4604
Sök

Saab 900i 2,0 97a - Startproblem - Delvis felsökt

20 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#1
Införskaffade bilen i topic för några dagarsen och det är lite småfix men jag fick bilen för ett förmånligt pris så jag kan överleva detta.

Hur som helst så är den lite seg startad. Tycker nästan det har urartat sen jag köpte bilen. (?)

Bilen vill verkligen starta men det händer inte så mycket. Ibland tuggar den igång direkt bara efter en sekund. Ibland upp till 4-5 sekunder och någon enstaka gång har jag fått vrida om nyckeln tre gånger innan start.

Följande har jag kommit fram till:

-Bränslepump var bytt 2008-06 på auktoriserad verkstad. (inkl nån slang) - Detta hade ju förövrigt varit ett mycket möjligt scenario. Men bilen har bara gått ~2500mil sedan dess!

-Fördelarlock utbytt 2008

- Bilen har så vitt jag vet ingen tändspole/tändkasett

- Batteriet verkar funka utmärkt, det saknas ingen styrka när bilen försöker gå igång utan jag håller nyckeln vriden tills den tuggar igång och det kan som sagt ta några sekunder ibland. Dessutom har inga andra symptom visat på att batteriet är dåligt på något sätt!

Det som återstår:

Tändstift - Var utbytta någorlunda nyligen enligt förra ägaren (han hävdar att han bytt två gånger på de två åren han ägt bilen)

Tändkablar - Verkar inte vara utbytta utifrån kvitton eller service papper jag har. Dock ser dem fräscha ut!



Vad återstår? I och med att bilen försöker starta och det låter som det skall så antar jag att startmotorn knappast kan ha gått eller? Då borde väl den "plötsligt" inte starta alls?

Har hört något om rotorproblem men även där skulle man kunna märka det tydligare vad jag förstår det som.

Hoppas på hjälp härifrån

Tack på förhand!

20 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#2
Kom igen nu! Har försökt få hjälp på alla forum jag är medlem på. Varför vill ingen? sad

4 670 Inlägg
22 juli 2010
#3
Klockan är 2 på natten.
Sen får du inte bumpa en tråd då kommer den låsas så vänta några timmar så är det säkerligen någon som kan hjälpa dig.


20 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#4
Verkar inte så sad

104 Inlägg
22 juli 2010
#5
Tändlägesgivaren/vevaxellägesgivaren kan det vara


20 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#6
Goppie skrev:
Tändlägesgivaren/vevaxellägesgivaren kan det vara

Ok ok, finns det några specifika symptom som man märker av om något av detta håller på att ge sig? Saken är ju den att bilen hitills alltid har gått igång så inget verkar vara helt trasigt än i alla fall.

Kan man felsöka dessa två delar på något sätt? Sitter dom svårt till?

Tack


Edit: Finns det några andra benämningar för dessa två delar? Hittar inga reservdelar än så länge.
Senast redigerat av Zagrow (22 juli 2010)

104 Inlägg
22 juli 2010
#7
Att bilen kan vara svår att starta vid slumpmässiga tillfällen, ibland kan det vara omöjligt att starta bilen när den är varm. Givaren sitter på samma sida som grenröret bit ner på höger sida, är en 27 eller 30 torx. sladden går upp till en kontakt nära spjällhuset, du kan mäta kontakten och se om den ligger runt 550 650 ohm även kolla om sladden är kass

Det är samma del kallas även varvtals givare
http://www.bildelsbasen.se/?link=list&a … 109&vc[0]=187106100&vcx1=4034&vcx2=2717&pc[0]=109102110


20 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#8
Goppie skrev:
Att bilen kan vara svår att starta vid slumpmässiga tillfällen, ibland kan det vara omöjligt att starta bilen när den är varm. Givaren sitter på samma sida som grenröret bit ner på höger sida, är en 27 eller 30 torx. sladden går upp till en kontakt nära spjällhuset, du kan mäta kontakten och se om den ligger runt 550 650 ohm även kolla om sladden är kass

Det är samma del kallas även varvtals givare
http://www.bildelsbasen.se/?link=list&a … 109&vc[0]=187106100&vcx1=4034&vcx2=2717&pc[0]=109102110

Grymt! Skall kolla hos polare ikväll.

Finns det något annat som det kan vara? Med tanke på att den försöker starta och allt låter som den skall så verkar ju startmotorn fungera?

Likaså fungerar batteri, bränslepumpen va bytt 08 samt fördelarlock. Kan det vara tändstift? Jag vet att det är löjligt enkelt att kolla, jag har bara inte kommit loss och gjort det än. Har nog tänkt att byta dem idag ändå. Men är det över huvudtaget logiskt att tändstiften skapar detta halvmysko problem?

Tack igen!

1 019 Inlägg
22 juli 2010
#9
Om du inte vet när tändkablarna är bytta senast så skulle jag nog börja misstänka dem.


20 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#10
Var på mechanum idag igen, nissen där trodde eventuellt på varvtalsgivaren precis som du Goppie.

Roligt nog så startade bilen alldeles utmärkt imorse när den stått i ett kallt garage över natten. Jag kör till Mechanum ~15 min körtid och den tar ~4 sec på sig att starta efter snubben kikat på det. Vad jag vill poängtera är att just symptomen på den där givaren verkar stämma in rätt bra!

Lite surt att den kostar 750kr ny dock. (skruvat.se)

Snubben på verkstan hävdade att det var lite känsligt med sådanahär delar och han var tveksam till att plocka en begagnad på skroten som jag själv föreslog.

Vad tror ni andra om det? Känns lite halvtråkigt att lägga 750kr på en bit kabel med nån ventil eller vad det nu sitter i den.

Han pratade också om att bensinen ev kunde rinna tillbaka till tanken och det är orsaken till segstarten, han menade på att det kunde va någon backluftsventil? (Säkerligen felstavat)

Vad tror ni?


Sök