där har dom heldragna linjer så man helt enklet bara kan välja en fil för att åka åt ett visst håll

så även fast rondellen är uppmärkt i infarten är det ditt ansvar att försäkra dig om att du byter "fil" genom att i god tid ge tecken och kolla att det är fritt innan ett filbyte

att köra i en rondell är exakt samma sak som att åka på tex en 2filig vanlig väg
den som byter fil är skyldig till att lämna företräde till dom som redan åker i den filen man ska byta till

Kör fort så hinner inget hända...

8 883 Inlägg
21 juli 2010
Eftersom du gör ett körfältsbyte har du väjningsplikt "Tysken" ska fortsätta i rondellen.
Solklart att du är vållande i det här fallet

Fotograf på tierpidag.se

139 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
HPC skrev:
Tyvärr är det nog ditt fel, Du kunde ha valt ytterfil och köra rakt över istället för innerfil. Sedan var det du som skulle korsa hans körväg. Enligt vad körskolan sa till mig så får man ligga hela yttervarvet runt om man så vill.

Jasså varför är det då markerat på vägen med pilar hur man ska köra dvs höger fil framåt, vänster fil framåt och vänster och inte vänter på högerfilen?? det hade vart en annan sak om det inte var markerad.

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
21 juli 2010
Du gjorde fel. Det är inga heldragna linjer ut ur rondellen, så han får köra runt i ytterfilen. Du var inte tillräckligt uppmärksam när du skulle köra ut ur rondellen heller. Du kan givetvis följa med din fil ut ur rondellen, men då måste vara uppmärksam för övrig trafik då eftersom du korsar en fil.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

139 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
Jag förstår inte hur ni menar med körfälts byte jag kör på mitt körfält där det är lov att köra fram som markeringarna på marken säger. vilket jag gör men kollar ni noga på bilden jag har bifogat så ser ni att enligt hans körfält så får han inte svänga åt vänster.

14 132 Inlägg
21 juli 2010
Quadrablast skrev:
Jag tycker att du gjorde rätt, har en lika krånglig rondell hemma (brommarondellen, googla) fast med 6 utfarter. Om jag ska rakt fram så ligger ju jag i innerfilen (vänstra filen som du skrev) eller om jag ska till vänster. Skall jag åka åt höger så ligger jag i högerfilen. Då funkar det bra för man är inte i vägen för någon och de som bara ska ett  "hack" frammåt (nästa utfart) kommer ut utan att man ligger och blockerar (som han gjorde för dig). Men då och då kommer någon planta och gör som han gjorde för dig och man får tvärnita...  Så som jag kör i rondeller fick jag lära mig var det rätta sättet när jag tog lappen -05. Däremot borde du kanske uppmärksammat att han faktiskt låg bredvid dig..

vadå krånglig? en vanlig 2filig rondell
hur överlever du i övriga stockholms trafiken om du anser den där rondellen som krånglig
finns 1miljon ställen som är betydligt mycket krångligare

en rondell ska ses som en helt vanlig 2filig rondell där alla har väjningsplikt i infarterna på rondellen
och man använder helt enkelt samma regeler för filbyte som på alla andra 2-3-4filiga vägar

med en sån inställning att man gör rätt när man åker ut framför någon
så är det alltså helt okej att ligga i fil 4 och åka av vid en avfart utan att titta
det är exakt lika illa  smile

14 132 Inlägg
21 juli 2010
Kinshi skrev:
HPC skrev:

Jasså varför är det då markerat på vägen med pilar hur man ska köra dvs höger fil framåt, vänster fil framåt och vänster och inte vänter på högerfilen?? det hade vart en annan sak om det inte var markerad.

det har ingen betydelse eftersom du endå måste lämna företräde när du byter fil
hur du än vänder på det så blir man vållande så länge inte han bryter mot tex en heldragen linje
stopplikt

det är fetkört försäkringsbolaget kommer att göra dig skyldig i detta läge utan tvekan

hade det varit heldraget hade det varit en annan 5:a
du borde dessutom ha bytt fil betydligt mycket tidigare för att göra det på det säkraste sättet
men åtminstånde orka vrida på skallen  man kan liksom inte bara skita i att titta

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
21 juli 2010
Kinshi skrev:
Jag förstår inte hur ni menar med körfälts byte jag kör på mitt körfält där det är lov att köra fram som markeringarna på marken säger. vilket jag gör men kollar ni noga på bilden jag har bifogat så ser ni att enligt hans körfält så får han inte svänga åt vänster.

