3314
Sök

Koppla Basystem Rätt?

Saabmeck
233 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag införskaffade lite nya grejer idag och är lite osäker på hur man ska koppla det och vill bara att ni kollar på den här bilden så jag kopplar rätt!
Köpte Delningsblocket, kondensatorn och två nya högtalare med förstärkare.. smile

Vill veta vad ni tycker och tänker! Och vill ni att ja ska ändra på något så säg det.. smile

Tack på förhand!

http://img69.imageshack.us/img69/6038/koppling.jpg

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 juli 2010
#2
Jag skulle nog ha skippat distributionsblocket och satt kondensator där istället, då gör den mer nytta och du slipper en extra kopplingspunkt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Saabmeck
233 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#3
ChriZtoffer skrev:
Jag skulle nog ha skippat distributionsblocket och satt kondensator där istället, då gör den mer nytta och du slipper en extra kopplingspunkt.

Men distributionsblocket är där bara för att jag fick en onödigt tjock 35kabel som jag använder som pluskabel så det blir så trångt om alla 3 kablarna ska trängas på kondensatorns lilla pluspol... hmm

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

533 Inlägg
23 juli 2010
#4
Är inte så hajj på kondningar... Men om man kopplar sådär, kommer kondningen göra något alls? :S

Saabmeck
233 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#5
Slemrotta skrev:
Är inte så hajj på kondningar... Men om man kopplar sådär, kommer kondningen göra något alls? :S

Inte jag heller men jag hittade en instruktion till en annan kondning på nätet (då det inte fanns någon till min) och enligt den skulle man koppla så iaf.. :s

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 juli 2010
#6
Kribban92 skrev:
ChriZtoffer skrev:
Jag skulle nog ha skippat distributionsblocket och satt kondensator där istället, då gör den mer nytta och du slipper en extra kopplingspunkt.

Men distributionsblocket är där bara för att jag fick en onödigt tjock 35kabel som jag använder som pluskabel så det blir så trångt om alla 3 kablarna ska trängas på kondensatorns lilla pluspol... hmm

Hur kan det blir trångt menar du? Du lär ju använda kabelskor såklart! Inte bara linda kardelerna runt skruvarna på kondensatorn. wink

För att en kondensator ska göra nytta så ska den sitta parallellt med förbrukaren, visst kommer den göra lite nytta nu också men du hade nog tjänat lite mer (inte mycket men lite) på att sätta den istället för distributionsblocket.
Senast redigerat av ChriZtoffer (24 juli 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Saabmeck
233 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#7
ChriZtoffer skrev:
Kribban92 skrev:
ChriZtoffer skrev:
Jag skulle nog ha skippat distributionsblocket och satt kondensator där istället, då gör den mer nytta och du slipper en extra kopplingspunkt.

Men distributionsblocket är där bara för att jag fick en onödigt tjock 35kabel som jag använder som pluskabel så det blir så trångt om alla 3 kablarna ska trängas på kondensatorns lilla pluspol... hmm

Hur kan det blir trångt menar du? Du lär ju använda kabelskor såklart! Inte bara linda kardelerna runt skruvarna på kondensatorn. wink

För att en kondensator ska göra nytta så ska den sitta i serie med förbrukaren, visst kommer den göra lite nytta nu också men du hade nog tjänat lite mer (inte mycket men lite) på att sätta den istället för distributionsblocket.

Haha ja klart jag använder kabelskor.. men det är ju inte de minsta kabelskorna när det är så tjock kabel direkt.. kabelskorna är ju ett par millimeter tjocka hmm

Okej, det skulle jag vetat innan jag köpte blocket... känns lite surt o köpt en o sen inte använda det.. dock så ser det ju faktiskt lite mer "cleant" ut med blocket... wink

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

10 287 Inlägg
23 juli 2010
#8
Näääää, vakna nu...tongue

Parallellt med förbrukaren.

/Göran

(Eller är du van att man kallar "på väg till" för i serie med?)


ChriZtoffer skrev:
För att en kondensator ska göra nytta så ska den sitta i serie med förbrukaren,
.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 665 Inlägg
23 juli 2010
#9
ChriZtoffer skrev:
Kribban92 skrev:
ChriZtoffer skrev:
Jag skulle nog ha skippat distributionsblocket och satt kondensator där istället, då gör den mer nytta och du slipper en extra kopplingspunkt.

Men distributionsblocket är där bara för att jag fick en onödigt tjock 35kabel som jag använder som pluskabel så det blir så trångt om alla 3 kablarna ska trängas på kondensatorns lilla pluspol... hmm

Hur kan det blir trångt menar du? Du lär ju använda kabelskor såklart! Inte bara linda kardelerna runt skruvarna på kondensatorn. wink

För att en kondensator ska göra nytta så ska den sitta i serie med förbrukaren, visst kommer den göra lite nytta nu också men du hade nog tjänat lite mer (inte mycket men lite) på att sätta den istället för distributionsblocket.

En konding till steget skall alltid sitta paralellt. I serie då funkar det inte.

Sätt den så nära bassteget det går.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Saabmeck
233 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#10
Rickard-v skrev:
En konding till steget skall alltid sitta paralellt. I serie då funkar det inte.

Sätt den så nära bassteget det går.

Då menar du att den ska vara kopplad så som jag har kopplat på bilden? smile

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

10 287 Inlägg
24 juli 2010
#11
I princip ja.

Men skall du ha största sannolikhet för att at kondnsator skall göra nytta så skall den sitta så nära slutsteget som möjligt. Att sätta den på en "blindtarm" är inte optimalt.

/Göran

Kribban92 skrev:
Då menar du att den ska vara kopplad så som jag har kopplat på bilden? smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 juli 2010
#12
Självklart ska det vara parallellt, ursäktar min felskrivning, hade lite bråttom då jag skulle iväg på cruising. Det jag menade var precis som du skrev Sharky att den helst ska sitta på kablarna till stege/en och inte på en separat kabel. Den gör ju ingen jättenytta heller på kablarna till steget men nyttan blir ännu mindre om den sitter på en egen kabel (en blindtarm som du kallade den).
Senast redigerat av ChriZtoffer (24 juli 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Saabmeck
233 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#13
Okej, Tackar för svar! smile

Men.. Nu fick jag ett problem till jag undrar om ni kan svara på.. sad

Kopplade in allt igår och det blev faktiskt märkbar skillnad och allt fungerade som det skulle men idag skulle jag dra om alla kablar så jag plockade ur allt och när jag satte in allt igen så fungerade inte displayen på kondensatorn (som förövrigt är e Sonda 3F) och jag fattar absolut inte vrf.. :S
Hade samma problem när jag kopplade i all första gången men då var det bara så att det glappade i pluskabeln, nu har jag gått igenom alla kablar utan resultat...
dock upptäckte jag något som jag blev lite fundersam över, det ska vara en remotekabel till kondensatorn också och den sitter självklart på sin plats, jag kollade runder lite på forumet m just detta och där stod det att det gick att "tjuva" remotekabeln från slutsteget så det är ust de jag har gjort men det verkar precis som att den kommer ström till kondensatorns remote hela tiden för som det är nu så står åde slutsteget och kondensatorn igång hela tiden och drar ström fast inte stereon e igång. kopplar jag däremot bort remoten från slutsteget så stängs slutsteget och fungerar bara när stereon är igång... :s

Har läst att remotekabeln kan vara tjuven tillvarför displayen inte fungerar, är det så? :s

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 juli 2010
#14
Remotekabeln styr displayen ja, det är dens enda uppgift på kondensatorn. Har för mig jag läst ganska nyligen i nån mer tråd här på garaget om nån som haft liknande problem med samma kondensator. Men du har kopplat plus och minus rätt på den iaf?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Saabmeck
233 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#15
ChriZtoffer skrev:
Remotekabeln styr displayen ja, det är dens enda uppgift på kondensatorn. Har för mig jag läst ganska nyligen i nån mer tråd här på garaget om nån som haft liknande problem med samma kondensator. Men du har kopplat plus och minus rätt på den iaf?

Jadå plus kabeln sitter på plus och jorden sitter på minus som det ska. Kondensatorn fungerar som den ska och gör det den ska men det är bara displaysen som inte fungerar... men jag fattar inte riktigt hur det kan komma plus till remotekabeln när inte stereon e igång :S Den strömmen måste komma ifrån kondensatorn... men hur skulle den strömen kunna komma till remote då liksom... Jag fattar inte riktigt vad som är fel.. särskillt när det fungerade innnan när jag hade den kopplad exakt likadant.. :S Men något måste ju vara fel med kondensatorn om det kommer stöm till "remoteskruven"?

Och iom de kommer ström till remote borde ju displayen lysa.. :S
Senast redigerat av Kribban92 (24 juli 2010)

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 juli 2010
#16
Troligtvis så har det hänt nåt i/på kretskortet under displayen så att det har blivit en kortslutning, plus kopplad direkt till remoten men displayen får ingen ström.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Saabmeck
233 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#17
Okej :o Jag får kolla på det imorgon om ngt sitter löst eller glappar..
annars får jag väll gå tillbaka med garanti på den..

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

685 Inlägg
25 juli 2010
#18
innan du lämnar tillbaka den så kan du testa att mäta mellan remote skruven och jord på kondensatorn när remote sladden inte är inkopplad. har du ström där då så får du ström ut på remoten från kondingen smile

har du inte ström där då så är det något annat som är fel.
Senast redigerat av Snoogiloo (25 juli 2010)


Saabmeck
233 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#19
Snoogiloo skrev:
innan du lämnar tillbaka den så kan du testa att mäta mellan remote skruven och jord på kondensatorn när remote sladden inte är inkopplad. har du ström där då så får du ström ut på remoten från kondingen smile

har du inte ström där då så är det något annat som är fel.

Jag har redan testat det en gång, då satt iofs remotekabeln på.. men jag vet att det kom ingen ström från andra hållet av remotekabeln när jag mätte..

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

Saabmeck
233 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#20
Här har ni en bild på hur jag har kopplat kondningen och rätta mig om jag har fel men jag tycker det ser rättkopplat ut...

Plus till vänster och Jord till höger och brevid plussen sitter remotekabeln...
Dock så tycker jag att remotekabeln inte gör någon nytta där den sitter men det står "Rem" vid den skruven så jag antar att den ska sitta där.. :S

http://img267.imageshack.us/img267/8875/20100725121922.jpg

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge


Sök