Pilarna är inte tvingande i den rondellen utan borde nog mest ses som en uppmaning för att bättra på flödet i rondellen. Hade de varit tvingande hade hela filen varit heldragen eller försatts med räcke. Som t.ex rondellen på trafikplats Sege i Malmö.

Du får mycket riktigt köra rakt fram. Däremot har du fortfarande ansvar när du ska byta eller korsa ett annat körfält. Det är inte så mycket att diskutera, egentligen. Försäkringsbolaget kommer med all sannolikhet se dig som skyldig.

139 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
Growe skrev:
Kinshi skrev:
HPC skrev:

det har ingen betydelse eftersom du endå måste lämna företräde när du byter fil
hur du än vänder på det så blir man vållande så länge inte han bryter mot tex en heldragen linje
stopplikt

det är fetkört försäkringsbolaget kommer att göra dig skyldig i detta läge utan tvekan

hade det varit heldraget hade det varit en annan 5:a
du borde dessutom ha bytt fil betydligt mycket tidigare för att göra det på det säkraste sättet
men åtminstånde orka vrida på skallen  man kan liksom inte bara skita i att titta

Hur ofta bruka du ligga i ytterst fil när du ska till vänster i en rondell ? fall du gör det så skulle jag inte vilja köra bakom eller närheten av dig för du bara blockerar för oss alla andra, en oskriven regel är att folk som ska till vänster ska alltid ligga i innerst filen.

508 Inlägg
21 juli 2010
Det där med rondeller är lurigt har själv varit med om en krock där den andra gjorde fel och körde in i min bil och enligt försäkringsbolaget som uträdde ärendet så var felet mitt även fast den andra bilen kört in i min (vid höger bakdäck) . Enligt försäkringsbolaget så sa dom att jag ska lämna företräde för bilar i rondellen men hur skulle jag kunna göra det när jag redan hade kört och skulle lämna rondellen och den andra kom och körde in i min bil.
Dom tyckte att han redan var inne i rondellen när jag hade kört förbi bilen .
Jag fick ersättning pga att den andra bilen var finskregistrerad och saknade försäkring i sverige annars hade jag inte fått någon ersättning då jag bara hade trafik försäkring.

Jag skulle tro att ditt försäkringsbolag säger nått i stil att du skulle haft mer uppmärksamhet eftersom han som körde yterst får lov att svänga vänster och du har haft bristande uppmärksamhet eller att du inte planerat din körning ordentligt för man ska alltid plasera sig till höger om man ska till höger och vänster om man ska till vänster.
Senast redigerat av Skalman (21 juli 2010)

139 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
Jag är inte ute efter vem försökrings bolaget ska se som "skyldig" utan synpunkter bara

139 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
Skalman skrev:
Det där med rondeller är lurigt har själv varit med om en krock där den andra gjorde fel och körde in i min bil och enligt försäkringsbolaget som uträdde ärendet så var felet mitt även fast den andra bilen kört in i min (vid höger bakdäck) . Enligt försäkringsbolaget så sa dom att jag ska lämna företräde för bilar i rondellen men hur skulle jag kunna göra det när jag redan hade kört och skulle lämna rondellen och den andra kom och körde in i min bil.
Jag fick ersättning pga att den andra bilen var finskregistrerad och saknade försäkring i sverige annars hade jag inte fått någon ersättning då jag bara hade trafik försäkring.

Jag skulle tro att ditt försäkringsbolag säger nått i stil att du skulle haft mer uppmärksamhet eftersom han som körde yterst får lov att svänga vänster och du har haft bristande uppmärksamhet eller att du inte planerat din körning ordentligt för man ska alltid plasera sig till höger om man ska till höger och vänster om man ska till vänster.

Jag håller med dig att det är lurigt men att hålla sig till höger om man ska till höger och vänster om man ska till vänter som du säger visst? men han skulle till vänster och höll höger, hur funkar det ?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 juli 2010
Jag tycker helt klart att bil B gjort fel. Man ska inte ligga i högerfil om man ska vänster.

Jonas

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
21 juli 2010
Kinshi skrev:
Skalman skrev:

Jag håller med dig att det är lurigt men att hålla sig till höger om man ska till höger och vänster om man ska till vänter som du säger visst? men han skulle till vänster och höll höger, hur funkar det ?

Man måste inte ligga i innerfilen för att svänga vänster, men det är rekommenderat.

Sök